serjeus rijk land, maar - we zijn zo ver nog (lang) niet - benieuwd als hun gas en olievoorraden op zijn of de wereld zo ver is tegen 2050 (haha) er geen koolstofchemie meer zou mogen zijn
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Noorwegen bant wagens op diesel of benzine vanaf 2025
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten
Voor wie het nog niet wist is elektriciteit gratis in Noorwegen, dus is het ook normaal dat er zoveel mensen daar overschakelen op elektrisch rijden.
Comment
-
als je die tabel ziet, weet je gelijk waarom je in be alleen bijna uit verplichting (of zwaar groen denken) mensen een warmtepomp in hun woning installeren, en in mindere mate een elec auto kopen
gele hesjes, daar is ook werk aan de winkel !
- Likes 1
Comment
-
Ik vind mezelf helemaal geen zwaar groene denker, maar we hebben wel een warmtepomp en twee elektrische auto's. Nu je me er dan toch over doet nadenken zou ik zeggen dat het doorslaggevend argument de luxe is, gevolgd door de aanvaardbare prijs en pas op de 3e plaats een zeker bewustzijn dat we echt wel moeten investeren in een beter milieu.
Met luxe bedoel ik dan voor de warmtepomp het genot van een warm aanvoelende vloer in de winter en nog veel meer het gevoel van koeling in de zomer, waar geen enkele airco tegenop kan. Op auto-vlak gaat het dan vooral over het gemak van een kleine, vinnige stadsauto (BMW i3) en de rust die de Tesla me brengt, zowel bij woon-werk verkeer als bij reizen, waarbij het besef dat er meer dan voldoende power voorhanden is belangrijker is dan die kracht altijd en overal te willen gebruiken of tonen.
De goedkoopste oplossing zal het inderdaad niet zijn, maar om voor die prijs even veel terug te krijgen, lijkt me zowel voor een warmtepomp als voor een goed gekozen elektrische auto niet mogelijk.
En groen, tja, een dikke trui en het openbaar vervoer gebruiken zal dan wel nog beter zijn voor het milieu zeker ...
Comment
-
stemt me heuglijk qwan
maar stel nog maar dat we naar het gemiddelde van de eu zou den kunnen gaan, naar 20 cent ipv 30, dan zouden de mensen als ze gaan rekenen ongeveer dezelfde uitgave hebben als met gas, en niet duurder zoals nu...en zouden meer mensen gaan genieten van koeling, en elkaar aansteken en dat zou goed zijn
Comment
-
Comment
-
Een wereldwijde geboortebeperking zou niet alleen het milieuprobleem oplossen, het zou veel kinderen miserie zoals honger besparen, want het lijkt wel dat, hoe armer men is, hoe groter de noodzaak bestaat om een halve klas kinderen op de wereld te zetten. Dus geen onderscheid rijk of arm, iedereen over dezelfde kam en binnen 50 jaar leven we in een gezondere, conflictarmere wereld met voldoende grondstoffen voor iedereen....
Ne katalysator verplichten op de mannenfluit dus.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenstemt me heuglijk qwan
maar stel nog maar dat we naar het gemiddelde van de EU zou den kunnen gaan, naar 20 cent ipv 30, dan zouden de mensen als ze gaan rekenen ongeveer dezelfde uitgave hebben als met gas, en niet duurder zoals nu...en zouden meer mensen gaan genieten van koeling, en elkaar aansteken en dat zou goed zijn
https://www.hln.be/wonen/onze-huizen...rgie~a59b3e15/
In zweden zocht ik eens een dorp/stadje en was langs enkele tuin huisjes /chalets (dacht ik) gereden, plots zat ik terug in de bossen, toen viel mijn frank dat ik het dorp reeds voorbij was….(voor de tijd van GPS....)Last edited by quovadis; 05/01/2019, 18:22.
Comment
-
-
Die scandinavische landen als dat de toekomst is dan pas ik hoor. Ben er juist geweest. Communisten zijn het. In vijfsterrenhotel krijgt ge ne sleutel in uw handen geduwd en zoek het verder maar uit. Geen bellboy geen voiturier geen concierge niks de botten. Drinken moet ge ook zelf aan de bar halen en kamer poetsen ik denk het niet. Een twix papiertje heeft vijf dagen op mijn nachttafel gelegen. Maar dikke facturen maken voor kleine kamertjes en slechte service dat moet ge ze niet leren! Er rijdt ook geen enkele deftige auto rond want 100 000 en 200 000 euro inschrijftax voor nen auto met een beetje ne moteur in is geen uitzondering...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gast Bekijk BerichtenWaarom koelt een warmtepomp beter dan airco?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door qwan Bekijk Berichten
Da's te vergelijken met een kerk of een burcht waar massieve stenen ervoor zorgen dat de temperatuur binnenin maar heel traagjes opwarmt. Een airco daarintegen zorgt meestal voor koude luchtstromingen, waar niemand graag onder zit.
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
Om de hype over Noorwegen en zijn “grote” park EV’s te relativeren, het aandeel van zuivere EV’s is nu 5%, al de rest van hun electrische wagens zijn hybrides. Wie daarmee pendelt moet inderdaad vaker op zoek gaan naar een laadpaal als hij/zij ook enkel electrisch naar huis wilt
Comment
-
TESLA-VERKOOP NEEMT MET 58 PROCENT OP
EEN OP DE DRIE NIEUW VERKOCHTE AUTO'S IN NOORWEGEN IS EEN TESLA
Een op de drie nieuw verkochte auto's in Noorwegen is van Tesla. In het land is het aandeel elektrische auto's op het totale aantal verkopen van nieuwe wagens in maart opgelopen tot 58,4 procent. Dit is een nieuw record, meldde de Norwegian Road Federation (NRF) maandag.
Over heel 2018 was het percentage nieuw verkochte elektrische auto's in het land ruim 31 procent van het totaal. In 2017 was dit aandeel nog bijna 21 procent. Noorwegen is met de meeste elektrische auto's per hoofd van de bevolking de wereldwijde koploper op dit gebied.
Vooral de gunstige belastingregeling voor elektrische auto's en de toenemende beschikbaarheid van de modellen zouden bijdragen aan het succes. Noorwegen heeft zich tot doel gesteld om alle vervoersmiddelen die op fossiele brandstof lopen in 2025 uit te bannen.
Bepaalde belastingen gelden daarom niet voor elektrische auto's en wel voor diesel- en benzineauto's.
Daardoor hebben merken met een groot aanbod elektrische auto's als Tesla en Nissan de verkopen zien stijgen. Makers als Toyota en Daimler blijven vanwege een gebrek aan voldoende elektrisch aanbod juist achter.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
- Likes 1
Comment
-
Ben vorige zomer ook in Noorwegen geweest.
Buiten Oslo heb ik niet veel electrische auto's gezien, en dat gaat ook moeilijk worden door de grote afstanden en de lage bevolkingsdichtheid, maar met een grote zak geld zullen ze dat wel oplossen.
Wat mij ook heel hard stoorde is dat je zo slecht bediend wordt.
Je betaalt 10€ voor een stomme pint, en je mag ze nog zelf gaan halen aan de bar. In NY is dat even veel, maar dan staan er 3 man rond jou om de deur open te doen, je te bedienen en je jas terug aan te doen.
Een fiets huren voor een dag kost 80€, daarvoor huur ik hier een stevige auto....
Lonen schijnen zo hoog te liggen dat echte bediening niet meer te betalen is.
Mooi land, maar ik voelde me toch af en toe gewoon bestolen.
Zweden is wat dat betreft toch een pak goedkoper en gemoedelijker.
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment