Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Automaat of handmatige versnellingsbak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    De automaat die ik nu heb is terug ene met koppelomvormer. Is toch nog altijd het plezierigste vind ik.

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door Str03mf Bekijk Berichten
      Zuiniger denk ik toch vooral op papier. Maar verder wel liefhebber van huidige automaten met koppelomvormer.

      Sent from my D5803 using Tapatalk
      Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
      De automaat die ik nu heb is terug ene met koppelomvormer. Is toch nog altijd het plezierigste vind ik.
      Rijdt inderdaad veel aangenamer dan dubbel geklutste.
      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

      Comment


      • #63
        na 4 automaten te hebben gehad, gaat mijn voorkeur toch nog altijd naar manueel. je kan daar zoveel anders mee rijden dan een automaat. en ik vind dat een automaat altijd schakeld als ik het niet wil.

        bij een manueel kan je zelf in toeren blijven als je bv erna weer kort moet versnellen. een automaat schakeld zelf, en die schakeld vaak omhoog naar de volgende om dat 3tellen later weer omlaag te schakelen omdat je moet acceleren.
        mijn persoonlijke mening is dat een automaat een dikke motor moet hebben. een dikke V8 met automaat is plezant. die hoeft niet altijd te schakelen omdat je koppel genoeg hebt en dat is waarom amerikanen met automaten rijden. massas koppel aan 1000rpm.
        een automaat met een kleine motor ervoor (1200-1300cc) vind ik dan weer een hel. veel teveel vermogenverlies in de bak, continue schakelen, schakeld veel te traag...

        als ik dan eens wil cruizen, laat een automaat dat ook niet toe. met een manuele kan je aan 55-60km/h gewoon naar 5de gaan. met onze huidige automaat blijft die in 4de aan 1800rpm hangen. ik moet dan ff gas bijgeven tot 70km/h zodat die naar 5de schakeld en dan weer de snelheid laten zakken naar 55-60km/h.
        als er voor u dan ene afdraait in een zijstraat, en je snelheid zakt onder de 55km/h, dan schakelde de automaat weer naar 4de . moet ik weer naar 70km/h optrekken om in 5de te kunnen cruizen.
        in 4de verbruikt de motor dan weer teveel (1800rpm vs 1300rpm aan 60km/h).

        ik zou dan toch liever een gerobotiseerde bak nemen. die rijden echt leuk. kan je zuiver automaat mee rijden, maar ook gewoon volledig manueel waarbij jij kiest met + of - om te gaan schakelen. voordeel is wel dat je geen koppeling hoeft in te drukken. ooit met een audi 2.5 gereden zo en dat was zalig. als ik in 5de wil aan 50km/h deed die dat ook

        Comment


        • #64
          zolang het geen CVT is vind ik automaten best fijn
          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

          Comment


          • #65
            Nou nou Andy. Mijn automaat schakelt altijd wanneer ik wil. Het zit hem in de voet
            Zowel met de hyidige met koppelomvormer als de EGMV op de vorige liet ik toch telkens schakelen als ik dat wilde met enkel het pedaal.

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
              zolang het geen CVT is vind ik automaten best fijn
              Absolute draken die CVT's.

              Comment


              • #67
                Bwa, ik was anti CVT tot ik er een week uit noodzaak mee moest rijden. Het id enorm wennen, wel enorm chill rijgedrag. Zou het nu niet kopen omdat het te chill voor mij is.

                Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

                Comment


                • #68
                  Awel, met nen CVT heb ik nu es nog nooit gereden. Rijdt dat dan zo anders?

                  Comment


                  • #69
                    Maar neen, mijn 250 heeft een klassieke 6-traps en de 300h (zo ene dat Rennfox heeft) die ik al een keer meekreeg als vervangwagen een CVT. Wel, ik zou dat direct kunnen gewoon worden. Je kunt ook nog altijd met peddels schakelen via 6 voorgeprogrammeerde schakelmomenten maar na 5 minuten ben je dat beu. Is bij uitstek geschikt om daar vlotjes maar smooth mee te rijden. Als je constant planché geeft is dat idd. een onaangename bak maar die dient daar ook niet voor.
                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                    Comment


                    • #70
                      Als je dagelijks 140km rijdt, zou ik 't gek vinden om geen automaat nemen. Ik ben bezig aan mijn 3e daily in automaat en voor mijn dagelijkse verplaatsingen wil ik niets anders meer. Veel hangt natuurlijk af van het type wagen en de automaat. Ga voor een echte automaat, geen half-automaat. Plus ga er ook niet vanuit dat een automaat niet stuk kan gaan. Mijn vrouw heeft een half-automaat en die is recent stuk gegaan (115k km), dat zijn toch meteen stevige kosten. Reken uiteraard een meerprijs voor de automaat en een licht hoger verbruik, al valt dat laatste enorm mee met recente wagens.
                      Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

                      Comment


                      • #71
                        Ik rij nu al bijna 9 jaar met een DSG bak in 3 verschillende auto's en zou nooit nog iets anders moeten hebben. In het begin voelt dat raar aan, na 2 dagen ben je verkocht. Ik merk wel dat die laatste generatie DSG-7 veel slip toelaat bij het schakelen, zo smooth dat het aanvoelt als een automaat met koppelomvormer.
                        Maar wel zuinig, mijn laatste rit zat ik op 3,9 liter door gewoon rustig het verkeer te volgen.

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                          Awel, met nen CVT heb ik nu es nog nooit gereden. Rijdt dat dan zo anders?

                          Zweverig, dat is het beste qua verwoording. Optrekken is vreemd, de toeren blijven even staan maar de wagen gaat wel vooruit.
                          Heb er die week 2000km mee gedaan, alle type wegen en de bak was gekoppeld aan een 1.8TFSI 170pk.
                          Voelde wel niet snel aan.

                          Comment


                          • #73
                            Dat klopt, snelheidsgevoel is er nagenoeg niet, omdat je accelereert zoals een trein dat doet
                            Maar bij de grote limo's (A8, S, 7, XJ,...) heb je dat ook niet
                            MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                              na 4 automaten te hebben gehad, gaat mijn voorkeur toch nog altijd naar manueel. je kan daar zoveel anders mee rijden dan een automaat. en ik vind dat een automaat altijd schakeld als ik het niet wil.
                              Zou het kunnen dat je het hier hebt over oudere wagens? Moet eens met mijn klassieke automaat rijden met koppelomvormer... Cruisen aan 1200 toeren, bliksemsnel terugschakelen als ik dat wil en mogelijkheid tot manueel schakelen.

                              Comment


                              • #75
                                Ik heb nu bijna 90k met een A6 Multitronic gedaan (CVT dus).
                                Vind dat top.
                                Het lijkt weinig sportief, maar je trekt gewoon op zonder drama, en het gaat eigenlijk vlotter dan je denkt.
                                Halfgas, toerenteller gaat naar 2500, en de snelheid gaat omhoog. Van het gas af, en toerenteller zakt tot soms 1200t.
                                Zalig, chill.

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                                  Nou nou Andy. Mijn automaat schakelt altijd wanneer ik wil. Het zit hem in de voet
                                  Zowel met de hyidige met koppelomvormer als de EGMV op de vorige liet ik toch telkens schakelen als ik dat wilde met enkel het pedaal.
                                  naar beneden schakelen misschien wel, maar onze huidige automaat wil niet omhoog schakelen als de min snelheid niet gehaald is.
                                  auto vertrekt wel altijd in 2de en gaat heel snel over naar 3de.
                                  zolang je niet harder dan 47gaat blijft die in 3de (tegen de 1800-1900rpm),
                                  zolang je niet harder dan 70gaat, blijft die in 4de versnelling.

                                  en dat is irritant. ik wil soms gewoon optrekken in dezelfde versnelling, zit die bak dan van 70 naar 85km/h te trekken in 5de en tegen dat ik gas wil loslaten om een 90km/h te rijden, begint die dan op het laatste toch terug te schakelen naar 4de

                                  Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                  Zou het kunnen dat je het hier hebt over oudere wagens? Moet eens met mijn klassieke automaat rijden met koppelomvormer... Cruisen aan 1200 toeren, bliksemsnel terugschakelen als ik dat wil en mogelijkheid tot manueel schakelen.
                                  bwa, oud
                                  die audi 2.5 (A4/A6 weet ik niet meer) was 6jaar toen. en ik denk dat die nu een jaar of 3geleden verkocht werd. ik denk een 2006-2007 model dus.
                                  de huidige automaat is de benz uit 2001 maar dat is dan ook dezelfde bak als in de latere modellen S203. 5traps automaat tot ergens begin 2007. misschien zit diezelfde bak wel nog in de opvolger ook. de benz modellen ervoor hadden een andere automaatbak.

                                  de beste automaat vond ik die uit mijn 77'er dodge. oeroude mechanische 3traps. terugschakelen ging enkel als je 2x trapt. dus volgas, lossen, volgas en dan schoot die vooruit. als de rest dat je gewoon langzaam volgas duwde, bleef die in 3de staan en trok zuiver op koppel.
                                  de ergste automaten waren een escort 1.3 (oude gebakje, schat ergens begin jaren 80) en een nissan micra 1.2 automaat (1992)
                                  Last edited by andydv; 06/09/2016, 13:02.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Andy, in automaat-termen ben je hier echt over de pre-historie bezig.

                                    Die dingen hebben de laatste jaren een ongelooflijke evolutie meegemaakt. Zo smooth dat die dingen nu zijn... echt niet meer te vergelijken met een automaat van pakweg 10 jaar geleden, en al helemaal niet met die gedrochten die in die Escort en Micra zaten. Dat waren echt kwakzalf-oplossingen voor mensen die niet overweg konden met een handgeschakelde wagen.
                                    Dezer dagen is een automaat een comfort-item (dat meestal beter schakelt dan het meerendeel van de bestuurders).
                                    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                    Comment


                                    • #78
                                      Het is zelfs onmogelijk even snel te schakelen met een handgeschakelde zonder het geringste schokje te voelen. Als het al zo snel kan met een handgeschakelde.

                                      Comment


                                      • #79
                                        CVT is schokvrij en dient daar ook voor. In alle andere gevallen wil ik voelen wat de auto mee bezig is. Dus als die schakelt zonder dat ik het weet, voel ik met daar eerlijk gezegd heel ambetant bij.
                                        www.peugeotforum.be

                                        Comment


                                        • #80
                                          Denk dat bij een gezapige rijstijl een CVT best aangenaam kan zijn. Maar als je een sprintje wil doen vind ik het verschrikkelijk dat dat toerental fix blijft hangen op 5K rpm
                                          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X