Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kassa kassa: extra taks op de witte camionetten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • kassa kassa: extra taks op de witte camionetten

    Veel zelfstandigen riskeren binnenkort meer te moeten betalen voor hun bestelwagen. De Vlaamse regering wil immers de vervuiling aanpakken en overweegt bestelwagens die op diesel rijden vanaf volgend jaar zwaarder te belasten. ­Probleem: er zijn nog amper groenere alternatieven op de markt. De beslissing kan met andere woorden op termijn heel wat geld in het laatje brengen voor de regering-Bourgeois.


    Veel zelfstandigen riskeren binnenkort meer te moeten betalen voor hun bestelwagen. De Vlaamse regering wil immers de vervuiling aanpakken en overweegt bestelwagens die op diesel rijden vanaf volgend jaar zwaarder te belasten. *Probleem: er zijn nog amper groenere alternatieven op de markt. De beslissing kan met andere woorden op termijn heel wat geld in het laatje brengen voor de regering-Bourgeois.
    Ze zijn alomtegenwoordig in het straatbeeld: de typische witte bestelwagens waar veel zelfstandigen mee rondrijden. Probleem: ze zijn niet alleen bijzonder populair, maar ook bijzonder vervuilend. Vanaf volgend jaar wil Vlaams minister van Financiën Bart Tommelein (Open VLD) daar komaf mee maken.

    De Vlaamse regering is van plan om via de verkeersbelastingen het gebruik van vervuilende diesel-bestelwagens te ontmoedigen. Daarnaast zou ook de aankoop van wagens met weinig of geen uitstoot gepromoot worden. Exact een jaar geleden paste de opzijgeschoven financiënminister Annemie Turtelboom (Open VLD) al dezelfde truc toe, maar dan op de personenwagens. De jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling (BIV) werden toen duurder naargelang de CO2-uitstoot en de brandstofsoort. Met succes, want het aantal dieselwagens gaat er nu al op achteruit.

    Populairder door kilometerheffing

    De nieuwe maatregel komt er niet alleen uit groene overwegingen, maar ook omdat het geld in het laatje brengt voor de Vlaamse regering. Zo moet de eerdere beslissing van Turtelboom in 2017 bijvoorbeeld al 25 miljoen euro opleveren. En ook de aanpak van de bestelwagens kan op termijn een serieuze winst opleveren. Zeker nu de kilometerheffing werd ingevoerd voor vrachtwagens, want daardoor zijn de lichtere bestelwagens stevig in opmars. Er werden bijna een kwart meer wagens verkocht dan dezelfde periode vóór de kilometerheffing. “Heel wat bedrijven omzeilen die kilometerheffing door twee bestelwagens de baan op te sturen in plaats van één grote truck”, zegt Jonathan Lambregs, beleidsmedewerker Klimaat en Mobiliteit bij de Bond Beter Leefmilieu. Hij juicht het toe dat de Vlaamse regering nu ook de sector met licht vrachtvervoer in de richting van CO2-zuinige wagens wil duwen.

    Volgens Lambregs zijn er voor dat soort wagens voorlopig ook “bijna geen alternatieven, en al zeker geen hybride of elektrische auto’s”. “Het is dus een goede zaak dat de regering op die manier ook de vraag aanzwengelt om alternatieven te zoeken”, benadrukt Bond Beter Leefmilieu.

    Open VLD-minister Bart Tommelein kan voorlopig nog niet veel kwijt over het nieuwe systeem voor de camionetten. “Er is immers nog niets afgeklopt binnen de regering”, zegt zijn woordvoerster. Het kabinet benadrukt wel dat de oefening op zijn minst budgetneutraal zal zijn.

    Kilometerheffing breng minder op dan gedacht

    Uit de begrotingsopmaak blijkt dat de inkomsten uit de kilometerheffing voor vrachtwagens veel lager uitvallen dan verwacht. De inkomsten voor volgend jaar waren geraamd op 500 miljoen euro, maar als men de opbrengst van de eerste maanden sinds de invoering op 1 april extrapoleert, zal er maar 420 miljoen euro binnenkomen. Die aderlating betekende eerst slecht nieuws voor minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), die het deel dat hij zou kunnen besteden aan weginfrastructuur door de neus geboord zag. Hij werd echter ontzien door zijn collega’s, die de investeringen in de weg te belangrijk vinden. Daarom wordt er 80 miljoen euro bijgepast. De regering gaat wel bekijken waarom de afwijkingen zo ver van het berekeningsmodel zitten. Mogelijk is er sprake van ontwijkingsgedrag, bijvoorbeeld doordat transportbedrijven meer bestelwagens gaan gebruiken in plaats van vrachtwagens.
    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

    Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

  • #2
    Geen alternatief dus met de rug tegen de muur. Sterk bezig hier.

    Comment


    • #3
      Net op tijd mijn Renault Tragic weggedaan
      2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

      Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

      Comment


      • #4
        Domme vraag... Lichte vracht is dan het volgende? Pick up's, Hothatches?

        Comment


        • #5
          Ook net een paar maand in het bezit van zo'n klein wit bestelwagentje. Het was te denken.
          Mercedes-Benz | C220 S204 | '12 | 2015 -
          Triumph Spitfire | 1500 TC | '77 | 2013 - 2015
          Volvo | S60 2.4D+ | '05 | 2008 - 2015
          Mercedes S124 | 2.5D | '95 | 2002 - 2008

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
            Domme vraag... Lichte vracht is dan het volgende? Pick up's, Hothatches?
            Lijkt me hier al om lichte vracht te gaan?

            Comment


            • #7
              allez hop, auto's de eeuwige melkkoe
              1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

              Comment


              • #8
                die hothatches in LV kunnen ook niet blijven duren...
                2.0 JTDm

                Comment


                • #9
                  pickups vallen ook onder de camionettes.

                  vraag me dan wel af hoe de gemiddelde bouwvakker met zijn grote mercedes sprinter die nu 2ton stabilisé trekt het in de toekomst moet doen. met een citroen berlingo 1.0 benzine???
                  of zal diene zelfstandige dan een Crijbewijs moeten halen en met ne 20tonner op de baan rijden. aja, want diene 20tonner stoot minder uit dan diene sprinter...

                  geld geld geld, daar draait het om. een tekort bij de overheid die opgevuld moet worden

                  Comment


                  • #10
                    Misschien wel minder geschifte 'white van men' op de weg
                    2.0 JTDm

                    Comment


                    • #11
                      De zelfstandige zal dit dan door rekenen aan de klant,wat logisch is. Dus de gewone mens is weer de dupe...

                      Comment


                      • #12
                        herspuiten in een ander kleur en tis opgelost?
                        lets have some more member berries

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Bairy Bekijk Berichten
                          De zelfstandige zal dit dan door rekenen aan de klant,wat logisch is. Dus de gewone mens is weer de dupe...
                          zover denken ze ni in Brussel.

                          Zoals de camioneurs de kilometerheffing ook intregraal doorrekenen aan de klant én aftrekken van hun belastingen als bedrijfskosten. Die verdienen er gewoon nog aan.
                          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                            zover denken ze ni in Brussel.

                            Zoals de camioneurs de kilometerheffing ook intregraal doorrekenen aan de klant én aftrekken van hun belastingen als bedrijfskosten. Die verdienen er gewoon nog aan.
                            Dat is wel heel optimistisch zo zit de transportsector niet in elkaar, mocht de diesel niet zo laag gestaan hebben waren er al veel aan failliet gegaan voor velen is het uitstel van executie tot de diesel stijgt ...

                            Die mannen rijden aan een dagtarief all in waarvoor een IT consultant nog niet uit zijn zetel komt

                            On topic: de bestelwagens in het vizier zijn de typische luchtvervoerders (hello fresh, bol, Zalando, ...) In de ergste gevallen GLS gewijs met een onderaannemer die een brak van 15 jaar oud inzet ...

                            Geen alternatieven? DHL doet het op cng, fietsdistributie, stadsdistributie (electrisch),...

                            Of het grootste alternatief, terug weg van voor 11 uur bestellen, morgen gratis bij je thuis ... Eigenlijk kan dat niet ...
                            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                            '15 Volvo XC60 D3

                            Comment


                            • #15
                              Uitwijken naar Wallonie vlak over de taalgrens? Weet niet hoe het daar zit met de camionetten. De bedrijfspanden zijn er doorgaans goedkoper dan in Vlaanderen in elk geval. Die mannen denken echt dat ze hier op een eiland zitten en hier in dit geval ook nog eens in het nog kleinere Vlaanderen, accijns op alcohol en tabak was ook al een enorme tegenvaller, hoe zou dat komen?
                              Last edited by ; 27/09/2016, 12:50.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                Dat is wel heel optimistisch zo zit de transportsector niet in elkaar, mocht de diesel niet zo laag gestaan hebben waren er al veel aan failliet gegaan voor velen is het uitstel van executie tot de diesel stijgt ...

                                Die mannen rijden aan een dagtarief all in waarvoor een IT consultant nog niet uit zijn zetel komt

                                On topic: de bestelwagens in het vizier zijn de typische luchtvervoerders (hello fresh, bol, Zalando, ...) In de ergste gevallen GLS gewijs met een onderaannemer die een brak van 15 jaar oud inzet ...

                                Geen alternatieven? DHL doet het op cng, fietsdistributie, stadsdistributie (electrisch),...

                                Of het grootste alternatief, terug weg van voor 11 uur bestellen, morgen gratis bij je thuis ... Eigenlijk kan dat niet ...
                                Bij dit laatste kan ik me wel aansluiten. We zijn teveel gewoon/verwend.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Bairy Bekijk Berichten
                                  Bij dit laatste kan ik me wel aansluiten. We zijn teveel gewoon/verwend.

                                  Klopt, gaat moeilijk zijn als dat gaat stoppen.
                                  Wat je niet hebt kan je niet missen, maar als je het ooit gehad hebt is het wel een probleem.

                                  Comment


                                  • #18
                                    waarom? Een dag langer wachten is te moeilijk geworden? als ge het echt op tijd wilt hebben, dan moet ge het maar zelf gaan halen.
                                    www.peugeotforum.be

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                      waarom? Een dag langer wachten is te moeilijk geworden? als ge het echt op tijd wilt hebben, dan moet ge het maar zelf gaan halen.

                                      Voor mij persoonlijk? Maakt me niet uit man, als ik het maar krijg.
                                      Maar ik ken bedrijven die deze service gewoon zijn en die er nu ook op rekenen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Gewoon een extra optie => quick delivery en dat kost meer.
                                        Je zal zien dat veel mensen plots meer geduld zullen hebben.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X