Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De zin en onzin van een 6e versnelling in België...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • De zin en onzin van een 6e versnelling in België...

    Ik rij momenteel een Renault Megane 110 DCI met 6 versnellingen en binnenkort ga ik een andere wagen hebben en ik denk dat het een Skoda Octavia 110 PK wordt. Dit zal echter weer een 5-bak zijn. Ik was hier eerst wat huiverig tegenover, maar hoe langer ik erover nadenk, hoe minder ik die 6e vitesse ga missen. Met mijn huidige Megane merk ik het volgende:

    - 6e versnelling verbruikt niet per se minder aan 120, vaak zelfs meer als het bergop gaat.
    - Accelereren vanuit 6e(van 110 naar 125 terug bv) gaat tergend traag omdat hij zo laag in toeren draait. Namelijk 2000 tpm aan 120.
    - Vaker moeten schakelen aangezien het in België onmogelijk is om tientallen kilometers aan 120 te rijden.
    - Als je wil uitbollen bij een afrit moet je al veel vroeger een versnelling lager schakelen omdat je onder de 1000 tpm komt(in mijn geval al aan 80 km/u)
    - Duurder in aanschaf!

    Ik heb dan eens meegereden in de Octavia van mijn collega en was aangenaam verrast:
    - In de hoogste versnelling(5) draait deze ook maar 2100 tpm en is het verbruik zelfs lager.
    - Versnellingsbakverhoudingen zijn veel langer waardoor je langer in dezelfde versnelling kan blijven en minder moet schakelen.
    - Kan langer uitbollen in dezelfde versnelling wederom door de langere verhoudingen.

    Ik heb dan ook het gevoel dat een 6e versnelling pas vanaf 150-160 km/u veel zuiniger wordt, wat in België uiteraard niet mag. Of heb ik het mis en rijd ik nu met een auto met te weinig vermogen om echt nut te hebben van een 6e versnelling?

  • #2
    Je hebt mss gewoon te weinig koppel om in 6e tegen 110/120 de boel op te halen.

    Comment


    • #3
      als je een manuele koopt ga ik ervan uit dat je graag schakelt, en is dat keertje terug naar 5 omdat ie anders te traag zou gaan toch niet onoverkomelijk

      anders ga je over naar een automaat die intussen zuiniger is omdat hij nog meer vitessen heeft

      Comment


      • #4
        6e is vaak een soort overdrive, en puur op zuinigheid gericht. De topsnelheid wordt bij een gewone auto vaak in vijfde gehaald.
        Als je eens een flukse inhaalactie moet doen, en je auto mist wat vermogen, dan moet je inderdaad eens terug naar zijn vijf.

        Maar in zesde draait de motor wat minder toeren, drinkt die minder, en is die stiller.

        Ik rij heeeel veel in zesde, en ik respecteer de Belgische wetgeving. Mijn auto heeft een heel bescheiden 1.6 diesel, en is absoluut geen koppelbeul.
        Vanaf 85/90 kilometer per uur gebruik ik al het hoogste verzet (als ik die snelheid kan/wil aanhouden, anders trek op tot 120 in vijfde en cruise dan verder in zesde)



        .
        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

        Comment


        • #5
          die van mij heeft 170 pk en doet 2264 rpm bij 120 km/u in 6de

          zesde versnelling is de zuinigste onder alle omstandigheden vanaf 60 km/u ongeveer. onder die snelheid zal hij ook uit zichzelf terugschakelen naar 5de.

          Hoe kan je 1000 rpm aan 80 km/u draaien en 2000 rpm bij 120 in dezelfde versnelling? kan alleen als de koppeling slipt....

          Comment


          • #6
            Ik denk dat het ook aan de auto/motor ligt.

            PA heeft ook een dci 1,9 van Renault, en die 6e versnelling is zoals jij beschrijft. Hij trekt er niet meer in op en het is eerder een overdrive die je niet zo heel vaak en lang kan gebruiken.

            Ik heb een Peugeot met een hdi en die 6e is wat volwaardiger.hij trekt nog steeds op en kan vanaf, 110-120 zeer goed gebruikt worden. Beetje afhankelijk van de verhoudingen denk ik...

            Verstuurd vanaf mijn LG-D802 met Tapatalk

            Comment


            • #7
              Ik zie het nut wel van een 6de versnelling, heb het zelf niet, maar als ik 90 rij schakel ik meestal naar 5de, omdat je dan toch niet verder meer moet optrekken. Motor draait stiller en verbruik is lager.
              Ik denk dat de 6de versnelling dan ideaal is als je 120 rijd op autosnelweg en voor inhaalmaneuvers moet je eigenlijk altijd terugschakelen.

              Comment


              • #8
                Los van als het nuttig is of niet in uw specifiek geval vind ik het wel bijzonder vreemd dat VAG koppig aan die 5-bak blijft vasthouden.
                MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                Comment


                • #9
                  Hangt af van de auto, ik Ben niet zeker maar mijn Audi 100 c4 was een van de eerste met een 6bak van de vagstal.
                  -6 zeer handig in 6de aan 120 3000rpm Turbo komt in op 3250 en dat zie je aan je verbruik.
                  -5 bak bestond ook maar iets langere dus niet zo sportief als de 6
                  - op de benzine kan je vele bakken monteren zo ook die van een 100 diesel en die verbruikt effectief minder want versnellingen zijn veel langer.
                  Polo 6n 1.4

                  Comment


                  • #10
                    Er zijn automaten met 9 ( zelfs 10 ) versnellingen dus een 6 heeft zeker zijn nut.. Maar ken wel auto's waar de 6 meer verbruikt dan de 5 bij 120, simpelweg omdat er te weinig koppel is...
                    previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                    current : BMW 330D F30

                    Comment


                    • #11
                      Waarschijnlijk te weinig koppel, of een echt zeer hoge overbrenging in zesde. Ik gebruik mijn zesde al vanaf 90 per uur. Ook om terug gas te geven. Maar het max koppel van 360 Nm zit er al vanaf 1.750 tpm, en aan 90 zit hij rond de 1.500 toeren, dus dat geeft geen probleem.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                        Er zijn automaten met 9 ( zelfs 10 ) versnellingen dus een 6 heeft zeker zijn nut.. Maar ken wel auto's waar de 6 meer verbruikt dan de 5 bij 120, simpelweg omdat er te weinig koppel is...
                        Kan iemand in Jip en Janneketaal uitleggen hoe dat komt? Wat gebeurt er als er koppel vrij komt /wanneer heeft een motor bij een bepaald aantal toeren koppel?

                        Verstuurd vanaf mijn LG-D802 met Tapatalk

                        Comment


                        • #13
                          Volgens mij heeft de zin en onzin vooral te maken van de ratio's. Een 6 is niet persé zuiniger als een 5 versnellingen. Hangt er vanaf hoe dat de vitessen ingedeeld zijn.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door metalpe Bekijk Berichten
                            Kan iemand in Jip en Janneketaal uitleggen hoe dat komt? Wat gebeurt er als er koppel vrij komt /wanneer heeft een motor bij een bepaald aantal toeren koppel?
                            Jip en Janneke niveau nu niet maar ik heb toch iets zitten dat kan helpen.

                            In deze discussie vindt ge een gekleurde map die koppel vs toeren uittekent met een soort hoogtelijnen die gelijk verbruik aangeven. (zie 'Saturn 1.9L Baseline Torque Speed Map' halverwege de pagina). Daar ziet ge dat de motor het efficientst en zuinigst draait in een bepaald gebied waar ge toch tamelijk wat gas geeft en veel koppel hebt, de rode zone in de map waar de auto het beste trekt. Voor deze auto is dat in de buurt van 2500 toeren, duidelijk een diesel. Dus ge zoudt kunnen zeggen 'als ik in het rode gebied zit rij ik zuinig'. Maar in een bepaalde situatie is de vraag eerder 'ik heb x vermogen nodig voor deze situatie, hoe produceer ik die het zuinigst'. Daarvoor zijn curves toegevoegd aan de grafiek met constant vermogen. Die gaan min of meer van linksboven naar rechtsbeneden en op zo een curve verspringt ge naar links en boven als ge een hogere versnelling kiest. Het beste toerental is dus dikwijls de hoogste versnelling die u op de kaart houdt maar in dat rode gebied (tussen de 30 en 70pk)is het soms een versnelling lager.
                            30 jaar Mr Yuge!

                            Comment


                            • #15
                              Dankuwel. Daar heb ik wel wat aan.

                              Verstuurd vanaf mijn LG-D802 met Tapatalk

                              Comment


                              • #16
                                al deze tegendraadse afkeer tot lage toeren ten spijt heb ik een heel andere ervaring

                                mijn 3.0 v6 diesel doet niet liever dan laag te draaien, zelfs met caravan erachter doet hij in 7de vitesse 1150 bij 90 zonder morren, natuurlijk als ik versnel gaat ie lager schakelen, op de bc zie ik een minderverbruik in 7 tov 6 (die dan 1300 draait)

                                max torque ligt bij 1600, maar toch doet hij voor de zuinigheid constante snelheid in het hoogste verzet
                                Last edited by bobo; 28/05/2016, 09:32.

                                Comment


                                • #17
                                  de tijd dat benzine of mazout onverbrand door de charge-pijp vloog ligt achter ons

                                  Comment


                                  • #18
                                    Snel opschakelen en het gaspedaal vervolgens diep indrukken zorgt voor een hoger verbruik.
                                    Eigenlijk mag je je gaspedaal maar lichtjes beroeren en desnoods schakel je dan wat later.

                                    Een automaat schakelt inderdaad heel gauw naar de hoogste versnelling maar met een automaat kan je de motor amper gaan belasten of hij schakelt terug.
                                    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                                    Comment


                                    • #19
                                      ik rij vanaf 80 a 85 in 6de tenzij ik echt een spurt wil doen.
                                      voor normaal gebruik trekt die meer dan snel genoeg op van 80 naar 140.
                                      volgens mij ligt het niet enkel aan hoeveel koppel je hebt maar ook of je een single of bi turbo hebt. bij een enkele turbo zal je lang mogen op je pedaal duwen voor die genoeg druk heeft opgebouwd
                                      lets have some more member berries

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                                        Snel opschakelen en het gaspedaal vervolgens diep indrukken zorgt voor een hoger verbruik.
                                        Eigenlijk mag je je gaspedaal maar lichtjes beroeren en desnoods schakel je dan wat later.
                                        'te' diep indrukken kan vlg mij met die moderne injecties niet meer electronisch gaspedaal regelt zelf de hoeveelheid brandstof dat wordt geinjecteerd

                                        Comment

                                        Working...
                                        X