Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Noorwegen bant wagens op diesel of benzine vanaf 2025

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
    als je de juiste kostprijs wil berekenen moet je dat van A tot Z doen

    we betalen nu quasi niets voor alle uitstoot die conventionele centrales maken met alle bijhorende gezondheidsproblemen erbij. Voor de opslag van nucleair afval moet er soms voor 10 duizenden jaren opslag voorzien worden eer die voldoende veilig zijn.
    Ik denk dat het eens eindelijk tijd wordt dat we de echte prijs gaan betalen voor het eigenlijke stroomverbruik en dat het ons eens eindelijk aanzet tot een correcte manier van stroomverbruik. Nu wordt er mega veel stroom gewoon verbrast aan allerlei onzin. Betaal de correcte prijs en dat is het eerste wat gaat wegvallen.
    Veel van de centrales worden nu enkel voorzien voor piekgebruik. De rest van de momenten in de dag is er stroom teveel als je al die stroom zou gebruiken (daarom dat men windmolens afkoppeld van het net enzovoort).
    Er zit dus nog wel degelijk veel marge op als we het nu eindelijk eens op een goede manier zouden gaan gebruiken.
    Smart grid heb je daar niet voor nodig. Zoiets als smappy om je verbruik duidelijk na te kunnen meten tesamen met een slimme zekeringkast zou al voldoende zijn. Hang die aan het internet en je kan perfect het stroomverbruik vanuit een centrale aansturen.

    Akkoord! (Al blijf ik er wel bij dat een smartgrid hierbij een belangrijk onderdeel is.)

    (Ik zie dit dan ook nog eens samen van een volledige ECHTE taks-shift (om die naam er toch maar aan te geven), van arbeid naar kapitaal EN vervuiling.) (Maar dat is helemaal off-topic hier. )

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
      Tja, ik stop er mee, je doet alsof bepaalde technologiën plots zo snel gaan gaan (IEDEREEN EEN ELEKTRISCHE AUTO IN VIJF JAAR) maar alsof al de rest van de technologie stil zal blijven staan. Laden gaat nu ook al sneller als je wilt en zal alleen nog maar verbeteren.

      Nee, er is nog geen slim net. Maar er zijn ook nog niet zoveel elektrische wagens.

      Lees ook eens hoe veel commentaar er op die cijfers is. En een steviger, slimmer net, kan er juist voor zorgen dat we WEL zonne-energie uit de sahara en wind-energie uit noorwegen HIER kunnen gebruiken. Dat is momenteel niet mogelijk. Is daar een investering voor nodig? Natuurlijk. Maar kern-centrales bouwen was ook niet gratis.
      Ik ben al bang van 10% electrisch binnen dit en 10 jaar. Sneller laden kan, als je eigen electrische installatie ervoor voorzien is. Wat voltage krijg jij? Ik krijg 240V, 40A, dus veel sneller dan wat ik al opgaf gaat het niet bij mij. Met 360V, 63A kan je wel al meer natuurlijk.

      Maar om de belgische kernecentrales te vervangen door zonnenergie hebben we 3x zo hoge capaciteit nodig en opslag tijdens piekproductie/dalverbruik. 5900MW aan kerncentrales vervangen door 300 watt panelen (hoe hoog gaan de efficientste nu?) betekent 60 miljoen panelen. Hoeveel dakoppervlakte is er eigenlijk geschikt in België? Moeten we dan zonnefarms gaan plaatsen?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
        Akkoord! (Al blijf ik er wel bij dat een smartgrid hierbij een belangrijk onderdeel is.)

        (Ik zie dit dan ook nog eens samen van een volledige ECHTE taks-shift (om die naam er toch maar aan te geven), van arbeid naar kapitaal EN vervuiling.) (Maar dat is helemaal off-topic hier. )
        En ik ben ook akkoord, met beiden.
        Enkel niet dat we afhankelijk kunnen worden van hernieuwbare bronnen zonder backup van conventionele (die dan als het goed is nagenoeg niet gebruikt worden) tenzij we ermee akkoord gaan dat electriciteit niet 24/24 beschikbaar is, en dat het een stuk duurder wordt dan nu. Wou dat het niet zo was.

        Comment


        • Het zou absurd zijn om enkel zonne-energie te gebruiken. Er zal altijd een mix moeten gebruikt worden. Ik ben ook niet tegen kern-energie. Ik ben wel tegen kern-centrales die ver verouderd zijn en veel te lang open gehouden worden. Ik zou liever hebben dat ze de huidige afbreken en een nieuwe neerplanten dan wat ze nu bezig zijn.

          Comment


          • We zijn ondertussen Europa...
            Nb: de zon schijnt 24h per dag...

            Comment


            • nogmaals, wat gaat ge doen met het afval nadat de centrales zijn afgeschreven (iets wat ze nu eigenlijk ook al zijn)

              zoals we nu bezig zijn is niet vol te houden. Kernenergie is trouwens een heel dure manier om water te koken. Gas, kolen, olie, enzovoort is gewoon te dom voor woorden: ge boort gaten, graaft gigantische putten in de grond,enzovoort om er iets uit te halen, op te branden om het in een andere vorm van energie om te zetten met gigantische verliezen om op het einde van de rit terug bij de eerste stap te moeten uitkomen. Alles behalve slim bezig. Om nog maar te zwijgen van de milieukost die er mee samenhangt, maar ook hier netjes wordt weggelaten om het economisch plaatje niet in het gedrang te brengen (kijk maar eens wat de ontginning van de teerzanden in Canada doet met de omgeving).
              www.peugeotforum.be

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                We zijn ondertussen Europa...
                Nb: de zon schijnt 24h per dag...
                ja, buiten de atmosfeer wel.

                Comment


                • Ja, het is absoluut verbijsterend met welke vervuiling bepaalde bedrijven weg komen en hoe weinig belastingen er op betaald worden.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                    nogmaals, wat gaat ge doen met het afval nadat de centrales zijn afgeschreven (iets wat ze nu eigenlijk ook al zijn)

                    zoals we nu bezig zijn is niet vol te houden. Kernenergie is trouwens een heel dure manier om water te koken. Gas, kolen, olie, enzovoort is gewoon te dom voor woorden: ge boort gaten, graaft gigantische putten in de grond,enzovoort om er iets uit te halen, op te branden om het in een andere vorm van energie om te zetten met gigantische verliezen om op het einde van de rit terug bij de eerste stap te moeten uitkomen. Alles behalve slim bezig. Om nog maar te zwijgen van de milieukost die er mee samenhangt, maar ook hier netjes wordt weggelaten om het economisch plaatje niet in het gedrang te brengen (kijk maar eens wat de ontginning van de teerzanden in Canada doet met de omgeving).
                    Ik geen voorstander van nucleair hoor. Maar ik zie nog altijd geen duurzame, betrouwbare oplossing. Ik had de vergelijking met kernenergie gekozen omdat dit een duidelijk beeld geeft van de energie die opgewekt wordt (kerncentrales zet je ook niet zomaar hoger of lager, dus de energie moet verbruikt worden) en omdat deze in het tijdsbestek waar we over praten toch zouden moeten uit dienst gaan.

                    Uiteindelijk zullen we op een beperkt percentage (30%) hernieuwbare energie moeten blijven steken, zaak zal dus zijn om de niet hernieuwbare energie zo schoon mogelijk op te wekken.

                    Comment


                    • het wordt dringend tijd voor de fusiecentrales, maar daar moeten nog heel wat katten gegeseld worden eer die 100% betrouwbaar zijn.
                      Ander alternatief voor vrij schone energie zou thoriumreactoren kunnen zijn, maar die piste is ook nog onvoldoende onderzocht om goed te zijn.
                      De mens is gewoon gemakzuchtig geweest zonder op lange termijn te denken en dat heeft geleid tot waar we nu zitten: tot onze lippen in de stront. Zo blijven doorgaan is echt geen optie meer.
                      www.peugeotforum.be

                      Comment


                      • [QUOTE=bobo;5843163]Werk in chemische multinational waar we ala minute zicht hebben op de elecprijs, snachts is niet meer per defenitie goedkoper



                        Yep. Bedrijven kopen op een 'termijnmarkt voor elektriciteit' pakketten op wanneer de prijzen laag staan. Die prijs wordt vastgeklikt voor een hoeveelheid MWh waarmee ze weer enkele maanden verder kunnen.

                        Gemiddeld genomen zijn dit zeer scherpe prijzen, veel lager als wat particulieren betalen.
                        Zelfs zo laag dat bepaalde investeringen ter vermindering van CO2-uitstoot zelfs weinig of niet rendabel zijn. Hun afschrijftermijn duurt veel te lang.

                        Comment


                        • Onze Noorse vrienden geven niet op

                          NOORWEGEN DUWT VERBRANDINGSMOTOR UIT SHOWROOM

                          ALLEEN ELEKTRISCHE NIEUWE AUTO'S IN 2025

                          Noorwegen zet alles op alles om de auto met verbrandingsmotor uit de showroom te krijgen.

                          Noorwegen wil op den duur alleen nog maar elektrische auto's nieuw uit de showroom zien rollen. In een rapport van de Noorse regering zijn de plannen te lezen, meldt Autocar. Met behulp van hogere belastingen hoopt men de verkoop van reguliere auto's te ontmoedigen. Aan de andere kant moet een groter belastingvoordeel voor elektrische auto's ervoor zorgen dat die verkoop de komende jaren juist een flinke impuls krijgt.

                          De Noren hopen het daarmee voor elkaar te krijgen dat er in 2025 alleen nog elektrische auto's nieuw worden verkocht. Het Scandinavische land loopt al jaren voorop in het groener krijgen van het wagenpark. Elektrische auto's zijn in Noorwegen hard op weg om een derde van de markt te beslaan.

                          Bron: Autoweek

                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • triestige apen !

                            Comment


                            • Het is nog afwachten wat er de komende jaren gaat gebeuren he.
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                              Comment


                              • als het zo blijft verder gaan gaat elektrisch rijden een fortuin kosten tegen 2025... gaan ze mogen zonnepanelen op hun auto's leggen.
                                waarom beginnen niet eerst eens met alle dieseltreinen te vervangen? alternatieven te zoeken om de grote oceanliners varende te houden etc... zal al veel meer helpen
                                lets have some more member berries

                                Comment


                                • Eigenlijk wel ja.
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • De soep wordt nooit even warm gedronken als opgediend...

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                                      als het zo blijft verder gaan gaat elektrisch rijden een fortuin kosten tegen 2025... gaan ze mogen zonnepanelen op hun auto's leggen.
                                      waarom beginnen niet eerst eens met alle dieseltreinen te vervangen? alternatieven te zoeken om de grote oceanliners varende te houden etc... zal al veel meer helpen
                                      Dat doen ze toch door geen aardolie meer te vervoeren?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten

                                        ja, buiten de atmosfeer wel.
                                        Dus er zijn momenten op de daag dat heel de aarde donker is ?

                                        Comment


                                        • Allez, ze hebben er hier dan ook maar een datum opgeplakt, kon niet uitblijven natuurlijk

                                          Geen benzine- of dieselwagens meer in de showrooms na 2035

                                          In Vlaanderen moeten wagens met verbrandingsmotoren vanaf 2035 uit de showrooms. Dat blijkt uit de Vlaamse energievisie, die vrijdag werd goedgekeurd door de regering. Om aan de Europese doelstellingen te voldoen, rekent Vlaanderen op opslag van groene energie en een CO2-belasting om mensen te overtuigen om milieuvriendelijke voertuigen te kopen.

                                          De Vlaamse energievisie zet de bakens uit tot 2050 en kwam tot stand na overleg met stakeholders uit onder meer de industrie, de vakbond en de wetenschap. Concrete streefdoelen staan niet in de tekst - die worden grotendeels gedicteerd door Europa - maar wel de accenten die Vlaanderen wil leggen.

                                          Zo sluit onze regio zich aan bij het Europese voornemen om tegen 2035 geen wagens met verbrandingsmotoren meer te verkopen. In 2030 moet de verkoop al de helft lager liggen.

                                          De productie van hernieuwbare energie gebeurt op dit moment voornamelijk met zon, wind en biomassa. “Na de kernuitstap in 2025 zal warmte steeds belangrijker worden”, zegt Energieminister Bart Tommelein (Open Vld). “Eerst in de vorm van restwarmte, maar daarna ook door middel van geothermie (het gebruik van aardwarmte, red.).”

                                          CO2-belasting

                                          Opvallend is voorts dat Vlaanderen zich in de visietekst niet verzet tegen een CO2-belasting, een piste die federaal Energieminister Marie Christine Marghem (MR) momenteel onderzoekt. Tommelein reageerde enkele maanden geleden koeltjes op het idee en verklaarde liever te willen stimuleren dan af te straffen. “Maar op termijn zullen we hier toch stappen vooruit moeten zetten”, is vrijdag te horen. Cruciaal is dan wel dat de energiefactuur niet omhoog gaat. “Ik heb ook geen zin om mensen die in het verleden een keuze hebben gemaakt op te zadelen met een belasting”, aldus de Open Vld’er. “Wie op dit moment dus verwarmt op aardgas, moet daar niet extra voor betalen.”

                                          Vlaanderen trekt met de visie naar de onderhandelingen voor een federaal energiepact, dat er eind dit jaar moet liggen. Onze regio zit de werkgroep ‘productie’ voor. “In dat pact zullen concrete engagementen staan”, belooft Tommelein. “Waar bouwen we eventueel nieuwe gascentrales om pieken op te vangen, hoe zorgen we voor opslag van groene energie, enzovoort.”

                                          Met het pact trekt Vlaanderen naar Europa, dat van België nog dit jaar een energieplan eist. “Ik vind het alvast positief dat de Europese commissie zich bereid heeft verklaard voortaan rechtstreeks met Vlaanderen te onderhandelen”, besluit de minister.

                                          Weinig concrete doelstellingen

                                          De milieuverenigingen missen concrete doelstellingen in de Vlaamse energievisie, die vrijdag werd goedgekeurd door de ministerraad. Ze wijzen erop dat België eind dit jaar een energieplan moet indienen bij Europa.

                                          De Vlaamse energievisie zet de bakens uit tot 2050 en kwam tot stand na overleg met stakeholders uit onder meer de industrie, de vakbond en de wetenschap. Onze regio sluit zich aan bij het Europese voornemen om tegen 2035 geen wagens met verbrandingsmotoren meer te verkopen. Na de kernuitstap in 2025 zal warmte steeds belangrijker worden als vorm van hernieuwbare energie. Eerst in de vorm van restwarmte, maar daarna ook door middel van geothermie.

                                          Maar Bond Beter Leefmilieu, Greenpeace en WWF missen concrete doelstellingen in de tekst. “Er zitten geen harde keuzes in”, zegt Sara Van Dyck van de Bond. “Die zullen de komende maanden nochtans moeten worden gemaakt bij de opmaak van een Belgisch energiepact, dat de basis moet vormen van het plan dat ons land dit jaar bij Europa moet indienen.”

                                          De verenigingen zijn wel tevreden met het Vlaamse voornemen om nieuw beleid voortaan uit de begroting te financieren en niet langer via verhogingen van de energiefactuur. Ze hopen dat de regeringen daarvoor extra fondsen zullen zoeken in belastingen die de vervuiler treffen, zoals een CO2-taks.

                                          De visie moet nu leiden tot concrete acties, vinden de verenigingen. Een extra versnelling voor wind, zon en groene warmte en nog meer energiebesparing.


                                          Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170519_02890013
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X