Mededeling

Collapse
No announcement yet.

bandenmaat vraag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    zo goed als altijd zijn optioneel oem grotere velgen voorzien van breder rubber...er is geen enkel geval waar een optionele grotere velg een reductie betekent in co² dus verbruik...dat zou een argument pro zijn om meer geld uit de mensen hun zakken te slaan zijn en vaak bestelbaar zijn

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
      brrr smalle banden... toch liever wat meer grip op de baan ook al kost me dat een halve liter per 100km meer
      ik stel de vraag maar, in hoeverre gaat een cm meer uw bochtensnelheid verhogen ?
      dat een grotere velg dus minder bandwang een strakker rijgevoel geeft ben ik helemaal mee akkoord, maar ik zou toch graag concreet eens weten hoeveel per uur extra in een bepaalde bocht je krijgt per cm dikker, of hoeveel korter bij een noodrem sta je stil met extra breedte ?

      tis niet vergelijkbaar ik weet het wel, maar wegrenners rijden op zo smal mogelijke bandjes en hun bochtsnelheid hangt eerder vast aan de durf van de coureur dan aan gripverlies...er zal ook nooit (of just weel, kweenie) een renner voor dikkere banden kiezen als het een snel en bochtig parcours is
      Last edited by bobo; 14/08/2016, 16:34.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Dannyc30d5 Bekijk Berichten
        Als ge op alles zo moe besparen,rij dan met de fiets zou ik zeggen

        Ook een flauwe opmerking als je het mij vraagt...

        Het is niet van moeten besparen, maar ik mag me toch de vraag stellen welke van de twee keuzes het meest belastend is voor de auto?
        Zowel op gebied van verbruik, als op gebied van prestaties, die daar volgens mij mee samenhangen...

        Als die 10mm extra breedte per band meer moeite en benzine kosten dan dezelfde breedte, maar een iets toegenomen omtrek... dan is het toch logisch dat ik voor de 205 banden kies?


        En speciaal voor u... ik pak de fiets om te gaan werken...

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          ik stel de vraag maar, in hoeverre gaat een cm meer uw bochtensnelheid verhogen ?
          Niet. De breedte van uw banden en de hoeveelheid grip hebben eigenlijk niets met elkaar te maken.
          De opwarming van de banden en de grip wel. Alsook de oververhitting en de breedte van de band. En ook de slijtage en de hoeveelheid rubber. Maar grip en breedte niet.

          Denk maar aan de winter rally's. Of een 2CV 4x4.
          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
          Motoren & Tjeurisme

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
            Niet. De breedte van uw banden en de hoeveelheid grip hebben eigenlijk niets met elkaar te maken.
            De opwarming van de banden en de grip wel. Alsook de oververhitting en de breedte van de band. En ook de slijtage en de hoeveelheid rubber. Maar grip en breedte niet.

            Denk maar aan de winter rally's. Of een 2CV 4x4.
            Maar een bredere band gaat bij gelijke opwarming en in gelijke omstandigheden (op de openbare weg althans toch) toch meer grip bieden dan de smallere, niet?

            Comment


            • #26


              lijkt toch te bewijzen dat breder meer grip betekend.
              super smalle banden in dit filmpje dus weinig grip waardoor zeer controleerbaar.
              ik ben geen chris harris dus ik verkies toch wat meer grip
              lets have some more member berries

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Maar een bredere band gaat bij gelijke opwarming en in gelijke omstandigheden (op de openbare weg althans toch) toch meer grip bieden dan de smallere, niet?
                Neen.

                Een bredere band gaat bij een gelijk aantal keer optrekken en remmen minder slijten.

                Ja.

                Een smallere band gaat bij hard remmen of optrekken sneller opwarmen en oververhitten. Opwarmen is goed, oververhitten niet. Dan gaat het rubber 'smelten' en gesmolten rubber is relatief griploos.

                Wanneer we over bochten beginnen te spreken, dan wordt het allemaal nog een stuk moeilijker.... Want dan zit je met opwarming en wrijving door de eigen breedte...

                Maar wanneer 2 banden uit dezelfde compound bestaan en onder dezelfde wagen liggen, dan is hun grip gelijk. Een dunne band compenseert door meer druk per oppervlak. Een bredere band heeft minder druk per oppervlak.

                Als motorijder zou je dat perfect moeten begrijpen. Je krijgt daar ook perfect 200pk aan de grond, gewoon omdat het oppervlak zo klein is, maar de druk per oppervlak is gewoon reuze groot.
                Maar waarom rijden we achteraan op bredere sletsen dan vooraan : slijtage. Breder : meer rubber om te verslijten, dus langere levensduur. Daarom hebben oude motorfietsen of motorfietsen met weinig vermogen een gelijke bandenmaat voor en achter (bijvoorbeeld mijn BMW).
                Maar zoals je zelf weet slijt een motorband (zelf een harde) sneller. Zeker wanneer je een lange eind snelweg doet bij warm weer. Klein contactopp = makkelijke oververhitting = snelle slijtage.

                Waarom hebben we altijd het gevoel dat brede banden meer grip geven?
                Standaard 16" zijn meestal eco banden en wanneer we 18" banden leggen, dan gooien we er een set semi slicks op. Tja, dan is het een ander verhaal...
                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                Motoren & Tjeurisme

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten


                  lijkt toch te bewijzen dat breder meer grip betekend.
                  super smalle banden in dit filmpje dus weinig grip waardoor zeer controleerbaar.
                  ik ben geen chris harris dus ik verkies toch wat meer grip
                  Niet volledig. Super smalle banden met heel harde compound. Daar waar de standaard banden op deze wagen een zachte compound hebben die aan de baan kleeft.
                  Daarbij worden ze overbelast, waardoor ze oververhitten, smelten en, zoals aangehaald, heeft smeltend rubber (=een vloeistof, geen vaste stof meer) geen grip.

                  Moesten deze bandjes uit eenzelfde compound bestaan als de standaard banden, en in een omgeving fungeren waar ze hun hitte kwijt kunnen, dan zouden ze evengoed presteren als de standaard banden. Alleen zouden ze in een mum van tijd helemaal versleten zijn.
                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                  Motoren & Tjeurisme

                  Comment


                  • #29
                    ahzo
                    lets have some more member berries

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                      Die originele 18" is volgens mij wel zuiniger dan de 16".

                      Amper breder en een veel stugger en stijver geheel.

                      We zullen er die maat bij steken... 18" banden zijn wel duur, maar uiteindelijk komt deze maat het dichtst bij de originele omtrek. (een verschil van amper 0.3%)

                      Ben eens benieuwd wie welke maat zou kiezen en waarom.

                      Veel info in dit topic, maar het is precies niet zo simpel om uit te maken of een bredere band meer of minder invloed heeft dan een iets grotere/kleinere omtrek...


                      Standaard
                      205/60/16, qua looks net te klein voor de auto, anders was het makkelijk en liet ik deze gewoon liggen.

                      205/55/17 even breed, +0.7% omtrek
                      215/50/17, 1cm breder, -0.9% omtrek

                      215/45/18, 1cm breder, -0.3% omtrek

                      Comment


                      • #31
                        Kleinere omtrek gaat je kilometriek meer afstand meten dan werkelijk afgelegd, terwijl (indien zelfde breedte en compound) de hoeveelheid energie (liter brandstof) hetzelfde is. Hierdoor zal het verbruik van boordcomputer of zelf berekend verbruik lager liggen.

                        En zo zal het verbruik bij een grotere omtrek hoger lijken, maar eigenlijk amper hoger zijn. Of zelf niet gezien de overbrenging langer wordt.

                        Maar dat kan je enkel nameten indien je afstanden via gps ofzo gaat meten
                        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                        Motoren & Tjeurisme

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          zo goed als altijd zijn optioneel oem grotere velgen voorzien van breder rubber...er is geen enkel geval waar een optionele grotere velg een reductie betekent in co² dus verbruik...dat zou een argument pro zijn om meer geld uit de mensen hun zakken te slaan zijn en vaak bestelbaar zijn
                          maar bij veel merken heb je dan ook geen penalisatie...

                          Comment


                          • #33
                            ...of de dealer tipt je de velg als accesoire te laten leveren

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                              Neen.

                              Een bredere band gaat bij een gelijk aantal keer optrekken en remmen minder slijten.

                              Ja.

                              Een smallere band gaat bij hard remmen of optrekken sneller opwarmen en oververhitten. Opwarmen is goed, oververhitten niet. Dan gaat het rubber 'smelten' en gesmolten rubber is relatief griploos.

                              Wanneer we over bochten beginnen te spreken, dan wordt het allemaal nog een stuk moeilijker.... Want dan zit je met opwarming en wrijving door de eigen breedte...

                              Maar wanneer 2 banden uit dezelfde compound bestaan en onder dezelfde wagen liggen, dan is hun grip gelijk. Een dunne band compenseert door meer druk per oppervlak. Een bredere band heeft minder druk per oppervlak.

                              Als motorijder zou je dat perfect moeten begrijpen. Je krijgt daar ook perfect 200pk aan de grond, gewoon omdat het oppervlak zo klein is, maar de druk per oppervlak is gewoon reuze groot.
                              Maar waarom rijden we achteraan op bredere sletsen dan vooraan : slijtage. Breder : meer rubber om te verslijten, dus langere levensduur. Daarom hebben oude motorfietsen of motorfietsen met weinig vermogen een gelijke bandenmaat voor en achter (bijvoorbeeld mijn BMW).
                              Maar zoals je zelf weet slijt een motorband (zelf een harde) sneller. Zeker wanneer je een lange eind snelweg doet bij warm weer. Klein contactopp = makkelijke oververhitting = snelle slijtage.

                              Waarom hebben we altijd het gevoel dat brede banden meer grip geven?
                              Standaard 16" zijn meestal eco banden en wanneer we 18" banden leggen, dan gooien we er een set semi slicks op. Tja, dan is het een ander verhaal...
                              Ik heb wat 'gegoogeld'. Je verhaal blijkt te kloppen.

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                Ik heb wat 'gegoogeld'. Je verhaal blijkt te kloppen.
                                No shit.
                                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                Motoren & Tjeurisme

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Dannyc30d5 Bekijk Berichten
                                  Als ge op alles zo moe besparen,rij dan met de fiets zou ik zeggen
                                  +1
                                  Z4 M40i

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door adventurere Bekijk Berichten
                                    Ook een flauwe opmerking als je het mij vraagt...

                                    Het is niet van moeten besparen, maar ik mag me toch de vraag stellen welke van de twee keuzes het meest belastend is voor de auto?
                                    Zowel op gebied van verbruik, als op gebied van prestaties, die daar volgens mij mee samenhangen...

                                    Als die 10mm extra breedte per band meer moeite en benzine kosten dan dezelfde breedte, maar een iets toegenomen omtrek... dan is het toch logisch dat ik voor de 205 banden kies?


                                    En speciaal voor u... ik pak de fiets om te gaan werken...
                                    Moest je nu 50-100000km per jaar doen met je auto zou ik uw vraag nog begrijpen, maar nu zeker niet meer!!
                                    Z4 M40i

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
                                      Moest je nu 50-100000km per jaar doen met je auto zou ik uw vraag nog begrijpen, maar nu zeker niet meer!!
                                      Als je het niet begrijpt ligt het probleem bij u vriend, niet bij mij...

                                      En het is niet enkel om het verbruik te doen, maar dat had je ook niet begrepen?

                                      Ik moet kiezen tussen twee (of 3 als ik de 18" wielen erbij neem), het lijkt me toch logisch dat ik de meest interessante maat kies?


                                      En langs de andere kant, denk dat iedereen wel met z'n verbruik bezig is tegenwoordig, of waarom staan al die gemiddeldes dan zo mooi het in het onderschrift...



                                      Soit.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door adventurere Bekijk Berichten
                                        Als je het niet begrijpt ligt het probleem bij u vriend, niet bij mij...

                                        En het is niet enkel om het verbruik te doen, maar dat had je ook niet begrepen?

                                        Ik moet kiezen tussen twee (of 3 als ik de 18" wielen erbij neem), het lijkt me toch logisch dat ik de meest interessante maat kies?


                                        En langs de andere kant, denk dat iedereen wel met z'n verbruik bezig is tegenwoordig, of waarom staan al die gemiddeldes dan zo mooi het in het onderschrift...



                                        Soit.

                                        De meesten zijn verbruik fetisjisten.

                                        Ik ben dan een uitzondering.
                                        Z4 M40i

                                        Comment


                                        • #40
                                          tis een open, algemeen forum...

                                          ik volg bvb onehp draden erg graag ook al zou ikzelf die dingen niet doen, ik lees het wel graag en vind het allemaal wel interessant
                                          reageer er zelf niet maar als ik morgen goesting heb om daar te gaan schrijven, mannekes gulle kunt een pak over details drammen dan kan dat want het is dit forum

                                          Comment

                                          Working...
                                          X