Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Belasting op tankkaarten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Intexor Bekijk Berichten
    Velen denken hier dat ik een halve communist ben, maar ik vind dat geen criminelen. Wat ik wel vind, is dat een salariswagen eigen moet zijn aan een bepaalde status van een werknemer. Dat een diensthoofd ergens een dikke bmw 5 krijgt, dan is dat eigen aan die status en die functie.

    Als je dan ziet dat er bij sociale secretariaten van die cafetaria systemen worden uitgewerkt, waar ze een kleine wagen krijgen in ruil voor andere voordelen die ze dan verliezen... Dan vraag ik me af wie de crimineel is. Die werknemer die het aan neemt, de werkgever die er het beste mee weg komt of de overheid die arbeid voor iedereen zo zwaar belast dat dergelijke maatregelen noodzakelijk zijn.
    Nu, het cafetariaplan bij mijn vrouw op haar werk kost haar bijna evenveel als dat ze zelf een auto bekostigd. Dus enige voordelen is de tankkaart en als ze na de garantie stukken krijgt, is het ook voor het bedrijf. En ook als ze hem pere totale rijdt. Zij zal dan ook niet in aanmerking komen voor die 450 per maand, want een cafetariaplan is bij de meeste bedrijven wel nog iets anders dan effectief een bedrijfswagen.

    Waarom heeft het met de status te maken? Dus mijne baas mag met een X5 rijden en ik moet met een Corsa 50000 à 60000km/jaar doen waarvan 90% voor het bedrijf?
    Zo simpel is het nu ook weer niet hé.

    Wat dat communisme betreft, is het probleem net dat die mensen zich laten wijsmaken dat eender welke firmawagen hetzelfde is.
    Zelf maak ik een onderscheid tussen salariswagen, bedrijfswagen en firmawagen. De eerste is ipv loon, de 2de zijn die voor arbeiders en meestal ook LV, en die laatste is een wagen die grotendeels gebruikt wordt om uw jobactiviteit uit te oefenen. En de media doet er lustig aan mee waardoor de mensen die niet zonder een firmawagen kunnen, eveneens worden afgeschilderd als criminelen.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
      Nu, het cafetariaplan bij mijn vrouw op haar werk kost haar bijna evenveel als dat ze zelf een auto bekostigd. Dus enige voordelen is de tankkaart en als ze na de garantie stukken krijgt, is het ook voor het bedrijf. En ook als ze hem pere totale rijdt. Zij zal dan ook niet in aanmerking komen voor die 450 per maand, want een cafetariaplan is bij de meeste bedrijven wel nog iets anders dan effectief een bedrijfswagen.

      Waarom heeft het met de status te maken? Dus mijne baas mag met een X5 rijden en ik moet met een Corsa 50000 à 60000km/jaar doen waarvan 90% voor het bedrijf?
      Zo simpel is het nu ook weer niet hé.

      Wat dat communisme betreft, is het probleem net dat die mensen zich laten wijsmaken dat eender welke firmawagen hetzelfde is.
      Zelf maak ik een onderscheid tussen salariswagen, bedrijfswagen en firmawagen. De eerste is ipv loon, de 2de zijn die voor arbeiders en meestal ook LV, en die laatste is een wagen die grotendeels gebruikt wordt om uw jobactiviteit uit te oefenen. En de media doet er lustig aan mee waardoor de mensen die niet zonder een firmawagen kunnen, eveneens worden afgeschilderd als criminelen.
      M'n echtgenote heeft op 5 jaar een goeie 240.000km op de teller van haar wagen. Die ondertussen eveneens versleten is vanbinnen. Ze gebruikt die ook privé en blijkbaar is dat privé gebruik tegenwoordig ook al een probleem bij sommigen.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
        ...
        Zelf maak ik een onderscheid tussen salariswagen, bedrijfswagen en firmawagen. De eerste is ipv loon, de 2de zijn die voor arbeiders en meestal ook LV, en die laatste is een wagen die grotendeels gebruikt wordt om uw jobactiviteit uit te oefenen. En de media doet er lustig aan mee waardoor de mensen die niet zonder een firmawagen kunnen, eveneens worden afgeschilderd als criminelen.
        Het probleem is dat salariswagen en firmawagen zo moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn... zeker voor de buitenstaander en zelfs voor de overheid.
        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
          Het probleem is dat salariswagen en firmawagen zo moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn... zeker voor de buitenstaander en zelfs voor de overheid.
          Het echte probleem is dat de overheid arbeid veel te zwaar belast (en dan verschieten dat er werklozen zijn en bedrijven vertrekken met meer uitgaven in de sociale zekerheid) dat bedrijven op zoek zijn gegaan naar oplossingen.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Rambler Bekijk Berichten
            Het echte probleem is dat de overheid arbeid veel te zwaar belast (en dan verschieten dat er werklozen zijn en bedrijven vertrekken met meer uitgaven in de sociale zekerheid) dat bedrijven op zoek zijn gegaan naar oplossingen.
            Dat is een volledig andere discussie
            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
              Het probleem is dat salariswagen en firmawagen zo moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn... zeker voor de buitenstaander en zelfs voor de overheid.

              Met hedendaagse technologiën perfect op te lossen met een soort track & Trace die onderscheid maakt tussen werk, woon-werk en privé.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                Dat is een volledig andere discussie
                Totaal niet, dat is 1 op 1 gelinkt aan elkaar.
                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                '15 Volvo XC60 D3

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                  Met hedendaagse technologiën perfect op te lossen met een soort track & Trace die onderscheid maakt tussen werk, woon-werk en privé.
                  Dat bestaat al, in transport is dat gewoon gemeen goed. Er zijn zelfs nu al heel betaalbare mobiele versies.

                  Je moet enkel de werk kilometers registreren, al de rest is privé.
                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                  '15 Volvo XC60 D3

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                    Dat bestaat al, in transport is dat gewoon gemeen goed. Er zijn zelfs nu al heel betaalbare mobiele versies.

                    Je moet enkel de werk kilometers registreren, al de rest is privé.
                    Zal in mijn geval zeer moeilijk gaan, want wat zijn bij mij woon-werk en alleen werk als ik van mijn thuis naar de eerste klant rij? De rit naar de eerste klant woon-werk? Dan pak ik mss eerst een klant om de hoek Of ik rij eerst naar kantoor en dan naar de klant, dan doe ik een pak meer kms, maar minder privé. Dus gaat het fileprobleem dan niet oplossen.

                    Die woon-werk als privé beschouwen gooit veel roet in het eten om tot een degelijk systeem te komen.

                    Comment


                    • woon-werk is in principe van bij u thuis tot aan uw bureau.
                      eens op weg naar een klant, is dat gewone werktijden.

                      ik had destijds een functiewagen, het was eigenlijk de bedoeling dat ik met mijn eigen wagen naar ons werk rijd (woon-werk), daar mijn functiewagen neem om naar de klanten te gaan, savonds de auto op het werk parkeren en dan met eigen vervoer weer naar huis.
                      aangezien ons werk geen parkeerplaats had, werd de functiewagen thuis gestald (eigenlijk dan geen functiewagen meer maar firmawagen).
                      ik begon dus te werken van het moment ik in de auto stap, want buiten diensturen mag je niet met een functiewagen rijden.

                      natuurlijk had het werk daar wat extra regels in toegepast. de eerste 45min naar de klant (of naar huis savonds) waren niet betaald.
                      bijkomend km-vergoeding naar de eerste klant toe. als ik een klant op 5min van thuis, en 5 op 200km had, reed ik eerst naar die van 200km (na 45min liepen mijn uren al), en de laatste op 5min van huis.
                      het was dus voor mij handiger om de eerste klant zo ver mogelijk te nemen, mijn uren zowieso betaald in de file, en de km vergoeding tikte goed aan zo.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                        woon-werk is in principe van bij u thuis tot aan uw bureau.
                        eens op weg naar een klant, is dat gewone werktijden.
                        Dan blijft er al niet meer veel woon-werk over voor mij.

                        Comment


                        • ik had dat ook niet.
                          in principe kon ik ook geen woon-werk doen met de firmawagen, en dat had onze baas goed uitgedokterd.

                          er blijven altijd achterdeurtjes. wat als een bedrijf nu een tank witte diesel met een vulpistool installeerd. dan kan elke bedrijfsauto daar gewoon tanken en komt er geen tankkaart aan de pas. het bedrijf zelf kan dan bv 2000liter per keer laten leveren (zullen ze waarschijnlijk nog korting krijgen ook)

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                            ik had dat ook niet.
                            in principe kon ik ook geen woon-werk doen met de firmawagen, en dat had onze baas goed uitgedokterd.

                            er blijven altijd achterdeurtjes. wat als een bedrijf nu een tank witte diesel met een vulpistool installeerd. dan kan elke bedrijfsauto daar gewoon tanken en komt er geen tankkaart aan de pas. het bedrijf zelf kan dan bv 2000liter per keer laten leveren (zullen ze waarschijnlijk nog korting krijgen ook)
                            Dat is het m net. Bedrijven krijgen niet meer snel een vergunning om nog zelf een tankinstallatie te zetten. Ik heb dit wel nog bij een paar bedrijven gehad. Ook bij dit bedrijf op de vorige locatie. Maar we zijn in 2014 verhuisd en de aanvraag voor opnieuw een installatie is afgekeurd. Enkel in de hal mogen we er eentje zetten voor rode mazout voor ons materieel. Witte mazout mag hier niet meer.

                            Comment

                            Working...
                            X