Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Noorwegen bant wagens op diesel of benzine vanaf 2025

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• "De meeste elektrische wagens kunnen met 15 kWh tot 100 kilometer afleggen." https://www.energids.be/nl/vraag-ant...che-wagen/212/
    Minder dan de helft van wat je aangeeft.

En gemiddeld aantal km's ligt ook een stuk lager met 15000 km :
    http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...ilometer.dhtml

En "Er zijn gemiddeld 1,19 auto's per gezin."
    http://www.mobielvlaanderen.be/persb...kel.php?id=490

Met die cijfers (15000 km * 15 kwh/100km * 1.19 auto's) = 2677 kwh op jaarbasis.

Ja dat is nog altijd stevig, maar ver verwijderd van een factor 7. Maar de adoptie van elektrische wagens is ook niet direct 100% maar zal geleidelijk aan verlopen. Daarnaast is benzine en diesel ook een geproduceerde energievorm, die elektriciteit gebruikt om geraffineerd te worden.

Tijd en mogelijkheden genoeg om dit probleem op te lossen.

Ook kan het aantal auto's per gezin gerust nog een stuk dalen als men het probleem van salariswagens aanpakt. Ter vergelijking, in Nederland zijn er 1.04 auto's per huishouden. En kunnen de afgelegde km's dalen als men wat durft investeren in een betrouwbaarder (en betaalbaar) openbaar vervoer.
    Last edited by Phate; 20/08/2017, 22:59.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten

Het probleem is net dat rijden ongelooflijk veel energie kost..

Een gemiddeld gezin gebruikt om en bij de 3000-4000 kw/jaar

200-300 km elektrisch rijden staat gelijk met 100kw..

Stel dat gemiddelde aantal gereden km per jaar 20 a 30.000 is dan staat dat gelijk aan 10.000 kw

Een gemiddeld gezin heeft tegenwoordig twee auto's.. dus energieverbruik per gezin stijgt naar 23.000 a 24.000 kw per jaar. Een stijging met factor 7.

Nu zijn er genoeg mensen die 60 a 90.000 km per jaar doen..

Daarenboven is elektriciteit op zich al een geproduceerde energievorm en vaak afkomstig uit kolen, gas...

tenzij je uw dak kan volleggen met zonnepanelen met een jaarlijkse opbrengst van 25.000 kw voorzie ik toch grote problemen.
      Personenauto's rijden in België gemiddeld zo'n 15.000 km per jaar, ligt dus een stukje lager dan die 20 a 30.000 km per jaar die jij gebruikt.
      Salariswagens zitten gemiddeld aan zo'n 30.000 km per jaar.

Bron voor mijn gegevens: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...ilometer.dhtml
      Last edited by knight-rider; 20/08/2017, 23:03.
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Elektro motoren zijn een pak efficienter zijn dan verbrandingsmotoren... 1 liter benzine ~ 9,7 kwh... dus 6 l / 100 km -> 60 kwh.. da's dus 4 keer minder efficient dan een elektrische..
        dus een benzinewagen die jaarlijkse 15.000 km rijdt verstookt 9.000 kwh of 3 keer het verbruik van een normaal gezin.
        En dan hebben we die brandstof nog niet eens uit de grond gehaald, geraffineerd, getransporteerd..

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sunking
          Elektro motoren zijn een pak efficienter zijn dan verbrandingsmotoren... 1 liter benzine ~ 9,7 kwh... dus 6 l / 100 km -> 60 kwh.. da's dus 4 keer minder efficient dan een elektrische..
          dus een benzinewagen die jaarlijkse 15.000 km rijdt verstookt 9.000 kwh of 3 keer het verbruik van een normaal gezin.
          En dan hebben we die brandstof nog niet eens uit de grond gehaald, geraffineerd, getransporteerd..

Wat zijn de omzettingsverliezen ? Bijvoorbeeld Hoeveel gas heeft een Gascentrale nodig voor de productie van 1kw elektriciteit..

In een reply hierboven wordt 15kw/100 km gesteld maar heb zelf met een tesla gereden en die zat bij volgen snelheid aan een 24kw/100 en rijd je wat door dan zat die echt wel aan 30+kw

Batterijen in hybrides zijn rond de 15kw en daar komen ze 40 km ver mee.
          previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
          current : BMW 330D F30

Comment

• Het is wel de bedoeling dat we overschakelen naar hernieuwbare energie...

Een krachtige verbrandingsmotor motor zit ook op 30l per 100 km als je doorduwt... jij kijkt toch naar het gemiddelde?

Comment

• Ik weet niet wat de omzettingsvetliezen bedragen maar ga niet ontkennen dat ze er zijn.
              Idd hernieuwbare energie is het antwoord. Productie van batterijen en vooral het ontginnen van de grondstoffen lijkt mij het grootste bezwaar voor EV's. Echter die batterijen zijn ook weer te recyleren. En een elektromotor is weer een pak minder complex dan een verbrandingsmotor. Nu heeft eigenlijk elke wagen zijn eigen energiecentrale, die complex in elkaar zit en onefficient is (rendement hooguit 20-30%)

Comment

• Bwa, het schijnt kost het meer elektriciteit van ontginning aardolie naar eindproduct dan de energie die er in zit... En dan moeten we niets eens nadenken over rendement... Kerncentrale zat rond 70% rendement... dacht ik.

Ideaal op deze moment: zonnepanelen die enkel het dagverbruik overbruggen. Zonder overschot op het net te steken. Procumenten belasting ea. Omzeilen. En aan nachtarief de auto laden en de woning van stroom te voorzien.

Comment

• Hernieuwbare energie.. natuurlijk verdient dat de voorkeur.. zal niemand ontkennen..
                  Last edited by germinal; 21/08/2017, 14:18.
                  previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                  current : BMW 330D F30

Comment

• geen prosumententarief en toch zonnepanelen, dan ga je van het net moeten loskoppelen vrees ik.
                    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                      geen prosumententarief en toch zonnepanelen, dan ga je van het net moeten loskoppelen vrees ik.
                      Is geen probleem, gewoon een afzonderlijk circuit dat aan de panelen hangt. En als er genoeg stroom is een automatische schakelaar dat het net volledig afkoppelt, en dat circuit erbij aankoppelt. Is technisch perfect mogelijk.

Is zoals een stroomgroep dat inspringt, bij stroompanne. Zelf een smartgrid maken...

Frigo,diepvriezer ea. Zijn reeds smart Grid ready...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten

Is geen probleem, gewoon een afzonderlijk circuit dat aan de panelen hangt. En als er genoeg stroom is een automatische schakelaar dat het net volledig afkoppelt, en dat circuit erbij aankoppelt. Is technisch perfect mogelijk.

Is zoals een stroomgroep dat inspringt, bij stroompanne. Zelf een smartgrid maken...

Frigo,diepvriezer ea. Zijn reeds smart Grid ready...
                        Sprookjes blijven niet duren....

HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

Comment

• Je moet ze aangeven als je stroom verkoopt op het net of je teller laat terugdraaien... dacht ik.

In de link dat je zelf post:
                          Dat is nochtans belangrijk: voor de veiligheid van ons net, voor het behalen van onze Europese doelstellingen en natuurlijk omdat iedereen zou bijdragen aan het gebruik van ons net en aan de openbare dienstverplichtingen zoals straatverlichting, sociale tarieven, enzovoort".
                          Op mijn manier gebruik je het net niet.

Als ik u moet geloven,dan moet iemand die niet is aangesloten op het net en zonnepanelen heeft ook een aangifte doen?

Wel leuk, dat je onmiddellijk aanneemt dat ik fraudeer.
                          Last edited by ; 21/08/2017, 18:02.

Comment

Je moet ze aangeven als je stroom verkoopt op het net of je teller laat terugdraaien... dacht ik.

In de link dat je zelf post:

Op mijn manier gebruik je het net niet.

Als ik u moet geloven,dan moet iemand die niet is aangesloten op het net en zonnepanelen heeft ook een aangifte doen?

Wel leuk, dat je onmiddellijk aanneemt dat ik fraudeer.
                            Ik zeg nergens dat je fraude pleegt
                            20% van de mensen met zonnepanelen doet dit wel, enkele waarschijnlijk zonder het te weten…

Als je een aansluiting hebt met het elektriciteitsnet, dien je uw zonnepanelen aan te geven.
                            • Of je elektriciteit gebruikt, niets, of zelfs op het net zet, maakt geen enkel verschil.
                            Als je een aansluiting hebt kan je altijd, potentieel elektriciteit gebruiken.

Als je geen prosumenten-tarief, wil betalen, moet je uw aansluiting volledig definitief opzeggen /afsluiten (geen kabel tot in uw huis)

Omdat +/- 20% van de mensen hun zonnepanelen vergeet aan te geven, krijgen ze vanaf dit jaar een boete.

Dit is toch logisch, niet?

De mensen zonder zonnecellen betalen mee de subsidies uit het verleden, anders moeten ze ook nog eens alléén opdraaien voor alle aanpassingen in de schakelkassen en elektrische cabines, verdeel en hoogspanningsstation...

Comment

• Die vergoeding voor wie stroom terug op het net stuurt, kost afhankelijk van de netbeheerder ongeveer 100 euro per kW (vermogen van de omvormer). Wie zijn installatie tegen 1 juni niet heeft aangegeven en betrapt wordt, riskeert een boete van 150 tot 20.000 euro. Dat hoogste bedrag geldt voor grote industriële spelers.

Comment

• . De enige legale manier om momenteel aan het prosumententarief te ontsnappen is je woning afkoppelen van het net. De netbeheerders staan dit toe maar het is technisch en vooral financieel gezien gemakkelijker gezegd dan gedaan.
                                Op de ene moment spreken ze van energie leveren, het is niet altijd duidelijk. We zouden ons op de wetteksten moeten baseren....

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-...e-installaties

Prosumententarief voor eigenaars van zonnepanelen, windmolens en WKK-installaties (kleine installaties met terugdraaiende teller)
                                U moet de vergoeding betalen vanaf het moment dat u gebruik maakt van het net, dus vanaf het moment dat de installatie aangesloten is op het net (bijvoorbeeld: installatie in september, gebruiksperiode net is september-december).
                                Wat doen ze met panelen die nooit aangesloten zijn op het net?
                                Last edited by ; 21/08/2017, 20:50.

Comment

Wat doen ze met panelen die nooit aangesloten zijn op het net?
                                  Volgens mijn infobronnen (buren - familie) moet de omvormer, altijd via het net elektriciteit krijgen. Anders wordt de hele installatie dadelijk uitgeschakeld.

Ook als er een tijdelijke elektriciteit panne is, valt alles dadelijk uit.

Of dit een wettelijke verplichting is of om technische redenen (goedkope omvormers voor particulieren ?) is weet ik niet.

Bij grote zonnepaneel installaties, (parken type Colruyt) moet dit volgens mij, technisch wel haalbaar zijn

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

Volgens mijn infobronnen (buren - familie) moet de omvormer, altijd via het net elektriciteit krijgen. Anders wordt de hele installatie dadelijk uitgeschakeld.
                                    Heel juist.
                                    Je zou dus enkel in batterijen kunnen opslaan, en als dan de netspanning wordt weggenomen, kan je, via een afzonderlijke omvormer van DC naar AC, eventueel je woning van stroom voorzien.

Met de huidig verkrijgbare omvormers voor residentieel gebruik kan het dus niet.
                                    Dat wil uiteraard niet zeggen dat het onmogelijk is met andere types van omvormers. (Of via een 'truc van de foor': voor een werkspanning zorgen op zo'n omvormer is nu niet echt onoverkomelijk )
                                    Last edited by Maurice P.P.; 22/08/2017, 12:27.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

Ook als er een tijdelijke elektriciteit panne is, valt alles dadelijk uit.

Of dit een wettelijke verplichting is of om technische redenen (goedkope omvormers voor particulieren ?) is weet ik niet.

Bij grote zonnepaneel installaties, (parken type Colruyt) moet dit volgens mij, technisch wel haalbaar zijn

Klopt, maar is geen technische verplichting.
                                      je kan dus werken met een kleine batterij, en de omvormer van stroom voorzien mag ook geen probleem zijn. Is op dat moment enkel een verbruiker.

Oprecht bedankt voor het meedenken!
                                      Last edited by ; 22/08/2017, 13:30.

Comment

• Da's pas een voorstel!

HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.
                                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

• Tja, nog even een voorstel vlug vlug gedaan om in de kijker te komen... maar zonder zich af te vragen of het wel kan. Binnen een jaar of twee dan tegengesproken met argumenten die wij nu al kennen, maar onderdrukken omdat ze het voorstel zouden kelderen.

Comment

Working...
                                          X