Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Noorwegen bant wagens op diesel of benzine vanaf 2025

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

    Tegen 2035 zijn benzineauto's waarschijnlijk duurder dan EV's.
    Gebrek aan visie.

    bobo : het gaat om nieuwe voertuigen hé. Ze gaan niet ineens alle benzineauto's van de straten bannen, enkel uit de showrooms... :-)
    In de grote steden zal het sneller gebeuren, en dat zal de markt wel in de richting van EV's bewegen.
    Ik daag je dan uit om eens in Molenbeek en Schaarbeek te gaan kijken.
    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten

      Ik daag je dan uit om eens in Molenbeek en Schaarbeek te gaan kijken.
      Bel me maar op in 2035. We zullen dan eens een wandelingske maken in Molenbeek. Ik betaal de koffie.

      Comment


      • Miserie plein blijft miserieplein of het vol EV of ICE staat.

        Comment


        • TWEE DERDE NIEUWE AUTO'S IN NOORWEGEN IS EEN EV

          TESLA RUIM AAN KOOP

          In Nederland was vorig jaar zo'n twintig procent van de geregistreerde nieuwe personenauto's helemaal elektrisch. Dat percentage verbleekt bij het marktaandeel dat de elektrische auto in Noorwegen had, zo blijkt uit cijfers van het Opplysningsrådet for Veitrafikken.

          Het afgelopen jaar werden in Nederland 64.027 nieuwe elektrische auto's geregistreerd, goed voor een marktaandeel van 19,8 procent. Daarmee was zo'n één op de vijf gekentekende nieuwe personenauto's een EV. In Noorwegen is dat aandeel nog veel groter. Van de 176.276 vorig jaar geregistreerde personenauto's was maar liefst 65 procent (113.715 stuks) geheel elektrisch. In 2020 betrof dat aandeel nog 54 procent. Dat betekent dat zo'n twee op de drie gekentekende nieuwe personenauto's er vorig jaar een EV was. In november bedroeg het marktaandeel van EV's zelfs bijna 78 procent. Het totaal aantal van ruim 175.000 nieuw geregistreerde personenauto's in Noorwegen is van zichzelf al bijzonder, het is namelijk het grootste aantal sinds 1986.

          De Tesla Model 3 was met 12.058 registraties afgelopen jaar de populairste auto van Noorwegen, gevolgd door de Toyota RAV4 (8.928 stuks) en de Volkswagen ID.4 (8.645 stuks). De Toyota RAV4 is de enige auto in de verkoop-top-10 van Noorwegen die niet met een elektrische aandrijflijn verkrijgbaar is. De plekken vier tot en met tien worden namelijk opgevuld door achtereenvolgens de Tesla Model Y, Volvo XC40, Ford Mustang-Mach-E, Audi E-tron, Skoda Enyaq iV, Nissan Leaf en Polestar 2. Tesla is met in totaal 20.397 nieuwe registraties met afstand het populairste merk in Noorwegen en claimt een marktaandeel van 11,6 procent. Op plek twee vinden we Volkswagen met 16.92 6 registraties, gevolgd door Toyota (15.807 stuks) en Volvo (13.707 stuks).

          Vooral winst voor EV's

          Niet alleen EV's, maar ook plug-in hybrides winnen in Noorwegen terrein. Het aandeel plug-ins betrof in 2021 20,8 procent, 1,3 procentpunt meer dan in 2020. Reguliere hybrides verloren met een aandeel van 5,5 procent in het totaal juist 3,1 procentpunten aan populariteit. Auto's met een conventionele benzinemotor waren goed voor een marktaandeel van 4,2 procent, bijna 4 procentpunt lager dan in 2020. Ook het aandeel van dieselauto's zakte, en wel met bijna 5 procentpunten tot 4 procent.

          De gemiddelde leeftijd van een auto in Noorwegen is momenteel 10,5 jaar. Het wagenpark kreeg er afgelopen jaar ruim 110.000 nieuwe EV's bij, terwijl er aan de andere kant zo'n 100.000 auto's met conventionele benzine- en dieselmotor op de sloop eindigden of werden geëxporteerd.

          Bron: Autoweek


          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • interessant dat roest bescherming door proces moeilijker gaat bij EV's

            Verrassend genoeg zijn elektrische auto's ook gevoelig voor roest. Het beste voorbeeld: Tesla's Model 3.
            BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

            Comment


            • Waarom loopt Noorwegen voorop in de verkoop van elektrische voertuigen?

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • AUTOMARKT NOORWEGEN: 80 PROCENT ELEKTRISCH

                MODEL Y MET AFSTAND AAN KOP

                Nederland geldt als een van de Europese markten waar autofabrikanten graag als eerste hun elektrische modellen introduceren. Ook Noorwegen krijgt op dat vlak geregeld een voorkeursbehandeling. Met name Chinese merken als BYD, Seres en Xpeng zetten in Europa als eerste voet aan wal in het Scandinavische land. Het is dan ook hoog tijd de Noorse automarkt onder de loep te nemen.

                Uit cijfers van het Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) blijkt dat er in Noorwegen in april 9.725 nieuwe personenauto's zijn geregistreerd. Dat waren er 26,1 procent minder dan in april vorig jaar en het brengt het aantal dit jaar in Noorwegen gekentekende nieuwe personenauto's op 42.067 stuks. De verkopen in de eerste vier maanden van dit jaar blijven daarmee 15 procent achter bij die die van vorig jaar. Het aandeel elektrische auto's in de registraties is enorm.

                Van de ruim 9.700 in april geregistreerde nieuwe personenauto's in waren er 7.207 volledig emissievrij. Het gaat dus om auto's met een elektrische aandrijflijn of met een brandstofcel aan boord. Dat betekent dat emissievrije auto's in april goed waren voor een aandeel van 74,2 procent. Kijken we naar de eerste vier maanden van dit jaar, dan is dat aandeel nog een stuk hoger. Emissievrije auto's waren in die periode goed voor een marktaandeel van maar liefst 80,8 procent. Ter vergelijking: in de eerste vier maanden van 2021 betrof dat aandeel 53,3 procent.

                Auto's met een conventionele benzinemotor waren in april goed voor 514 registraties (marktaandeel 5,3 procent). In de eerste vier maanden van dit jaar ligt dat aandeel op slechts 3,6 procent (2021: 5,7 procent). Ook neemt het aantal nieuwe personenauto's met een dieselmotor in Noorwegen af. In april waren dit er slechts 313 (marktaandeel: 3,2 procent. In de eerste vier maanden van dit jaar ligt dit aandeel op 3,1 procent (2021: 5,7 procent).

                Van alle in april geregistreerde nieuwe personenauto's hadden er 1.691 een hybride aandrijflijn. Daarvan waren er 709 (-22,8 procent) een conventionele hybride en 982 (-70,4 procent) een plug-in. Voor reguliere hybrides betrof de daling van het aantal nieuw geregistreerde exemplaren in de eerste vier maanden van dit jaar 45,8 procent, voor plug-ins zelfs 76,2 procent. Leuk weetje: het gros van de nieuwe personenauto's in Noorwegen heeft vierwielaandrijving. In de eerste vier maanden van dit jaar zijn vierwielaangedreven auto's goed voor een marktaandeel van 63,4 procent.

                Populairste auto's Noorwegen

                In april was de Volvo XC40 met 620 geleverde exemplaren de best verkochte auto in Noorwegen. Op plek twee staat de Skoda Enyaq iV met 485 stuks, gevolgd door de Volkswagen ID.4 (440 stuks) op plek drie. BMW's iX weet zich met 348 geleverde exemplaren een zeer nette vierde plek in de verkoopstatistieken toe te eigenen. Kijken we naar de eerste vier maanden van dit jaar dan is de Tesla Model Y afstand de populairste auto van Noorwegen.


                Best verkochte auto's in Noorwegen (jan-april 2022)

                Merk Model Aantal Procentuele stijging/daling
                1 Tesla Model Y 3.373 + 8,0 %
                2 Volkswagen ID4 2.152 + 5,1%
                3 Audi Q4 e-tron 1.891 + 4,5 %
                4 Hyundai Ioniq 5 1.816 + 4,3 %
                5 BMW iX 1.779 + 4,2 %
                6 Tesla Model 3 1.774 + 4,2 %
                7 Polestar 2 1.529 + 3,6 %
                8 Skoda Enyaq iV 1.409 + 3,3 %
                9 Ford Mustang Mach-E 1.348 + 3,2 %
                10 Audi E-tron 1.305 + 3,1 %
                Best verkochte auto's in Noorwegen (april 2022)

                Merk Model Aantal Procentuele stijging/daling
                1 Volvo XC40 620 + 3,0 %
                2 Skoda Enyaq iV 485 + 3,3 %
                3 Volkswagen ID4 440 + 5,1 %
                4 BMW iX 348 + 4,2 %
                5 Polestar 2 332 + 3,6 %
                6 Ford Mustang Mach-E 317 + 3,2 %
                7 Audi E-tron 316 + 3,1 %
                8 Hyundai Ioniq 5 294 + 4,3 %
                9 Kia Niro 257 + 2,0 %
                10 Hyundai Kona 221 + 1,8 %

                Bron: Autoweek


                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Why Norway Is Going To Lose The EV Battle

                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • gisteren een artikel gelezen over de elektrische (met pantograaf en bovenleiding) buurtspoorwegen en trams rond Mechelen. Nu rijden daar stikkende diesel bussen en zou de particulier dure inspanningen moeten maken. Tijd voor revolutie tegen deze corrupte overheid,zeker die klootzak van een Somers die putten schuld maakt en dan zichzelf wegpromoveert naar minister.
                    Elektriciteit met bovenleiding op een een 1.5kv gelijkspanningsnet zou de oplossing zijn voor openbaar vervoer
                    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                    Comment


                    • Is Somers Noor geworden ondertussen?
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                        Is Somers Noor geworden ondertussen?
                        Hij is er mee bezig. Eerst gaat hij sparen voor een Vikingsnor.

                        Comment


                        • eerste barsten in de green steal?


                          Germany rejects EU plan for ban on new fossil-fuel cars from 2035

                          mja, na de return van bruinkool kan alles daar


                          Comment


                          • VIJF EU-LANDEN WILLEN UITSTEL VOLLEDIG VERBOD OP BRANDSTOFAUTO

                            VAN 2035 NAAR 2040

                            Het voor 2035 gepland staande EU-verbod op de verkoop van auto's met verbrandingsmotoren maakt de tongen los en ook lang niet alle lidstaten van de Europese Unie zijn erover te spreken. Reuters meldt dat vijf EU-landen een volledig verbod op de verkoop van auto's met benzine- en dieselmotoren met vijf jaar willen uitstellen.

                            Bulgarije, Italië, Portugal, Roemenië en Slowakije zouden een volledig verbod op de verkoop auto's met verbrandingsmotor willen uitstellen van 2035 naar 2040. Dat schrijft Reuters op basis van documenten die het zou hebben ingezien. Volgens het onlangs door het Europees Parlement geloodste plan zou er met ingang van 2035 geen enkele nieuwe auto met verbrandingsmotor mogen worden verkocht in de Europese Unie. Het zou de CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto's met 100 procent moeten terugdringen.

                            De vijf genoemde lidstaten zien liever dat de CO2-uitstoot van nieuw verkochte personenauto's met ingang van 2035 met 90 procent wordt teruggeschroefd om vervolgens in 2040 tot een nulpunt te zijn teruggebracht. Voor lichte bedrijfswagens zien de vijf lidstaten het liefst een CO2-reductie van 80 procent in 2035 en 100 procent in 2040. De vijf lidstaten zouden een langere transitiefase onder meer nodig achten om een geschikte laadinfrastructuur op te bouwen.

                            Onlangs kwamen ook uit Duitse hoek opnieuw negatieve geluiden over de EU-plannen. De Duitse minister van Financiën gaf aan dat Duitsland de plannen niet zou steunen.

                            Bron: Autoweek
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                              Hij is er mee bezig. Eerst gaat hij sparen voor een Vikingsnor.
                              die zal nooit een Viking man worden....laf gaan lopen na Mechelen in schuld te hebben achtergelaten om dan het in Vlaanderen te verpesten
                              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                              Comment



                              • Comment


                                • en...toch een akkoord
                                  Nieuwe auto's in EU moeten vanaf 2035 uitstootvrij zijn


                                  In de Europese Unie zullen vanaf 2035 alleen nog klimaatneutrale nieuwe auto's verkocht mogen worden. Daarover bereikten de ministers bevoegd voor Milieu van de 27 Europese lidstaten dinsdagnacht een akkoord.


                                  maar...
                                  Op vraag van enkele landen, zoals Duitsland en Italië, aanvaardden de lidstaten wel om te overwegen om in de toekomst het licht op groen te zetten voor alternatieve technologieën, zoals synthetische brandstoffen.

                                  Comment


                                  • DEFINITIEF: NIEUWE AUTO’S IN EU VANAF 2035 UITSTOOTVRIJ

                                    NA HET PARLEMENT NU OOK DE RAAD

                                    ​Na het Europees Parlement is nu ook de Europese raad akkoord met de autoplannen van de EU tot 2035. De kogel is daarmee definitief door de kerk: nieuwe auto’s mogen in de EU vanaf 2035 geen CO2 meer uitstoten.


                                    Eerder leek het ook al definitief, maar toen ging het nog ‘slechts’ om goedkeuring door het Europees Parlement. Nu ook de Raad heeft ingestemd, lijkt niets of niemand het 2035-plan nog in de weg te staan. EU-lidstaten moeten dus nu met plannen op de proppen komen om naar dit moment toe te werken. CO2-vrij betekent in veel gevallen natuurlijk batterij-elektrisch, maar ook waterstof blijft een 'legaal' alternatief.

                                    Het 100% CO2-reductiedoel, zoals dat officieel heet, geldt voor zowel personenauto’s als bedrijfswagens. Europarlementariër Jan Huitema (VVD), rapporteur op dit dossier namens het Europees Parlement, stelt dat de automarkt daar als geen andere branche klaar voor is. Daarom wordt deze stap op deze manier gezet. Dit plan wordt als een belangrijk ‘wapen’ gezien in het fit-for-55-pakket, het grotere plan om de totale CO2-uitstoot met 55 procent te reduceren. Daarbij wordt aangedragen dat 27 procent van de Europese CO2-uitstoot afkomstig is van transport, waarvan 70 van wegtransport. Als auto’s en bedrijfswagens eenmaal elektrisch zijn, zijn vrachtwagens en schepen de volgende stap.

                                    Het 2035-doel schept volgens Huitema ook duidelijkheid voor autofabrikanten, die nu immers weten waar ze aan toe zijn. Eerder zagen we echter al dat verschillende kopstukken uit de auto-industrie bepaald niet blij zijn met deze destijds dreigende, en nu definitieve regel. Stellantis-CEO Carlos Tavares denkt dat de hoeveelheid verkochte auto’s door de stijgende prijzen flink zal teruglopen, met fabriekssluitingen en alle economische gevolgen van dien. BMW’s Oliver Zipse is dat min of meer met hem eens en stelt dat de verplichte invoering van de EV nieuwe auto’s voor de middenklasse definitief onbereikbaar zullen maken.

                                    Jan Huitema ziet dat duidelijk anders: "Deze deal is goed nieuws voor de automobilist. Veel mensen willen wel schoner rijden, maar kunnen een elektrische auto niet betalen. En dat terwijl bijvoorbeeld elektrisch rijden in veel gevallen goedkoper is dan rijden op fossiele brandstoffen. Met deze deal worden nieuwe emissieloze auto’s goedkoper, en komt er sneller een tweedehandsmarkt, waardoor schoon rijden betaalbaarder en toegankelijker wordt voor iedereen."

                                    Bron: Autoweek
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                      DEFINITIEF: NIEUWE AUTO’S IN EU VANAF 2035 UITSTOOTVRIJ

                                      NA HET PARLEMENT NU OOK DE RAAD

                                      ​Na het Europees Parlement is nu ook de Europese raad akkoord met de autoplannen van de EU tot 2035. De kogel is daarmee definitief door de kerk: nieuwe auto’s mogen in de EU vanaf 2035 geen CO2 meer uitstoten.


                                      Eerder leek het ook al definitief, maar toen ging het nog ‘slechts’ om goedkeuring door het Europees Parlement. Nu ook de Raad heeft ingestemd, lijkt niets of niemand het 2035-plan nog in de weg te staan. EU-lidstaten moeten dus nu met plannen op de proppen komen om naar dit moment toe te werken. CO2-vrij betekent in veel gevallen natuurlijk batterij-elektrisch, maar ook waterstof blijft een 'legaal' alternatief.

                                      Het 100% CO2-reductiedoel, zoals dat officieel heet, geldt voor zowel personenauto’s als bedrijfswagens. Europarlementariër Jan Huitema (VVD), rapporteur op dit dossier namens het Europees Parlement, stelt dat de automarkt daar als geen andere branche klaar voor is. Daarom wordt deze stap op deze manier gezet. Dit plan wordt als een belangrijk ‘wapen’ gezien in het fit-for-55-pakket, het grotere plan om de totale CO2-uitstoot met 55 procent te reduceren. Daarbij wordt aangedragen dat 27 procent van de Europese CO2-uitstoot afkomstig is van transport, waarvan 70 van wegtransport. Als auto’s en bedrijfswagens eenmaal elektrisch zijn, zijn vrachtwagens en schepen de volgende stap.

                                      Het 2035-doel schept volgens Huitema ook duidelijkheid voor autofabrikanten, die nu immers weten waar ze aan toe zijn. Eerder zagen we echter al dat verschillende kopstukken uit de auto-industrie bepaald niet blij zijn met deze destijds dreigende, en nu definitieve regel. Stellantis-CEO Carlos Tavares denkt dat de hoeveelheid verkochte auto’s door de stijgende prijzen flink zal teruglopen, met fabriekssluitingen en alle economische gevolgen van dien. BMW’s Oliver Zipse is dat min of meer met hem eens en stelt dat de verplichte invoering van de EV nieuwe auto’s voor de middenklasse definitief onbereikbaar zullen maken.

                                      Jan Huitema ziet dat duidelijk anders: "Deze deal is goed nieuws voor de automobilist. Veel mensen willen wel schoner rijden, maar kunnen een elektrische auto niet betalen. En dat terwijl bijvoorbeeld elektrisch rijden in veel gevallen goedkoper is dan rijden op fossiele brandstoffen. Met deze deal worden nieuwe emissieloze auto’s goedkoper, en komt er sneller een tweedehandsmarkt, waardoor schoon rijden betaalbaarder en toegankelijker wordt voor iedereen."

                                      Bron: Autoweek
                                      Top!
                                      Maar ik ben zeker dat de industrie in dit geval de wet voor gaat zijn.
                                      En de oorlog in Ukraine heeft dat proces zeker versneld.

                                      Comment


                                      • TESLA MODEL Y BREEKT IN NOORWEGEN 53 JAAR OUD VERKOOPRECORD

                                        VOLKSWAGEN KEVER VERSLAGEN

                                        ​In Noorwegen gaat het nogal hard met elektrisch rijden. Vooral de Tesla Model Y gaat daar momenteel als een speer. De Model Y heeft er nu een maar liefst 53 jaar oud verkooprecord afgepakt van de Volkswagen Kever.


                                        Is de Tesla Model Y de Volkswagen Kever van dit moment? Nee, zo'n vaart loopt het wereldwijd nog niet en bovendien is de Amerikaan in vrijwel niets behalve zijn wat bolle vorm met de Kever te vergelijken. Wat wel een gegeven is, is dat de Model Y net als de Kever goed verkoopt en zelfs al even de Europese verkoopcijfers aanvoerde. Wat hij nog meer met de Kever gemeen heeft, is dat het een Noors verkooprecord in handen krijgt. De Kever pakte daar in 1969 een verkooprecord met 16.706 verkochte exemplaren in één jaar en dat record bleef tot dit jaar staan. Een hele prestatie! Sinds donderdag is het record echter in handen van de Tesla Model Y.

                                        Tesla meldt op Twitter trots dat de Model Y het 53 jaar oude record heeft overgenomen. Diverse Noorse media bevestigen dit en bij Itavisen lezen we dat de teller nu op krap 17.000 stuks staat. De Model Y is daarmee het best verkochte model ooit op jaarbasis. Er werd zelfs een speciale website gewijd aan de 'race' tussen de Tesla Model Y en de Volkswagen Kever, waarop live te volgen was of de Model Y de Kever van de troon zou stoten. Overigens had Tesla het record in 2019 al bijna in handen dankzij de Model 3, maar die kwam toen ruim 1.100 stuks tekort.

                                        Hoe uitzonderlijk hoog het aantal in Noorwegen verkochte Tesla's Model Y is, blijkt wel als we het even vergelijken met de Nederlandse verkopen. In ons land zijn dit jaar tot op heden 1.596 exemplaren verkocht. Nog geen tiende van het Noorse aantal.

                                        Bron: Autoweek


                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • AUTOVERKOOP IN NOORWEGEN ZO GOED ALS INGESTORT

                                          VAN BIJNA 40.000 NAAR NOG GEEN 2.000 IN EEN MAAND

                                          ​De autoverkoop in Noorwegen is van de ene op de andere maand zo goed als ingestort. In december werden er nog krap 40.000 nieuwe auto's verkocht, in januari waren het er nog geen 2.000. Fiscale veranderingen lijken de belangrijkste oorzaak.


                                          Begin dit jaar stonden we al even stil bij de automarkt van Noorwegen, omdat dat best een bijzondere is. Afgelopen jaar werden er ruim 174.000 nieuwe auto's verkocht, waarvan bijna 80 procent volledig elektrisch aangedreven was. Een ongekend EV-aandeel. Afgelopen jaar was bovendien de Tesla Model Y de nieuwe best verkochte auto ooit van Noorwegen op jaarbasis. Dat record was al sinds eind jaren 60 in handen van de Volkswagen Kever. Bijzondere ontwikkelingen dus in het Scandinavische land. Nu wederom, want in januari is de verkoop van nieuwe auto's er namelijk bijna geheel ingestort.

                                          Het Noorse equivalent van de RDW, de OVF, meldt dat er in januari slechts 1.860 nieuwe auto's zijn geregistreerd. Sinds 1962, toch alweer 61 jaar geleden, was de januarimaand niet zo mager qua verkoop van nieuwe auto's. Het verschil met de maand ervoor, december 2022, is ook absurd; toen werden er 39.107 auto's verkocht. Ten opzichte van die maand is er ruim 95 procent af gegaan, vergeleken met vorig jaar januari gaat het om een daling van 76,6 procent. OFV-directeur Øyvind Solberg Thorsen zegt dat er wel gerekend was op een fikse daling in januari, maar dat dit alle verwachtingen te boven gaat. "Dat de aantallen zo laag zouden zijn, hadden waarschijnlijk niet velen voorzien."

                                          Wat is er aan de hand en waarom werd er al rekening mee gehouden? In Noorwegen zijn diverse autobelastingen op de schop gegaan met ingang van 2023. Dat heeft geleid tot een enorme run op (vooral elektrische) auto's eind 2022 en zorgt er nu juist voor dat bijna niemand een nieuwe auto koopt. Vergelijk het met de decembermaanden hier in Nederland voorafgaand aan de bijtellingsstijgingen. Dit verschil is alleen wel héél groot. De Noren betalen voortaan ook btw op elektrische auto's die meer dan 500.000 Noorse Kronen (ruim €45.000) kosten. Ook worden er nu nieuwe tarieven geheven op basis van het gewicht van de auto's. Een Tesla Model Y is daardoor (afhankelijk van de gekozen versie) bijvoorbeeld omgerekend zo'n €2.000 tot €4.000 duurder dan vorig jaar.

                                          Van de wél verkochte nieuwe auto's in januari was overigens 66,5 procent volledig elektrisch, dus dat aandeel ligt ook wat lager dan vorig jaar. Wel was een elektrische auto het best verkochte model: de Volkswagen ID4. De - uiteraard niet volledig elektrische - Toyota Yaris nam de tweede stek in, gevolgd door de Skoda Enyaq, Mazda MX-30 en de Volkswagen ID3. Het is volgens OFV nu spannend wat er de komende maanden gebeurt en of de verkopen dan weer wat aantrekken. Volgens TV2 is er inmiddels al aardige gekte op de tweedehandsmarkt ontstaan en worden er bosjes vrijwel ongebruikte auto's aangeboden die nog net in 2022 zijn geregistreerd. Ook dealers zouden met het oog op de prijsstijgingen behoorlijk wat auto's hebben ingeslagen voor de jaarwisseling en die nu 'met 2022-korting' aanbieden.

                                          Bron: Autoweek
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X