Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Automaat of handmatige versnellingsbak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
    Ik denk het aantal verzetten gecombineerd met minder opslorpende slip van de koppelomvormer. Waarom juist kan ik niet zeggen. Maar inderdaad vroeger had je 4 (soms zelfs maar 3) versnellingen, nu zijn 't er 8 of 9.
    Een manuele met even veel versnellingen zou zuiniger zijn, maar wie wil dat...

    Comment


    • heb dat gehad, 8 manuele versnellingen... niet het ideale, inderdaad.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
        ja, dat kan natuurlijk, maar hoeveel seconden per dag ?
        Ik zie bijna wekelijks dezelfde ML AMG 6,3 voor mijn deur sprinten, uiteraard met knallende uitlaat... Minder dan 10 seconden verder moet hij even snel op de rem staan om het gevaarte te stoppen
        ik kan wel begrijpen dat de bestuurder dan wel zijn plezier in heeft gehad...


        ben 2 weken geleden nog es naar de ardennnen geweest, en ben s'avonds laat terug naar huis gereden, geen kat op baan,... heb op het ritje van 2 uur , zeker 30 min full-power gereden .
        Het gaat niet enkel om die topsnelheid ,maar als je dan afkomt aan een dikke 200 en je moet remmen voor ene aan 130 op het derde vak, en die gaat daarna weg is het toch comfortabel om dan van 130 naar 200+ door te kunnen trekken en het gevoel te hebben dat de auto echt nog doortrekt zonder moeite. Ik vind dat leuk.
        Ook het gevoel als je met een auto met redelijk wat vermogen rijd, aan 210 dan 3100 tr/min draaien voor een benzine. Ik heb vroeger ook 2.0 tdi's gehad die 200 haalden, maar het lawaai daarbij klonk toch niet zo gezond





        Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
        Bij mij ook hoor en voor er commentaar komt : ik doe dat altijd op plaatsen waar het ECHT ok is, met weinig verkeer, open baan of een lekkere vrije oprit of klaverblad. Ook een open landweg kan mij verleiden. Ik kan evengoed genieten van rustig cruisen. Het argument van het niet kunnen inzetten van pk's is een hoax van bepaalde mensen Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je ze altijd moet/kan inzetten.
        idem , geef mij 600 pk en ga ze ook allemaal kunnen gebruiken



        Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
        Ik heb een 320d met 184 paardjes en 380 Nm, en het is zeldzaam dat ik naar 5 moet terugschakelen op de autosnelweg...
        Tenzij ik ik echt eens sneller wil zijn,... Maar dan spreken we altijd over illegale snelheden...
        3de versnelling 30 tot 50
        4de 50 tot 70
        5de vanaf 70 tot 90
        6de vanaf constante snelheid... En cruise control.
        Ik heb veel meer controle op mijn snelheid, en zal zelden veel te snel rijden zonder het te beseffen...
        proficiat als jij dat kan, ik vind dat echt saai zo rijden. Als je zo rijd heb je inderdaad meer dan voldoende aan 180pk

        Ik wil me amuseren, ik rijd enkel es de zondag of op vakantie met mn auto , en let niet zo op de snelheden.
        Als er niemand voor mij zit geef ik redelijk wat gas bij ,en laat los als ik aan de andere groep autos kom ,want om de één of andere reden rijden autos meestal in groepen met daartussen een paar 100 den meters bijna niemand.

        in al deze gevallen rijd een automaat toch wel leuk ze, anders moet je continue schakelen
        Last edited by BARTVDS; 11/09/2016, 11:40.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
          Lag dat aan de automaat, of het aantal verzetten dat deze had ?
          Beiden. Er werd veel gebruik gemaakt van de slip in de koppelomvormer om soepel te rijden, maar met meerverbruik tot gevolg. Denk dat de hele oude automaten zelfs geen lock-up hadden voor de koppelomvormer, of enkel in de hoogste versnelling. De huidige kunnen de koppelomvormer blokkeren vanaf de 2de versnelling, waardoor je net zo efficient rijdt als met een manuele bak (of zelfs zuiniger, want minder wrijvingsverliezen dan in een constant-mesh manuele). Technish kan een lock-up in de eerste ook, maar dan ga je kangaroe effecten krijgen en kun je geen gebruik maken van het extra koppel dat de koppelomvormer geeft bij vertrek.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
            Tja, eens uitkijken naar iets krachtiger ?

            Tja , waar stopt dat? mijn vorige had +_500 pk met automaat maar ik kwam om de één of andere reden nerveus van die auto. De huidige is comfortabel iets minder krachtig maar is ook leuk op zijn manier, veel stiller ruimer en comfortabeler.


            blijkbaar is het Not done je motor eens te moeten belasten...

            waarom koop je dan een zo een motor? koop u dan een lichtere en goedkopere variant


            Alles moet lineair en aangenaam zijn.
            dat is saai ik vind dat zonde van de naft, een duw in uw rug krijgen bij gas geven en hernemen, ook op hogere snelheden geeft mij toch meer een smile op ,mn gezicht.

            Comment


            • Raar maar in 2013 had de bmw 3 gt 318d , 2gr meer uitstoot met de automatische versnellingsbak , met geen enkele andere motor in deze wagen had je toen meer uitstoot tegenover de manueele .

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                heb dat gehad, 8 manuele versnellingen... niet het ideale, inderdaad.
                Wist niet dat dit bestond... Welke auto was dat? Of was het een vrachtwagen

                Comment


                • bus

                  Comment


                  • Haha... dacht al dat het zoiets moest zijn lol

                    Comment


                    • Het is vooral belangerijk om de juiste automaat te kiezen. Een cvt was nix voor mij. Een zf is prachtig maar weinig beleving (voor mij) en nu de geartronic van Volvo, die past het beste bij mij van al de automaten dat ik al heb gehad. Maar das gewoon persoonlijk
                      2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                      2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                      2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


                      2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                      2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                      2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk Berichten
                        Het is vooral belangerijk om de juiste automaat te kiezen. Een cvt was nix voor mij. Een zf is prachtig maar weinig beleving (voor mij) en nu de geartronic van Volvo, die past het beste bij mij van al de automaten dat ik al heb gehad. Maar das gewoon persoonlijk
                        Wat is de meerwaaree van de geartronic dan voor jou?


                        Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

                        Comment


                        • De laatste anderhalve week rij ik dagelijks met de camionet (handgeschakeld) op het werk, en ben altijd blij als ik 's avonds in mijn eigen auto kruip.
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                            De laatste anderhalve week rij ik dagelijks met de camionet (handgeschakeld) op het werk, en ben altijd blij als ik 's avonds in mijn eigen auto kruip.
                            Verwend nest

                            Comment


                            • 't zal dat zijn.
                              Nee, zit met een slechte knie links, dus vandaar liever automaat.

                              Anderzijds begin ik wel "verslaafd" te geraken aan de hoge zitpositie van de camionet.
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                              Comment


                              • Ja, da's wel makkelijk hee die hoge zit. Veel meer overzicht.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                  't zal dat zijn.
                                  Nee, zit met een slechte knie links, dus vandaar liever automaat.

                                  Anderzijds begin ik wel "verslaafd" te geraken aan de hoge zitpositie van de camionet.
                                  we zullen Samen een auto zoeken...
                                  Eisen:
                                  hoge zit
                                  automaat zf of dsg
                                  prijs kwaliteit


                                  De nieuwe caddy ! En liefst in 4x4

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door jacothom Bekijk Berichten
                                    Dat mensen niet graag in de file rijden met een handbak komt omdat ze niet weten hoe ze moeten rijden in de file... Wat afstand houden en file rijden met u gas in 1ste versnelling. Niet constant achter de voorligger liggen plakken.

                                    Verder ben ik het wel eens met zowat al je posten
                                    De ene file is duidelijk de andere niet.
                                    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                      Wat is de meerwaaree van de geartronic dan voor jou?


                                      Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
                                      een geartronic is voor mij beter omdat ik de automaat nog graag hoor en voel schakelen. Het mechanische zeg maar wat een zf niet heeft.
                                      ik rij er ook rustiger door en das voor mij het belangrijkste
                                      2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                                      2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                                      2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


                                      2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                                      2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                                      2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

                                      Comment


                                      • Je kan de ZF ook 'voelen'. Maar dan dien je 'm wel in sport te zetten en schakelen met de peddels of het pookje.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                          we zullen Samen een auto zoeken...
                                          Eisen:
                                          hoge zit
                                          automaat zf of dsg
                                          prijs kwaliteit


                                          De nieuwe caddy ! En liefst in 4x4
                                          Voor mij geen vw, en een caddy heeft ook niet echt een hoge zitpositie.
                                          De camionet van het werk is een Jumper. Denk dat ik al naar een terreinwagen (pick-up) moet om dat te evenaren.
                                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                          Comment

                                          Working...
                                          X