Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Automaat of handmatige versnellingsbak

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Automaat of handmatige versnellingsbak

Ik ga binnenkort een nieuwe wagen kopen. Ik twijfel sterk tussen een automaat en een handmatige versnellingsbak.

Ik schakel enorm graag, maar ik doe een 140km per dag, waarvan de helft binnenbaantjes zijn, met andere woorden, dus vaak schakelen. Ik rem vaak op de motor, maar probeer bij het terugschakelen wel wat gas te geven zodat de schok naar de lagere versnelling niet al te groot is.

De andere helft is autosnelweg, waar ik ook niet al te vaak de hoogste versnelling kan behouden.

De reden waarom ik twijfel is het enorm aantal 'schakelingen' dat ik doe per dag, wat effect heeft op mijn versnellingsbak en koppeling. Daarom dat ik denk dat een automaat in mijn geval beter zou zijn ivm slijtage.

Is een automaat beter bij veel schakelen dan een handmatige bak?

Het is vooral gemakkelijker en het brengt rust in de wagen.

Comment

Moest ik kiezen zou ik automaat nemen, zit nu zelf met een manueel.
      Veel aangenamer rijden, zeker in de spits.

Comment

Ik zou nooit meer een handbak nemen. Afaik slijt een 'klassieke' automaat het minst, bij een manuele of DSG zal je koppeling nog wel verslijten en bij koppelrijke motoren (2 liter diesel) kan ook het twee-massa vliegwiel er snel aan gaan.
        Wat voor motor heb je in gedachte? Als je voldoende koppel hebt is terugschakelen ook minder vaak nodig. Mijn automaat moet eigenlijk nog te vaak terugschakelen omdat mn motor niet zo veel koppel heeft onderin.

Comment

Automaat & flippers nemen.
          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Al vele jaren een automaat. Als ik met de vrouw haar handgeschakelde wagen weg moet, is dit een straf voor me. Al dat nodeloos gedoe van koppelen, schakelen,... Lekker relax met een automaat, kan je het alleen maar aanbevelen. Zeker met het drukker wordende verkeer. En met een automaat ben je doorgaans sneller en kan je even sportief rijden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
              En met een automaat ben je doorgaans sneller
              Zeker gezien ruim de helft van de bestuurders zit te slapen wanneer het verkeer terug op gang komt (lichten, file,...)
              2.0 JTDm

Comment

Een automaat om het aantal schakelingen te verminderen?
                Een automaat schakelt ook op zijn manier. En soms wel zelfs 8 x ipv 5 of 6x

Comment

Automaat all the way. Eerst was ik niet voor automaat, de reden waarom ik een manuele gekocht heb. Maar sinds ik eens een weekje met een automaat gereden heb ben ik helemaal bijgedraaid. Het is gewoon veel aangenamer rijden met een automaat.
                  2012 Abarth 500 'esseesse'

Comment

Wel grappig. Als kind lachten we er altijd mee dat automaat voor mensen waren die niet konden rijden
                    Nu wilt iedereen hier eentje uit comfort

Zelf ook al jaren een fervent automaat rijder. Mijn vrouw wilde er niet van weten totdat ze destijds ne keer of 2 met nen automaat had gereden. Dan direct als volgende wagen nen automaat genomen.

Comment

De Amerikanen wisten het al vele langer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                        De Amerikanen wisten het al vele langer
                        Idd. Mijn vader reed vroeger vaak met zware bensjes en die hadden allemaal automaat. En als ik ermee lachte zei die altijd dat ze da in de US hebben om net lang, ver en comfortabel te kunnen rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                          Een automaat om het aantal schakelingen te verminderen?
                          Een automaat schakelt ook op zijn manier. En soms wel zelfs 8 x ipv 5 of 6x
                          Maar die zullen wel op zo'n manier schakelen met het minste last op de koppeling, in tegenstelling tot manueel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RestUnknown Bekijk Berichten
                            Maar die zullen wel op zo'n manier schakelen met het minste last op de koppeling, in tegenstelling tot manueel.
                            .. waar ge kunt schakelen zonder enige last op de koppeling inderdaad.
                            30 jaar Mr Yuge!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                              Wel grappig. Als kind lachten we er altijd mee dat automaat voor mensen waren die niet konden rijden
                              Nu wilt iedereen hier eentje uit comfort

Zelf ook al jaren een fervent automaat rijder. Mijn vrouw wilde er niet van weten totdat ze destijds ne keer of 2 met nen automaat had gereden. Dan direct als volgende wagen nen automaat genomen.
                              Ik wil ook niks anders meer sinds ik automaat rij in huidige auto. Mijn vrouw wil er niet van weten...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RestUnknown Bekijk Berichten
                                Vanzelfsprekend. Maar toch.

Comment

Manueel uiteraard. Een automaat is voor mensen met een handicap!

Haha nee. Als je veel km's doet en vaak in de file staat is een automaat ideaal. Ik haat schakelen in de file. Maar zoals ik, weinig km's, nooit file door het werken in ploegen heb ik toch liever manueel. Als autorijden een manier is om u gewoon te verplaatsen, automaat, maar autorijden moet plezant blijven en laat dat juist het schakelen zelf zijn. Heb liever alles zelf onder controle.

De meerprijs van een automaat is ook niet niets en dan steek ik da geld liever in een betere uitrusting.

Als je twijfelt, testen zou ik zeggen.

Comment

Er zijn auto's de ik niet met automaat wil en andere die ik alleen maar met automaat wil. Ligt voor mij dus eerder aan het type wagen.

Vb : MX-5 met automaat is een absolute no go.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                      Er zijn auto's de ik niet met automaat wil en andere die ik alleen maar met automaat wil. Ligt voor mij dus eerder aan het type wagen.

Das ook waar!

Als je kiest voor flippers, das dan nog iets anders. Moet ook nog leuk zijn. Zelf nog ni mee gereden trouwens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten

MX-5 bestaat niet in automaat...

Comment

Working...
                                        X