Oorspronkelijk geplaatst door quovadis
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Noorwegen bant wagens op diesel of benzine vanaf 2025
Collapse
X
-
Dat was dan ook illegaal.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
ik denk dat we niet kunnen inschatten hoeveel industrie, logistiek, ... al hebben moeten investeren de laatste 15 jaar op basis van internationaal opgelegde regels rond milieu en energie. Dat komt ook maar zelden aan bod in mainstream populaire media.
Als het op milieu aankomt kijk ik in de eerste plaats naar mezelf. Mijn voetafdruk is mijn verantwoordelijkheid, en al is die relatief misschien kleiner dan economische actoren, dan zijn de kleine dingen die ik doe of nalaat ook bijdrages tot een verbetering. Ik hou gewoon niet van het proberen minimaliseren van mijn eigen verantwoordelijkheid door te wijzen naar anderen om actie te ondernemen.
Ik kijk eigenlijk uit naar wat er de komende jaren staat te gebeuren, ook op gebied van auto's en mobiliteit. Ik ben in ieder geval al het stadium voorbij om te denken dat alleen een voertuig met ICE voor plezier kan zorgen. Laat maar komen die alternatieve aandrijvingen, ik zie wel wat het wordt.
Al dat doemdenken rond 'terug naar de jaren 1900'. Ik denk dat bij de opkomst van de wagens, heel wat personen aan paard en kar gehecht waren en net hetzelfde discours hielden als degene die vandaag alternatieve aandrijving niet zien zitten om wat voor reden dan ook.
De trein is vertrokken en het interessante is dat, zoals vroeger, de politiek de vernieuwers uit de technologie en industrie zullen moeten achternahollen. De vernieuwingsdrang is in sneltreinvaart ingezet bij de grote en kleine technologievisionairs en de politiek zal hen nauwelijks sturen. Check af en toe eens wat technologie sites en dan begin je te beseffen wat er aan het gebeuren is.
En wat het nog interessanter maakt is de wijziging in economisch modellen: deeleconomie, product as a service, ...
Denk er eens over na: waarom je geld blijven investeren in een wagen waar je op zijn minst enkele jaren aan vast zit en die tegelijk moet dienen voor de saaie dagdagelijkse verplaatsingen (woon-werk, meestal alleen in de wagen), familieuitstappen, vervoer van goederen (boodschappen, containerpark, ...), plezierritjes, ... Ik denk dat bij > 90% van ons, de wagen die we hebben een compromis is. Misschien komen er interessante alternatieven uit de bus voor die situaties.
Laat maar komen, die toekomst. I can't wait.
- Likes 2
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenCEO ASTON MARTIN BEKRITISEERT BRANDSTOFMOTOR-BAN
'GEVOLGEN MOGELIJK DESASTREUS'
De CEO van Aston Martin, Andy Palmer, heeft zich fel uitgelaten over de beoogde ban op de brandstofmotor. De Britse overheid wil na 2040 auto's met een verbrandingsmotor verbieden. Volgens de topman kan dat verregaande nadelige gevolgen hebben voor de Britse auto-industrie.
Palmer voorziet grote problemen als elke vorm van de verbrandingsmotor verboden wordt. In gesprek met het Britse Autocar spreekt hij zijn zorgen uit: "Er wordt niet nagedacht over de mogelijke gevolgen voor de 800.000 banen die aan deze industrie gelieerd zijn. Er wordt voorbijgegaan aan de impact die het heeft op pompstations en de motorfabrikant in Bridgend." In Bridgend worden sinds 1980 verbrandingsmotoren voor Ford gebouwd.
Volgens Palmer moeten Britse autofabrikanten noodgedwongen uitwijken naar Aziatische landen voor de benodigde accutechnologie, "...waar er al jaren met behulp overheidssubsidie aan gewerkt wordt". Het sceptische toekomstbeeld van Palmer verandert wel als er na 2040 nog ruimte is voor hybriden. In dat geval verwacht de topman weinig problemen. Of er ruimte is voor een deels elektrische toekomst, blijft voorlopig onduidelijk. Er gaan berichten rond dat ook de hybriden het veld moeten ruimen, waar anderen beweren dat die niet worden verbannen.
Aston Martin is zelf overigens al druk bezig om zich voor te bereiden op een (deels) elektrische toekomst.
Bron: Autoweek
Toen ik las dat het UK in 2040 de ban op wagens met louter verbrandingsmotoren oplegt, kon ik een glimlach niet onderdrukken.
Stel je eens voor dat er geen ban zou zijn en je stapt in 2040 een showroom binnen: hoeveel wagens met verbrandingsmotoren denk je dat er in die showroom zouden staan ?
En die CEO van Aston (nochtans niet zo oud), die snapt niet dat binnen een goeie 10 jaar meer dan de helft van zijn management bestaat uit gasten die hun volwassen leven zijn begonnen met tablets, smartphones, connectivity en wat nog ...
Ik denk (en hoop) dat merken zoals Aston er nog zullen zijn en ook nog wagens met verbrandingsmotor kunnen aanbieden. Maar voor het dagdagelijks vervoer zullen we in 2040 echt wel overgestapt zijn naar andere vormen van aandrijving en mobiliteit, daar verandert zo'n ban echt niets aan.
Comment
-
Toch gemakkelijk te begrijpen, hé ! Door de fiscale voordelen kan iemand die zijn wagen in de boekhouding van zijn bedrijf kan aflossen zich een luxe-wagen permitteren ipv van een gewone wagen. Dan gaan voor die banaan, liever een Tesla of een Hybride X5 dan een Mondeo...
Comment
-
Do Mondeo kan hij ook inbrengen maar minder... 50% van aankoop en daar 30% belastingen op.
€40000 €20000 € 3000 terug via belastingen echte prijs = €40000-€3000= €36000
tesla ea. €80000 100% aftrek 30 % = €24000 echte prijs: €80000-€24000= €56000
Nog altijd €20000 meer uitgegeven
De onbekende factor, krijg je de meeruitgave terug bij verkoop? Staan mensen te popelen voor een tweedehands tesla? X5 hybride?
Als ze de omschakeling naar niet zuiver 100% fossiele autos willen aanmoedigen moet er tweedehands genoeg beschikbaar zijn...
En daar zijn ze nu mee begonnen, ze promoten...
Dit is een ruwe gedachtengang zonder vaa ea. De kleine elektrische voertuigen, eens ze hun kwaliteit bewezen hebben, zouden wel eens waardevast kunnen zijn... zeker gezien de vignerende wetgeving.
Comment
-
Ach, Lenoir, Otto, Daimler, Ford en al hun latere collega's draaien zich om in hun graf. Iets waar zij 150 jaar hard aangewerkt hebben om te staan waar we nu staan (al dan niet met sjoemel hard en/of software) gaan ze zomaar op 20/25-jaar wegsmijten.
Binnen 10jaar of zo staan dan de groenen te wenen langs de kant omdat er geen werkgelegenheid meer is.
Niet vergeten, zonder mekaniek gene elentriek.
Ik ben wat blij dat we er (hopelijk) tegen 2040 niet meer zullen zijn. Of toch niet te lang meer, juist lang genoeg om onze elektrische rolstoel nog te kunnen testen.
Binnen zeer korte tijd toch eens "the engine of the year" gaan bestellen sie en me daar nog wat mee gaan amuseren op mijn oude dag.
Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met TapatalkLast edited by Metaxa; 28/07/2017, 10:16.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Het is wel een onderwerp om melancholisch van te worden... snif
Ik kan me zo inbeelden wat ze voelden als ze van paard en kar naar een auto gingen... wat nog niet zo lang geleden is...
Hun paard had een naam, karakter, verzorging nodig, wedstrijden meedoen,... zoals voor een autoliefhebber zijn auto ook een naam heeft...
Het is niet meer wat het geweest is...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195Het is wel een onderwerp om melancholisch van te worden... snif
Ik kan me zo inbeelden wat ze voelden als ze van paard en kar naar een auto gingen... wat nog niet zo lang geleden is...
Hun paard had een naam, zoals voor een autoliefhebber zijn auto ook een naam heeft...
Maar ja, dat dachten ze 20 jaar geleden ook allemaal van een "verenigd socio-economisch Europa" Goed gelachen...
Neen neen, "ze" willen hier te vlug gaan terwijl ze amper kunnen stappen.
Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met TapatalkPhileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
"Dit is een ruwe gedachtengang zonder vaa ea. De kleine elektrische voertuigen, eens ze hun kwaliteit bewezen hebben, zouden wel eens waardevast kunnen zijn... zeker gezien de vignerende wetgeving."
... maar de vaa is juist vaak hét determinerend element !
Comment
-
Gisteren was het ook weer prijs in het nieuws:
Hoe kortzichtig kunnen onze groene jongens wel niet zijn. Een paard met oogkleppen ziet beter dan de schouder-kloppende-geiten-wollen-sokken medemens.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Om de "roet" oogkleppen van sommige mensen, nu alvast te openen.
(ps De groenen zitten al +/- 15 jaar niet meer in een Duitse regering)
De Duitsers starten morgen met een Nationaal, overleg tussen alle overheden (regering en steden), bedrijven en werknemers over de toekomst van de dieselauto’s (korte termijn) en verbrandingsmotoren.
Intussen is dit “het” politieke thema geworden voor de volgende verkiezingen (Merkel of Schultz) van september 2017 in Duitsland.
De conclusies vloeien daarna wel door naar de EU en België....
De jarenlange subsidiekraan voor diesels gaat alvast dicht.
Comment
-
Normaal moest in 2018 benzine & diesel-prijzen al gelijk gesteld zijn. Is al 3 jaar geleden zo Europees beslist.
Nu kan het allemaal wel snel gaan natuurlijk. Toch zeer benieuwd hoe ze dit aan de miljoenen diesel-gebruikers, zowel privé als bedrijven gaan uitleggen/verkopen dat het "finito" is met diesel rijden. Gaat jaren overeen gaan, net zoals die mens van Febiac gisteren al aankondigde. En wat dat gaat kosten...
Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met TapatalkPhileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk BerichtenNormaal moest in 2018 benzine & diesel-prijzen al gelijk gesteld zijn. Is al 3 jaar geleden zo Europees beslist.
Maar in België was de "publieke opinie" nog niet klaar voor deze materie.... en dachten sommige dat het subsidie sprookje bleef duren
14 j x 25000 km/j à 6/100 km à 0.25 cent = 5250 Euro subsidie ontving elke +/- diesel-rijder en toch klagen dat de belastingen te hoog zijn
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...51:0070:NLDF
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
De eerste richtlijn hierover dateert wel al van 2003, 14 jaar is voor de meeste mensen voldoende om hun Euro te laten vallen....
Maar in België was de "publieke opinie" nog niet klaar voor deze materie.... en dachten sommige dat het subsidie sprookje bleef duren
14 j x 25000 km/j à 6/100 km à 0.25 cent = 5250 Euro subsidie ontving elke +/- diesel-rijder en toch klagen dat de belastingen te hoog zijn
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...51:0070:NLDF
Een richtlijn is ook geen verordening natuurlijk, maar ik weet wat je wil bedoelen.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
De eerste richtlijn hierover dateert wel al van 2003, 14 jaar is voor de meeste mensen voldoende om hun Euro te laten vallen....
Maar in België was de "publieke opinie" nog niet klaar voor deze materie.... en dachten sommige dat het subsidie sprookje bleef duren
14 j x 25000 km/j à 6/100 km à 0.25 cent = 5250 Euro subsidie ontving elke +/- diesel-rijder en toch klagen dat de belastingen te hoog zijn
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...51:0070:NLDF
Ik ken ze niet van buiten, maar zegt deze richtlijn dat belasting op benzine en diesel gelijk moet zijn ?
Ik weet wel dat ze een minimumbelasting oplegt (en waarvoor o.a. België langer tijd kreeg om die in te voeren voor diesel) en dat deze richtlijn expliciet belastingmaatregelen erkent als een middel om milieuimpact te verminderen.
Het is trouwens nog lang beschouwd in België en andere landen om diesel net te promoten (door benzine zwaarder te belasten) omdat diesel verhoudingsgewijs minder CO2 uitstoot en de focus vooral op klimaatopwarming ligt, waar CO2 uitstoot mede verantwoordelijk is. Men zag nogal makkelijk over het hoofd dat de diesel dan weer meer andere schadelijke stoffen uitstoot die schadelijk zijn voor fauna en flora.
De harmonisering van een minimumbelasting op energie en brandstoffen over de EU landen heen was er o.a. om te voorkomen dat er te grote verschillen zouden ontstaan die zouden aanzetten tot 'tanktoerisme'.
Comment
-
'k Zal nog eens de 'groene jongen' uithangen:
Aan allen die vinden dat al dat gezeik over het milieu ferm overdreven is en het absoluut zo'n vaart niet zal lopen, dat we met zijn allen maar verder mogen aanmodderen, dat we maar moeten denken dat er iets aan doen bij jezelf begint maar bullshit is omdat het toch niks uitmaakt en dus het spreekwoord vele kleintjes maken een groot een grove leugen vinden:
hier nog eens een artikeltje : https://www.timeslive.co.za/news/sci...s-earth-study/
Vooral de laatste alinea zou toch een beetje tot nadenken moeten aanzetten; uw eventuele kinderen, kleinkinderen en hopelijk nog achterkleinkinderen zullen u dankbaar zijn.
Tenzij dat al wie en wat achter u komt u geen fucking reet kan schelen..
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je niet van het leven en uw auto mag genieten, maar een beetje verstandig gebruik staat dit niet in de weg.
Comment
Comment