Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Noorwegen bant wagens op diesel of benzine vanaf 2025

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Tomski
    Link werkt hier niet of niet meer.
    den borre


    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


    Int3x0r
    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

      Link werkt hier niet of niet meer.
      Hier werkt 'm perfect
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

        Link werkt hier niet of niet meer.
        hier werkt ie toch...

        Een bedrijfswagen op diesel of benzine? Die krijgen geen fiscaal voordeel meer omdat ze te vervuilend zijn. Zo wil Open Vld in tien jaar tijd het wagenpark fors vergroenen. De Vlaamse coalitiepartners steunen het idee. Zowat 770.000 bedrijfswagens rijden er rond op onze wegen. En hun aandeel stijgt alleen maar. De eerste zes maanden van dit jaar werden bijna 8% meer bedrijfswagens ingeschreven tegenover dezelfde periode vorig jaar, terwijl het aantal nieuwe privéwagens stabiel bleef. Het gevolg: overvolle wegen en nog meer vervuilende uitstootgassen. Open Vld-Kamerlid Egbert Lachaert wil nu vanaf 2022 het fiscale voordeel voor vervuilende bedrijfswagens - lees: benzine- en dieselauto's - stelselmatig afbouwen, zodat ze tegen 2027 belast worden zoals gewoon loon. Enkel groene wagens, zoals elektrische wagens of auto's die rijden op waterstof, zullen het voordeel blijven behouden.

        Sector is pro


        Lachaert laat zich niet vastpinnen op één bepaalde technologie. Hij wil om de vijf jaar bepalen welke criteria gelden om in aanmerking te komen als 'groene bedrijfswagen'. Daarbij moet gekeken worden naar technologische evoluties, de kostprijs en de CO2-uitstoot.

        De sector wil hier mee zijn schouders onder zetten. "De fiscaliteit is een krachtig middel om de leasingmarkt te vergroenen", zegt Joost Kaesemans van autofederatie Febiac, al waarschuwt hij meteen voor praktische bezwaren. Het beperkte rijbereik en het kleine aantal laadpalen staan momenteel de doorbraak van elektrische wagens in de weg. Slechts 0,7% van de nieuwe bedrijfswagens is elektrisch, een dikke 5% hybride.

        Kris Peeters, lector verkeerskunde aan de PVCO Hasselt, is kritisch: "Dit moedigt nog altijd autogebruik aan. Ook elektrische auto's staan in de file. Bovendien is de vraag wat een groene auto is. Niet zo lang geleden werden diesels gepromoot als 'groen'. We moeten dat kritisch bekijken." (RW)
        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
          Het idee is prima. Wie van de mensen met een firmawagen let op zijn manier van rijden voor het verbruik binnen de perken te houden ?

          edit : om het verbruik etc...

          Comment


          • De koning (Diesel) is dood, lang leve de koning “???”

            Vandaag op 1 dag, in de Duitse media:

            Die Deutsche Umwelthilfe (DUH) erhöht den Druck auf Behörden: Mehr als 40 Städte sollen nachweisen, dass sie Maßnahmen gegen zu hohe Stickoxid-Werte ergreifen - zum Beispiel Fahrverbote. Ist Ihr Wohnort auch dabei?




            Händler werden Euro-5-Modelle nicht los, weil Autofahrer Fahrverbote fürchten. Die Deutsche Umwelthilfe setzt 45 weiteren Städten ein Ultimatum.


            Video’s:


            Merkel belooft wel een overgang voor wie pas een diesel kocht…

            Bundesländern und Städten droht neuer Ärger von der Umwelthilfe: Sie strebt fomale Verfahren gegen 45 weitere Städte an - darunter Hannover und Kiel.


            Comment


            • Iemand die de eenheden kW en kWh foutief gebruikt kan ik niet serieus nemen in zo'n discussie. Gemiddeld verbruik van een elektrische wagen is 200Wh/km, dus 1 kWh per 5 kilometer.

              Comment


              • Jij zet dan ook meerdere eenheden om in 1 stap. Didactisch is dat een dikke nul.

                Comment


                • Onze Noorse vrienden maken er werk van

                  In Noorwegen zijn de laatste maanden bijna evenveel elektrische als klassieke auto's verkocht. Vooral in Oslo is de trend duidelijk merkbaar want daar krijgen ze een voorkeursbehandeling met voorbehouden rijbanen en meer parkeerfaciliteiten.
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Het nieuw model van de Opel Ampera –e, is in Noorwegen al te koop voor zo’n 34000 Euro

                    In België / Duitsland zou de Ampera-e catalogusprijs zo’n 39500 Euro zijn

                    Een Alfa Giulietta 1.4 TCT zonder opties, kost in Noorwegen zo’n 38000 Euro (+9000 Euro meer als België)

                    De belastingdruk is er hoog, maar de regering heeft er wel duidelijke keuze gemaakt en de Noren klagen blijkbaar niet....

                    Comment


                    • Je moet zo ver niet gaan, in NL worden vervuilende wagens al lang kapot belast, hebben dan ook het groenste wagenpark van europa.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door JeanMarie
                        Iemand die de eenheden kW en kWh foutief gebruikt kan ik niet serieus nemen in zo'n discussie. Gemiddeld verbruik van een elektrische wagen is 200Wh/km, dus 1 kWh per 5 kilometer.
                        Wanneer je aan een slakkengang rijdt misschien wel ja.

                        Denk dat 250 realistischer is als gemiddelde en meer naar de 300 wanneer je het vermogen van zo'n tesla aanspreekt.

                        Tegenwind/koude/regen zouden ook nefast zijn.

                        Overlaatst nog gezien dat iemand met zijn model x op de autobahn aan 200km/u reed en verbruik zat rond de 700-800 watt/km.. kon 100 km rijden met zijn model x dan was de batterij leeg.
                        previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                        current : BMW 330D F30

                        Comment


                        • Noorwegen is toch een ander verhaal dan hier. Bijna alle stroom is daar duurzaam. Daar rijdt je echt zonder uitstoot en ecologisch. Geweldig is dat!

                          Hier rijdt je Tesla op kernenergie en zorgt hij voor co2 uitstoot. België kan niet overschakelen op een elektrisch wagenpark zoals Noorwegen, dat is een illusie, het zal met veel minder auto's moeten en dat zal vanzelf gebeuren want de elektriciteit is peperduur.
                          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                            Noorwegen is toch een ander verhaal dan hier. Bijna alle stroom is daar duurzaam. Daar rijdt je echt zonder uitstoot en ecologisch. Geweldig is dat!

                            Hier rijdt je Tesla op kernenergie en zorgt hij voor co2 uitstoot. België kan niet overschakelen op een elektrisch wagenpark zoals Noorwegen, dat is een illusie, het zal met veel minder auto's moeten en dat zal vanzelf gebeuren want de elektriciteit is peperduur.
                            Elektriciteit stopt toch niets aan de landsgrenzen?
                            Ik dacht dat de productie van elektriciteit in Europa,globaal gezien moet worden? ipv ieder land apart...
                            Is toch zo in een huwelijk?

                            Comment


                            • Je hebt voor een deel gelijk maar Noorwegen is geen EU . En tja het is wel een
                              feit, de groene productie moet gewoon voorzien worden en voor zover ik weet is er nog geen land dat een overschot van groene stroom heeft. Frankrijk exporteert stroom die ze relatief goedkoop produceren in hun kerncentrales.
                              Wat we wel kunnen doen is beter samenwerken voor off-shore windenergie, het enige dat mij echt potentieel lijkt te hebben, want in belgie zijn er amper zones waar molens kunnen geplaatst worden, en de zon schijnt hier wel af en toe maar zeker niet elke dag..
                              Last edited by sunking; 26/08/2017, 11:09.

                              Comment


                              • Als de koek groot genoeg is, is er inderdaad geen probleem, maar de schaarste dreigt te ontstaan, en dan zal het iedereen voor zich zijn...
                                Zelf de schaarste organiseren gelijk in België en dan gaan bedelen bij de buurlanden, dat zie ik niet gebeuren (en wij zullen niet lang meer moeten wachten om te zien...)

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                                  Noorwegen is toch een ander verhaal dan hier. Bijna alle stroom is daar duurzaam. Daar rijdt je echt zonder uitstoot en ecologisch. Geweldig is dat!
                                  Ja, omdat Noorwegen kan rekenen op tal van hydro-electrische centrales. En dan nog.... enkel in Oslo is de boom van electrische wagens opmerkelijk, hoofzakelijk omdat deze wagens de bus-stroken mogen gebruiken en mits een forse subsidiëring. Uiteraard kan dat niet aangehouden worden als iedereen electrisch zal rijden... De staatsuitgaven blijven constant en wat langs ene kant niet geïnd wordt, moet uit een ander hoek komen (lees, de zelfde mensen betalen, maar op een andere manier) Mirakels bestaan niet, zeker niet financiëel !

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten

                                    Ja, omdat Noorwegen kan rekenen op tal van hydro-electrische centrales. En dan nog.... enkel in Oslo is de boom van electrische wagens opmerkelijk, hoofzakelijk omdat deze wagens de bus-stroken mogen gebruiken en mits een forse subsidiëring. Uiteraard kan dat niet aangehouden worden als iedereen electrisch zal rijden... De staatsuitgaven blijven constant en wat langs ene kant niet geïnd wordt, moet uit een ander hoek komen (lees, de zelfde mensen betalen, maar op een andere manier) Mirakels bestaan niet, zeker niet financiëel !
                                    Ok, ze gaan nog altijd veel belastingen betalen, maar ze krijgen er wel propere lucht voor in de plaats. Of zou jij graag in een vervuilde stad wonen?
                                    Een kortgeding beschermt de kastanjebomen op de Charlottalei nog tien dagen. Waarom zijn we zo gehecht aan onze groene buren?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                      Je moet zo ver niet gaan, in NL worden vervuilende wagens al lang kapot belast, hebben dan ook het groenste wagenpark van europa.
                                      Noemt ge dat een wagenpark? Al die belachelijke koekendoosjes (Suzuki Alto, C1, Aygo-kes en consoorten).

                                      Comment


                                      • ja maar ook veel grotere hybrides, elektrische auto's, en golf 1.0 tsi'tjes
                                        hier in belgie zie je veel bovengemiddeld dikke auto's die soms wel milieuvriendelijk zijn maar veel ook niet ...

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten

                                          Noemt ge dat een wagenpark? Al die belachelijke koekendoosjes (Suzuki Alto, C1, Aygo-kes en consoorten).
                                          misschien rijden we hier wel vaker rond in een jumboverpakking omdat we bang zijn dat anders de buren/familie/kennissen denken dat we ons maar een kleine koekendoos kunnen veroorloven ?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X