Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1.4 TSI 150 vs 1.8 TSI 180 + Dsg 7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 1.4 TSI 150 vs 1.8 TSI 180 + Dsg 7

    Vandaag ben ik gaan testrijden met een SKODA superb 1.4 TSI + DSG. Mijn eerste indruk was Wauw ( ik kom van een 1.6 TDI met 105 pk ). Na een uurtje testen bleef ik toch met vragen over. Zo vond ik dat het erg lang duurde voor de auto koppel kreeg nadat ik het gas induwde. Eens op toeren ging het wel goed vooruit vond ik.
    Ik vraag mij nu af of de 1.8 mij wel meer koppel gaat geven en of het verschil groot gaat zijn. Binnen een 2 weken zou men een 1.8 ter beschikking hebben zodat ik die ook eens kan gaan testrijden.
    Door de testrit blijf ik toch ook een beetje twijfelen tussen diesel en benzine ook. Diesel geeft gewoon meer koppel en dat lijkt prettiger te rijden. ook bij minder pk's.
    De laatste vraag: zijn de problemen die de oude TSI motoren teisterden opgelost bij de nieuwe generatie? Ik verwacht namelijk met een nieuwe wagen minstens 200000 km zonder al teveel problemen te kunnen doen.

    Alvast bedankt voor de reacties

    Chris

  • #2
    Reken voor de 1.8 toch op een liter meer. Ongeveer 8L/100km. Blijf het vreemd vinden dat de 1.6 diesel van de VW-groep niet verder evolueert tov de concurrentie. Die zitten met hun 1.6jes op min. 130pk of meer.

    Comment


    • #3
      Bdankt voor de reactie. Het verbruik vind ik op zich niet zo belangrijk. Ik vond voorsl het traag reageren op het gaspedaal niet fijn. Is dit dan gewoon afstelling of gaat de 1.8 hier een stuk beter zijn?

      Comment


      • #4
        Heb de technische specificaties eens gelezen en blijkt dat de 1.4 en 1.8 evenveel koppel hebben. (250Nm) De 1.8 heeft in de lagere toeren wel meer koppel dus die zou wat soepeler moeten lopen. De testrit zal uitsluitsel brengen.

        Comment


        • #5
          1.4, 250Nm van 1350.- 3000 rpm
          1.8, 250Nm van 1250 - 5000 rpm

          Ik vermoed dat je dit wel merkt?
          Is 250 eigenlijk veel of weinig? Ben niet zo thuis hierin.

          Chris

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
            Heb de technische specificaties eens gelezen en blijkt dat de 1.4 en 1.8 evenveel koppel hebben. (250Nm) De 1.8 heeft in de lagere toeren wel meer koppel dus die zou wat soepeler moeten lopen. De testrit zal uitsluitsel brengen.
            Een 1.4 ACT met Dsg 7 heeft hetzelfde koppel, (250 Nm) maar bij een lager toerental als een 1.6 Tdi 105 pk
            Ik begrijp dus niet dat je voor dezelfde wagen over “gebrek aan koppel” kan spreken.

            Ofwel vergelijk je een Superb met een Polo?
            Ofwel reed je vroeger met een manuele bak en in de praktijk dus meestal aan een veel hoger toerental als een DSG?

            Een DSG reageert alleen iets trager, als je eerst geleidelijk trager gaat rijden en de DSG dus steeds een lagere versnelling klaargezet. Als je dan plotseling wil versnellen, kan het iets langer duren, voordat de auto vlot reageert, omdat er juist dan eerst een andere versnelling moet klaar gezet worden.

            Dit “probleem” hebben alle auto’s met dubbele koppeling, maar VW’s (enz.) hebben hier wel duidelijk meer last van, als de meeste concurrentie auto’s met dubbele koppeling…(waar ik mee gereden heb althans)

            Bij mijn testritten met 1.4 150 pk en DSG’s, was gebrek aan koppel tov een 1.6 TDI alvast nooit het probleem.
            Probeer eens een andere auto in de zelfde configuratie, misschien was het éénmalig (maar je zal maar net die auto kopen)

            Een DSG 7 kan inderdaad altijd max. 250 Nm koppel aan, want alle motoren zet men op deze grenswaarde. (wat op termijn, dikwijls voor problemen zorgt….zie Duitse Forums)

            Bij de concurrentie (Alfa) zet men een 250 Nm motor, in een versnellingsbak welke 350 Nm aankan

            Comment


            • #7
              Ik heb mij misschien wat slecht uitgedrukt met gebrek aan koppel. Ik vond de auto wel snel maar had meer verwacht. Misschien heeft dit wel te maken met het niet gewend zijn om met de dsg te rijden? Soms duurde het gewoon lang voor de versnelling ingezet werd bij het volledig indrukken van het gaspedaal. Mijn superb 1.6 Tdi uit 2010 is een heel stuk trager maar geeft wel het gevoel snel te zijn vind ik omdat ik hoog in de toeren kan blijven ( manueel). De dsg rijdt wel heel relax daar niet van.
              Nu als ik je goed begrijp dan zal de dsg niet graag hebben dat je al je koppel heel vaak aanspreekt omdat je dan continu op de limiet van de bak rijdt?

              Comment


              • #8
                Kan het ook zijn dat de huidige superb gewoon wat comfortabeler is en daardoor trager aanvoelt?

                Comment


                • #9
                  Heeft die 1.8 TSI geen 320 Nm koppel tegenover de 250 van de 1.4?

                  Hier vergelijking:

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Chris_V Bekijk Berichten
                    Ik heb mij misschien wat slecht uitgedrukt met gebrek aan koppel. Ik vond de auto wel snel maar had meer verwacht. Misschien heeft dit wel te maken met het niet gewend zijn om met de dsg te rijden? Soms duurde het gewoon lang voor de versnelling ingezet werd bij het volledig indrukken van het gaspedaal. Mijn superb 1.6 Tdi uit 2010 is een heel stuk trager maar geeft wel het gevoel snel te zijn vind ik omdat ik hoog in de toeren kan blijven ( manueel). De dsg rijdt wel heel relax daar niet van.
                    Nu als ik je goed begrijp dan zal de dsg niet graag hebben dat je al je koppel heel vaak aanspreekt omdat je dan continu op de limiet van de bak rijdt?

                    Een DSG draait in stads ritten, dikwijls aan extreem lage toerentallen (1200 t/min) hier is wel al veel koppel beschikbaar, maar door het heel lage toerental ook, trillingen, welke op termijn nefast zijn voor de lagers van een versnellingsbak. (een Alfa TCT, draait bv vanaf 4e tussen 1400 en 2000 toeren, en schakelt ook minder op en af, als een DSG) (Nog geen probleem gelezen op Europese forums van lagers of koppeling, voor 140.000 km en deze ene nieuwe koppeling was bij een diesel)


                    Als mijn familie, in mijn auto’s meerijden (al 34 jaar benzine + automaat) vragen ze (mijn schoonbroers) waarom ik altijd zo traag rij (hun manuele diesels vinden ze veel sneller)

                    Als we echter apart rijden, kunnen ze totaal niet volgen (ondanks hun veel hogere koppel en meer PK’s) en vragen ze “moet je nu weer als een F1 piloot rijden”.
                    Ze kunnen bv, totaal niet volgen aan ronde punten en rode lichten.

                    In beide gevallen rij ik hetzelfde en tracht ik zelfs zuinig te rijden….(100 pk, 140 pk en nu 170 pk)
                    Mijn conclusie, de vlotte “sportieve” rijstijl van een diesel, is dus vooral een kwestie van “perceptie” en dus niet van de werkelijkheid.

                    In mijn jonge jaren, won ik zo meerdere weddenschappen, door sprintjes te winnen, van bv een Golf GTD 5v (70 pk) t.o.v. een Kadett 1.3 S (75 pk) met een automaat van slechts 3 versnellingen.

                    Volgens de boekjes diende een GTD 2.5 seconden sneller te zijn, in de praktijk was een drietrap automaat altijd ruim sneller. (maar de perceptie was anders)

                    Misschien sjoemelde VW toen ook al.

                    Met deze Kadett reeds ik tenslotte trouwens 297.000 km, (na 14 jaar wou ik iets anders) voor slechts ½ van de onderhoud/herstelling prijs van mijn kameraad zijn GTD, welke wel 49% meer koste (toen 3500 euro) in aankoop….(verschil in verbruik was toen slechts 1.1 liter)

                    Veel mensen geloven nu eenmaal liever sprookjes
                    Last edited by quovadis; 08/10/2016, 22:06.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
                      Heeft die 1.8 TSI geen 320 Nm koppel tegenover de 250 van de 1.4?

                      Hier vergelijking:
                      http://www.autoweek.nl/carbase_data....84197&cache=no
                      Neen, voor een DSG 7 is het koppel slechts 250 NM, anders is een DSG-7 dadelijk stuk

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                        Neen, voor een DSG 7 is het koppel slechts 250 NM, anders is een DSG-7 dadelijk stuk
                        Inderdaad, Autoweek database is fout. Had m'n research beter moeten doen.
                        Jammer dat er 70 Nm van de 1.8 afgeknepen wordt voor de DSG7 met droge koppeling.

                        Ik lees op Motortalk wel een aantal zaken die eventueel in het voordeel van de 1.8 kunnen pleiten.
                        Vertaling: "het maximumkoppel bij de 1.4 houdt aan tot 3500 tpm, bij de 1.8 tot 5000 tpm. Men merkt een duidelijk verschil bij het inhalen."

                        Comment


                        • #13
                          Oké. Bedankt voor de reacties. Binnen een paar weken eens een test doen met de 1.8. ik zal zeker een verslagje posten in deze thread dan.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Chris_V Bekijk Berichten
                            1.4, 250Nm van 1350.- 3000 rpm
                            1.8, 250Nm van 1250 - 5000 rpm

                            Ik vermoed dat je dit wel merkt?
                            Is 250 eigenlijk veel of weinig? Ben niet zo thuis hierin.

                            Chris
                            250Nm is eigenlijk heel veel koppel, maar ik merk dat bij nieuwe autos dat koppel geleidelijk aan wordt vrijgegeven en jouw oude wagen zal dat vermogen bruusk afgeven als je het pedaal in drukt. jouw 1.6tdi van 105pk zou toch ook rond de 250Nm moeten zitten hoor

                            onze benz 2.2cdi heeft 115pk en 249Nm koppel en ik vind dat gewoon een slome bak. je drukt gas volledig in en die vertrekt zo langzaam. paar seconden later schiet die zo precies wakker en begint die op te trekken.
                            als ik dat vergelijk met één van mijn oldtimers, die heeft 155Nm koppel maar die schiet voorruit als een raket als ik aan het gaspedaal kom.
                            mijn golf diesel heeft 55pk en 100Nm en vind die toch ook veel aggressiever rijden dan onze benz. dat brute koppel die ineens losgelaten wordt (... en daarna valt die haast dood dood te weinig kracht)

                            Comment


                            • #15
                              Ik vind 250 Nm te weinig. Mijn vorige benzine wagen had 260 Nm en dit was absoluut onplezierig in het huidige verkeer. Moet toch rond de 350 zitten om een fijn gevoel te hebben. Vandaar dat ik ook liever diesel rij dan benzine.

                              Comment


                              • #16
                                Doortrekken in toeren als het vooruit moet gaan geen optie?

                                Mijn 500 heeft 97 nm koppel, en ik rij daar graag mee because 6000 toeren.
                                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                Comment


                                • #17
                                  Ja snap ik, is een totaal verschillende manier van rijden hee. De ene houdt ervan, de andere niet.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                    Ja snap ik, is een totaal verschillende manier van rijden hee. De ene houdt ervan, de andere niet.
                                    Je vorige was een Espace met 200 pk en automaat... zelfs dan niet leuk om in toeren te gaan?
                                    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nee, ik vond dat niet tof eigenlijk. Veel gebrul, lijkt alsof je snel gaat. Moest werkelijk tot de laatste toeren door duwen om er alles uit te halen. Misschien word ik te oud Hou veel meer van een gezapige rijstijl en hier past een diesel veel beter bij hee. Instant power...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                        Reken voor de 1.8 toch op een liter meer. Ongeveer 8L/100km. Blijf het vreemd vinden dat de 1.6 diesel van de VW-groep niet verder evolueert tov de concurrentie. Die zitten met hun 1.6jes op min. 130pk of meer.
                                        Ik verdiep me niet zo in 1.6'jes, maar weet dat renault 130 heeft en VW zit daar maar 5pk onder. Voor de rest zie ik vooral 95 tot 120pk bij de meeste merken.

                                        Op zich vind ik dan niet dat VW dan zo slecht zit met 125pk.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X