Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Super 95 verdwijnt aan de pomp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Super 95 verdwijnt aan de pomp

    Vanaf 1 januari zal het in ons land niet meer mogelijk zijn om Super 95 te tanken, dat staat in een Koninklijk Besluit. De brandstof wordt aan de pomp vervangen door E10, op basis van (bio-)ethanol. Oude wagens zullen Super 98 moeten tanken.


    Vanaf 1 januari 2017 maakt Eurosuper 95 in de tankstations plaats voor E10, waarin 10% ethanol zit. Auto’s die meer dan 15 jaar oud zijn, zullen Super 98 benzine moeten tanken.


    Men spreekt van motoren die meer als 10 jaar oud zijn dat die problemen kunnen krijgen, Nieuwsblad spreekt zelfs van wagens voor 2010.

    Voor onze prive auto(vw polo 2007 automaat) zal het dus afwachten zijn. Tankte hier altijd 95 mee aangezien dit toch maar een stadswagentje is(80 pk) en deze dus absoluut niets heeft aan 98. Prijsverschil juist eens opgezocht en is vandaag 6,4 eurocent. Maar aan veel tankstations krijg je op 95 veel meer korting dan op 98. Tankstation waar wij altijd gaan(q8 easy ring Kortrijk) staat momenteel op €1,177 voor E95 en €1,381 voor E98. Ruim 8 euro duurder dus op een gemiddelde tankbeurt van 40 liter(€0,20/liter) in onze polo waar we niets aan hebben..

    En zelfs al lukt het met E10, die zal blijkbaar ook duurder zijn dan 95. Ook 98 zal wel niet zakken in prijs als compensatie aangezien men die ook liever weg zou hebben.

    Ze hebben dus weer eens een manier gevonden om autorijden duurder te maken onder het mom van dat het goed is voor het milieu...

  • #2
    + dat in super 98 meer kankerverwekkende lichte fracties die bij koude cat en motor niet uitgefilterd worden

    Comment


    • #3
      Het spel beging al, iedereen benzines aansmeren omdan de oudere wagens naar naar 98 te laten gaan. Idioten die het land besturen, zucht

      Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

      Comment


      • #4
        Super 95 verdwijnt aan de pomp

        Ze zijn weer in tijd met hun nieuws.
        Enige tijd geleden dit gelezen.

        den borre


        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


        Int3x0r
        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

        Comment


        • #5
          Is op de meeste plaatsen in het buitenland al een hele tijd. Velen zullen er al op gereden hebben zonder het goed te weten.

          Het grootste nadeel, naast de prijs, is dat de benzine een pak minder stabiel is (al is de huidige E95 ook al een ramp...) en dat ze een pak agressiever is voor rubber.
          Het is bij oudere wagens dus niet echt een probleem voor de verbranding (zelf mijn 46jaar oude motor rijdt probleemloos op de mengeling met E10), maar meer voor de randorganen.
          Bijvoorbeeld brandstofpompen die in de tank zitten, in een PVC omhulsel, die kunnen gewoon 'smelten' als ze een half jaartje in dezelfde benzine blijven staan.
          En oude benzine leidingen hebben de neiging van op te gaan zwellen waardoor ze niet meer lekdicht zijn.

          Ook met grasmaaiers en ander tuingereedschap zal het opletten worden. Doe je de nieuwe mengeling met E10 op de grasmaaier, dan start die na 4 maand sowieso niet en heb je kans op een lekke carburator.
          In het buitenland bestaan er wel al toevoegingen die het E10 mengsel stabieler maken, waardoor het voor oudere motoren en randorganen iets makkelijker te verteren valt.
          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
          Motoren & Tjeurisme

          Comment


          • #6
            In Frankrijk heb ik met de moto ook 98 getankt, daar is inderdaad geen 95 meer beschikbaar. Durfde het risico niet te nemen om die E10 in de moto te kappen.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
              In Frankrijk heb ik met de moto ook 98 getankt, daar is inderdaad geen 95 meer beschikbaar. Durfde het risico niet te nemen om die E10 in de moto te kappen.
              Tank jij met de moto niet altijd 98?

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
                Tank jij met de moto niet altijd 98?
                Met de Buell wel. De Speed altijd op 95.

                Comment


                • #9
                  Voor de winter wel best volkappen met 98 ipv 95. Nafte van tegenwoordig is echte brol geworden...

                  Alles wat in mijn oude moto's zit mag ik keer op keer aftappen en vervangen door verse benzine. In een niet verwarmde garage is het al na een 3tal maand dat je miserie begint te krijgen...

                  Nu ja, ik kap al die 'afgedraaide' nafte in een bidon en kap die beetje bij beetje in de R50/5. Ding doet daar niet moeilijk over, verteert alles
                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                  Motoren & Tjeurisme

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
                    Tank jij met de moto niet altijd 98?
                    Ik tank 95, op aanraden van de dealer.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Darkwing Duck Bekijk Berichten
                      Ik tank 95, op aanraden van de dealer.
                      Hier alles minder dan 100pk = 95. Alles +100pk wissel ik af. KTM krijgt om de beurt 95 en 98.
                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                      Motoren & Tjeurisme

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                        Voor de winter wel best volkappen met 98 ipv 95. Nafte van tegenwoordig is echte brol geworden...

                        Alles wat in mijn oude moto's zit mag ik keer op keer aftappen en vervangen door verse benzine. In een niet verwarmde garage is het al na een 3tal maand dat je miserie begint te krijgen...
                        mijn grasmachine-naft staat in het tuinhuis, ik denk dat die 3 jaar oud is winters koud, 's zomers pokkeheet...of is dat nog goeie ouwe naft ?
                        wel op een b&s motorke

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          mijn grasmachine-naft staat in het tuinhuis, ik denk dat die 3 jaar oud is...of is dat nog goeie ouwe naft ?
                          wel op een b&s motorke
                          Mijn Honda grasmachine is héél gevoelig voor oude naft. Dan draait ie echt niet meer mooi, of een vlotternaald die blijft steken waardoor ie geen naft meer krijgt. Miserie!

                          Comment


                          • #14
                            zo'n honda v-tec maaier met injectie etc zeker

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              zo'n honda v-tec maaier met injectie etc zeker
                              Een 'overhead camshaft' heeft ie alvast wel!

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                mijn grasmachine-naft staat in het tuinhuis, ik denk dat die 3 jaar oud is winters koud, 's zomers pokkeheet...of is dat nog goeie ouwe naft ?
                                wel op een b&s motorke
                                Het is een goed oud motorke.
                                Z4 M40i

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                  Een 'overhead camshaft' heeft ie alvast wel!

                                  camshaft of valves?
                                  Last edited by camaro 68 rs; 18/08/2016, 18:46.
                                  Z4 M40i

                                  Comment


                                  • #18
                                    in Duitsland hebben ze al lang E10 en E5

                                    Maar ik tank sowieso toch 98 dus het boeit me op zich vrij weinig
                                    (al zullen ze er ook bij 98 ook wel weer een paar cent bijlappen)
                                    2021 Taycan 4S
                                    2021 Lexus UX250h

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik heb het ook gelezen.Verdorie zeg.Heb 2 oudere benzinewagens ('99 en '01) die nog prima rijden.Zal ik die dan al maar te koop zetten?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Domme regels weer.
                                        Auto's zijn bij mij altijd diesels geweest en zal zo nog een tijdje blijven.

                                        Moto's heb ik zo goed als altijd 95 gereden. Wss omdat het goedkoper is
                                        Ik heb me ooit laten wijsmaken dat ge best blijft tanken waarmee ge begint.
                                        Rij nu met de KTM nog steeds op 95 en wss zal ik dan gewoon overschakelen naar 98. De meerprijs zal ik ni voelen voor die 1500km/jaar die ik nog maar doe

                                        Comment

                                        Working...
                                        X