Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De zin en onzin van een 6e versnelling in België...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
    Btw jullie vergeten dat de meerprijs voor een automaat zeer hoog liggen. Het is niet omdat jullie het zich kunnen permitteren da een ander het wel kan. Ik steek de meerprijs dan liever in iets anders. Maar dat is ook weer ieder zijn eigen keus. Automaat rijders zijn blijkbaar snel op hun staartje getrapt. Ik heb jullie ook nog niet echt begrip zien tonen voor ons die liever manueel rijden.
    2.500 euro extra voor de automaat. Een panoramisch dak en een ander velgske kost net zoveel.

    En tuurlijk begrijp ik manuele rijders. Ik heb zelf bijna 25 jaar manueel gereden. Manueel rijden is leuk, maar heden ten dage vind ik een moderne automaat beter passen in het algemeen gebruik op onze wegen dan een manuele.

    Comment


    • En wat heeft een automaat, een panoramisch dak en een ander velgske te maken met het verschil tussen een manuele 5-bak en een manuele 6-bak ?

      Comment


      • Correctie: op de wegen die gij gebruikt is een automaat waarschijnlijk beter. Gelukkig moet niet elk van ons heel de tijd in de file staan en wel genieten van eens goed in de pot te roeren. Moest ik nog elke dag naar brussel rijden had hier ook al een automaat op de oprit gestaan, gewoon al alleen om in de -file helemaal hersendood te kunnen rijden. Maar eens de weg openligt... nothing beats a stick.
        Last edited by flappy; 29/05/2016, 21:16.
        www.peugeotforum.be

        Comment


        • En wat heeft die automaat en dat roeren in de pot uiteindelijk te maken met het verschil tussen een manuele 5-bak en een manuele 6-bak ?

          Comment


          • Heel veel, weet ge dat dan niet?
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
              Correctie: op de wegen die gij gebruikt is een automaat waarschijnlijk beter. Gelukkig moet niet elk van ons heel de tijd in de file staan en wel genieten van eens goed in de pot te roeren. Moest ik nog elke dag naar brussel rijden had hier ook al een automaat op de oprit gestaan, gewoon al alleen om in de -file helemaal hersendood te kunnen rijden. Maar eens de weg openligt... nothing beats a stick.
              Ik sta ook niet constant in de file. Ik woon gewoon in Vlaanderen. Waar drempels, slecht onderhouden wegen, 70 per uur haast overal de max. snelheid is, trajectcontroles, flitskasten, wegversmallingen, chicanes, verkeerslichten, druk verkeer,... enz... het rijplezier de laatste jaren flink beknot hebben. En ja, ook in uw Bimburg is dat zo, ook al is het dan nog niet zo erg als hier.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                En wat heeft die automaat en dat roeren in de pot uiteindelijk te maken met het verschil tussen een manuele 5-bak en een manuele 6-bak ?
                Alles.
                P.S. Is het wel zo'n goed idee om een foto van jezelf te gebruiken als avatar?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                  Heel veel, weet ge dat dan niet?
                  Nee, ik weet dat niet maar jij blijkbaar wel ? ... leg het me eens uit "vriend" ?

                  Dit topic gaat over het verschil tss 5-manueel en 6-manueel ... de TS opende, kwam niet meer terug en ondertussen zijn er > 100 reacties die in hoofdzaak over een automaat gaan ... en dat, dat moet ik dan volgens jou normaal vinden ?

                  Comment


                  • Oei blijkbaar heb ik hier een hoop stof doen opwaaien, maar is de discussie volledig ontaard in manueel vs automatisch...

                    Ik was inderdaad verkeerd: aan 80 km/u draait die 1250 toeren, maar dan zegt hij allang dat ik naar beneden moet schakelen. Blijkbaar moet het dan echt aan mijn auto liggen dat ik er het nut niet van inzie. Aan 120 in 5e draait die 2400 rpm en is die zelfs iets zuiniger dan 2000 rpm in zijn 6 (volgens de boordcomputer dan toch, heb nog geen hele tank gereden zonder de 6e te gebruiken). Ik denk dat het vooral te maken zal hebben met de combinatie van te weinig koppel/pk vs de lange versnellingen.

                    Maar ik kan me best voorstellen dat met 6 versnellingen het verbruik iets lager ligt. Maar weegt dat dan bij bv de Octavia wel op tov de 1000-1500 euro hogere aanschafwaarde? Eventueel ook hogere onderhoudskosten(Roetfilter die sneller moet vervangen worden door lager in toeren te rijden, koppeling die sneller verslijt door meer schakelen)?

                    Neem nu dat het een liter scheelt(wat me trouwens veel lijkt), dan bespaar je 1 euro per 100 km. Pas na 150000 km zou je dan 1500 euro hebben uitgespaard. Ok restwaarde ligt wel hoger, maar na 5 jaar zal dit geen 1500 euro meer schelen in het voordeel van de automaat. Zoals al eerder aangehaald is in een auto met maar 5 versnellingen tov hetzelfde model met 6 versnellingen het toerental aan 120 km/u niet zoveel hoger, dus het verbruik zal bijlange geen liter schelen. Bij de Octavia maakt het zelfs niet uit of je de 6-bak of 5-bak kiest. Als je natuurlijk een 6-bak hebt en je gebruikt op de snelweg nooit de 6, dan zal het wel schelen natuurlijk omdat die 5 hoger draait dan hetzelfde model met maar 5 vitessen.

                    Verschil in geluidsproductie lijkt me verwaarloosbaar in een goed geïsoleerde auto.

                    Als ik kijk bij VW naar een Golf dan verbruikt de 110 PK 6-bak versie 0,7 liter meer dan de 110 pk 5-bak. Dit voor een meerprijs van 2300 euro!
                    Last edited by skelle; 29/05/2016, 22:19.

                    Comment


                    • Mooi besluit skelle ... voor mij is ook in dit geval de 6-bak geen meerwaarde.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
                        Is het wel zo'n goed idee om een foto van jezelf te gebruiken als avatar?
                        Geen idee Maurice Potteke P. en eerlijk gezegd interesseert het me ook geen viool.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                          Nee, ik weet dat niet maar jij blijkbaar wel ? ... leg het me eens uit "vriend" ?

                          Dit topic gaat over het verschil tss 5-manueel en 6-manueel ... de TS opende, kwam niet meer terug en ondertussen zijn er > 100 reacties die in hoofdzaak over een automaat gaan ... en dat, dat moet ik dan volgens jou normaal vinden ?
                          ik ben uwe 'vriend' niet. Maar kom, omdat ge het zo vriendelijk vraagt.

                          Of het nu gaat om een automaat of niet, ge kunt er niet rond dat de constructeurs tegenwoordig er blijkbaar op de één of andere manier of kicken om zoveel mogelijk versnellingen aan te bieden. Met automaten zitten ze nu al aan 9 versnellingen. Porsche zit met hun manuele bakken al aan 7. De rest van de constructeurs gaan ongetwijfeld volgen. Heeft het meerwaarde? Helemaal niet. Zoals ge zelf al aanhaalde zit er weinig verschil tussen een 5 bak of 6 bak. Misschien interessant voor de officiële verbruikstest, maar in de praktijk zal het uitsparen van de brandstof tussen 5 en 6 verwaarloosbaar zijn. Idem voor de automaten die nu al 9 verzetten hebben. Het lijkt meer te gaan om marketing dan om een eigenlijke verbetering. Ik vraag me eerlijk gezegd af of het continue wisselen tussen de versnellingen bij zo'n 9 bak op de lange termijn niet net gaat leiden tot meer problemen.
                          En tot wat het leidt, is zo duidelijk als iets: de cvt, of iets wat ze al in de jaren 50 hadden ontwikkeld. Maar cvt is voor veel chauffeurs nog altijd een vies woord en daarom marketinggewijs niet de juiste stap dat constructeurs willen zetten.
                          Uiteindelijk gaat zelfs een electromotor daar baat bij hebben, omdat die nu nog teveel 'verlies' hebben bij hogere toerentallen. Als ze de acciradius willen laten toenemen zal het heus niet alleen komen van grotere batterijen maar ook door de toevoeging van een 'versnellingsbak'. Ook al gaat die in eerste instantie misschien aan het verbruik van de batterijen vreten, als de motor rustiger kan draaien gaat het verbruik ook dalen.

                          En voor de rest 'vriend': uw boertige reacties helpen het topic ook geen meter vooruit...
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                            Ik sta ook niet constant in de file. Ik woon gewoon in Vlaanderen. Waar drempels, slecht onderhouden wegen, 70 per uur haast overal de max. snelheid is, trajectcontroles, flitskasten, wegversmallingen, chicanes, verkeerslichten, druk verkeer,... enz... het rijplezier de laatste jaren flink beknot hebben. En ja, ook in uw Bimburg is dat zo, ook al is het dan nog niet zo erg als hier.
                            nope, hier is het eigenlijk vaak een zaligheid om te kunnen rijden, maar ge moet de weggetjes wel kennen.
                            www.peugeotforum.be

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                              uw boertige reacties helpen het topic ook geen meter vooruit...
                              Aan mijn reacties is niets boertig aan "vriend".

                              Comment


                              • uzelf evalueren is een slechte referentie...
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door skelle Bekijk Berichten
                                  Ik rij momenteel een Renault Megane 110 DCI met 6 versnellingen en binnenkort ga ik een andere wagen hebben en ik denk dat het een Skoda Octavia 110 PK wordt. Dit zal echter weer een 5-bak zijn. Ik was hier eerst wat huiverig tegenover, maar hoe langer ik erover nadenk, hoe minder ik die 6e vitesse ga missen. Met mijn huidige Megane merk ik het volgende:

                                  - 6e versnelling verbruikt niet per se minder aan 120, vaak zelfs meer als het bergop gaat.
                                  - Accelereren vanuit 6e(van 110 naar 125 terug bv) gaat tergend traag omdat hij zo laag in toeren draait. Namelijk 2000 tpm aan 120.
                                  - Vaker moeten schakelen aangezien het in België onmogelijk is om tientallen kilometers aan 120 te rijden.
                                  - Als je wil uitbollen bij een afrit moet je al veel vroeger een versnelling lager schakelen omdat je onder de 1000 tpm komt(in mijn geval al aan 80 km/u)
                                  - Duurder in aanschaf!

                                  Ik heb dan eens meegereden in de Octavia van mijn collega en was aangenaam verrast:
                                  - In de hoogste versnelling(5) draait deze ook maar 2100 tpm en is het verbruik zelfs lager.
                                  - Versnellingsbakverhoudingen zijn veel langer waardoor je langer in dezelfde versnelling kan blijven en minder moet schakelen.
                                  - Kan langer uitbollen in dezelfde versnelling wederom door de langere verhoudingen.

                                  Ik heb dan ook het gevoel dat een 6e versnelling pas vanaf 150-160 km/u veel zuiniger wordt, wat in België uiteraard niet mag. Of heb ik het mis en rijd ik nu met een auto met te weinig vermogen om echt nut te hebben van een 6e versnelling?

                                  5de en 6de zijn dan ook meestal overdrive versnelling die niet perse dienen om op te trekken maar wel om tegen een constante snelheid te cruisen in lage toeren.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                                    en ondertussen zijn er > 100 reacties die in hoofdzaak over een automaat gaan ...
                                    Waaronder meerdere van u, die ook niet echt bijdragen ..

                                    Comment


                                    • Ik stel voor dat we met zen allen on topic gaan, al veel zin gehad om het hier op slot te doen.

                                      On Topic!

                                      Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                        ZF8 is een klassieke automaat met omvormer.
                                        Ha ok.... in feite zijn we dan akkoord dat een traditionele z'n voordelen heeft lol

                                        Comment

                                        Working...
                                        X