Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Super 95 verdwijnt aan de pomp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
    Hahahaha... Moet zalig zijn om daar 1 keer bik te zitten. Geen twee keer.

    Ik reed een tijd geleden kort met een Auris hybride en slaagde er wonderwel in na enkele kilometers het geheel vrij soepel te laten werken.

    Maar dat is een beetje hetzelfde verhaal als mensen met commentaar op een trage robotbak: je moet enige bereidheid (en feeling met de mechaniek) tonen om je aan te passen aan de wagen waarmee je aan het rijden bent...
    Het vergt inderdaad enige gewenning zo'n hybride CVT. Ik stond daar voor de Lexus hier kwam ook heel sceptisch tegenover maar in feite is dat een super comfortabele én onderhoudsarme overbrenging. Je mag er alleen niet op de 'klassieke' manier sportief willen mee rijden. Dat is wat autojournalisten en veel anderen die een korte testrit doen net wel altijd proberen. Da's dan een dikke fail natuurlijk. Wat niet wegneemt dat je er wel héél goed kunt mee opschieten... Vlotte rijstijl, smooth maar niet brutaal, past het best. Dus continu kickdownen dat de motor op 5000 rpm blijft hangen is vooral hoe het niet moet...
    Last edited by Rennfox; 23/08/2016, 12:32.
    2021 Taycan 4S
    2021 Lexus UX250h

    Comment


    • Ik tank afwisselend 95 - 98... Geen idee of mijn auto op E10 kan rijden. Ik denk dat het sowieso niet aan te raden is (krachtverlies blijkbaar).
      Ik heb dan maar een Power-tankkaart aangevraagd (0,10 EUR korting op alle brandstoffen bij Power-tankstations), dus dan tank ik vanaf nu 98 aan €1,285
      Ford Focus RS 2010 Mountune MP350
      Online automagazine: AutoJunior.be
      Personal website: Louisvdv.com

      Comment


      • Ik zou met een gechipte RS sowieso altijd 98 tanken en niet afwisselen...
        2021 Taycan 4S
        2021 Lexus UX250h

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
          Gezien de winters in België eigenlijk heel erg warm zijn, haal je zelf met die "onozele" Daikin op jaarbasis een SCOP van 3.5-4. Met gemak.
          Zo ben je al sneller beter bezig dan met gas.

          Ga je naar lucht/water warmtepompen, dan kom je er wel enkel als je puur naar vloerverwarming gaat. Met radiatoren of ventiloconvectoren keldert het rendement aan een ongezien tempo en neemt gas (ecologisch gezien) snel de bovenhand. Dito voor warmwater productie met een warmtepomp die voor verwarming dient. Warmwater productie met warmtepomp haalt enkel COP van 3 (of meer) met een warmtepompboiler die ingesteld staat op max 45°C. Wil je warmer water, dan kom je er niet met de warmtepomp. Alle, ze kan het wel, maar dan is gas de milieu vriendelijkere oplossing (rekening houdend met de primaire energie).

          Systemen met warmtewisselaars in de grond zijn een heel grote investering met erg wisselend succes.


          Onozele daikin ? Zitten jullie ook in de airco/warmtepomp branche misschien?

          Ik zit daar iedere dag tussen, en een scop van 3,5 tot 4 is boekjes praat. ( gelijk het verbruik van een hybride )

          Als je een 6 mm baar u binnenuit moet trekken bij daikin en bij andere merken slechts een 2,5 mm weet je genoeg denk ik

          Comment


          • Ik kan u zeggen dat ik met mijne recente daikin die waardes wel haal

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door ReV Bekijk Berichten
              Ik kan u zeggen dat ik met mijne recente daikin die waardes wel haal
              Ik zal u nog es spreken als het 2 weken vriest

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door BARTVDS Bekijk Berichten
                Onozele daikin ? Zitten jullie ook in de airco/warmtepomp branche misschien?

                Ik zit daar iedere dag tussen, en een scop van 3,5 tot 4 is boekjes praat. ( gelijk het verbruik van een hybride )

                Als je een 6 mm baar u binnenuit moet trekken bij daikin en bij andere merken slechts een 2,5 mm weet je genoeg denk ik
                3.5-4 (over het stookseizoen) haal je makkelijk als je vertrek temperatuur onder de 35 kan houden. Anders kom je er niet. Dus vloerverwarming met verleg van 10cm in goed geïsoleerde woning.
                In België hebben we immers echt wel een zacht klimaat. Je moet er de gemiddelde temperaturen maar eens op na slaan (bron KMI, grafiek voor 1981-2010)



                De laatste 2 jaar zijn de winters dan nog eens pak warmer. December 2015 zaten we aan een gemiddelde temperatuur van maat liefst 8.9°C.
                Nemen we vanuit de grafiek een stookseizoen van oktober tot en met april, dan bekomen we een gemiddelde buitentemperatuur van : 6.4°C. Maar uiteraard geeft dat een vertekend beeld, gezien er in de koudste maanden meer verwarming nodig is.
                Nemen we het gemiddelde van bovenstaande 7 maanden, maar tellen we de temperaturen van de drie koudste maanden (december, jan en feb) dubbel, dan komen we een veel realistischere gemiddelde werktemperatuur uit voor een lucht/lucht of lucht/water WP, namelijk : 5.6°C.

                En als je er nu een tabel bij neemt (als je ze nog krijgt van je fabrikant) van een WP lucht/lucht of lucht/water, dan zie je dat de eerste met gemak boven de COP van 3 komt bij een buitentemp van 5.6°C.
                Een lucht/water systeem zal de COP evenzeer rond of net boven de 4 zitten (beetje merk afhankelijk), op voorwaarde dat je de vertrektemp rond de 35°C kan houden of lager.

                Maar nogmaals, het is van héél groot belang dat je de vertrektemperatuur kan drukken. Enkel vloerverwarming, klein verleg.
                En een grote waterinhoud en een warmtepomp die nét iets te klein is (ipv eentje met vermogen te veel zoals de meeste plaatsen) en een goed ingestelde stooklijn en de afwezigheid van een thermostaat doen wonderen.
                Last edited by Tjeu; 23/08/2016, 15:14.
                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                Motoren & Tjeurisme

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door BARTVDS Bekijk Berichten
                  Ik zal u nog es spreken als het 2 weken vriest
                  Maakt niet uit, de rest van het stookseizoen compenseert dat ruimschoots.

                  Een Daikin is uiteraard verre van de beste. De concurrentie staat al een stuk verder, met ondermeer rechtstreekse vloeistof injectie, waardoor het vermogen bij lage temperatuur veel beter op peil gehouden wordt en waardoor een elektrische weerstand helemaal niet meer nodig is. Al moet gezegd worden dat de laatste generaties van de Daikin ook wel al een mooie vooruitgang gemaakt hebben. De eerste waren een scheet in een fles, maar sinds ze de kennis van Rotex erbij hebben en wat meer verstand krijgen van een stookinstallatie, gaat het wel de betere richting uit. Als blijf ik er zelf geen voorstander van.
                  Van de Rotex zonneboilers (leegloop-doorstroom) daarentegen wel. Pracht systeem.
                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                  Motoren & Tjeurisme

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                    Wat houdt u dan tegen, joske ?
                    Mijne auto is nog maar 5j, ben van plan die nog een paar jaar te houden. Als die ooit vervangen wordt zal elektrisch/hybride zeker overwogen worden.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                      Mijne auto is nog maar 5j, ben van plan die nog een paar jaar te houden. Als die ooit vervangen wordt zal elektrisch/hybride zeker overwogen worden.
                      Ik hoop dat vrouwlief haar Golf het lang genoeg uitzingt om die te kunnen vervangen door een 2de hands Leaf met nieuw batterijpack voor een aannemelijke prijs. Want dat zal de volgende stap worden in het elektrische verhaal : verbeterde batterij pakken voor bestaande wagens aan betaalbare prijzen.
                      Alleen te hopen dat de wetgeving in België ofwel mee zal kunnen, ofwel hopeloos achter zal lopen, zodat er daar geen papier problemen van komen.
                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                      Motoren & Tjeurisme

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                        Maakt niet uit, de rest van het stookseizoen compenseert dat ruimschoots.

                        Een Daikin is uiteraard verre van de beste. De concurrentie staat al een stuk verder, met ondermeer rechtstreekse vloeistof injectie, waardoor het vermogen bij lage temperatuur veel beter op peil gehouden wordt en waardoor een elektrische weerstand helemaal niet meer nodig is. Al moet gezegd worden dat de laatste generaties van de Daikin ook wel al een mooie vooruitgang gemaakt hebben. De eerste waren een scheet in een fles, maar sinds ze de kennis van Rotex erbij hebben en wat meer verstand krijgen van een stookinstallatie, gaat het wel de betere richting uit. Als blijf ik er zelf geen voorstander van.
                        Van de Rotex zonneboilers (leegloop-doorstroom) daarentegen wel. Pracht systeem.
                        Toen ik mijn warmtepomp moest kiezen/bestellen kwam daikin/rotex nog niet aan de enkels van sommige andere merken kwa rendement.

                        Nu een pv installatieke op mijn dak voor t verbruik van de warmtepomp te dekken, en later nog plaats genoeg voor nog wat bij te leggen als er andere grootverbruikers bijkomen.
                        In combinatie met een beetje slim energiebeheer wordt mijn ecologische voetafdruk ooit klein genoeg om met mijn 309gti te kunnen blijven rondrijden zonder schuldgevoel.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door BARTVDS Bekijk Berichten
                          Ik zal u nog es spreken als het 2 weken vriest
                          Heb ik al meegemaakt heb ze van vorig jaar

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                            Ik hoop dat vrouwlief haar Golf het lang genoeg uitzingt om die te kunnen vervangen door een 2de hands Leaf met nieuw batterijpack voor een aannemelijke prijs. Want dat zal de volgende stap worden in het elektrische verhaal : verbeterde batterij pakken voor bestaande wagens aan betaalbare prijzen.
                            Alleen te hopen dat de wetgeving in België ofwel mee zal kunnen, ofwel hopeloos achter zal lopen, zodat er daar geen papier problemen van komen.
                            Awel ja zo'n leaf wil ik ook wel, buurvrouw heeft eentje, die rijdt er toch al 4 jaar mee rond, spel trekt gelijk een tierelier van 0
                            Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                            Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                            Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door BARTVDS Bekijk Berichten
                              Ik zal u nog es spreken als het 2 weken vriest
                              We zitten hier in België hee, niet in Siberië ;-)

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                                Awel ja zo'n leaf wil ik ook wel, buurvrouw heeft eentje, die rijdt er toch al 4 jaar mee rond, spel trekt gelijk een tierelier van 0
                                Als jij 11,5 seconden naar 100 snel vindt heb je nog niet in veel diesels of benzines gereden.
                                Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
                                  Als jij 11,5 seconden naar 100 snel vindt heb je nog niet in veel diesels of benzines gereden.
                                  De 0-100 tijd van een Leaf zit tussen de 9 en 10 seconden (zelf meermaals gemeten). Kan je nu toch ook moeilijk 'traag' noemen hé. Met die tijd zal hij aan het verkeerslicht altijd bij de snelste zijn.
                                  2012 Abarth 500 'esseesse'

                                  Comment


                                  • Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
                                      Als jij 11,5 seconden naar 100 snel vindt heb je nog niet in veel diesels of benzines gereden.
                                      Meer dan u, hij is trouwens niet veel trager dan uwe 3.5 tegen dat jij u koppeling loslaat zit m al aan 30kmu
                                      Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                      Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                      Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                      Comment


                                      • Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                        Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                        Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door BARTVDS Bekijk Berichten
                                          Ik zal u nog es spreken als het 2 weken vriest
                                          hier staat zo'n warmtepomp-droogkast op een slecht, onverwarmde plaats...3 winters geleden deed die op een bepaald moment nix meer, te koud
                                          maar das uitzonderlijk...denk toch te investeren in zp en split-units om in de tussenseizoenen te verwarmen

                                          Comment

                                          Working...
                                          X