Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Car policy - mening

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Car policy - mening

    Nieuwe directie, nieuwe regeltjes.

    Een paragraaf in de nieuwe car policy gaat over het gebruik van de bedrijfswagen bij een werkonderbreking.

    De toekenning van de bedrijfswagen vereist een tewerkstelling van minstens 75%. Ingeval van deeltijdse loopbaanonderbreking of deeltijdse tewerkstelling zal een vergoeding van 125 eur/maand netto, per volledige dag van afwezigheid (aantal dagen afwezig per week, gebaseerd op 5 werkdagen per week) dienen te worden betaald aan de onderneming. het voordeel in natura wordt verminderd met de vergoeding die betaald wordt onder deze vorm.

    Bij volledige werkonderbrekingen korter dan 1 maand dient een forfaitaire vergoeding van 25 eur/werkdag te worden betaald aan de onderneming voor tijdsduur dat de onderbreking duurt.



    Wat is jullie mening hierover (auto's zijn allen type Passat, Peugeot 508SW)?
    En hoe zit het bij jullie werkgever? Betalen of wordt het gebruik van de wagen de werknemer "gegund" zonder bijkomende vergoeding?

    Een andere paragraaf:
    De wetgeving ivm aftrekbaarheid van bepaalde kosten verplicht de werkgever om tov de fiscale overheid bepaalde informatie te verstrekken ivm het aantal prive kilometers dat met een bedrijfsvoertuig wordt gereden.
    Teneinde te voldoen aan deze verplichting, moet elke gebruiker van een bedrijfswagen op het einde van elke maand het aantal gereden beroeps en privé kilometers schriftelijk opgeven aan de wagenparkbeheerder.
    Indien moest blijken dat de opgegeven gegevens niet correct zijn zal in het bedrijfsvoertuig alsnog een systeem geplaatst worden dat deze gegevens automatisch verzameld.

    Ik heb nog nooit mijn km's moeten doorgeven. Klopt bovenstaand trouwens?

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door BelgianTriple Bekijk Berichten

    De toekenning van de bedrijfswagen vereist een tewerkstelling van minstens 75%. Ingeval van deeltijdse loopbaanonderbreking of deeltijdse tewerkstelling zal een vergoeding van 125 eur/maand netto, per volledige dag van afwezigheid (aantal dagen afwezig per week, gebaseerd op 5 werkdagen per week) dienen te worden betaald aan de onderneming. het voordeel in natura wordt verminderd met de vergoeding die betaald wordt onder deze vorm.
    Deze clausule heeft als doel om de 100% leasekost die een bedrijf in principe heeft voor een deeltijdse werknemer, deels te compenseren door te gaan doorfactureren. Kan deze maatregel economisch gezien wel begrijpen, vooral omdat de vergoeding in mindering wordt gebracht van de eigen bijdrage/VAA (anders gezegd, het bedrijf incasseert (deels) zelf i.p.v. een VAA door te storten aan de staat!).

    Oorspronkelijk geplaatst door BelgianTriple Bekijk Berichten

    Bij volledige werkonderbrekingen korter dan 1 maand dient een forfaitaire vergoeding van 25 eur/werkdag te worden betaald aan de onderneming voor tijdsduur dat de onderbreking duurt.
    Deze clausule vind ik al heel wat erger: komt erop neer dat wanneer je 2 weken vakantie neemt, je 250 € moet gaan betalen voor het gebruik van je wagen. Dit kan enkel indien er er sprake is van een zuiver functiegebonden bedrijfswagen (bv. een Citroën Berlingo van een logistieker die dan niet door een collega kan worden gebruikt tijdens de vakantie). Ook hier probeert je werkgever een stuk belasting op VAA om te toveren tot een vergoeding aan de werkgever. Ik denk dat een iets of wat bij de pinken fiscaal controleur deze regeling zo onderuit haalt, aangezien er er met de geciteerde voorbeeldwagens m.i. weinig kans is dat die wagens effectief worden gedeeld met collega's. Dat betekent dat een personeelslid een VAA betaalt voor het privégebruik van de wagen en daarnaast recht heeft op een aantal verlofdagen (die volledig vergoed worden, dus met inbegrip van de wagen). De belasting op dat VAA dient te worden doorgestort en kan niet m.i. maar moeilijk beschouwd worden als een vergoeding aan de werkgever.

    Oorspronkelijk geplaatst door BelgianTriple Bekijk Berichten

    De wetgeving ivm aftrekbaarheid van bepaalde kosten verplicht de werkgever om tov de fiscale overheid bepaalde informatie te verstrekken ivm het aantal prive kilometers dat met een bedrijfsvoertuig wordt gereden.
    Teneinde te voldoen aan deze verplichting, moet elke gebruiker van een bedrijfswagen op het einde van elke maand het aantal gereden beroeps en privé kilometers schriftelijk opgeven aan de wagenparkbeheerder.
    Indien moest blijken dat de opgegeven gegevens niet correct zijn zal in het bedrijfsvoertuig alsnog een systeem geplaatst worden dat deze gegevens automatisch verzameld.
    Het huidige wettelijk geregeld forfatair systeem voor de berekening van het VAA (op basis van CO2, cataloguswaarde & leeftijd van de wagen) houdt in tegenstelling tot vroeger geen rekening meer met het aantal privékilometers, zo is de afstand van het woon/werkverkeer (dit zijn privékilometers!) geen determinerende factor meer (5000/7500 regeling van vroeger). De vraag van je werkgever om de kilometers bij te houden kan volgens mij maar 1 doel dienen: binnen een jaar grote kuis houden in het aantal bedrijfswagens omwille van te weinig professioneel gebruik en bv. poolwagens te gaan aanbieden...

    Comment


    • #3
      Bij gewoon verlof geldt die maatregel niet. het gaat hier om onbezoldigd verlof wat bedoeld wordt in de car policy.

      Een andere paragraaf die vragen oproept:
      Functionele wagens (sales, after sales, enz): enkel de bedrijfsvoorheffing op het berekende voordeel in natura wordt netto doorgerekend aan de werknemer
      Compensatiewagens: het volledige voordeel in natura wordt netto doorgerekend aan de werknemer

      Functionele wagens zijn deze wagens die toegewezen zijn aan een beperkte lijst van functies die permanent over een bedrijfsvoertuig moeten beschikken om hun functie terdege uit te oefenen.
      Compensatiewagens zijn wagens die gelinkt zijn aan een bepaald functieniveau/functieclassificatie.

      Maakt de fiscus een verschil tussen beide?

      Comment


      • #4
        Schijtregels....

        Niemand verplicht de baas om door te geven hoeveel er privé wordt gereden. Dat is net het speciale aan de VAA. Of je de auto 90% privé gebruikt, of maar voor 10km per maand maakt niks uit, je betaalt de VAA.

        De eerste regel is ook nogal onvoordelig...
        Je werkgever is echt alle voordelen van een firmawagen onderuit aan het halen.
        Stel dat je je been breekt, en je zit een maand thuis: 500€ betalen...
        Deeltijds werken heb je in de hand, dat is dan een keuze, die ergens nog een klein beetje te begrijpen valt, maar eerlijk. Ik ken niemand die dergelijke regels moet volgen.

        Ik zou hierover toch eens een vakbond (ben geen vakbondsman, dus ik geloof amper dat ik dit zelf geschreven heb) of advokaat raadplegen.
        Een werkgever kan niet zomaar andere regeltjes opleggen die enkel en alleen in zijn voordeel spelen. Je zou dit kunnen zien als een loonsverlaging.

        De vraag is, hoe lang zit je daar al, en hoe lang wil je nog blijven.
        Als ik daar nog maar pas zat, zou ik ander werk zoeken. Zit ik er al 25 jaar, dan teken ik dergelijke regels niet.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door voxpopuli Bekijk Berichten
          Het huidige wettelijk geregeld forfatair systeem voor de berekening van het VAA (op basis van CO2, cataloguswaarde & leeftijd van de wagen) houdt in tegenstelling tot vroeger geen rekening meer met het aantal privékilometers, zo is de afstand van het woon/werkverkeer (dit zijn privékilometers!) geen determinerende factor meer (5000/7500 regeling van vroeger). De vraag van je werkgever om de kilometers bij te houden kan volgens mij maar 1 doel dienen: binnen een jaar grote kuis houden in het aantal bedrijfswagens omwille van te weinig professioneel gebruik en bv. poolwagens te gaan aanbieden...
          Wat VAA betreft klopt dit, daar is het aandeel privékilometers van geen tel.
          Voor de BTW is dat echter wél het geval.
          Het zou dus daar voor kunnen zijn.


          Oorspronkelijk geplaatst door BelgianTriple Bekijk Berichten
          Een andere paragraaf die vragen oproept:
          Functionele wagens (sales, after sales, enz): enkel de bedrijfsvoorheffing op het berekende voordeel in natura wordt netto doorgerekend aan de werknemer
          Compensatiewagens: het volledige voordeel in natura wordt netto doorgerekend aan de werknemer

          Functionele wagens zijn deze wagens die toegewezen zijn aan een beperkte lijst van functies die permanent over een bedrijfsvoertuig moeten beschikken om hun functie terdege uit te oefenen.
          Compensatiewagens zijn wagens die gelinkt zijn aan een bepaald functieniveau/functieclassificatie.

          Maakt de fiscus een verschil tussen beide?
          Neen. Ik weet zelfs niet of dit wettig is.
          Dat zou ik zeker eens aan een fiscalist, vakbond of advocaat voorleggen.
          Maar eigenlijk maakt dat niet.
          Al wat niet aangerekend wordt betaal je toch zelf op je belastingbrief en wat je teveel betaalt krijg je terug.


          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
          Stel dat je je been breekt, en je zit een maand thuis: 500€ betalen...
          Het gaat over onbezoldigde werkonderbrekingen, ik denk dat ze dat voor ziekte niet zomaar kunnen doen.
          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
            Wat VAA betreft klopt dit, daar is het aandeel privékilometers van geen tel.
            Voor de BTW is dat echter wél het geval.
            Het zou dus daar voor kunnen zijn.



            Neen. Ik weet zelfs niet of dit wettig is.
            Dat zou ik zeker eens aan een fiscalist, vakbond of advocaat voorleggen.
            Maar eigenlijk maakt dat niet.
            Al wat niet aangerekend wordt betaal je toch zelf op je belastingbrief en wat je teveel betaalt krijg je terug.



            Het gaat over onbezoldigde werkonderbrekingen, ik denk dat ze dat voor ziekte niet zomaar kunnen doen.
            Bij ziekte moet de wagen ingeleverd worden na periode gewaarborgd loon, bij arbeidsongeval na 1 maand.

            Comment


            • #7
              En dat vind ik niet zo heel erg onlogisch...
              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

              Comment


              • #8
                De 'vette dagen' van firmawagens zijn sowieso voorbij
                2021 Taycan 4S
                2021 Lexus UX250h

                Comment


                • #9
                  Hier frons ik mijn welbrouwen even bij.
                  Hier is al een raar policy wat merk betreft, maar voor de rest alles vrij. Moesten ze deze regels hier invoeren, ik ben binnen de 3 maanden weg.

                  Zoals ik het begrijp willen ze de werknemers onder druk zetten om zo weinig mogelijk inactiviteit.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                    Wat VAA betreft klopt dit, daar is het aandeel privékilometers van geen tel.
                    Voor de BTW is dat echter wél het geval.
                    Het zou dus daar voor kunnen zijn.
                    Inderdaad, die BTW had ik over het hoofd gezien...

                    Conclusie: congrats, your company has been Tax-audited! (en nu moet de kost van die audit worden terugverdiend...).

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                      En dat vind ik niet zo heel erg onlogisch...
                      Misschien niet onlogisch, maar wat is nu the correct thing to do als werkgever: je sociale kant tonen naar je werknemers toe en zeggen dat i.g.v. langdurige afwezigheid door ziekte (gelimiteerd op bv. 12 maanden, daarna ad hoc te bekijken) je je wagen mag houden of die na een maand laten inleveren en in vele gevallen op de parking laten roesten tijdens de periode van afwezigheid (enkel (zeer) grote ondernemingen met een grote instroom hebben een permanente behoefte aan pool/aanloopwagens...)?

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door BelgianTriple Bekijk Berichten
                        Bij gewoon verlof geldt die maatregel niet. het gaat hier om onbezoldigd verlof wat bedoeld wordt in de car policy.

                        Een andere paragraaf die vragen oproept:
                        Functionele wagens (sales, after sales, enz): enkel de bedrijfsvoorheffing op het berekende voordeel in natura wordt netto doorgerekend aan de werknemer
                        Compensatiewagens: het volledige voordeel in natura wordt netto doorgerekend aan de werknemer

                        Functionele wagens zijn deze wagens die toegewezen zijn aan een beperkte lijst van functies die permanent over een bedrijfsvoertuig moeten beschikken om hun functie terdege uit te oefenen.
                        Compensatiewagens zijn wagens die gelinkt zijn aan een bepaald functieniveau/functieclassificatie.

                        Maakt de fiscus een verschil tussen beide?
                        Fiscus laat gewoon de 2 systemen toe: het aanrekenen van enkel de bedrijfsvoorheffing is economisch het meest efficiënt, want heeft de kleinste fiscale impact wanneer de belangen van werknemer en werkgever worden samengeteld. Het volledig aanrekenen van het VAA is voordeliger voor de werkgever (geen werkgeversbijdrage op het VAA), maar dat voordeel is kleiner dan het bijkomende nadeel voor de werknemer.

                        Vanuit het standpunt van de werkgever vind ik het dus wel logisch dat voor functionele bedrijfswagens de impact voor de werknemer wordt geminimaliseerd, terwijl voor de contractuele bedrijfswagens de kost voor de werkgever wordt geminimaliseerd. Bij mijn weten is het combineren van beide methodes binnen 1 onderneming niet verboden...
                        Last edited by voxpopuli; 02/08/2016, 17:16. Reden: typo

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door voxpopuli Bekijk Berichten
                          Fiscus laat gewoon de 2 systemen toe: het aanrekenen van enkel de bedrijfsvoorheffing is economisch het meest efficiënt, want heeft de kleinste fiscale impact wanneer de belangen van werknemer en werkgever worden samengeteld. Het volledig aanrekenen van het VAA is voordeliger voor de werknemer (geen werkgeversbijdrage op het VAA), maar dat voordeel is kleiner dan het bijkomende nadeel voor de werknemer.

                          Vanuit het standpunt van de werkgever vind ik het dus wel logisch dat voor functionele bedrijfswagens de impact voor de werknemer wordt geminimaliseerd, terwijl voor de contractuele bedrijfswagens de kost voor de werkgever wordt geminimaliseerd. Bij mijn weten is het combineren van beide methodes binnen 1 onderneming niet verboden...
                          Bedankt voor je reactie.

                          Ivm het volledig aanrekenenen schrijf je dat het voordeliger is voor de werknemer maar dat dat voordeel kleiner is dan het bijkomend nadeel. Welk bijkomend nadeel?

                          Comment


                          • #14
                            Volledig aanrekenen is voordeliger voor de werkGEVER (was een lapsus, ondertussen aangepast!), want er dient geen werkgeversbijdrage te worden betaald; de bijkomende bijdrage van de werkNEMER (=bijkomend nadeel werknemer) is echter groter dan de besparing van de werkgever.

                            Comment


                            • #15
                              Dus een identieke wagen kan mij bij werkgever A meer kosten dan bij werkgever B als werkgever A kiest om volledige VAA door te rekenen?

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door BelgianTriple Bekijk Berichten
                                Dus een identieke wagen kan mij bij werkgever A meer kosten dan bij werkgever B als werkgever A kiest om volledige VAA door te rekenen?
                                ja is bij ons zo, we krijgen een factuur per jaar voor de VAA, dus geen verrekening via het loon
                                voordeel is wel dat ze over weinig moeilijk doen, privékm, ziekteperiode etc: de auto blijft bij jou(ik heb bijna 5 jaar geleden 5 maanden thuis gezeten en dan 8 maand halftijds gewerkt, geen extra kosten moeten betalen, enkel langer met de auto blijven rijden tot aan de vooropgestelde kmstand)
                                mijn autootjes:

                                Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                                Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door BelgianTriple Bekijk Berichten
                                  Nieuwe directie, nieuwe regeltjes.

                                  Een paragraaf in de nieuwe car policy gaat over het gebruik van de bedrijfswagen bij een werkonderbreking.

                                  De toekenning van de bedrijfswagen vereist een tewerkstelling van minstens 75%. Ingeval van deeltijdse loopbaanonderbreking of deeltijdse tewerkstelling zal een vergoeding van 125 eur/maand netto, per volledige dag van afwezigheid (aantal dagen afwezig per week, gebaseerd op 5 werkdagen per week) dienen te worden betaald aan de onderneming. het voordeel in natura wordt verminderd met de vergoeding die betaald wordt onder deze vorm.

                                  Bij volledige werkonderbrekingen korter dan 1 maand dient een forfaitaire vergoeding van 25 eur/werkdag te worden betaald aan de onderneming voor tijdsduur dat de onderbreking duurt.



                                  Wat is jullie mening hierover (auto's zijn allen type Passat, Peugeot 508SW)?
                                  En hoe zit het bij jullie werkgever? Betalen of wordt het gebruik van de wagen de werknemer "gegund" zonder bijkomende vergoeding?

                                  Een andere paragraaf:
                                  De wetgeving ivm aftrekbaarheid van bepaalde kosten verplicht de werkgever om tov de fiscale overheid bepaalde informatie te verstrekken ivm het aantal prive kilometers dat met een bedrijfsvoertuig wordt gereden.
                                  Teneinde te voldoen aan deze verplichting, moet elke gebruiker van een bedrijfswagen op het einde van elke maand het aantal gereden beroeps en privé kilometers schriftelijk opgeven aan de wagenparkbeheerder.
                                  Indien moest blijken dat de opgegeven gegevens niet correct zijn zal in het bedrijfsvoertuig alsnog een systeem geplaatst worden dat deze gegevens automatisch verzameld.

                                  Ik heb nog nooit mijn km's moeten doorgeven. Klopt bovenstaand trouwens?
                                  Kinderachtig gedoe, geeft me het gevoel dat ze de werknemer als profiteur zien. Bedrijf met die houding zou voor mij een nogo zijn. Niet zozeer omwille van de kost maar wel de attitude die hieruit blijkt.
                                  Bij ons zijn ze vrij laks in die zaken, al zijn er wel zaken in de policy ingeschreven die indien nodig afgedwongen kunnen worden. Dit vooral om bij eventueel misbruik te kunnen ingrijpen.
                                  Zelfde voor franchise bij ongevallen, zolang je geen brokkenpiloot bent rekenen ze die niet door.
                                  Oorspronkelijk geplaatst door voxpopuli Bekijk Berichten
                                  Deze clausule heeft als doel om de 100% leasekost die een bedrijf in principe heeft voor een deeltijdse werknemer, deels te compenseren door te gaan doorfactureren. Kan deze maatregel economisch gezien wel begrijpen, vooral omdat de vergoeding in mindering wordt gebracht van de eigen bijdrage/VAA (anders gezegd, het bedrijf incasseert (deels) zelf i.p.v. een VAA door te storten aan de staat!).



                                  Deze clausule vind ik al heel wat erger: komt erop neer dat wanneer je 2 weken vakantie neemt, je 250 € moet gaan betalen voor het gebruik van je wagen. Dit kan enkel indien er er sprake is van een zuiver functiegebonden bedrijfswagen (bv. een Citroën Berlingo van een logistieker die dan niet door een collega kan worden gebruikt tijdens de vakantie). Ook hier probeert je werkgever een stuk belasting op VAA om te toveren tot een vergoeding aan de werkgever. Ik denk dat een iets of wat bij de pinken fiscaal controleur deze regeling zo onderuit haalt, aangezien er er met de geciteerde voorbeeldwagens m.i. weinig kans is dat die wagens effectief worden gedeeld met collega's. Dat betekent dat een personeelslid een VAA betaalt voor het privégebruik van de wagen en daarnaast recht heeft op een aantal verlofdagen (die volledig vergoed worden, dus met inbegrip van de wagen). De belasting op dat VAA dient te worden doorgestort en kan niet m.i. maar moeilijk beschouwd worden als een vergoeding aan de werkgever.



                                  Het huidige wettelijk geregeld forfatair systeem voor de berekening van het VAA (op basis van CO2, cataloguswaarde & leeftijd van de wagen) houdt in tegenstelling tot vroeger geen rekening meer met het aantal privékilometers, zo is de afstand van het woon/werkverkeer (dit zijn privékilometers!) geen determinerende factor meer (5000/7500 regeling van vroeger). De vraag van je werkgever om de kilometers bij te houden kan volgens mij maar 1 doel dienen: binnen een jaar grote kuis houden in het aantal bedrijfswagens omwille van te weinig professioneel gebruik en bv. poolwagens te gaan aanbieden...

                                  Sent from my D5803 using Tapatalk

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                                    De 'vette dagen' van firmawagens zijn sowieso voorbij
                                    Bij ons nog steeds onderdeel van de bedrijfscultuur.
                                    Zolang de ceo carfreak Is zal dat niet snel veranderen.

                                    Sent from my D5803 using Tapatalk

                                    Comment


                                    • #19
                                      tijd om te veranderen van werk lijkt me... zal je misschien ook een leukere keuze aan wagens krijgen
                                      lets have some more member berries

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                                        tijd om te veranderen van werk lijkt me... zal je misschien ook een leukere keuze aan wagens krijgen
                                        Staat op de planning ;-)
                                        Peugeot 508 trouwens op mijn vraag toegevoegd. Heel tevreden over.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X