Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ackerman principe

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ackerman principe

Iemand die het Reverse(Anti)-Ackermann principe kan uitleggen?
    Wat heeft de rechte van Kamm er juist mee te maken?

fcapri had u dat wsl kunnen uitleggen, maar die hebben ze hier weggepest.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
      fcapri had u dat wsl kunnen uitleggen, maar die hebben ze hier weggepest.
      Hij is al lang terug...

Comment

oh nee, fcapri is niet meer. die is lang verdwenen nu. zal jullie wel opgevallen zijn dat geenenkele van mijn nieuwe projectjes hier voorgesteld zijn ;-).
        ik kom hier 'heeel af en toe' eens rap wat rondlezen als ik niks beters te doen heb. of als ik mijn oude naam ergens opmerk.

ackerman, reverse-ackerman, pro-ackerman zijn allemaal TE ingewikkelde zaken om hier snel neer te schrijven hoor.
        en de rechte van kamm... die ken ik niet. ken wel zijne cirkel een beetje, en de berekingen van de krachten, maar verder is dat te ingewikkeld.

ackerman is nog makkelijk uit te leggen. als je een bocht neemt, dan moet je binnenwiel een kortere bocht nemen dan de buitenbocht. dit doen ze door je stuurstangen onder een hoek aan je voorwielen te hangen.

(kijk eens naar een mercedes als die parkeerd, één van die wielen valt bijna uit de wielkast, zo scheef draaien die).
        de hoek valt samen op je achteras (het toeval wil dat ik zelf een ligfiets met 3wielen bouw en net weer ingelezen ben in die info). hoe je dat moet maken, moet je zelf eens nalezen online

reverse ackerman doet het omgekeerd, ze gaan het binnenwiel de verkeerde kant uit laten gaan. hierdoor kan je minder scherp afdraaien (je wielen slippen), maar als je een wijdere bocht neemt, kan je wel veel sneller de bocht door. de reden daar zou het gewicht op het binnenwiel zijn. doordat daar minder gewicht zit als je in de bocht gaat, verliest het al grip. dus ipv van ervoor te zorgen dat het wiel niet slipt, en je trager moet rijden (cirkel van kamm), gaat ze het de andere kant uitsturen zodat het wel slipt en daarbij gaan ze de draaicirkel vergroten zodat je sneller kan zonder eruit te schuiven.

de cirkel van kamm is ook een leuke. daar wordt een cirkel om je wiel getrokken en elk kracht (optrekken, afremmen, afdraaien) wordt daar voorgesteld door een pijl. hoe meer kracht, hoe langer de pijl. komt de pijl buiten die cirkel, verlies je grip. zo kan je maximaal remmen als je rechtuit gaat, maar in een bocht mag je zo hard niet remmen omdat die 2 pijlen gecombineerd worden (zie onderste tekening. als ze daar nog iets meer remmen, of afdraaien, komt die rode pijl erbuiten en schuift ge het decor in)

als je afremt en draait, moet je die 2pijlen combineren. ik vermoed dat ze daarmee die rechte van kamm bedoelen? door het ackerman principe gaat één der wielen onder een andere hoek staan (zie eerste tekening). beide wielen remmen evenveel, maar eentje draait meer af dan de andere, dus een kan nog net binnen de cirkel zitten, de andere gaat eruit.

voor de rest kan ik die 'rechte van kamm' niet thuisbrengen
        Last edited by andydv; 02/06/2016, 15:26.

Comment

Comment

Fcapri...

you don't know what you've got 'till it's gone !

Comment

Die mannen van 't leger. Je kan ze voor alles gebruiken!

Comment

en dankje ook

Comment

- Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
                  - VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014

Comment

Gvd man!
                    En zelfs IK versta dat eh. Respect!
                    King of the Ludospace - currently running nr. 6

2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                    2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Die mannen van 't leger. Je kan ze voor alles gebruiken!
                      Tootall zal blij zijn dat te horen.
                      den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Ik ging net hetzelfde schrijven, gpdude 8

Iemand nog moeilijke vragen ? Ik vind zoiets machtig om te lezen ! Kan ik trouwens je projecten elders volgen, fcapri, uh, Andy ?
                        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

die auto van mij toont zo'n kamm cirkel (of circle of traction) als je dat wilt. Als je denkt dat je de limiet bereikt hebt in het bochtenwerk, blijkt dat vaak niet zo te zijn...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                            Tootall zal blij zijn dat te horen.
                            Stokerke!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                              Stokerke!
                              Sorry
                              den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                                die auto van mij toont zo'n kamm cirkel (of circle of traction) als je dat wilt. Als je denkt dat je de limiet bereikt hebt in het bochtenwerk, blijkt dat vaak niet zo te zijn...
                                het is dan ook veel theorie diene cirkel. de grootte van diene cirkel (hoe ver je mag gaan dus), hangt af van de bandensamenstelling, bandendruk, weeromstandigheden, soort asfalt....

allemaal leuk als ze zo een schermpje in de auto geven met die info, maar accuraat kan het nooit zijn.
                                terwijl je op 1soort asfalt zou wegschuiven als je een bepaalde bocht aan bepaalde snelheid neemt, kan je bij de andere perfect grip behouden. dat display kan zoiets niet zien.

voor de rest komt er VEEEL MEEER bij kijken. ik dacht ook ff, bwa, moeilijk zal da niet zijn, 2 sturende voorwielen (de 2de foto van mijn bovenste post komt namelijk uit de website dat ik aan het lezen was).
                                maar man,.... k heb da 2keer moeten lezen en ben nog niet mee. mijn prototype zal er ene worden met een heleboel boutjes zodat ik 10keer kan bijregelen. no way dat ik dat in 1keer goed gelast krijg.

scrollen naar Trike Steering Geometry bijhttp://www.ihpva.org/Projects/PracticalInnovations/weld.html#Chapter_3 design
                                en eigenlijk verklaren ze daar alles al (had beter diene link gegeven in t begin)
                                Although Ackerman steering compensation is a requirement, it can make the steering sensitive, leading to over-steering at high speeds. As a way to make the steering less sensitive, an Anti-Ackerman is used. An Anti-Ackerman is actually a partially compensated Arckerman implementation and allows a small amount of scrubbing when turning. Although this Anti-Ackerman slows the vehicles into corners, it does allow the trike to sustain faster speeds without steering instability. My personal T'bolt can sustain speeds greater than 50 MPH without steering instability, as it uses a 2° Anti-Ackerman offset.
                                en hoe hij die 2° anti-ackermann maakt: op mijn 2de foto van de vorige post, komt die 2 lijnen van de 'control arms' samen aan de achteras. als ge die laat samen kopen 10cm meer naar achteren, hebt ge anti-ackermann

de hoek van uw veerpoten tov de auto, zowel zijdelings als van de voorkant bekeken.
                                de hoek van de naaf tov de veerpoten (voorpoten staan schuin naar voor en schuin naar binnen)
                                de hoek van de naaf tov de auto
                                de positie van de as tov de veerpoten (de veerpoot zit VOOR de as)
                                de hoek van je wielnaaf waar je stuurhuisfusee in zit, de lengte van het stuurhuis...

k heb ondervonden dat de ontwerper van mijn auto slimmer was dan ik , en ik daar weinig kan aan verbeteren (heb ik geleerd nadat ik zelf een voorophanging aan het ontwerpen ben voor een iets eenvoudiger voertuig).
                                ik lees dat ook maar hoor, ik ben niet met die kennis geboren. erin geintresseerd zijn en er meer willen over weten, is het goeie begin
                                Last edited by andydv; 03/06/2016, 08:33.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                                  het is dan ook veel theorie diene cirkel. de grootte van diene cirkel (hoe ver je mag gaan dus), hangt af van de bandensamenstelling, bandendruk, weeromstandigheden, soort asfalt....

allemaal leuk als ze zo een schermpje in de auto geven met die info, maar accuraat kan het nooit zijn.
                                  terwijl je op 1soort asfalt zou wegschuiven als je een bepaalde bocht aan bepaalde snelheid neemt, kan je bij de andere perfect grip behouden. dat display kan zoiets niet zien.
                                  Meer moet je niet weten, hoeveel dwarskracht en hoeveel in lengterichting. De rest moet van de chauffeur (of als je wilt "piloot") komen. De data zijn best accuraat, dezelfde gegevens worden door het ESP gebruikt.

Nu moet ge u nog bezig houden met roll centers....

Comment

Working...
                                  X