Oorspronkelijk geplaatst door Rambler
Bekijk Berichten
Dat van die polen, dat hangt er vanaf. Ik heb heel die evolutie de laatste 20 jaar meegemaakt, vermits ik ook al bijna zo lang actief ben in de bouw. Ben bij mijne vorige werkgever na 5 maanden gaan lopen omdat het allemaal mis liep omdat die grotendeels met polen werkte die hij via dubieuze tussenmensen had, die af en toe belden om geld te gaan brengen omdat er 10 polen voor de deur stonden met baseballknuppels. Daar doe ik echt niet aan mee. Maar daar heb ik ook gezien dat er veel bakkers en slagers van daar komen om hier in de bouw te werken. Zo ken ik iemand die er op 10 jaar tijd 100 heeft laten komen en 90 heeft kunnen terug sturen wegens 'onbekwaam'.
Hetgeen ze hier betaald krijgen, hangt dus een beetje af van de constructie en tussenpersonen. Ik heb er gezien die €16/u kostten en zelf €6/u ontvingen, maar daarnaast dan wel inwoon kregen in een gehuurd huis waar ze met 20 op matrassen slapen. Voor ons lijkt dat weinig, maar voor die mensen is dat veel geld. Maar dat was eens, want in Polen hadden ze last van een braindrain, waardoor de lonen er gestegen zijn en het minder aantrekkelijk was om nog naar het buitenland te gaan. Daarom dat ge nu veel meer Roemenen en Bulgaren in de bouw ziet.
Dus ja, wat gij 'niet echt goed' betaald werk noemt, is voor hun wel goed betaald. Maar ik zou liever hebben dat geen enkele oostblokker hier nog kwam werken. Met 3 x de prijs voor naft zal men dat niet oplossen. Elke oostbloknummerplaat continu aan de kant zetten voor een controle zou al meer in zijn mars hebben. Enerzijds betreft ge enorm veel oostblokkers met slechte bedoelingen wat dan ook in ene weg afschrikt om nog naar hier te komen voor die slechte bedoelingen. En anderzijds hebben die bouwvakkers ook geen zin om elke dag aan de kant te staan en gaan die ook al in mindere mate komen Pittig detail: politie mag het niet.
Dit ter zijde. Zolang er prijsverschillen zijn tussen alle lidstaten van europa, gaat men de brandstoffen niet kunnen verdubbelen of verdriedubbelen. En als ge dat voor mekaar krijgt in alle lidstaten dat de brandstoffen hetzelfde gaan kosten, gaan ook de lonen in heel europa gelijk moeten komen. En dat wil zeggen dat een aantal landen de boeken kunnen toe doen. Dan is de crisis in Griekenland een voorsmaakje geweest.
Dus, het enige dat wel kan werken in mijn ogen dan nog altijd rekeningrijden via een kastje in de auto waarbij ge bv maandelijks een afrekening krijgt. Maar dan moet wel BIV en jaarlijkse taks weg vallen. Is dat het 'eerlijkste'? Ja, als ge de km's aanrekent in functie van bv de CO2 uitstoot. En natuurlijk ook buitenlanders laten betalen voor onze wegen.
Comment