Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Automaat of handmatige versnellingsbak

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door jacothom Bekijk Berichten
    Dat mensen niet graag in de file rijden met een handbak komt omdat ze niet weten hoe ze moeten rijden in de file... Wat afstand houden en file rijden met u gas in 1ste versnelling. Niet constant achter de voorligger liggen plakken.

Verder ben ik het wel eens met zowat al je posten
    Doe ik meestal ook, maar soms heb je van die files waar het plots wat vlotter gaat en dat ze verder terug stil staan, elke keer opnieuw en om dan in 1ste te kunnen blijven rijden. Goed dat ik er ni vaak kom in te staan want heb echt een hekel aan file rijden.

Comment

• Automaat en een sportwagen is eerder een noodzaak. Als je al dat vermogen en koppel kwijt wil, heb je een zware koppeling nodig.
      Mijn broer had omwille van een tuningproject ook een zwaardere koppeling moeten steken, speciale sportkoppeling om al het vermogen aan te kunnen. Na zijn eerste ritje had hij al enorm veel spijt. Krampen in de benen tijdens file en na 3maand was zijn linkerbeen een stuk gespierder dan zijn rechterbeen. Moest de wetgeving in belgie niet zo streng geweest, had hij zijn gti onmiddellijk omgebouwd naar een dsg. Heb je geen last meer van die zware koppeling.
      De laatste jaren worden sportwagens ook meer en meer als daily gekocht. Fileverkeer, veel kilometers,... dus zeer logisch dat de sportmerken overgeschakeld zijn op automaten.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichten
        Automaat en een sportwagen is eerder een noodzaak. Als je al dat vermogen en koppel kwijt wil, heb je een zware koppeling nodig.
        Mijn broer had omwille van een tuningproject ook een zwaardere koppeling moeten steken, speciale sportkoppeling om al het vermogen aan te kunnen. Na zijn eerste ritje had hij al enorm veel spijt. Krampen in de benen tijdens file en na 3maand was zijn linkerbeen een stuk gespierder dan zijn rechterbeen. Moest de wetgeving in belgie niet zo streng geweest, had hij zijn gti onmiddellijk omgebouwd naar een dsg. Heb je geen last meer van die zware koppeling.
        De laatste jaren worden sportwagens ook meer en meer als daily gekocht. Fileverkeer, veel kilometers,... dus zeer logisch dat de sportmerken overgeschakeld zijn op automaten.
        Maar laat ons eerlijk zijn, waar kan je deze vermogens nog kwijt op de openbare weg...
        150pk is meer dan voldoende, het koppel vanaf 1250t/m is voor mij nog belangrijker... En dan is een automaat leuk, maar niet noodzakelijk....

Comment

• Ja Dirk, maar beetje meer vermogen is toch ook leuk hee. Het koppel is inderdaad erg belangrijk, een automaat zal daar dan optimaal gebruik van maken. 150 PK is voldoende, dat klopt grotendeels, maar als je ook een beetje fun wil. En dat willen die pro handgeschakelden toch.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
            Ja Dirk, maar beetje meer vermogen is toch ook leuk hee. Het koppel is inderdaad erg belangrijk, een automaat zal daar dan optimaal gebruik van maken. 150 PK is voldoende, dat klopt grotendeels, maar als je ook een beetje fun wil. En dat willen die pro handgeschakelden toch.
            Elke diesel met wat vermogen is veel aangenamer met een automaat, ook voor de passagiers. Bij het starten zorgt de hoge koppel voor explosieve acceleraties, dit is misschien leuk voor de bestuurder, maar niet altijd voor wie meerijdt...

Comment

• al vanaf eerste turbodiesel, in 1979, werd er bij de ster een automaat aangekoppeld

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                Elke diesel met wat vermogen is veel aangenamer met een automaat, ook voor de passagiers. Bij het starten zorgt de hoge koppel voor explosieve acceleraties, dit is misschien leuk voor de bestuurder, maar niet altijd voor wie meerijdt...
                Ja, da's heel juist. In plaats van in golven op te trekken zoals bij een manuele gaat dit nu mooi in 1 rechte lijn tot cruisesnelheid. En je voelt je constant in de zetels getrokken, geen schokken, geen passagiers die naar voor schieten tijdens het schakelen. Kan het vergelijken met een trein, zo regelmatig trekt dat op.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                  Maar laat ons eerlijk zijn, waar kan je deze vermogens nog kwijt op de openbare weg...
                  150pk is meer dan voldoende, het koppel vanaf 1250t/m is voor mij nog belangrijker... En dan is een automaat leuk, maar niet noodzakelijk....

Ik weet niet waar jij rondrijd, maar ik heb momenteel een dikke 400 pk en het gebeurt toch heel regelmatig dat het rechtse pedaal volledig is ingetrapt .

Comment

• Mmmm 400 pk

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BARTVDS Bekijk Berichten
                      Ik weet niet waar jij rondrijd, maar ik heb momenteel een dikke 400 pk en het gebeurt toch heel regelmatig dat het rechtse pedaal volledig is ingetrapt .
                      ja, dat kan natuurlijk, maar hoeveel seconden per dag ?
                      Ik zie bijna wekelijks dezelfde ML AMG 6,3 voor mijn deur sprinten, uiteraard met knallende uitlaat... Minder dan 10 seconden verder moet hij even snel op de rem staan om het gevaarte te stoppen
                      ik kan wel begrijpen dat de bestuurder dan wel zijn plezier in heeft gehad...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                        ja, dat kan natuurlijk, maar hoeveel seconden per dag ?
                        Ik zie bijna wekelijks dezelfde ML AMG 6,3 voor mijn deur sprinten, uiteraard met knallende uitlaat... Minder dan 10 seconden verder moet hij even snel op de rem staan om het gevaarte te stoppen
                        ik kan wel begrijpen dat de bestuurder dan wel zijn plezier in heeft gehad...
                        Ja, als ik iemand inhaal dan duw je 1/3 van je pedaal in en je kan er vlotjes puur op koppel heel snel voorbij zonder dat motor hoog in de toeren moet.

Een krachtige motor geeft je niet enkel plezier in dat stoplichtsprintje.

Comment

• Gewoon nog maar versnellen op de autosnelweg om van tweede naar derde vak te gaan zonder iemand te hinderen. Of als de weg vrij is voor je om tot snelheid te komen. Komt dikwijls van pas een beetje vermogen en koppel. Dat maakt het net wat aangenamer vind ik. Daarom moet je niet altijd 'koersen'.

Comment

Bij mij ook hoor en voor er commentaar komt : ik doe dat altijd op plaatsen waar het ECHT ok is, met weinig verkeer, open baan of een lekkere vrije oprit of klaverblad. Ook een open landweg kan mij verleiden. Ik kan evengoed genieten van rustig cruisen. Het argument van het niet kunnen inzetten van pk's is een hoax van bepaalde mensen Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je ze altijd moet/kan inzetten.
                            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                              Bij mij ook hoor en voor er commentaar komt : ik doe dat altijd op plaatsen waar het ECHT ok is, met weinig verkeer, open baan of een lekkere vrije oprit of klaverblad. Ook een open landweg kan mij verleiden. Ik kan evengoed genieten van rustig cruisen. Het argument van het niet kunnen inzetten van pk's is een hoax van bepaalde mensen Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je ze altijd moet/kan inzetten.
                              Ik heb een 320d met 184 paardjes en 380 Nm, en het is zeldzaam dat ik naar 5 moet terugschakelen op de autosnelweg...
                              Tenzij ik ik echt eens sneller wil zijn,... Maar dan spreken we altijd over illegale snelheden...
                              3de versnelling 30 tot 50
                              4de 50 tot 70
                              5de vanaf 70 tot 90
                              6de vanaf constante snelheid... En cruise control.
                              Ik heb veel meer controle op mijn snelheid, en zal zelden veel te snel rijden zonder het te beseffen...
                              wat het lineair optrekken betreft waarbij je alle versnellingen doorloopt, wanneer is dat nog ? Oprit van een autosnelweg, en dan heb je het ook gehad...
                              ik kies mijn weg ook in functie van het aantal kruispunten, en het vlot kunnen rijden...

Maar ik kan me best voorstellen, dat een 5,7 reeks een automaat moet hebben... Zou het ook niet anders willen... Maar dat is een andere discutie...
                              Last edited by ; 11/09/2016, 11:18.

Comment

• Rij ongeveer 30k per jaar, rij van wvl tot brussel. Sta niet zo vaak in de file gelukkig, maar moest ik zoals hier de meesten dagelijks in de file staan zou ik ook wel een dsg overwogen hebben, mis ik het? Voorlopig niet maar zeg nooit nooit. Golf IV van oma had een automaat ( 2.0 nafte ), was wel eens leuk maar als je er naar gent en terug mee ging kon je al gaan tanken bij wijze van spreken. Zal ik later met een automaat rijden? Wss wel...
                                VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

Comment

• Nu is het wel zo dat die automaten zelfs zuiniger zijn dan handgeschakelde versies. Vroeger was dat inderdaad een groot meerverbruik.

Comment

Tja, eens uitkijken naar iets krachtiger ?
                                    blijkbaar is het Not done je motor eens te moeten belasten...
                                    Alles moet lineair en aangenaam zijn.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                      Nu is het wel zo dat die automaten zelfs zuiniger zijn dan handgeschakelde versies. Vroeger was dat inderdaad een groot meerverbruik.
                                      Lag dat aan de automaat, of het aantal verzetten dat deze had ?

Comment

• Hoeft niet om iets krachtigs te rijden maar is wel leuk. Maar een minder krachtige wagen kan ook erg leuk rijden vind ik. Maar hij moet een automaat hebben (voor mij toch)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                          Lag dat aan de automaat, of het aantal verzetten dat deze had ?
                                          Ik denk het aantal verzetten gecombineerd met minder opslorpende slip van de koppelomvormer. Waarom juist kan ik niet zeggen. Maar inderdaad vroeger had je 4 (soms zelfs maar 3) versnellingen, nu zijn 't er 8 of 9.

Comment

Working...
                                          X