Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Automaat of handmatige versnellingsbak
Collapse
X
-
Wat de oorspronkelijke vraag betreft... Ik rij dagelijks 150 km. Ik heb dat omwille van de filedruk 6 jaar lang met een automaat gedaan. De volgende is terug een handbak geworden. Ik merkte gewoon dat het mij beter lag dan een automaat. Het hangt er, voor mij, heel erg van af wat voor chauffeur je bent. Ik ben graag betrokken bij het mechanische aspect van het rijden (interface auto-bestuurder), en die betrokkenheid is gewoon kleiner bij een automaat. Niet dat ik het achteraf niet opnieuw geprobeerd heb, meer dan de helft van de auto's die ik sindsdien getest heb had een automaat (met flippers), maar het plakt gewoon niet. Die flippers trouwens al helemaal niet, het voelt ondanks alle pogingen contra-intuïtief. Alsof ik achter het stuur zit van een computergame in plaats van in een auto Maar dat is erg persoonlijk. Als je een ander soort van chauffeur bent, kan een automaat fantastisch zijn. Misschien nog wel een kanttekening ivm met de kost van de koppeling bij een handbak: ja, je moet die laten vervangen. Neen, dat is niet goedkoop. Maar als je vodden hebt met de automaat, tja, dan is de factuur vaak nog een stuk hoger.
Comment
-
De "betrokkenheid" bij een handbak heb ik niet zo. Heb tot m'n 33 manueel gereden en m'n zf8 is m'n eerste eigen automaat (na de dsg van m'n vrouw haar wagen).
Nu geniet ik veel meer van het autorijden, zelfs al schakelt de bak voor mij.
Je hebt natuurlijk automaten en automaten. Met die oudere generatie was dat echt geen pretje en kan ik sommige kritieken verstaan, maar niet langer bij de nieuwe en betere soorten.
Comment
-
Ik ben ondertussen met men 9de wagen aant bollen (in 10 jaar ) en allen hadden ze een handbak. De laatste twee wagens heb ik toch echt wel getwijfeld. Heb men laguna coupé getest met de automaat maar die vond ik echt tegenslagen, verder had ik al wel eens paar keer wagen gehuurd in de states met automaat (kia en mustang). Allen zijn ze tegengeslagen.. Laatst reed ik met mijn bazin haar bmw en die zf is inderdaad wel van een heel ander soort makelij. Nu stoorde ik mij totaal niet aan de automaat en vond het zelfs spijtig dat ik terug in de antwerpse file moest gaan poken kort erna... Ook is een testritje gedaan met zo een stronic en ook daar viel dat reuze mee.
Mijn volgende wagen heeft 2 prioriteiten: Benzine en automaat! Dit ook wel omdat ik gewoon veel in de file sta maar dan nog. Soms ben ik echt te lam om te schakelen en erger ik mij eraan.
Wel zal ik altijd testrijden aangezien niet elk merk goede automaten heeft heb ik de indruk. (ofwel lag het aan het feit tussen oud en nieuw). Vraag mij bv af hoe die neiuwe automaat van Renault is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk BerichtenVoor dagelijks gebruik en vooral files : automaat. Voor de fun en kleine bochtige wegen : handgeschakeld.
Tip : werk dichterbij zoeken. Nooit gesnapt waarom mensen elke dag in een file willen gaan staan. Of nog beter : zorgen dat je van thuis uit kan werken. In loondienst, freelance of zelfstandig. Opstaan, trap naar beneden, koffie nemen, voor de beteren eerst nog enkele baantjes gaan zwemmen en dan beginnen met werken. Aantal kilometers naar werk = nul. Verbruik = nul. En vooral verloren tijd = nul.
Maar dan nog reed ik automaat als ik kon kiezen ...
Ik heb werk dichter (in tijd) bij huis gevonden en nu terug een manuele bak. Het enige dat ik heel de tijd denk is dat de wagen fijner zou zijn met een automaat.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
29 jaar manueel gereden en sinds 5 maanden met een automaat (wagen is enkel met automaat te krijgen), maar nog geen seconde spijt van gehad. Het was wel even gewoon worden.
Eigenlijk had ik bij mijn vorige wagen al spijt dat ik geen automaat genomen had. (Voornamelijk bij filerijden).
Comment
-
File is voor mij ontspanning.
Ik woon een kleine 30km van mijn werk, en heb daar ca 2x 30-45min voor nodig.
Vind ik best OK. Ofwel zit ik te bellen in de auto, ofwel kan ik eens rustig naar mijn muziek op mijn volume luisteren.
De tijd dat ik me opdraaide in de file is echt voorbij, ik ga ook geen 5 keer van rijstrook wisselen als ik niet moet af rijden.
Daarom: Automaat + Adaptive cruise is zalig.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ReV Bekijk BerichtenIk vergelijk met mijn vorige: dsg, edc, geartronic,powershift, Mercedes klassieke 5-bak,7g tron. Dan is de zf8 idd een parel!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenJa, want we kiezen met z'n allen vrijwillig om in de file te gaan staan en over en langs dichtgeslibte wegen te rijden.
Euh, ja toch ?
Of heb je bij je werkgever je contract getekend met het pistool tegen het hoofd ?
Comment
-
De voorkeur hangt bij mij af van het soort auto en het soort gebruik. Voor de Passat moet ik niet kiezen, we mogen geen automaat nemen van de baas Ook leer interieur mag niet van de baas ook al krijgt men het gratis, leer is alleen voor de baas zelf, kronkels ... Ik zou het anders wel weten voor de daily met de files onderweg. Voor de potente RWD fun cars heb ik het liefst een handgeschakelde omdat ik wil schakelen wanneer ik het zelf wil, dat vind ik gewoon veel veiliger, en voor de cruisers zoals de MB een automaat.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk BerichtenEuh, ja toch ?
Of heb je bij je werkgever je contract getekend met het pistool tegen het hoofd ?
Sommige beroepen kan je nu eenmaal niet dichtbij huis uitvoeren. Jakkel zijn beroep is er eentje van en het is grappig.. er komt een pistool aan te pas. Wel niet tegen zijn hoofd
Comment
-
ik moet wel zeggen, sinds ik regelmatig electrisch rij ben ik dat traploos schakelen wel gewoon geworden.... 't is wel supercomfy
just dat gehuil bij het optrekken bij een verbrandingsmotor is zo storend.
Langs de andere kant, in mijn ochtend/avond traject is het aanschuiven geblazen, optrekken tot meer dan 5k rpm zit er nergens meer in.Last edited by Tomski; 07/09/2016, 12:50.2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -
Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...
Comment
-
Mijn job houdt ook in dat ik mobiel ben. En ja, daar zit regelmatig een bezoekje aan de hoofdstad, of een andere grotere stad tussen. En zelfs in West-Vlaanderen wordt er op de snelweg toch nu en dan eens een grotere werf opgestart, of is er wel eens een ongeval. En dan sta je in de file. Niet vrijwillig.
Mijn vaste werkplek is in de bijna twintig jaar die ik voor mijn werkgever werk redelijk vaak gewijzigd: Kortrijk (buitenrand), Kortrijk (centrum), Roeselare/Rumbeke, terug Kortrijk in het centrum, Zwevegem, Roeselare/Rumbeke, Menen en nu Brugge, maar met wekelijks toch minstens 1 dagje in Gent.
Moet ik dan van werkgever veranderen ? Neen, want bij de concurrentie is hetzelfde verhaal, of is het zelfs sowieso Brussel.
Verhuizen zou ook een optie zijn, maar dat doe je toch niet elke vijf jaar, en al zeker niet als je kinderen hebt.
Mijn vrouw zit in dezelfde branche, zelfde verhaal dus (weze het een stuk minder extreem).
We hebben ons dus gesettled op een plaats waarbij je vlot de snelwegen op kan (A19, E403, R8 op 1 kilometer, vijf minuten later op de E17).
Maar mobiliteit, tijd in de auto, en dus ook file hoort erbij.2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenFile is voor mij ontspanning.
Ik woon een kleine 30km van mijn werk, en heb daar ca 2x 30-45min voor nodig.
Vind ik best OK. Ofwel zit ik te bellen in de auto, ofwel kan ik eens rustig naar mijn muziek op mijn volume luisteren.
De tijd dat ik me opdraaide in de file is echt voorbij, ik ga ook geen 5 keer van rijstrook wisselen als ik niet moet af rijden.
Daarom: Automaat + Adaptive cruise is zalig.
Comment
Comment