Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Noorwegen bant wagens op diesel of benzine vanaf 2025

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Je zou daar dwaas zijn een Zoë of een Leaf te kopen als de Tesla’s binnen bereik zijn van je persoonlijk budget.
    Maar zich vergapen aan de situatie in Noorwegen is niet erg redelijk, België en vele andere landen in Europa kunnen het zich financiëel niet permitteren, of maar zeer tijdelijk.

    Comment


    • Ze hebben er spijt van bij Volkswagen precies

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Ik verkies de verklaring hierboven van de kerel die open en bloot toegeeft dat het vooral om taksen gaat. Geen publiciteit, de waarheid...

        Comment


        • dat ze al beginnen met het stoppen van bouwvergunningen af te leveren voor tankstations en enkel nog vergunningen voor laadpaalinfrastructurenn(bijv fastned ) ik denk dat de brandstofrijfers ondertussen meer dan voldoende tankstations gaan vinden in tegenstelling tot ev-rijders die toch nog steeds moeten uitpuzzelen waar ze kunnen laden, en daarna stilaan de tankstations gaan ontmantelen of ombouwen tot enkel laadpunten. zo ontmoedig je ook de verkopen van brandstofwagens als je weet dat je veel moeite zal moeten doen om nog een tankstation te vinden

          Comment


          • Oei ! De zaak is dan opgelost met een tweede brandstoftank zoals op de oude Jaguars.
            Voor 70 Kg bij op de weegschaal kan dan bijna 2000 km ver gereden worden (met een diesel toch... )

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door bartmaniac Bekijk Berichten
              dat ze al beginnen met het stoppen van bouwvergunningen af te leveren voor tankstations en enkel nog vergunningen voor laadpaalinfrastructurenn(bijv fastned )
              vraag me af wie die hoge kw-prijzen wil betalen van die firma's, als dat niet is gesponsord door de baas
              prijs thuis +30 tot 100% voor hen, nee danku

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door qwan Bekijk Berichten
                Ik vind mezelf helemaal geen zwaar groene denker, maar we hebben wel een warmtepomp en twee elektrische auto's. Nu je me er dan toch over doet nadenken zou ik zeggen dat het doorslaggevend argument de luxe is, gevolgd door de aanvaardbare prijs en pas op de 3e plaats een zeker bewustzijn dat we echt wel moeten investeren in een beter milieu.

                Met luxe bedoel ik dan voor de warmtepomp het genot van een warm aanvoelende vloer in de winter en nog veel meer het gevoel van koeling in de zomer, waar geen enkele airco tegenop kan. Op auto-vlak gaat het dan vooral over het gemak van een kleine, vinnige stadsauto (BMW i3) en de rust die de Tesla me brengt, zowel bij woon-werk verkeer als bij reizen, waarbij het besef dat er meer dan voldoende power voorhanden is belangrijker is dan die kracht altijd en overal te willen gebruiken of tonen.

                De goedkoopste oplossing zal het inderdaad niet zijn, maar om voor die prijs even veel terug te krijgen, lijkt me zowel voor een warmtepomp als voor een goed gekozen elektrische auto niet mogelijk.

                En groen, tja, een dikke trui en het openbaar vervoer gebruiken zal dan wel nog beter zijn voor het milieu zeker ...
                Ik onderschrijf bijna volledig je standpunt en rangorde.
                Alleen moet ik er aan toevoegen dat (in ons geval toch*) het ook nog eens de goedkoopste oplossing is.
                Het brengt zelfs netto (CV, SWW, Airco**,huishouden, EV) geld op ipv geld te kosten.

                * PV met een e-productie groter dan het jaarlijks verbruik
                ** gebruiken we eigenlijk bijna niet gezien strategisch geplaatste screens en oversteken.


                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                  Ben vorige zomer ook in Noorwegen geweest.

                  Buiten Oslo heb ik niet veel electrische auto's gezien, en dat gaat ook moeilijk worden door de grote afstanden en de lage bevolkingsdichtheid, maar met een grote zak geld zullen ze dat wel oplossen.

                  Wat mij ook heel hard stoorde is dat je zo slecht bediend wordt.
                  Je betaalt 10€ voor een stomme pint, en je mag ze nog zelf gaan halen aan de bar. In NY is dat even veel, maar dan staan er 3 man rond jou om de deur open te doen, je te bedienen en je jas terug aan te doen.
                  Een fiets huren voor een dag kost 80€, daarvoor huur ik hier een stevige auto....

                  Lonen schijnen zo hoog te liggen dat echte bediening niet meer te betalen is.
                  Mooi land, maar ik voelde me toch af en toe gewoon bestolen.
                  Zweden is wat dat betreft toch een pak goedkoper en gemoedelijker.
                  ik was er begin maart nog, in en rond bergen.
                  mega mega mega veel elektrisch, ook buiten de steden.
                  minstens 1/3 van de wagens in de stad, alle taxi's, quasi alle nieuwe wagens, bijna aan ieder huis minstens 1 van de wagens van het huishouden maar vaak allebei.

                  bijna alle golfs zijn elektrisch, alle hyundais, nissans bijna altijd leaf, tesla s of x ( 3 maar 1 keer gezien!) staan er in de rij aan te schuiven.
                  echt bizar!

                  wel gek dat je zoveel betaalde voor een fiets te huren, ik had voor 120 euro 4 volle dagen een mercedes A klasse 200, nieuwe model, automaat, ongelimiteerde kms, full to full.

                  Comment


                  • Waren er geen huurwagens op elektriciteit ? Het ware een schitterende opportuniteit om een eigen idee te vormen over de voor- en nadelen er van.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten

                      Om de hype over Noorwegen en zijn “grote” park EV’s te relativeren, het aandeel van zuivere EV’s is nu 5%, al de rest van hun electrische wagens zijn hybrides. Wie daarmee pendelt moet inderdaad vaker op zoek gaan naar een laadpaal als hij/zij ook enkel electrisch naar huis wilt
                      bevestiging...


                      Comment


                      • Elektrische voertuigen is maar een tijdelijke tussenstap….

                        Ook in Noorwegen is waterstof de toekomst….want voor batterijen in elke auto, zijn er niet genoeg grondstoffen

                        Alvast alle Noorse olie, gas en hydro bedrijven (= overheid) investeren er in waterstof....en niet in batterijen...


                        Comment


                        • Spijtig hebben onze politiekers het niet door, ze blijven bij EV’s zweren.

                          Comment


                          • vind je?
                            subsidies zijn er ook op cng-auto's en waterstofauto's, dat er geen beschikbare betaalbare modellen zijn is wat anders

                            in infrastuctuur wordt niet geinvisteerd, niet in laadpalen, niet in h2 tankstations, prive kijkt kat uit boom
                            de lijn is gesubsidieerd geweest voor de waterstofbussen (die je niet ziet rijden...op de 650 lijn eindhalte op 50 meter, omdat ze meer kapot zijn dan wat anders)
                            Last edited by bobo; 09/04/2019, 15:51.

                            Comment


                            • Ik heb nog geen politieker zien uitstappen uit een cng- of waterstofwagen
                              Wel veel uit zware hybrides (voorwendsel... ) die blijkbaar heel weinig aan de stekker hangen

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                                Elektrische voertuigen is maar een tijdelijke tussenstap….

                                Ook in Noorwegen is waterstof de toekomst….want voor batterijen in elke auto, zijn er niet genoeg grondstoffen

                                Alvast alle Noorse olie, gas en hydro bedrijven (= overheid) investeren er in waterstof....en niet in batterijen...

                                Niet mee eens, waterstof is op dit moment een doodlopend pad:


                                Je zegt niet genoeg grondstoffen zijn. Enig bewijs van?
                                Want ik lees andere dingen:
                                Lithium ion batteries have several advantages over other battery types. And while they’re still more expensive than their lead-acid counterparts, lithium ion batteries have been steadily declining in price.

                                Men kan de huidige reserves nog niet eens goed inschatten, hoe kan je dan zeggen dat er te weinig grondstoffen zijn?

                                Lithium kan je recycleren he, olie is inderdaad op. Een paar miljoen jaren en enkele dino's kunnen wel nieuwe olie maken, maar toch...
                                En ondertussen is men ook bezig met andere types batterijen.

                                Waterstof heeft zijn plaats, maar niet in auto's, fietsen of schepen. Misschien voor vliegtuigen, want liever extra volume, dan extra gewicht, dat weet ik niet.

                                Comment


                                • Als je cheap en groene electriciteit op overschot hebt is h2 interessant, anders zit er ook een hoop verlies op bij omzetting


                                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                  Comment


                                  • Zeker, waterstof kan nuttig zijn als energie opslag, hoewel ook daar batterijen waarschijnlijk goedkoper zijn.
                                    Hangt er allemaal maar vanaf hoeveel men krijgt voor de overschotten van gegenereerde elektriciteit op de energiemarkt.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

                                      Niet mee eens, waterstof is op dit moment een doodlopend pad:


                                      Je zegt niet genoeg grondstoffen zijn. Enig bewijs van?
                                      Want ik lees andere dingen:
                                      Lithium ion batteries have several advantages over other battery types. And while they’re still more expensive than their lead-acid counterparts, lithium ion batteries have been steadily declining in price.

                                      Men kan de huidige reserves nog niet eens goed inschatten, hoe kan je dan zeggen dat er te weinig grondstoffen zijn?

                                      Lithium kan je recycleren he, olie is inderdaad op. Een paar miljoen jaren en enkele dino's kunnen wel nieuwe olie maken, maar toch...
                                      En ondertussen is men ook bezig met andere types batterijen.
                                      Zet uw koloniale bril van Leopold 2, eens af….

                                      Grondstoffen van batterij komt uit de 3e wereld… die blijven niet gratis werken, maar richten vroeg of laat een OPEC-organisatie op….waardoor de prijs zal stijgen... (los van het ethische aspect…)
                                      Grondstoffen ontginnen is héél schadelijk voor 3e wereld… met nog méér oorlog + ziekte / vluchtelingen tot gevolg… maar is volgens u goed voor de wapen economie?


                                      Waterstof is overal aanwezig en kan ook rechtstreeks gebruikt worden als brandstof voor verwarming.

                                      Momenteel is een brandstofcel nog duur, als je 50 miljoen vluchtelingen moet opvangen, spotgoedkoop…

                                      Praktisch voordeel van waterstof:
                                      • Batterijen rendement is bij 0° c of -10 °c graden véél lager
                                      • Batterij laden gaat véél trager als waterstof
                                      • Je kan waterstof ook rechtstreeks verbranden (verwarming)


                                      Eind deze maand ontvangt de haven van Antwerpen een erg bijzonder schip. Het gaat om de Energy Observer, een schip dat volledig op waterstof vaart en dat de waterstof zelf aanmaakt uit zeewater.


                                      In Nederland beginnen ze hun aardgasnet reeds om te bouwen naar aardgas...voor openbaar vervoer en verwarming
                                      Emissievrije waterstof kan een belangrijke rol spelen in de verduurzaming van de industrie, als schoon alternatief voor grondstoffen én als energiedrager.


                                      ​​​​​​​Tesla op waterstof:
                                      Kunnen we, als Nederland van het aardgas af gaat, het bestaande gasnet gebruiken voor groene waterstof? Spelers als de Gasunie en netbeheerders maar ook producenten van windenergie zien hierin een nieuwe kans voor Nederland. Het bestaande gasnet lijkt namelijk een zeer geschikte manier om waterstof in op te slaan en te transporteren. Voor huizen in oude binnensteden, die niet over kunnen gaan op een warmtepomp, kan waterstof uitkomst bieden als een alternatieve, schone brandstof. Wanneer we over willen stappen op een schoon energiesysteem, dan moet er snel een 'deltaplan waterstof' komen. Wat moet er gebeuren om dit werkelijkheid te maken?


                                      ​​​​​​​

                                      Comment


                                      • Amsterdam volgt,


                                        MILIEUZONES UITGEBREID

                                        BREAKING: AMSTERDAM WIL BENZINE- EN DIESELAUTO’S VANAF 2030 VERBIEDEN

                                        Bestuurders van benzine- en dieselauto’s kunnen over zo’n tien jaar niet meer terecht in onze hoofdstad. Vanaf 2030 wil Amsterdam de auto’s op fossiele brandstoffen namelijk weren en zijn enkel uitstootvrije auto's nog welkom.

                                        Dat meldt de NOS. Zij zeggen dat het gemeentebestuur een nieuwe actieplan heeft waar de grote plannen in voorkomen. Het zou gaan om het ‘Actieplan Schone Lucht’ waarmee de stad de uitstoot wil aanpakken. Verkeerswethouder Sharon Dijksma verklaart: “We willen schonere lucht voor alle Amsterdammers.”

                                        De stad wil het verkeer emissievrij maken door milieuzones uit te breiden en uitstootvrije gebieden in te voeren. Amsterdammers met een auto op benzine of diesel voor de deur kunnen rekenen op hulp van de gemeente. Zij worden naar verluidt geholpen met subsidies en ontheffingen.

                                        Volgens Nu.nl zijn er ook plannen op de kortere termijn.
                                        • Amsterdam krijgt volgens het plan volgend jaar een milieuzone voor personenauto's. Tot nu toe werden alleen oude brommers, bestelwagens, vrachtauto's en taxi's geweerd. Die bestaande zones worden uitgebreid. Het is nog niet bekend aan welke eisen de auto's moeten voldoen.
                                        • In 2022 wil de stad een uitstootvrije zone voor ov-bussen en touringcars.
                                        • Drie jaar later zou de bebouwde kom uitstootvrij moeten zijn wat betreft brom- en snorfietsen.
                                        • Later komt er een volledig uitstootvrij gebied binnen de ring voor alle vrachtwagens, bestelwagens, taxi's, ov-bussen en touringcars. Ook moet alle passagiers- en pleziervaart en de pontjes van GVB uitstootvrij worden.

                                        Volgens AT5 worden de nieuwe ambitieuze plannen aan het einde van deze maand in de gemeenteraad besproken. Daarna volgt een periode waarin bewoners en bedrijven online kunnen meepraten waarna er nog een periode volgt van inspraak.

                                        Bron: Autoweek


                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                          Amsterdam volgt,


                                          MILIEUZONES UITGEBREID

                                          BREAKING: AMSTERDAM WIL BENZINE- EN DIESELAUTO’S VANAF 2030 VERBIEDEN

                                          Bestuurders van benzine- en dieselauto’s kunnen over zo’n tien jaar niet meer terecht in onze hoofdstad. Vanaf 2030 wil Amsterdam de auto’s op fossiele brandstoffen namelijk weren en zijn enkel uitstootvrije auto's nog welkom.

                                          Dat meldt de NOS. Zij zeggen dat het gemeentebestuur een nieuwe actieplan heeft waar de grote plannen in voorkomen. Het zou gaan om het ‘Actieplan Schone Lucht’ waarmee de stad de uitstoot wil aanpakken. Verkeerswethouder Sharon Dijksma verklaart: “We willen schonere lucht voor alle Amsterdammers.”

                                          De stad wil het verkeer emissievrij maken door milieuzones uit te breiden en uitstootvrije gebieden in te voeren. Amsterdammers met een auto op benzine of diesel voor de deur kunnen rekenen op hulp van de gemeente. Zij worden naar verluidt geholpen met subsidies en ontheffingen.

                                          Volgens Nu.nl zijn er ook plannen op de kortere termijn.
                                          • Amsterdam krijgt volgens het plan volgend jaar een milieuzone voor personenauto's. Tot nu toe werden alleen oude brommers, bestelwagens, vrachtauto's en taxi's geweerd. Die bestaande zones worden uitgebreid. Het is nog niet bekend aan welke eisen de auto's moeten voldoen.
                                          • In 2022 wil de stad een uitstootvrije zone voor ov-bussen en touringcars.
                                          • Drie jaar later zou de bebouwde kom uitstootvrij moeten zijn wat betreft brom- en snorfietsen.
                                          • Later komt er een volledig uitstootvrij gebied binnen de ring voor alle vrachtwagens, bestelwagens, taxi's, ov-bussen en touringcars. Ook moet alle passagiers- en pleziervaart en de pontjes van GVB uitstootvrij worden.

                                          Volgens AT5 worden de nieuwe ambitieuze plannen aan het einde van deze maand in de gemeenteraad besproken. Daarna volgt een periode waarin bewoners en bedrijven online kunnen meepraten waarna er nog een periode volgt van inspraak.

                                          Bron: Autoweek

                                          Gaan ze proberen er een dode stad van te maken of zo?

                                          Subsidies en ontheffing...ze gaan nogal wat geld moeten spenderen daar om dat te kunnen bekomen. Een Amsterdammer zonder auto of boot is een geketend persoon.


                                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X