Mededeling

Collapse
No announcement yet.

bandenmaat vraag

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

ik zou gewoon eens prijzen gaan opzoeken van die 2 bandenmaten.
    t zou kunnen dat één van die 2 een meer standaard maat is en dat je er veel meer keuze bij hebt.

een grotere omtrek van band, maakt dat je iets lagere toeren draait op autosnelweg, maar ook dat de motor als het ware met grotere versnellingen moet vertrekken.
    een iets kleinere bradere band, maakt dat de motor het iets makkelijker heeft om op te trekken. maar hierbij nog steeds, verwaarloosbare verschillen.
    0,1bar meer in de band zal al een grotere invloed hebben dan dat beetje rubber

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
      de 275 heeft een veel zachtere compound. Ik ben het eens met Tjeu. Komt met die mercedes op thuiskomertjes video nog bij dat die misschien op diagonale banden staat, dat verminderd de grip nog sterker.
      Ik ga er hier steeds van uit dat het om gelijke compound gaat om geen appels met peren te moeten vergelijken,
      daardoor ben ik van mening dat een bredere band meer grip heeft.
      Z4 M40i

Comment

En kan je dat ook onderbouwen of gaat het hier gewoon om een eigen gevoel?

Heb je al de rest doorlezen?

Tis eigenlijk niet meer dan gewone pure fysica... En er zijn genoeg doorsnee voorbeelden dat je geen breed rubber nodig hebt om vermogen aan de grond te zetten, maar wel druk (gewicht) op het raakvlak.

MotoGP : 250pk op 1cm raakvlak
        Vrachtwagen : 700pk, 3000Nm op 4 pokke harde 295 bandjes
        FWD vs RWD bij een stoplichtsprintje
        Airodynamica = grip creeren door neerwaartse druk
        Op schoenen zak je door je eigen gewicht diep in de sneeuw, maar verdeel je eigen gewicht over een houten plaat van 1m² en je zakt niet in de sneeuw
        Een dikke porsche heeft vooraan veel smallere bandjes dan achter, maar remt toch harder dan dat hij op kan trekken
        ...

Tis nochtans echt niet moeilijk om te begrijpen ze...
        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
        Motoren & Tjeurisme

Comment

Gij moet gaan lesgeven Tjeu!
          Schitterende voorbeelden en heel beknopt alles duidelijk.
          King of the Ludospace - currently running nr. 6

2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
          2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

Comment

Ik ga er me niet meer druk om maken.
            Net eens naar de diameter gekeken, als ik naar 205/55/17 ga is de diameter 4.9mm groter dan bij de 205/60/16. Als ik me niet vergis hebben nieuwe banden ongeveer 8-9mm profiel?

Als de banden halfweg zijn zit ik op de originele omtrek. (misschien altijd tweedehandsbanden leggen. )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gpdude Bekijk Berichten
              Gij moet gaan lesgeven Tjeu!
              Schitterende voorbeelden en heel beknopt alles duidelijk.
              Heb ik nog gedaan.
              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
              Motoren & Tjeurisme

Comment

Working...
              X