Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Noorwegen bant wagens op diesel of benzine vanaf 2025

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
    Amsterdam volgt,


    MILIEUZONES UITGEBREID

    BREAKING: AMSTERDAM WIL BENZINE- EN DIESELAUTO’S VANAF 2030 VERBIEDEN

    Bestuurders van benzine- en dieselauto’s kunnen over zo’n tien jaar niet meer terecht in onze hoofdstad. Vanaf 2030 wil Amsterdam de auto’s op fossiele brandstoffen namelijk weren en zijn enkel uitstootvrije auto's nog welkom.

    Dat meldt de NOS. Zij zeggen dat het gemeentebestuur een nieuwe actieplan heeft waar de grote plannen in voorkomen. Het zou gaan om het ‘Actieplan Schone Lucht’ waarmee de stad de uitstoot wil aanpakken. Verkeerswethouder Sharon Dijksma verklaart: “We willen schonere lucht voor alle Amsterdammers.”

    De stad wil het verkeer emissievrij maken door milieuzones uit te breiden en uitstootvrije gebieden in te voeren. Amsterdammers met een auto op benzine of diesel voor de deur kunnen rekenen op hulp van de gemeente. Zij worden naar verluidt geholpen met subsidies en ontheffingen.

    Volgens Nu.nl zijn er ook plannen op de kortere termijn.
    • Amsterdam krijgt volgens het plan volgend jaar een milieuzone voor personenauto's. Tot nu toe werden alleen oude brommers, bestelwagens, vrachtauto's en taxi's geweerd. Die bestaande zones worden uitgebreid. Het is nog niet bekend aan welke eisen de auto's moeten voldoen.
    • In 2022 wil de stad een uitstootvrije zone voor ov-bussen en touringcars.
    • Drie jaar later zou de bebouwde kom uitstootvrij moeten zijn wat betreft brom- en snorfietsen.
    • Later komt er een volledig uitstootvrij gebied binnen de ring voor alle vrachtwagens, bestelwagens, taxi's, ov-bussen en touringcars. Ook moet alle passagiers- en pleziervaart en de pontjes van GVB uitstootvrij worden.

    Volgens AT5 worden de nieuwe ambitieuze plannen aan het einde van deze maand in de gemeenteraad besproken. Daarna volgt een periode waarin bewoners en bedrijven online kunnen meepraten waarna er nog een periode volgt van inspraak.

    Bron: Autoweek


    Wat meer uitleg.

    https://www.parool.nl/amsterdam/benz...2030~a4626999/
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Hier maar bijzetten, kan moeilijk telkens voor steden of landen die dit verbieden een nieuw topic openen. Het begint stevig op te lopen


        NIEUWE PLANNEN AL GEMAAKT

        ‘IERLAND VERBIEDT DIESEL EN BENZINEAUTO’S PER 2030’

        Ierland komt volgens lokale nieuwszenders met een rigoureuze maatregel: de regering zou namelijk bezig zijn met een nieuw plan om per 2030 de verkoop van auto’s op fossiele brandstoffen te verbieden.

        Dat kopt RTE. De eerste schetsen van een nieuw wetsvoorstel zouden al gemaakt zijn. Daarin staat dat auto’s op benzine of diesel vanaf 2030 niet meer verkocht mogen worden. Volgens het plan rijden er tegen die tijd 936.000 geëlektrificeerde en volledig elektrische auto’s op de Ierse wegen. Deze nieuwe uitspraken zou deel uit maken van een groter plan om het milieu te beschermen. Ierland zou ervoor willen zorgen dat binnen tien jaar een derde van de voertuigen op de weg volledig elektrisch is.

        Het plan zou volgens The Sun begin volgend jaar gepresenteerd worden. Minister Richard Bruton, verantwoordelijk voor Communicatie, Klimaat en Milieu, staat aan het hoofd van het nieuwe plan. Uiteindelijk wil Ierland tegen 2050 CO2-neutraal zijn.

        Bron: Autoweek



        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Ik vraag mij echt af hoe haalbaar dit allemaal is. Hoe hard ze dit kunnen gaan maken. Zelfde met bvb Wallonië :

          Maar Wallonië wil in de nabije toekomst veel verder gaan. Vanaf 2023 zullen oude diesel- én benzineauto’s stelselmatig worden verboden in het hele gewest. Tegen 2026 mogen alleen nog wagens met een Euro 5-norm in Wallonië rondrijden. Wat dat betreft lijkt het een beetje op de regels in Brussel, want daar komt er een totaal dieselverbod in 2030 en voor benzine in 2035.

          Uit dit artikel:



          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

          Comment


          • Triestig. Een land met ocharme 5 miljoen inwoners. Net als Noorwegen. België, dat zich ook wil laten horen, en Nederland ook, allemaal kleine landjes, die gaan toch nooit het verschil kunnen maken ?
            Deze 4 samen zijn wat, een halve procent van de wereld of zo, en wij gaan het hier eens veranderen .. :-S

            Comment


            • Ieder kleintje op zich maakt niet het verschil, maar samen wel.
              "Waarom zou ik gaan stemmen, mijn stem maakt het verschil toch niet"
              "Waarom zou ik dit koekje niet eten, van dit koekje wordt ik toch niet dik"
              ...

              En iedereen zegt altijd: maar China!
              Wel, China zet iedere dag meer nieuwe elektrische bussen in dan er ik Vlaanderen zijn (wat niet moeilijk is, want er zijn er nog altijd 0)

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                Ieder kleintje op zich maakt niet het verschil, maar samen wel.
                "Waarom zou ik gaan stemmen, mijn stem maakt het verschil toch niet"
                "Waarom zou ik dit koekje niet eten, van dit koekje wordt ik toch niet dik"...

                En iedereen zegt altijd: maar China!
                Wel, China zet iedere dag meer nieuwe elektrische bussen in dan er ik Vlaanderen zijn (wat niet moeilijk is, want er zijn er nog altijd 0)
                Klopt idd! En dit is nog maar het begin.

                https://www.tijd.be/dossiers/grafiek.../10118431.html
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • De cijfers die ik laatst las waren:
                  In 2019 zijn er 1,2 miljoen electrische auto's verkocht wereldwijd, waarvan 1 mio in China, de rest in EU en de VS.

                  Vrijwel alle nieuwe bussen zijn electrisch.

                  Ben niet echt voorstander van het politieke systeem in China, maar als ze zo verder doen gaat China het klimaat redden.
                  Ze moeten wel nog de steenkolencentrales afbouwen, maar ondertussen komt 35% van hun energie al uit hernieuwbare bronnen. Ik denk dat ze daar wereldleider in zijn.
                  Ze bouwen windmolens en installeren zonnepanelen aan recordtempo.

                  Comment


                  • Globaal is hun gemiddelde levensstandaard nog een pak lager dan in europa en de eco wetgeving of gezondheidswetgeving in het algemeen is daar wel nog pak lager dan hier. Als je een economie in volle expansie hebt is het natuurlijk makkelijk die volgens nieuwe inzichten te ontplooien. Een bestaande verstarde en gevakboneerde europese economie die stilstaat ombouwen naar nieuwe principes is een pak lastiger en minder rendabel. Europa verdrinkt zichzelf ook in “edele” principes en idiote moraal. Al onze productie is al lang weg. Daardoor kopen we al onze eco in china aan tegen almaar duurdere prijzen terwijl zij de goedkope productie in handen hebben. Vroeger kochten we ginder goedkoop en werd de premium door de invoerder opgestreken. Nu zien we dat we meer en meer aan onze prijzen ginder moeten inkopen waardoor de winst meer in china zelf blijft plakken. Da zorgt ervoor dat onze eco omwenteling duurder wordt dan voor de chinesen zelf...


                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                      De cijfers die ik laatst las waren:
                      .


                      Ben niet echt voorstander van het politieke systeem in China, maar als ze zo verder doen gaat China het klimaat redden.

                      https://www.weforum.org/agenda/2019/...tric-vehicles/

                      Amnesty says most manufacturing of lithium-ion batteries takes place in China, South Korea and Japan, where electricity generation remains dependent on coal and other fossil fuels. They said makers should disclose the carbon footprint of their products.

                      Comment


                      • Ja en?
                        Iedere ICE die nu nog gemaakt wordt, stoot over gemiddeld 8 jaar nog altijd uit. Iedere EV die nu gemaakt wordt stoot sowieso nu al minder uit, ongeacht hoe de energie voor batterij productie of rijden geproduceerd werd. En energie productie voor het rijden kan alleen maar verbeteren tijdens de levensduur van de auto.
                        Ik zeg niet dat IEDEREEN NU moet switchen, maar er moet wel een plan zijn.
                        Ierland schept duidelijkheid voor autofabrikanten, tegen 2030 moeten zij een volledig EV gamma aanbieden of ze verkopen niets meer. Zo maken ze duidelijk waar de markt zal zijn. Dat is wat bedrijven willen.
                        We klagen allemaal over hoge elektriciteitsprijzen, maar dat komt voor een groot deel door de onduidelijke houding van de grootste partij.
                        Last edited by Chris_147; 02/01/2020, 13:56.

                        Comment


                        • Ik lees nog nergens een plan naar uitfasering. Laat mensen die om whatever reden die EV niet kopen, nog verder met een ICE rijden. Maar verkoop er gewoon geen meer vanaf een bepaald ogenblik. Die ICE zullen zichzelf wel liquideren op tijd.
                          Wat kan er dus wel/niet na bvb 2030? Daar is geen duidelijkheid over.
                          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                            Ja en?
                            Iedere ICE die nu nog gemaakt wordt, stoot over gemiddeld 8 jaar nog altijd uit. Iedere EV die nu gemaakt wordt stoot sowieso nu al minder uit, ongeacht hoe de energie voor batterij productie of rijden geproduceerd werd. En energie productie voor het rijden kan alleen maar verbeteren tijdens de levensduur van de auto.
                            Ik zeg niet dat IEDEREEN NU moet switchen, maar er moet wel een plan zijn.
                            Ierland schept duidelijkheid voor autofabrikanten, tegen 2030 moeten zij een volledig EV gamma aanbieden of ze verkopen niets meer. Zo maken ze duidelijk waar de markt zal zijn. Dat is wat bedrijven willen.
                            We klagen allemaal over hoge elektriciteitsprijzen, maar dat komt voor een groot deel door de onduidelijke houding van de grootste partij.
                            Het artikel gaat hem over grondstoffen... Waar gaat men die blijven halen en tegen welke menselijke kost ? Om nog maar te zwijgen over recyclage...

                            Comment


                            • Al goed dat we die vragen niet moeten stellen bij olie en gas ...

                              Comment


                              • Als in de toekomst de luchtkwaliteit en het klimaat volledig om zeep gaan zijn hebben we ook geen grondstoffen meer nodig
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                  Als in de toekomst de luchtkwaliteit en het klimaat volledig om zeep gaan zijn hebben we ook geen grondstoffen meer nodig
                                  En om nog maar niet te spreken over Tesla’s cash burn... ook niet goed voor het milieu

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                    Al goed dat we die vragen niet moeten stellen bij olie en gas ...
                                    Ik moet het eerste kind nog op een boorplatform zien werken...

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten

                                      En om nog maar niet te spreken over Tesla’s cash burn... ook niet goed voor het milieu
                                      Ach, daar gaan ik of mijn nazaten niet dood van
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten

                                        Ik moet het eerste kind nog op een boorplatform zien werken...
                                        dan vooral geen enkel metaal meer kopen want veel van de metalen die we hier gebruiken komen uit mijnen van ontwikkelingslanden... waar kinderarbeid standaard is

                                        en nu het voor elektrische auto's is... dan is het plots niet meer gewenst. Goed, maar dan voor alle metalen. Ook die in gewone auto's nu gebruikt worden, in je laptop, in je gsm, in je tv, in je huis, enzovoort.
                                        En dat gaat niet enkel over metalen maar over heel wat producten die je dagdagelijks gebruikt. De jeansbroek die je draagt is misschien gemaakt door een volwassene, maar die heeft die dag misschien wel 20 uur non-stop moeten werken. Dat mag dan weer wel? Terras in blauwe steen? En die steen komt van de kanten van India? Veel kans dat die stenen door kinderhanden gekapt zijn.
                                        www.peugeotforum.be

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten

                                          Ik moet het eerste kind nog op een boorplatform zien werken...
                                          Deir ez-Zor, Syria’s sixth-largest city, is also the country’s oil capital. It's polluted, dangerous, and dependent on child workers.








                                          Ik zeg niet dat kinderarbeid niet moet aangepakt worden, maar EV's aanvallen om iets dat waar tientallen producten in je huis hetzelfde probleem mee hebben vind ik hypocriet.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X