Oorspronkelijk geplaatst door timothy
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Super 95 verdwijnt aan de pomp
Collapse
X
-
Last edited by Rennfox; 23/08/2016, 12:32.2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
-
Ik tank afwisselend 95 - 98... Geen idee of mijn auto op E10 kan rijden. Ik denk dat het sowieso niet aan te raden is (krachtverlies blijkbaar).
Ik heb dan maar een Power-tankkaart aangevraagd (0,10 EUR korting op alle brandstoffen bij Power-tankstations), dus dan tank ik vanaf nu 98 aan €1,285Ford Focus RS 2010 Mountune MP350
Online automagazine: AutoJunior.be
Personal website: Louisvdv.com
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk BerichtenGezien de winters in België eigenlijk heel erg warm zijn, haal je zelf met die "onozele" Daikin op jaarbasis een SCOP van 3.5-4. Met gemak.
Zo ben je al sneller beter bezig dan met gas.
Ga je naar lucht/water warmtepompen, dan kom je er wel enkel als je puur naar vloerverwarming gaat. Met radiatoren of ventiloconvectoren keldert het rendement aan een ongezien tempo en neemt gas (ecologisch gezien) snel de bovenhand. Dito voor warmwater productie met een warmtepomp die voor verwarming dient. Warmwater productie met warmtepomp haalt enkel COP van 3 (of meer) met een warmtepompboiler die ingesteld staat op max 45°C. Wil je warmer water, dan kom je er niet met de warmtepomp. Alle, ze kan het wel, maar dan is gas de milieu vriendelijkere oplossing (rekening houdend met de primaire energie).
Systemen met warmtewisselaars in de grond zijn een heel grote investering met erg wisselend succes.
Onozele daikin ? Zitten jullie ook in de airco/warmtepomp branche misschien?
Ik zit daar iedere dag tussen, en een scop van 3,5 tot 4 is boekjes praat. ( gelijk het verbruik van een hybride)
Als je een 6 mm baar u binnenuit moet trekken bij daikin en bij andere merken slechts een 2,5 mm weet je genoeg denk ik
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ReV Bekijk BerichtenIk kan u zeggen dat ik met mijne recente daikin die waardes wel haal
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BARTVDS Bekijk BerichtenOnozele daikin ? Zitten jullie ook in de airco/warmtepomp branche misschien?
Ik zit daar iedere dag tussen, en een scop van 3,5 tot 4 is boekjes praat. ( gelijk het verbruik van een hybride)
Als je een 6 mm baar u binnenuit moet trekken bij daikin en bij andere merken slechts een 2,5 mm weet je genoeg denk ik
In België hebben we immers echt wel een zacht klimaat. Je moet er de gemiddelde temperaturen maar eens op na slaan (bron KMI, grafiek voor 1981-2010)
De laatste 2 jaar zijn de winters dan nog eens pak warmer. December 2015 zaten we aan een gemiddelde temperatuur van maat liefst 8.9°C.
Nemen we vanuit de grafiek een stookseizoen van oktober tot en met april, dan bekomen we een gemiddelde buitentemperatuur van : 6.4°C. Maar uiteraard geeft dat een vertekend beeld, gezien er in de koudste maanden meer verwarming nodig is.
Nemen we het gemiddelde van bovenstaande 7 maanden, maar tellen we de temperaturen van de drie koudste maanden (december, jan en feb) dubbel, dan komen we een veel realistischere gemiddelde werktemperatuur uit voor een lucht/lucht of lucht/water WP, namelijk : 5.6°C.
En als je er nu een tabel bij neemt (als je ze nog krijgt van je fabrikant) van een WP lucht/lucht of lucht/water, dan zie je dat de eerste met gemak boven de COP van 3 komt bij een buitentemp van 5.6°C.
Een lucht/water systeem zal de COP evenzeer rond of net boven de 4 zitten (beetje merk afhankelijk), op voorwaarde dat je de vertrektemp rond de 35°C kan houden of lager.
Maar nogmaals, het is van héél groot belang dat je de vertrektemperatuur kan drukken. Enkel vloerverwarming, klein verleg.
En een grote waterinhoud en een warmtepomp die nét iets te klein is (ipv eentje met vermogen te veel zoals de meeste plaatsen) en een goed ingestelde stooklijn en de afwezigheid van een thermostaat doen wonderen.Last edited by Tjeu; 23/08/2016, 15:14.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BARTVDS Bekijk BerichtenIk zal u nog es spreken als het 2 weken vriest
Een Daikin is uiteraard verre van de beste. De concurrentie staat al een stuk verder, met ondermeer rechtstreekse vloeistof injectie, waardoor het vermogen bij lage temperatuur veel beter op peil gehouden wordt en waardoor een elektrische weerstand helemaal niet meer nodig is. Al moet gezegd worden dat de laatste generaties van de Daikin ook wel al een mooie vooruitgang gemaakt hebben. De eerste waren een scheet in een fles, maar sinds ze de kennis van Rotex erbij hebben en wat meer verstand krijgen van een stookinstallatie, gaat het wel de betere richting uit. Als blijf ik er zelf geen voorstander van.
Van de Rotex zonneboilers (leegloop-doorstroom) daarentegen wel. Pracht systeem.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk BerichtenWat houdt u dan tegen, joske ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk BerichtenMijne auto is nog maar 5j, ben van plan die nog een paar jaar te houden. Als die ooit vervangen wordt zal elektrisch/hybride zeker overwogen worden.
Alleen te hopen dat de wetgeving in België ofwel mee zal kunnen, ofwel hopeloos achter zal lopen, zodat er daar geen papier problemen van komen.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk BerichtenMaakt niet uit, de rest van het stookseizoen compenseert dat ruimschoots.
Een Daikin is uiteraard verre van de beste. De concurrentie staat al een stuk verder, met ondermeer rechtstreekse vloeistof injectie, waardoor het vermogen bij lage temperatuur veel beter op peil gehouden wordt en waardoor een elektrische weerstand helemaal niet meer nodig is. Al moet gezegd worden dat de laatste generaties van de Daikin ook wel al een mooie vooruitgang gemaakt hebben. De eerste waren een scheet in een fles, maar sinds ze de kennis van Rotex erbij hebben en wat meer verstand krijgen van een stookinstallatie, gaat het wel de betere richting uit. Als blijf ik er zelf geen voorstander van.
Van de Rotex zonneboilers (leegloop-doorstroom) daarentegen wel. Pracht systeem.
Nu een pv installatieke op mijn dak voor t verbruik van de warmtepomp te dekken, en later nog plaats genoeg voor nog wat bij te leggen als er andere grootverbruikers bijkomen.
In combinatie met een beetje slim energiebeheer wordt mijn ecologische voetafdruk ooit klein genoeg om met mijn 309gti te kunnen blijven rondrijden zonder schuldgevoel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BARTVDS Bekijk BerichtenIk zal u nog es spreken als het 2 weken vriest
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk BerichtenIk hoop dat vrouwlief haar Golf het lang genoeg uitzingt om die te kunnen vervangen door een 2de hands Leaf met nieuw batterijpack voor een aannemelijke prijs. Want dat zal de volgende stap worden in het elektrische verhaal : verbeterde batterij pakken voor bestaande wagens aan betaalbare prijzen.
Alleen te hopen dat de wetgeving in België ofwel mee zal kunnen, ofwel hopeloos achter zal lopen, zodat er daar geen papier problemen van komen.Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BARTVDS Bekijk BerichtenIk zal u nog es spreken als het 2 weken vriest
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk BerichtenAwel ja zo'n leaf wil ik ook wel, buurvrouw heeft eentje, die rijdt er toch al 4 jaar mee rond, spel trekt gelijk een tierelier van 0Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk BerichtenAls jij 11,5 seconden naar 100 snel vindt heb je nog niet in veel diesels of benzines gereden.2012 Abarth 500 'esseesse'
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk BerichtenAls jij 11,5 seconden naar 100 snel vindt heb je nog niet in veel diesels of benzines gereden.tegen dat jij u koppeling loslaat zit m al aan 30kmu
Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Comment
-
Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BARTVDS Bekijk BerichtenIk zal u nog es spreken als het 2 weken vriest
maar das uitzonderlijk...denk toch te investeren in zp en split-units om in de tussenseizoenen te verwarmen
Comment
Comment