Ik rij momenteel een Renault Megane 110 DCI met 6 versnellingen en binnenkort ga ik een andere wagen hebben en ik denk dat het een Skoda Octavia 110 PK wordt. Dit zal echter weer een 5-bak zijn. Ik was hier eerst wat huiverig tegenover, maar hoe langer ik erover nadenk, hoe minder ik die 6e vitesse ga missen. Met mijn huidige Megane merk ik het volgende:
- 6e versnelling verbruikt niet per se minder aan 120, vaak zelfs meer als het bergop gaat.
- Accelereren vanuit 6e(van 110 naar 125 terug bv) gaat tergend traag omdat hij zo laag in toeren draait. Namelijk 2000 tpm aan 120.
- Vaker moeten schakelen aangezien het in België onmogelijk is om tientallen kilometers aan 120 te rijden.
- Als je wil uitbollen bij een afrit moet je al veel vroeger een versnelling lager schakelen omdat je onder de 1000 tpm komt(in mijn geval al aan 80 km/u)
- Duurder in aanschaf!
Ik heb dan eens meegereden in de Octavia van mijn collega en was aangenaam verrast:
- In de hoogste versnelling(5) draait deze ook maar 2100 tpm en is het verbruik zelfs lager.
- Versnellingsbakverhoudingen zijn veel langer waardoor je langer in dezelfde versnelling kan blijven en minder moet schakelen.
- Kan langer uitbollen in dezelfde versnelling wederom door de langere verhoudingen.
Ik heb dan ook het gevoel dat een 6e versnelling pas vanaf 150-160 km/u veel zuiniger wordt, wat in België uiteraard niet mag. Of heb ik het mis en rijd ik nu met een auto met te weinig vermogen om echt nut te hebben van een 6e versnelling?
- 6e versnelling verbruikt niet per se minder aan 120, vaak zelfs meer als het bergop gaat.
- Accelereren vanuit 6e(van 110 naar 125 terug bv) gaat tergend traag omdat hij zo laag in toeren draait. Namelijk 2000 tpm aan 120.
- Vaker moeten schakelen aangezien het in België onmogelijk is om tientallen kilometers aan 120 te rijden.
- Als je wil uitbollen bij een afrit moet je al veel vroeger een versnelling lager schakelen omdat je onder de 1000 tpm komt(in mijn geval al aan 80 km/u)
- Duurder in aanschaf!
Ik heb dan eens meegereden in de Octavia van mijn collega en was aangenaam verrast:
- In de hoogste versnelling(5) draait deze ook maar 2100 tpm en is het verbruik zelfs lager.
- Versnellingsbakverhoudingen zijn veel langer waardoor je langer in dezelfde versnelling kan blijven en minder moet schakelen.
- Kan langer uitbollen in dezelfde versnelling wederom door de langere verhoudingen.
Ik heb dan ook het gevoel dat een 6e versnelling pas vanaf 150-160 km/u veel zuiniger wordt, wat in België uiteraard niet mag. Of heb ik het mis en rijd ik nu met een auto met te weinig vermogen om echt nut te hebben van een 6e versnelling?
Comment