Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Noorwegen bant wagens op diesel of benzine vanaf 2025

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door benji0973 Bekijk Berichten
    Deze morgen op de radio dhr Weyts aan het woord : hij wil de mensen die tijdens de spits niet op de snelweg moeten zijn ontmoedigen te rijden tijdens deze uren door de km-heffing in te voeren.
    Wat ik mij nu afvraag is : als meer en meer mensen een electrisch voertuig aanschaffen bestaat meer en meer de kans dat er in de winter een stroomtekort zou kunnen zijn.
    Gaan ze de mensen die volgens hen (de politiekers) niet dringend hun voertuig nodig hebben de volgende dag, zwaarder gaan belasten omdat deze 's avonds hun voertuig aan een laadpaal hangen ??
    Zolang er maar betaald wordt .....
    Stroomtekort? De auto's gaan functioneren als opslagplaats op het smart Grid. Niets dan voordelen...

    Comment


    • moeten ze wel op het juiste moment en op de juiste plaats aan het grid hangen... en dat kan nu eenmaal niet

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
        moeten ze wel op het juiste moment en op de juiste plaats aan het grid hangen... en dat kan nu eenmaal niet
        Huh? Hoezo?


        En alsof een iets groter percentage electrische wagens plots voor stroomtekort zou zorgen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
          moeten ze wel op het juiste moment en op de juiste plaats aan het grid hangen... en dat kan nu eenmaal niet
          Waarom niet ?

          Comment


          • Dat snap ik ook niet... zie er alleen de voordelen van in. Bekijk de thuis-batterij, dat is ook al een manier om energie op te slaan wanneer er overcapaciteit is & om energie af te geven wanneer je dat nodig hebt. Eén stapje verder zou je met zonnepanelen zelfs van de grid kunnen gaan. Een elektrische auto kan maw ook dienen als een soort thuisbatterij of opvangbekken. Alles gaat dan toch veel efficiënter verlopen dan nu?

            Comment


            • Moest het altijd zomer dat je hele lange klaarlichte dagen hebt zie ik dat misschien ook nog haalbaar. Maar met onze donkere winterdagen is dat toch niet doenbaar.
              Een heel simpel voorbeeld : probeer eens met een rekenmachine op zonnecelletjes in de winter een bewerking uit te voeren. Als je het licht in huis niet ansteekt zal je het mogen vergeten.
              Eénmaal dat de batterijen geladen zijn kan je toch niet meer bijladen. En opvangen voor later, na 1 winternacht is je voorraad volgens mij opgesoupeerd en de dagen zijn dan te kort om je hele systeem terug op te laden zodat je 's avonds probleemloos je wagen kan opladen. En je kan toch niet verwachten van een gezin met simpele lonen dat ze eerst een investering doen van 30K voor een wagen waarvan de actieradiis nog aan de lage kant is en daarnaast ook nog eens een investering in de garage hangen om die auto te doen rijden.
              Hier maak ik de vergelijking met een electrische scooter : Na 2 jaar hebben we hier beide batterijen mogen wegkieperen, waren geen 'reet' meer waard. Heeft ons 675 euro gekost om dat spel terug bruikbaar te maken aan 2 batterijen.
              Dus de batterijen die ze in dergelijke auto's plaatsen zullen wel beter en duurder zijn, maar er moet maar 1 exemplaar in de serie zitten de slecht is en je hebt het al vlaggen.
              De mensen zouden weten waarvoor ze de rest van hun leven mogen werken en sparen.
              Volgens mij staan ze bijlange nog niet ver genoeg met de technologie om het al op zo'n grote basis uit te rollen.....

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                Is moeilijk te vatten voor velen... Dat de energie die vrijkomt bij het niet raffineren van de brandstof gebruikt kan worden om te rijden'.' En er dan nog energie "over" is...
                En dan is de brandstof nog niet eens getransporteerd...
                dat is ondertussen wel duidelijk

                Oorspronkelijk geplaatst door benji0973 Bekijk Berichten
                Deze morgen op de radio dhr Weyts aan het woord : hij wil de mensen die tijdens de spits niet op de snelweg moeten zijn ontmoedigen te rijden tijdens deze uren door de km-heffing in te voeren.
                Wat ik mij nu afvraag is : als meer en meer mensen een electrisch voertuig aanschaffen bestaat meer en meer de kans dat er in de winter een stroomtekort zou kunnen zijn.
                Gaan ze de mensen die volgens hen (de politiekers) niet dringend hun voertuig nodig hebben de volgende dag, zwaarder gaan belasten omdat deze 's avonds hun voertuig aan een laadpaal hangen ??
                Zolang er maar betaald wordt .....
                Nogmaals. Wij tanken geen ruwe olie, maar geraffineerde diesel en benzine. Dat raffinageproces vergt enorm veel energie. Dus om met een diesel-of benzinewagen te rijden heb je ook enorm veel elektriciteit nodig: zo verbruikt een bmw i3 minder elektriciteit dan een BMW 320d.
                Leg me nu eens uit welk energietekort we gaan hebben door met elektrische wagens te rijden?
                BMW 420dA : >>>

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                  Huh? Hoezo?


                  En alsof een iets groter percentage electrische wagens plots voor stroomtekort zou zorgen.
                  Staat jouw wagen thuis als je aan't werken bent? en waar zijn je zonnepanelen? Net op de meest productieve uren is je wagen aan't rijden of staat niet thuis, waardoor de stroom van de zonnepanelen toch het grid op moet.

                  Wanneer ga je dan je electrische wagen opladen? 'savonds als je thuis komt net als iedereen. 20A extra, voor 10-12 uur lang, en dat iedereen?

                  Stroomtekort hing de laatste winters sowieso al boven ons hoofd, een paar procent extra electrische wagens is al nefast. Laat staan 20% van het wagenpark.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                    Staat jouw wagen thuis als je aan't werken bent? en waar zijn je zonnepanelen? Net op de meest productieve uren is je wagen aan't rijden of staat niet thuis, waardoor de stroom van de zonnepanelen toch het grid op moet.

                    Wanneer ga je dan je electrische wagen opladen? 'savonds als je thuis komt net als iedereen. 20A extra, voor 10-12 uur lang, en dat iedereen?

                    Stroomtekort hing de laatste winters sowieso al boven ons hoofd, een paar procent extra electrische wagens is al nefast. Laat staan 20% van het wagenpark.
                    Je auto moet niet thuis staan om op te laden met je zonnepanelen... Je gebruikt het Grid voor je transport, en stap van het idee af dat je auto moet geladen worden van uw panelen... Eens op het Grid is hij voor idereen die betaalt. Je rendement van je zonnepanelen zal lager zijn, maar daar blijft het bij.

                    Bij een smart Grid is het mogelijk om bv alle auto's maar tot 50% Bij te laden op je werk bij een stroomtekort, en tot 100% als er genoeg stroom is of een overschot...

                    Bij een stroomtekort kunnen de auto's gebruikt worden om het piek te kort op te vangen... Langer als een uur zal.het tekort niet duren...

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                      Staat jouw wagen thuis als je aan't werken bent? en waar zijn je zonnepanelen? Net op de meest productieve uren is je wagen aan't rijden of staat niet thuis, waardoor de stroom van de zonnepanelen toch het grid op moet.

                      Wanneer ga je dan je electrische wagen opladen? 'savonds als je thuis komt net als iedereen. 20A extra, voor 10-12 uur lang, en dat iedereen?

                      Stroomtekort hing de laatste winters sowieso al boven ons hoofd, een paar procent extra electrische wagens is al nefast. Laat staan 20% van het wagenpark.
                      Die auto's kunnen natuurlijk ook tijdens de dag opgeladen worden. En de olieraffinaderijen draaien 24/7 en verbruiken 24/7 een constante hoeveelheid elektriciteit. Niets belet het opladen van die wagens tijdens de nacht in de echte daluren (wanneer mensen slapen), en kan dus meer gevariabiliseerd worden als olieraffinage. Dit is allemaal perfect oplosbaar. En als het niet oplosbaar is, moeten we allemaal maar wat minder met de wagen rijden.
                      BMW 420dA : >>>

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                        Je auto moet niet thuis staan om op te laden met je zonnepanelen... Je gebruikt het Grid voor je transport, en stap van het idee af dat je auto moet geladen worden van uw panelen... Eens op het Grid is hij voor idereen die betaalt. Je rendement van je zonnepanelen zal lager zijn, maar daar blijft het bij.

                        Bij een smart Grid is het mogelijk om bv alle auto's maar tot 50% Bij te laden op je werk bij een stroomtekort, en tot 100% als er genoeg stroom is of een overschot...

                        Bij een stroomtekort kunnen de auto's gebruikt worden om het piek te kort op te vangen... Langer als een uur zal.het tekort niet duren...
                        In jouw scenario moet er op het werk opgeladen worden. Hoeveel % van de werknemers in jouw bedrijf zouden dit kunnen? Voor salariswagens zie ik niet meteen een probleem, maar de rest?

                        Comment


                        • Het blijft een klein geheel in een groter verhaal. Er zullen altijd een HOOP auto's ingestoken zitten. Het percentage electrische wagens zal ook beperkt blijven (voorlopig?). Niet iedereen is altijd werken, deeltijds werk, andere uren, verlof, ... Verschillende plaatsen waar er inderdaad wel kan opgeladen worden op het werk.

                          En overigens, je bent aan het "klagen" over dat er teveel stroom zou gebruikt worden snachts? Ooit van nachttarief gehoord? Je beseft toch wel waarom dit bestaat?

                          Comment


                          • Werk in chemische multinational waar we ala minute zicht hebben op de elecprijs, snachts is niet meer per defenitie goedkoper

                            Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              Werk in chemische multinational waar we ala minute zicht hebben op de elecprijs, snachts is niet meer per defenitie goedkoper

                              Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk
                              Voor een particulier wel. Hier worden geen variabele prijzen gehanteert. Het is in grote lijnen goedkoper.

                              En het is sowieso een goede zaak moest de belasting van het electriciteitsnet meer gespreid zijn en makkelijker kunnen antwoorden op pieken zoner koolcentrales.
                              Last edited by Phate; 15/07/2016, 19:56.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                                Het blijft een klein geheel in een groter verhaal. Er zullen altijd een HOOP auto's ingestoken zitten. Het percentage electrische wagens zal ook beperkt blijven (voorlopig?). Niet iedereen is altijd werken, deeltijds werk, andere uren, verlof, ... Verschillende plaatsen waar er inderdaad wel kan opgeladen worden op het werk.

                                En overigens, je bent aan het "klagen" over dat er teveel stroom zou gebruikt worden snachts? Ooit van nachttarief gehoord? Je beseft toch wel waarom dit bestaat?
                                Neen, ik klaag dat er teveel stroom gebruikt zou worden die groen beschauwd wordt, maar dat helemaal niet is. Daarnaast werden/worden er zonnepanelen gepromoot die groen zouden moeten zijn maar door hun beperkte inzetbaarheid verre van zijn, en bijdragen tot een instabiliteit van het net. Een verhoging van de electriciteitsprijs met een factor 3 tot 10 is voorzien als we veel meer groen willen gaan en dat is dan nog zonder extra accijnzen om de electrische auto's te belasten.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                                  Voor een particulier wel. Hier worden geen variabele prijzen gehanteert. Het is in grote lijnen goedkoper.

                                  En het is sowieso een goede zaak moest de belasting van het electriciteitsnet meer gespreid zijn en makkelijker kunnen antwoorden op pieken zoner koolcentrales.
                                  Dat verdwijnt ook. Er wordt al in verschillende landen met toeslagen tijdens piekuren gewerkt. Dit is hier ook onvermijdelijk als er veel electrische wagens moeten opgeladen worden.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                                    Dat verdwijnt ook. Er wordt al in verschillende landen met toeslagen tijdens piekuren gewerkt. Dit is hier ook onvermijdelijk als er veel electrische wagens moeten opgeladen worden.
                                    Ik denk dat je volledig verkeerd inschat hoeveel elektrische wagens verbruiken in verhouding tot andere energie-consumptie. Zo groot is dit niet. En goed, zorg eens voor een slim net. Is toch juist ideaal dan, een electrische wagen die oplaad. Maakt mij toch geen hol uit of die nu vooral oplaad tussen 3 en 4 snachts of tussen 5 en 6 smorgens? Dat valt allemaal te regelen met een slim net. Dat hij gewoon wordt opgeladen wanneer elektriciteit het goedkoopste staat (overschot). En dit eventueel zelfs terug kan afstaan als het net als de electriciteit duur is (vraag).

                                    Dus ja, electrische wagens hebben hier wellicht wel een kleine impact op, maar op de omgekeerde manier dan dat je nu denkt.
                                    Last edited by Phate; 15/07/2016, 20:27.

                                    Comment


                                    • Laden duurt wel wat langer dan 1 a 2 uur. Vooral als je volledig electrisch bezig bent en dus niet op een range extender kan terugvallen. Of hoe snel kan jij 60 kWh opladen dan? 20A * 240V = 4.8 kW. Dan heb je al 12.5 uur nodig. best niet teveel afstaan dan of je wagen is niet opgeladen als je weer vertrekt...

                                      Het slim net is er trouwens niet, maar de electrische wagen wel alsook de roep om enkel nog verkoop van electrische voertuigen toe te laten.

                                      En vergeet dat goedkoop maar. Stroom wordt enkel duurder als je het grid slimmer maakt.

                                      Kijk ook eens naar het verschil in prijs om electriciteit op te wekken. https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_o...city_by_source

                                      Staat ook in wat de kost is om residentiele batterijen te gebruiken, waaronder opslag in electrische wagens ook valt.

                                      https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_o...ncy_.282012.29 dat is zowat een samenvatting van de kosten om de verschillende mogelijke systemen te integreren. Aan de kost van conventionele enrgie gaan we nooit komen, enkel en alleen al door de extra back-up en balancing kosten.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                                        Laden duurt wel wat langer dan 1 a 2 uur. Vooral als je volledig electrisch bezig bent en dus niet op een range extender kan terugvallen. Of hoe snel kan jij 60 kWh opladen dan? 20A * 240V = 4.8 kW. Dan heb je al 12.5 uur nodig. best niet teveel afstaan dan of je wagen is niet opgeladen als je weer vertrekt...

                                        Het slim net is er trouwens niet, maar de electrische wagen wel alsook de roep om enkel nog verkoop van electrische voertuigen toe te laten.

                                        En vergeet dat goedkoop maar. Stroom wordt enkel duurder als je het grid slimmer maakt.

                                        Kijk ook eens naar het verschil in prijs om electriciteit op te wekken. https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_o...city_by_source

                                        Staat ook in wat de kost is om residentiele batterijen te gebruiken, waaronder opslag in electrische wagens ook valt.

                                        https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_o...ncy_.282012.29 dat is zowat een samenvatting van de kosten om de verschillende mogelijke systemen te integreren. Aan de kost van conventionele enrgie gaan we nooit komen, enkel en alleen al door de extra back-up en balancing kosten.
                                        Tja, ik stop er mee, je doet alsof bepaalde technologiën plots zo snel gaan gaan (IEDEREEN EEN ELEKTRISCHE AUTO IN VIJF JAAR) maar alsof al de rest van de technologie stil zal blijven staan. Laden gaat nu ook al sneller als je wilt en zal alleen nog maar verbeteren.

                                        Nee, er is nog geen slim net. Maar er zijn ook nog niet zoveel elektrische wagens.

                                        Lees ook eens hoe veel commentaar er op die cijfers is. En een steviger, slimmer net, kan er juist voor zorgen dat we WEL zonne-energie uit de sahara en wind-energie uit noorwegen HIER kunnen gebruiken. Dat is momenteel niet mogelijk. Is daar een investering voor nodig? Natuurlijk. Maar kern-centrales bouwen was ook niet gratis.
                                        Last edited by Phate; 15/07/2016, 21:36.

                                        Comment


                                        • als je de juiste kostprijs wil berekenen moet je dat van A tot Z doen

                                          we betalen nu quasi niets voor alle uitstoot die conventionele centrales maken met alle bijhorende gezondheidsproblemen erbij. Voor de opslag van nucleair afval moet er soms voor 10 duizenden jaren opslag voorzien worden eer die voldoende veilig zijn.
                                          Ik denk dat het eens eindelijk tijd wordt dat we de echte prijs gaan betalen voor het eigenlijke stroomverbruik en dat het ons eens eindelijk aanzet tot een correcte manier van stroomverbruik. Nu wordt er mega veel stroom gewoon verbrast aan allerlei onzin. Betaal de correcte prijs en dat is het eerste wat gaat wegvallen.
                                          Veel van de centrales worden nu enkel voorzien voor piekgebruik. De rest van de momenten in de dag is er stroom teveel als je al die stroom zou gebruiken (daarom dat men windmolens afkoppeld van het net enzovoort).
                                          Er zit dus nog wel degelijk veel marge op als we het nu eindelijk eens op een goede manier zouden gaan gebruiken.
                                          Smart grid heb je daar niet voor nodig. Zoiets als smappy om je verbruik duidelijk na te kunnen meten tesamen met een slimme zekeringkast zou al voldoende zijn. Hang die aan het internet en je kan perfect het stroomverbruik vanuit een centrale aansturen.
                                          www.peugeotforum.be

                                          Comment

                                          Working...
                                          X