Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Noorwegen bant wagens op diesel of benzine vanaf 2025

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

    https://www.vice.com/en_us/article/j...of-child-labor

    https://www.reuters.com/article/us-i...-idUSKCN0ZM1DZ

    https://www.theguardian.com/global-d...ld-labour-mica

    https://www.terredeshommes.org/child...onic-industry/

    Ik zeg niet dat kinderarbeid niet moet aangepakt worden, maar EV's aanvallen om iets dat waar tientallen producten in je huis hetzelfde probleem mee hebben vind ik hypocriet.

    Artikel in Vice gaat over kinderen die door rebellen worden ingezet...

    It’s here that Islamist rebel groups, including the al Qaeda–backed Jabhat al-Nusra and the Islamic State of Iraq and al-Sham (ISIS), extract the crude oil

    Noem jij dat representatief voor de hele olie-industrie ?


    Artikel van Reuters grotendeels over illegale mijnbouw.:

    “befriending the children and their families, and slowly gaining access to the mines, many of which are illegal.”

    Artikel van the Guardian over mica... zie geen verband met verbrandingsmotoren.

    Artikel van terresdeshomme heeft het over kinderen die worden ingezet om... stoffen te ontmijnen voor electronische componenten.

    Weet je wat hypocriet is... stellen dat het probleem van fossiele brandstoffen kinderarbeid is door snel iets te googlen en een artikel op te duiken, de moeite niet eens doen om het te lezen en daarna te doen of het met lithium, cobalt en dergelijke allemaal nogal meevalt. Er zijn meer dan genoeg studies die aantonen dat de ontginning een van de grote problemen wordt als de vraag blijft stijgen niet alleen qua capaciteit maar ook qua mensenrechten.

    Comment


    • koper wordt al een veel langer ontgonnen en is altijd een bron van kinderarbeid geweest in de ontwikkelingslanden

      als we alleen al van koper de reële kostprijs zouden betalen (dus met realistische lonen voor degenen die het ontginnen), we zouden wel eens twee keer nadenken om een 'leidingske' te leggen

      Heel onze westerse rijkdom is opgebouwd aan de 'slavenarbeid' van mensen in ontwikkelingslanden. Een les die ik al op school heb geleerd bijna 40 jaar geleden. De elektrische auto daar nu de schuld van geven, is in mijn ogen een goed georkestreerde poging van de olieproducenten en hun lobbyisten om nog langer dan nodig te blijven investeren in iets wat al lang weg had moeten zijn.
      www.peugeotforum.be

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
        koper wordt al een veel langer ontgonnen en is altijd een bron van kinderarbeid geweest in de ontwikkelingslanden

        als we alleen al van koper de reële kostprijs zouden betalen (dus met realistische lonen voor degenen die het ontginnen), we zouden wel eens twee keer nadenken om een 'leidingske' te leggen

        Heel onze westerse rijkdom is opgebouwd aan de 'slavenarbeid' van mensen in ontwikkelingslanden. Een les die ik al op school heb geleerd bijna 40 jaar geleden. De elektrische auto daar nu de schuld van geven, is in mijn ogen een goed georkestreerde poging van de olieproducenten en hun lobbyisten om nog langer dan nodig te blijven investeren in iets wat al lang weg had moeten zijn.
        Het gaat niet over schuld of onschuld maar over pure cijfers... koper is een zeer goed voorbeeld :

        Blijkbaar is de kopersector helemaal niet klaar voor de opkomt van de elektrische auto. De omwenteling zou dus zwaar kunnen gaan wegen op de markt.

        Comment


        • allemaal onder de veronderstelling dat de batterijen blijven wat ze nu zijn... en dat gaat niet het geval zijn
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
            allemaal onder de veronderstelling dat de batterijen blijven wat ze nu zijn... en dat gaat niet het geval zijn
            Lithium, cobalt... allemaal het zelfde verhaal. Waterstof dat zou misschien wel uitkomst bieden...

            Comment


            • koolstof gaat het antwoord op veel problemen zijn
              www.peugeotforum.be

              Comment


              • en voor kobalt bestaat een perfecte oplossing: keramiek.
                www.peugeotforum.be

                Comment


                • Voila, het is gezegd.

                  ten eerste is er nog heel wat in ontwikkeling wat batterijen betreft. Solid state komt er ook aan.

                  En denken dat olie slaafvrij is.... In Saoudi Arabië zijn het alleen Indiërs, Filipinos etc die het echte werk doen aan slaafvoorwaarden, 12 h per dag 7/7. En volledig zonder enig recht op welke sociale bescherming dan ook.
                  Dat zal in Nigeria, Venezuele etc niet veel beter zijn. Heel Dubai is gebouwd met moderne slaven.
                  Dus wat dat betreft is een benzine auto zeker niet beter dan een batterij bouwen.
                  Trouwens, als dat het bezwaar is, zet dan je GSM, Tablet, Laptop, remote control, autosleutel... maar op 2dehands.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten

                    Lithium, cobalt... allemaal het zelfde verhaal. Waterstof dat zou misschien wel uitkomst bieden...
                    wagens op waterstof (of iets anders voor mijn part) alleen gaat het probleem van uitbuiting en kinderarbeid niet uit de wereld helpen, hé.
                    Meer dan 40% van de ontginning van de genoemde grondstoffen gaat ook nog naar andere sectoren.
                    Hoe je het ook draait of keert, we leven met een niet onbelangrijk deel van de bevolking op deze aardkloot ten koste van anderen en op een te groot verbruik van natuurrijkdommen.
                    Iets als een EV is daar geen oorzaak, maar wel een voorbeeld van.
                    Velen beseffen dat er iets moet veranderen, maar zien liever dat anderen de verandering dragen.

                    Uiteindelijk zijn dit soort discussies ook maar ingegeven door het feit dat men liefst niets of zo weinig mogelijk zelf wil opgeven, toch ?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten


                      Artikel in Vice gaat over kinderen die door rebellen worden ingezet...

                      It’s here that Islamist rebel groups, including the al Qaeda–backed Jabhat al-Nusra and the Islamic State of Iraq and al-Sham (ISIS), extract the crude oil

                      Noem jij dat representatief voor de hele olie-industrie ?


                      Artikel van Reuters grotendeels over illegale mijnbouw.:

                      “befriending the children and their families, and slowly gaining access to the mines, many of which are illegal.”

                      Artikel van the Guardian over mica... zie geen verband met verbrandingsmotoren.

                      Artikel van terresdeshomme heeft het over kinderen die worden ingezet om... stoffen te ontmijnen voor electronische componenten.

                      Weet je wat hypocriet is... stellen dat het probleem van fossiele brandstoffen kinderarbeid is door snel iets te googlen en een artikel op te duiken, de moeite niet eens doen om het te lezen en daarna te doen of het met lithium, cobalt en dergelijke allemaal nogal meevalt. Er zijn meer dan genoeg studies die aantonen dat de ontginning een van de grote problemen wordt als de vraag blijft stijgen niet alleen qua capaciteit maar ook qua mensenrechten.
                      Ik noem niets representatief voor de hele olie-industrie! Ik geef een voorbeeld dat de olie-industrie ook niet onschuldig is.

                      En waterstof is geen oplossing, daar zitten ook zeldzame metalen in (nog meer naar het schijnt!) en je gooit 2/3e van je energie weg met de omwisselingen naar en van waterstof.

                      Dus jouw telefoon is een Fairphone. Geen TV of andere electronica in huis?
                      Geen auto, je gaat met fiets werken of met trein (oei, die gebruiken ook koper!)
                      Ik dacht het niet.

                      Ik krijg het schijt van al die drogredenen om geen EV te moeten kopen:
                      - dan worden we afhankelijk van andere landen.Alsof we dat met olie en gas niet zijn
                      - maken van batterij stoot ook uit. Alsof dat niet veel meer is voor olie ontginning, transport en raffinage
                      - ons elektriciteitsnetwerk kan dat niet aan. Alsof dat in 1900 is blijven stilstaan
                      - die paar auto's gaan het verschil niet maken. Ze maken wel het verschil voor de opwarming van de aarde.

                      En nogmaals: kinderarbeid is verschrikkelijk, maar geen EV kopen gaat daar niets aan helpen. Wel het in het daglicht zetten, wetten maken en druk op de bedrijven zetten. Net zoals FoxConn grote aanpassingen heeft gedaan na druk van Apple en Samsung onder druk van hun klanten.
                      Last edited by Chris_147; 02/01/2020, 23:41.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten

                        wagens op waterstof (of iets anders voor mijn part) alleen gaat het probleem van uitbuiting en kinderarbeid niet uit de wereld helpen, hé.
                        Meer dan 40% van de ontginning van de genoemde grondstoffen gaat ook nog naar andere sectoren.

                        Velen beseffen dat er iets moet veranderen, maar zien liever dat anderen de verandering dragen.

                        Uiteindelijk zijn dit soort discussies ook maar ingegeven door het feit dat men liefst niets of zo weinig mogelijk zelf wil opgeven, toch ?
                        Kan best zijn dat je gelijk hebt wat betreft waterstof mijn kennis daaromtrent is niet toereikend om daarop te antwoorden.

                        Of deze discussie is ingegeven door de onwil tot verandering durf ik echter wel betwijfelen. Het is niet omdat mensen er een verschillend idee op na houden dat ze niet hetzelfde doel kunnen nastreven. Ik geloof simpelweg niet dat heel de wereld in een EV zetten een realistische oplossing is.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

                          Dus jouw telefoon is een Fairphone. Geen TV of andere electronica in huis?
                          Geen auto, je gaat met fiets werken of met trein (oei, die gebruiken ook koper!)
                          Ik dacht het niet.

                          Ik krijg het schijt van al die drogredenen om geen EV te moeten kopen:
                          - dan worden we afhankelijk van andere landen.Alsof we dat met olie en gas niet zijn
                          - maken van batterij stoot ook uit. Alsof dat niet veel meer is voor olie ontginning, transport en raffinage
                          - ons elektriciteitsnetwerk kan dat niet aan. Alsof dat in 1900 is blijven stilstaan
                          - die paar auto's gaan het verschil niet maken. Ze maken wel het verschil voor de opwarming van de aarde.

                          En nogmaals: kinderarbeid is verschrikkelijk, maar geen EV kopen gaat daar niets aan helpen. Wel het in het daglicht zetten, wetten maken en druk op de bedrijven zetten. Net zoals FoxConn grote aanpassingen heeft gedaan na druk van Apple en Samsung onder druk van hun klanten.
                          Ik heb een telefoon, computer, tv, rij met een zescilinder en probeer elke maand nog eens een trackday te doen. Voor mijn werk vlieg ik maandelijks. Ben er bijna 50 nu en heb op mijn 24e samen met mijn vrouw besloten geen kinderen op de wereld te zetten. We dragen sinds die dag zorg voor een familie in het Verre Oosten en zorgen dat de kinderen naar school kunnen zodat ze beseffen dat 8 kinderen hebben niet verstandig is. Dus ja ik wil binnen 50 jaar wel eens zien welk spoor ik zal hebben nagelaten...

                          - Voor je volgende probleem kan ik Imodium aanbevelen.

                          - Ga maar lekker druk zetten in de democratische republiek Congo... ben je daar ooit geweest ? Duidelijk niet.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten

                            Kan best zijn dat je gelijk hebt wat betreft waterstof mijn kennis daaromtrent is niet toereikend om daarop te antwoorden.

                            Of deze discussie is ingegeven door de onwil tot verandering durf ik echter wel betwijfelen. Het is niet omdat mensen er een verschillend idee op na houden dat ze niet hetzelfde doel kunnen nastreven. Ik geloof simpelweg niet dat heel de wereld in een EV zetten een realistische oplossing is.
                            Het is simpel wat waterstof betreft. Om dezelfde afstand te rijden heb je tussen de 2 en 3 keer zo veel stroom nodig. Dus het argument dat ons stroomnetwerk niet sterk genoeg is voor BEV zou dan dubbel zo hard meespelen.
                            En opslag van waterstof is niet zo simpel als soms beschreven wordt, ook het tanken gaat trager, en het is moeilijker om snel verschillende auto's na elkaar vol te tanken.

                            De toekomst zal een mix zijn waar (bio)brandstof zeker een rol in zal spelen, al is het maar om schepen en vrachtwagens in beweging te houden.

                            Er zijn nog tal van projecten en ontwikkelingen waarin geïnvesteerd wordt. Zo heeft de KUL iets lopen om waterstof direct uit een zonnepaneel te winnen, en in Delft loopt er een project om met zonnepanelen direct ethanol te winnen. Als die technologie werkt, dan leveren de saharalanden gewoon ethanol per tankschip naar de rest van de wereld. Dan kan je nog steeds met een ICE motor rijden (en blijf je met NOX kampen), maar dat zou voor vrachtwagens wel een oplossing kunnen zijn voor de lange afstanden.

                            Comment


                            • Elwood - ons elektriciteitsnetwerk kan dat niet aan. Alsof dat in 1900 is blijven stilstaan

                              Hier in Gent hebben we een ingrijpend afschakelplan als het wat kouder wordt in de winter. Volledige wijken worden uren afgesloten. Dat boezemt weinig of geen vertrouwen in mbt het netwerk!
                              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                De toekomst zal een mix zijn waar (bio)brandstof zeker een rol in zal spelen, al is het maar om schepen en vrachtwagens in beweging te houden.

                                +1

                                Dus blijven investeren in het verder ontwikkelen van conventionele motoren, daarnaast alle mogelijkheden onderzoeken en met realistische en op lange termijn haalbare projecten komen.
                                Niet de krukken weggooien voor je kan lopen...

                                Het gezond verstand is in de hele discussie dikwijls ver te zoeken. Wie een Tesla op zijn oprit heeft staan heeft het licht gezien en al de rest is verantwoordelijk voor de pest en de cholera...



                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                                  Elwood - ons elektriciteitsnetwerk kan dat niet aan. Alsof dat in 1900 is blijven stilstaan

                                  Hier in Gent hebben we een ingrijpend afschakelplan als het wat kouder wordt in de winter. Volledige wijken worden uren afgesloten. Dat boezemt weinig of geen vertrouwen in mbt het netwerk!
                                  Herinnert u zich deze nog ????

                                  De regionale televisiezenders Focus & WTV staan al sinds 1993 tussen de West-Vlamingen en houden de vinger aan de pols van wat leeft in onze provincie.



                                  Hang er dan nog maar eens 500.000 electrische wagens aan om 6u 's avonds.

                                  Comment


                                  • Goh, ze spreken al zoveel keer over stroomtekort maar ik zie dat direct niet gebeuren. België is Europees gekoppeld aan andere landen die bijspringen als zich tekorten voordoen. Is volgens mij vooral bangmakerij om de prijzen op peil te houden.

                                    Comment


                                    • Tja, ik geloof ook niet dat gewoon verder blijven doen zoals we nu doen een haalbare kaart is. Vraag maar in Australië tot welke gevolgen de opwarming kan leiden.
                                      Ik geloof ook niet dat enkel onze auto vervangen door een EV de oplossing is, we zullen dan op zijn minst nog altijd in de file staan.
                                      Zeker in België moeten we serieus out-of-the-box gaan denken. Alleen vrees ik dat 1 belangrijke Vlaamse partij dat gewoonweg niet kan.


                                      Anyway, kobalt zit niet alleen in EV's, maar is ook een essentieel onderdeel van de olie-industrie:

                                      Cobalt plays a vital role in catalysing the removal of sulphur from oil, contributing to a more sustainable society.

                                      The use of cobalt in desulphurisation reactions represents the highest tonnage of cobalt use in the catalyst sector.
                                      Ik heb geen cijfers gevonden over hoeveel kobalt er gebruikt wordt in de olie industrie vs in de batterij industrie. Zou zeer interessant zijn om ze te vergelijken. Tesla gebruikt in ieder geval al 60% minder kobalt dan 7 jaar geleden.

                                      Waterstof.
                                      Hyundai, 1 van de 3 huidige leveranciers van een waterstof auto heeft gisteren hun toekomstplannen bekend gemaakt.
                                      Het merk mikt op de levering van 500.000 brandstofcel-elektrische FCEV-voertuigen per jaar vanaf 2030.
                                      Over 10 jaar willen ze dus (nog geen zekerheid!) evenveel of minder waterstof auto's gaan maken dan Tesla in 2020 gaat maken.
                                      Met Honda die de ontwikkeling van waterstof auto's on-hold heeft gezet, wordt het hem dat dus ook niet.


                                      En Congo...
                                      Wat is dat daar toch? Ik weet dat we dat al goed geplunderd hebben vanuit België en dat is iets om serieus beschaamd om te zijn, maar met wat er nog altijd in de bodem zit zou het 1 van de rijkste landen van de wereld kunnen zijn. Waarom is daar toch altijd een machthebber die alles zelf wil hebben ipv fatsoenlijk met zijn bevolking te delen?
                                      DR Congo is potentially one of the richest countries on earth, but colonialism, slavery and corruption have turned it into one of the poorest, writes historian Dan Snow.

                                      Mobutu, his family and friends bled the country of billions of dollars, a $100m palace was built in the most remote jungle at Gbadolite, an ultra-long airstrip next to it was designed to take Concorde, which was duly chartered for shopping trips to Paris.
                                      https://borgenproject.org/why-is-the...of-congo-poor/
                                      Another answer to the question “why is the Democratic Republic of the Congo poor?” can be found in current president, Joseph Kabila. Not only is he suspected of stealing large portions of foreign aid, he also provides those who do give aid access to the mineral resources of the DRC, at great expense to his own people

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                        Alleen vrees ik dat 1 belangrijke Vlaamse partij dat gewoonweg niet kan.
                                        Groen ?

                                        Comment


                                        • Comment

                                          Working...
                                          X