Mededeling

Collapse
No announcement yet.

bandenmaat vraag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • bandenmaat vraag

    Vraag me af wat het meest belastend is voor de auto (verbruik), een hogere omtrek of een bredere band...



    Heb standaard 16" wielen, met 205/60/16 banden.
    Bij Mazda zelf kan je kiezen voor 18" wielen met 215/45/18 banden.

    Nu vind ik die 16" wielen net iets te klein, maar heb geen zin in dure 18" banden...

    17" dus..

    Twee mogelijkheden.

    205/55/17, dezelfde breedte, maar +0.7% omtrek
    of
    215/50/17, bredere band, maar -0.9% omtrek


    Wie raadt welke maat aan, en waarom?
    thx

  • #2
    Smal en zo groot mogelijke rolafstand, keuze 1

    Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

    Comment


    • #3


      Blijkbaar gaat de rolweerstand OMLAAG als je kleinere banden plaatst.

      dus, 205/55R17
      Last edited by Unterschlagen; 13/08/2016, 00:56. Reden: verkeerd onthouden: rolweerstand coefficient gaat omlaag bij bredere banden

      Comment


      • #4
        Rolweerstand vs luchtweerstand !

        Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

        Comment


        • #5
          Die originele 18" is volgens mij wel zuiniger dan de 16".

          Amper breder en een veel stugger en stijver geheel.
          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

          Comment


          • #6
            Zie de i3 of nieuwe scenic grote wielen met smal rubber

            Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              Rolweerstand vs luchtweerstand !

              Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

              maar ook zwaarder, en meer materiaal verder van de as. gewicht en traagheid is niet goed voor verbruik.

              Ik begrijp je wel hoor, langere overbrenging is dan weer beter voor het verbruik...

              Standaard heb ik 225/45R17 (Pirelli P7), maar ik heb ook 205/50R17 gehad (michelin cc) en nu 215/50R17 (hankook ventus prime2). Laagste verbruik met de pirellis, meeste met de hankook. Pirelli waren ook de lichtste banden, Hankook de zwaarste. Het verschil bedraagt zo'n 0.3 liter per 100 km, over verschillende maanden gemeten.

              De michelin zijn erg zacht, met beweegbare profielblokken, ik verwacht dat het verbruik zal dalen naarmate ze slijten. Maar zolang ze voldoende profiel hebben gebruik ik ze als winterband, daarna rijd ik ze op in de zomer. De Hankook is de sportiefste band als het droog is, de slechtste in de regen. Slijt wel langzaam, maar in de link die ik gepost heb blijken de traagst slijtende banden ook meer rolweerstand te hebben.

              met andere woorden, niet enkel de maat is belangrijk, ook het merk en model.

              Comment


              • #8
                ja, dat ook, maar op het moment je gaat vergelijken moet je over gelijke wapens spreken

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                  Die originele 18" is volgens mij wel zuiniger dan de 16".

                  Amper breder en een veel stugger en stijver geheel.

                  18" banden vind ik te duur, denk dat ik ook teveel aan comfort moet inboeten?

                  18" wielen met 215/45/18 banden geven een omtrek van -0.3% tov de originele 16" wielen met 205/60/16 banden.




                  Ik dacht dat bredere banden zowieso voor meer verbruik zorgden?

                  Daarom dat ik eerder neig naar de 205/55/17 omdat die qua breedte hetzelfde blijven.


                  Dus als besluit, de +0.7% aan omtrek weegt minder zwaar door dan 1cm bredere banden?

                  Comment


                  • #10
                    brrr smalle banden... toch liever wat meer grip op de baan ook al kost me dat een halve liter per 100km meer
                    lets have some more member berries

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                      brrr smalle banden... toch liever wat meer grip op de baan ook al kost me dat een halve liter per 100km meer

                      205 noem ik niet echt smal... rij al jaren met 205/55/16 en kom toch geen grip tekort.
                      Merk ook weinig verschil met de bredere banden die ik vroeger op m'n Celica en MR had liggen...


                      Standaard wordt mijn wagen ook geleverd met 205... zie het probleem niet echt.

                      Dus... die halve liter per 100km meer heb ik niet over voor een bredere band die mij niets opbrengt.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door adventurere Bekijk Berichten
                        18" banden vind ik te duur, denk dat ik ook teveel aan comfort moet inboeten?
                        18" is een pak minder comfortabel idd


                        18" wielen met 215/45/18 banden geven een omtrek van -0.3% tov de originele 16" wielen met 205/60/16 banden.




                        Ik dacht dat bredere banden zowieso voor meer verbruik zorgden?

                        Daarom dat ik eerder neig naar de 205/55/17 omdat die qua breedte hetzelfde blijven.


                        Dus als besluit, de +0.7% aan omtrek weegt minder zwaar door dan 1cm bredere banden?[/QUOTE]
                        En 'tverbruik van die 18 inchers is idd ook groter. Wegligging van die 16" / 17" is meer dan goed genoeg. Bredere banden durven trouwens ook iets makkelijker aqua-planen, en slijten een pak sneller
                        BMW 420dA : >>>

                        Comment


                        • #13
                          Voor de keuring zal uw bandenmaat moeten kloppen met je PVG nummer.
                          Z4 M40i

                          Comment


                          • #14
                            ik hoop dat voor de keuring hun tool telt
                            vlg pvg - dat ik niet hoef te hebben wegens buitenlandse auto - is 235 het minimum

                            hun tool staat me toe 225 te leggen, ik verwacht op geen afkeur maar ben nog niet zeker pas vanaf groene kaart

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
                              Voor de keuring zal uw bandenmaat moeten kloppen met je PVG nummer.

                              Tot +1.5% en -2% wordt toegestaan...


                              Mazda levert de wagen af met 205/60/16 en 215/45/18

                              Ik wil 17", en zowel 205/55/17 als 215/50/17 zijn toegestaan.

                              Moet alleen kiezen welke maat ik neem, en dat moet de band zijn die qua verbruik de beste keuze gaat zijn.
                              Last edited by A.S.Moto; 14/08/2016, 10:23.

                              Comment


                              • #16
                                Barry talks about tire rolling resistance and fuel economy.


                                hier heb je wat een banden ingenieur ervan vindt, en hij heeft ook die studie over rolweerstand op zijn site.

                                In't kort:

                                - 10 mm wider results in a reduction of about 2%. (rolweerstand)
                                - If I use a 1" larger diameter rim, that also results in a reduction - about 5%
                                - If I use a higher aspect ratio, that results in a reduction of about 2%.

                                Combining these: A common rule of thumb is that if you want to go up 1" in rim diameter, you need to go wider 10mm, and reduce the aspect ratio by 5 (in order to get the same overall diameter) and the result is about a 5% improvement!


                                Many folks have pointed out that wider tires increase aerodynamic drag - and that is true.
                                However, the above data can be combined with some other data and we can see which has more effect. Here's a link to a discussion on this point:
                                Ecomodder discussion on Tire Width vs Aero Drag

                                Bottomline: Increasing the width of a tire has beneficial effects on fuel economy.

                                Keep in mind that the range of RR values within a given tire size is HUGE! - While the changes due to tire size are small. (er kan 50% verschil in rolweerstand zitten tussen verschillende banden in dezelfde maat)


                                Comment


                                • #17
                                  Interessant. Precies wat ik vermoedde eigenlijk.
                                  2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                                    Keep in mind that the range of RR values within a given tire size is HUGE! - While the changes due to tire size are small. (er kan 50% verschil in rolweerstand zitten tussen verschillende banden in dezelfde maat)
                                    I denk dat dat de belangrijkste conclusie is.

                                    Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                                    http://www.energy.ca.gov/transportat...%20Testing.pdf

                                    Blijkbaar gaat de rolweerstand OMLAAG als je kleinere banden plaatst.

                                    dus, 205/55R17

                                    Pagina 39, in de findings : ge kunt geen voorspellingen maken op basis van de maten.
                                    Last edited by Den Paarse Capri; 14/08/2016, 13:39.
                                    30 jaar Mr Yuge!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Dus als ge zuinig wilt rijden, ga gewoon af op de vermelde ecodinges index bij de band en werk vooral op hoe ge rijdt, en als het kan ook langs waar en op welk tijdstip. En controleer de bandenspanning dikwijls want bij dezelfde band heeft bandenspanning wel degelijk voorspelbaar effect.
                                      Verder zijn kleinere wielen goedkoper omdat 16 inch banden goedkoper zijn dan 17, en optrekken is een kleine beetje zuiniger omdat de wielen , zowel band als velg, lichter zijn en dus makkelijker aan het draaien gaan.
                                      30 jaar Mr Yuge!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Als ge op alles zo moe besparen,rij dan met de fiets zou ik zeggen

                                        Comment

                                        Working...
                                        X