Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De zin en onzin van een 6e versnelling in België...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    2.500 euro extra voor de automaat. Een panoramisch dak en een ander velgske kost net zoveel.

    En tuurlijk begrijp ik manuele rijders. Ik heb zelf bijna 25 jaar manueel gereden. Manueel rijden is leuk, maar heden ten dage vind ik een moderne automaat beter passen in het algemeen gebruik op onze wegen dan een manuele.
    2500€ is toch veel geld? Maar ik zeg het, voor wie veel in de file staat enzo zeker een verbetering. Wie weet zou ik het zelf ook niet overwegen als dit het geval zou zijn. Blijft natuurlijk veel geld extra op een wagen. Maar op bijvoorbeeld een MX-5 hou ik het liever manueel, ben dan ook niet van plan om daarmee in de file te gaan staan.

    Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
    Alles.
    P.S. Is het wel zo'n goed idee om een foto van jezelf te gebruiken als avatar?
    En nu zeg ik niets meer, maar dit! Daar kan ik nog is goed me lachen zie!
    Last edited by ; 29/05/2016, 23:30.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door skelle Bekijk Berichten
      Oei blijkbaar heb ik hier een hoop stof doen opwaaien, maar is de discussie volledig ontaard in manueel vs automatisch...

      Ik was inderdaad verkeerd: aan 80 km/u draait die 1250 toeren, maar dan zegt hij allang dat ik naar beneden moet schakelen. Blijkbaar moet het dan echt aan mijn auto liggen dat ik er het nut niet van inzie. Aan 120 in 5e draait die 2400 rpm en is die zelfs iets zuiniger dan 2000 rpm in zijn 6 (volgens de boordcomputer dan toch, heb nog geen hele tank gereden zonder de 6e te gebruiken). Ik denk dat het vooral te maken zal hebben met de combinatie van te weinig koppel/pk vs de lange versnellingen.

      Maar ik kan me best voorstellen dat met 6 versnellingen het verbruik iets lager ligt. Maar weegt dat dan bij bv de Octavia wel op tov de 1000-1500 euro hogere aanschafwaarde? Eventueel ook hogere onderhoudskosten(Roetfilter die sneller moet vervangen worden door lager in toeren te rijden, koppeling die sneller verslijt door meer schakelen)?

      Neem nu dat het een liter scheelt(wat me trouwens veel lijkt), dan bespaar je 1 euro per 100 km. Pas na 150000 km zou je dan 1500 euro hebben uitgespaard. Ok restwaarde ligt wel hoger, maar na 5 jaar zal dit geen 1500 euro meer schelen in het voordeel van de automaat. Zoals al eerder aangehaald is in een auto met maar 5 versnellingen tov hetzelfde model met 6 versnellingen het toerental aan 120 km/u niet zoveel hoger, dus het verbruik zal bijlange geen liter schelen. Bij de Octavia maakt het zelfs niet uit of je de 6-bak of 5-bak kiest. Als je natuurlijk een 6-bak hebt en je gebruikt op de snelweg nooit de 6, dan zal het wel schelen natuurlijk omdat die 5 hoger draait dan hetzelfde model met maar 5 vitessen.

      Verschil in geluidsproductie lijkt me verwaarloosbaar in een goed geïsoleerde auto.

      Als ik kijk bij VW naar een Golf dan verbruikt de 110 PK 6-bak versie 0,7 liter meer dan de 110 pk 5-bak. Dit voor een meerprijs van 2300 euro!
      Vind het maar raar dat je een beslissing zou nemen op basis van aantal versnellingen. En dan dat verschil in verbruik :-s boekjes-verbruik en werkelijk verbruik komt toch nooit overeen. Hoe jij ermee rijdt, de trajecten, ... spelen een rol. Om een voorbeeld te geven: ik en mijn broer, wij hebben beide een octavia vRS. Mijn broer verbruikt niet meer dan 10liter, ik verbruik niet minder dan 10l ;-)
      Als ik een wagen koop zijn volgende criteria van belang: spreekt het design van de wagen mij aan, bevalt het rijden mij en valt de wagen binnen budget.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
        De vraagstelling is verkeerd.

        Wat is de zin van autorijden in Belgie in het algemeen nog?

        Neem toch gewoon en masse de bus of de trein. Die dieselgedrochten die jullie daar rijden bieden toch nul rijplezier.
        Om nog maar te zwijgen van de vele ellenlange files, verkeerslichten en ronde punten, verkeersdrempels etc.., daar kun je met uw 6de versnelling nog ver mee raken....

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
          2500€ is toch veel geld? Maar ik zeg het, voor wie veel in de file staat enzo zeker een verbetering. Wie weet zou ik het zelf ook niet overwegen als dit het geval zou zijn. Blijft natuurlijk veel geld extra op een wagen. Maar op bijvoorbeeld een MX-5 hou ik het liever manueel, ben dan ook niet van plan om daarmee in de file te gaan staan.
          een automaat moet toch niet altijd gerelateerd worden aan files. Ik rij nu ook sinds een maand automaat en de laatste keer dat ik nog eens file heb gehad is 5 jaar geleden. Automaat is gewoon relaxed rijden. En neem een automaat in combinatie met een redelijk vermogen en je hebt gegarandeerd evenveel rijplezier.

          daarnaast, we gaan meer en meer naar een automaten-land(en niet alleen omwille van de files). Heb op het punt gestaan om een manuele cupra te kopen, was de enigste geinteresseerde op 5 maand tijd. Moest deze wagen een dsg gehad hebben, zou ik zelfs niet de kans gehad hebben om er nog naar te kijken. Zelf ook ondervonden met mijn superb. Eerste opmerking: spijtig dat het geen dsg is.

          Comment


          • Een automaat kan ook sportief gereden worden... Zeker zo'n dubbel koppeling dinges. En ben je sneller mee dan de gemiddelde chauffeur. De beste chauffeur zal een goede automaat misschien evenaren.
            Maar de meesten denken nog bij een automaat aan een gulzige koppelomvormer en traag schakelen. Dat is echt totaal veranderd.

            Comment


            • ik ben blij met mijn 5de, 6de en 7de, alle geluk doe ik niet veel autostrade tegen 130 want dan wou ik die met 9 vitessen

              50 is 5 tegen 950, 70 is 6 tegen 1050 en 90 is 7 tegen 1150...de samenwerking boite motor, is zo grandioos

              Comment


              • De motor is het hart van de auto, de versnellingsbak het brein.
                2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                  Ha ok.... in feite zijn we dan akkoord dat een traditionele z'n voordelen heeft lol
                  Feitelijk wel, maar zo'n DSG is toch een DCT dan? Kan om eerlijk te zijn het verschil dan niet echt merken tussen de ZF8 en een DSG uit de Golf

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door magnum Bekijk Berichten
                    Om nog maar te zwijgen van de vele ellenlange files, verkeerslichten en ronde punten, verkeersdrempels etc.., daar kun je met uw 6de versnelling nog ver mee raken....
                    De 6de, is de 5de van vroeger... Alleen liggen de vorige korte bij mekaar... Een 5de kon je vroeger ook niet gebruiken in de schoonzone, verkeersdrempel, enz.

                    Met de komst met kleinere motoren en meer versnellingen is de eindverhoudig echt niet toegenomen...
                    Last edited by ; 30/05/2016, 09:20.

                    Comment


                    • De vraag is: heb je achteraan zo een retro sticker met 6speed en/of turbo?

                      Comment


                      • Injection

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          ik ben blij met mijn 5de, 6de en 7de, alle geluk doe ik niet veel autostrade tegen 130 want dan wou ik die met 9 vitessen

                          50 is 5 tegen 950, 70 is 6 tegen 1050 en 90 is 7 tegen 1150...de samenwerking boite motor, is zo grandioos
                          Heb je met die motor al eens +2500 tr/min gedaan?

                          Comment


                          • nee, heel even bij accelereren mss...hij zal wel in de soep draaien hoor ik al denken, wel ik ben ook benieuwd

                            Comment


                            • Bobo... ge zijt een niet te doorgronden persoon lol

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                De 6de, is de 5de van vroeger... Alleen liggen de vorige korte bij mekaar... Een 5de kon je vroeger ook niet gebruiken in de schoonzone, verkeersdrempel, enz.
                                ...
                                en waarom kon je die 5de niet gebruiken dan???
                                mijn capri (1978 ) heeft een 5bak en die gebruik ik gewoon ook als 5de en niet als overdrive (50km/h in 5de is 1300-1500rpm afhankelijk van het motortype). 1000-5000rpm in 5de komt overeen met 39-195km/h. verbruikt hierbij 8-10L/100km.

                                men daily golf heeft ook een 5bak. alleen heet die daat 4+E. volgens de handleiding zou die ook enkel te gebruiken zijn op autosnelweg om een cruize snelheid aan te houden. nogthans schakel ik tussen de 35-50km/h al naar 5de. ik kan vaak hele stukken stadsverkeer doen zonder uit 5de te komen. verbruikt tussen 3.5-5.5L/100km

                                ook mijn ascona 1.6S vroeger (1988 ) reed ik naar mijn werk van roosdaal naar ronse binnendoor zonder uit 5de te komen (43km lang). vanaf 25km/h reed die auto in 5de. verbruikte 5,5-7liter/100km

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  nee, heel even bij accelereren mss...hij zal wel in de soep draaien hoor ik al denken, wel ik ben ook benieuwd
                                  Ik denk niet dat hij in de soep zal draaien... maar ben wel benieuwd naar de (eventuele) gevolgen op lange termijn.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door skelle Bekijk Berichten
                                    ....Als ik kijk bij VW naar een Golf dan verbruikt de 110 PK 6-bak versie 0,7 liter meer dan de 110 pk 5-bak. Dit voor een meerprijs van 2300 euro!
                                    Een VW Golf 1.6 TDI BlueMotion Technology 110 pk / 81 kw 5 versnellingen manueel 3,8 l/100km
                                    vergelijken met een:
                                    VW Golf 1.6 TDI 4MOTION BlueMotion Technology 110 pk / 81 kw 6 versnellingen manueel 4,5 l/100km
                                    is geen goede vergelijking hier kun je niets uit afleiden over het al dan niet nuttig zijn van een zesde versnelling
                                    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                                      en waarom kon je die 5de niet gebruiken dan???
                                      mijn capri (1978 ) heeft een 5bak en die gebruik ik gewoon ook als 5de en niet als overdrive (50km/h in 5de is 1300-1500rpm afhankelijk van het motortype). 1000-5000rpm in 5de komt overeen met 39-195km/h. verbruikt hierbij 8-10L/100km.

                                      men daily golf heeft ook een 5bak. alleen heet die daat 4+E. volgens de handleiding zou die ook enkel te gebruiken zijn op autosnelweg om een cruize snelheid aan te houden. nogthans schakel ik tussen de 35-50km/h al naar 5de. ik kan vaak hele stukken stadsverkeer doen zonder uit 5de te komen. verbruikt tussen 3.5-5.5L/100km

                                      ook mijn ascona 1.6S vroeger (1988 ) reed ik naar mijn werk van roosdaal naar ronse binnendoor zonder uit 5de te komen (43km lang). vanaf 25km/h reed die auto in 5de. verbruikte 5,5-7liter/100km
                                      mja, capri, maar wat jij doet is dan ook weer wat overdreven....

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                                        en waarom kon je die 5de niet gebruiken dan???
                                        mijn capri (1978 ) heeft een 5bak en die gebruik ik gewoon ook als 5de en niet als overdrive (50km/h in 5de is 1300-1500rpm afhankelijk van het motortype). 1000-5000rpm in 5de komt overeen met 39-195km/h. verbruikt hierbij 8-10L/100km.

                                        men daily golf heeft ook een 5bak. alleen heet die daat 4+E. volgens de handleiding zou die ook enkel te gebruiken zijn op autosnelweg om een cruize snelheid aan te houden. nogthans schakel ik tussen de 35-50km/h al naar 5de. ik kan vaak hele stukken stadsverkeer doen zonder uit 5de te komen. verbruikt tussen 3.5-5.5L/100km

                                        ook mijn ascona 1.6S vroeger (1988 ) reed ik naar mijn werk van roosdaal naar ronse binnendoor zonder uit 5de te komen (43km lang). vanaf 25km/h reed die auto in 5de. verbruikte 5,5-7liter/100km
                                        Toen die auto's reden had ik nog geen rijbewijs... En de enige auto die ik gereden heb uit die tijd had geen 5de...
                                        heb ooit met een mustang met 3 versnellingen meegereden... En die had eigenlijk maar 1 versnelling nodig om vandaag de dag mee te kunnen...

                                        nb: de kruissnelheid van toen kan je ook niet meer vergelijken met de topsnelheid van nu...
                                        Last edited by ; 31/05/2016, 00:46.

                                        Comment


                                        • tegenwoordig met die zone 30 en zone 50 is het zeer lastig omdat het net te hoog is voor de ene versnelling, en eigenlijk te laag voor de andere...vroeger was dit wel beter toen men de snelheid op 60km had. Ofzoals het in Nederland en Duitsland nog steeds is.

                                          60, 80, 100 en 130 dus al heb ik in Nederland aan scholen ook al wel zone 15 gezien, dat is gewoon op relantie de auto laten bollen!
                                          Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                                          Comment

                                          Working...
                                          X