Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Met koude motor onmiddellijk op snelweg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Met koude motor onmiddellijk op snelweg

    Momenteel werk ik vlak naast de snelweg en ben op minder dan 1km aan de oprit.

    De eerste 8-10km beperk ik de snelheid tot 100km/u en zit ik aan een 2100 toeren. Met 120-130 per uur zit ik aan een 3000 toeren (1.4 diesel met 5 versnellingen).

    Best om die eerste 10km de snelheid te beperken of is het oke als ik niet boven de 3000 toeren ga? Het voelt tergend traag....
    Last edited by ; 11/10/2016, 20:28.

  • #2
    Zolang je niet plank gaat en niet boven de 3000 toeren, kan er volgens mij weinig mis gaan.
    That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

    16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
    28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
    28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

    Comment


    • #3
      kan geen kwaad maar ik zou niet volgas gaan. laat langzaam de toeren oplopen naar 3000rpm.

      het is veel gezonder om langzaam op te trekken en daarna op constant toerental te rijden op autosnelweg, dan thuis vertrekken en 20km lang continue te moeten stoppen voor een rood licht en weer optrekken

      Comment


      • #4
        Vroeger toen de dieren nog praten en een golf 1.6d 140 per uur kon, vlogen die ook gelijk de autostrade op tegen 4000 toeren, behalve af en toe joint de culasse kan dat allemaal

        Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

        Comment


        • #5
          Mijn camper had top van 103 en die deed ik ook na 2 km

          Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            Vroeger toen de dieren nog praten en een golf 1.6d 140 per uur kon, vlogen die ook gelijk de autostrade op tegen 4000 toeren, behalve af en toe joint de culasse kan dat allemaal

            Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk
            dat doen die toch niet als ze koud zijn hoor. als ik de mijne nu start, en volgas vertrekt, dan is diene HEEEEL SLOOOM en gaat amper 4000rpm halen. die houd echt in omdat de brandstof gewoon te koud is.
            naarmate die warmer wordt, begint die sneller en sneller op te trekken.

            die kan je koud gewoon niet aftrappen omdat ze inhouden en dit in tegenstelling tot nieuwe motoren. een nieuwe motor kan je zo naar 5000rpm trekken omdat die turbo hem dwingt. en dan sneuvelen er turbos of zal de motor als een gek olie gaan drinken.
            ik trap mijn 1.6D nog altijd af hoor, van het moment ik start direct het gas erop. ik rijd er nu al 160 000km zo mee en is nog geen haar veranderd.

            de reden dat die joint de culassen sneuvelden was omdat dit nog papieren versies waren. de garage waarschuwde mij nog dat het de originele is en ik dus heel kalm moest rijden. er is wel wat olieverlies nu maar de joint is nog steeds de originele (494 000km nu)

            Comment


            • #7
              Na 1 km is dat oke, na 200 meter nog niet met een 240d...na echte koude start bij min 15 heb je idd 9 vermogen

              Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

              Comment


              • #8
                Zit met hetzelfde, 1.4 diesel en 3500 toeren bij 130-140. In de winter (als het vriest) vertrek ik 15 minuren vroeger en rij eerst een blokje om. Meestal ga ik meteen de snelweg op en probeer niet te planken op de oprit, lukt ook niet altijd trouwens. En de eerste km's rij ik braaf 110-120 (+- 3000tr) vanaf het moment dat de motor op temperatuur is gaat het gas er pas op.
                2012 Abarth 500 'esseesse'

                Comment


                • #9
                  Mensen zijn ook algerisch aan toeren geworden, 3000 is niet veel he...in het beste geval had je een toerenteller, anders mss streepje op je speedometer dat je aan 6500 dan wel 4500 zat (benz vs diesel) en moest opschakelen

                  Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

                  Comment


                  • #10
                    Wat een luxe, van je werk vertrekken en zo wat onmiddellijk 120 kunnen rijden . Ik zou mij daar niet al te veel zorgen om met een koude motor die snelheden te rijden, zo lang je die niet met de voet op vloer bereikt.

                    Comment


                    • #11
                      Bij een diesel spreken ze altijd van niet te lang in hoge toeren blijven, maar ik vroeg mij al een hele tijd af wat "langdurig in hoge toeren" betekent voor een diesel. Ik vind 3500 toeren al veel voor een diesel om constant te rijden maar blijkbaar is dit geen probleem? Mijn astra rijdt 120 in 6de tegen 2200 toeren, maar mijn pick up doet ook een 3100 toeren tegen 120. Ik had altijd het gedacht dat dit vrij veel was, zeker voor een 2.5 turbodiesel maar dit is dan geen probleem?

                      Om even on topic te blijven, ik woon ook nabij de autosnelweg. Als ik met mijn pick up 95 rij dan zit ik op +- 2300 toeren. Dit doe ik dan ook de 1ste 7 tal km.

                      Comment


                      • #12
                        15 min vroeger opstaan om je wagen warm te rijden, hoe zot ben je dan
                        Gewoon rijden, zulke blokken moeten daar toch tegen kunnen. Elke motor heeft in ontwikkelings en testfases wss veel meer afgezien om te zien of het problemen geeft. Moest het problemen geven, zouden ze de motor niet op de markt brengen.

                        Comment


                        • #13
                          (15 min bespaart je nog een hoop andere stress ook, traagrijders en vuilkarren, de echte file heb je er niet mee gecoverd)

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichten
                            15 min vroeger opstaan om je wagen warm te rijden, hoe zot ben je dan
                            Gewoon rijden, zulke blokken moeten daar toch tegen kunnen. Elke motor heeft in ontwikkelings en testfases wss veel meer afgezien om te zien of het problemen geeft. Moest het problemen geven, zouden ze de motor niet op de markt brengen.
                            15 minuten vroeger opstaan om te laten draaien op de oprit ja :-D

                            Sent from my D5803 using Tapatalk

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichten
                              15 min vroeger opstaan om je wagen warm te rijden, hoe zot ben je dan
                              Heb ik ergens gezegd dat ik vroeger opsta? Ik werk op 4km van huis dus.. Maar ik doe wel minstens 2 keer per week snelweg en nee bij temperaturen onder nul ga ik niet na 300 meter al meteen constant tegen 3500 toeren rijden (dat is tenslotte maar een kleine 1000tr van de begrenzer af). Maar dan rij ik eerst via de gewone banen en draai ik pas een oprit verder de snelweg op en das ongeveer 15 minuten rijden tot ik aan de volgende oprit ben.
                              2012 Abarth 500 'esseesse'

                              Comment


                              • #16
                                Ik zit ook binnen 1km op snelweg. Ik vertrek en aan de eerste lichten trek ik drek door tot 3500toeren en ook aan de oprit trek ik door tot 3500.
                                Nu 145000km zonder proberen. Als de motor daar al niet tegenkomt. Zolang je nt tot het rood gaat zou da toch moeten kunnen

                                Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

                                Comment


                                • #17
                                  *Tegenkan

                                  Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Barie Bekijk Berichten
                                    Heb ik ergens gezegd dat ik vroeger opsta? Ik werk op 4km van huis dus.. Maar ik doe wel minstens 2 keer per week snelweg en nee bij temperaturen onder nul ga ik niet na 300 meter al meteen constant tegen 3500 toeren rijden (dat is tenslotte maar een kleine 1000tr van de begrenzer af). Maar dan rij ik eerst via de gewone banen en draai ik pas een oprit verder de snelweg op en das ongeveer 15 minuten rijden tot ik aan de volgende oprit ben.
                                    aja idd, tis 15min vroeger vertrekken, maar toch nog altijd zot.
                                    ik werk ook op 4 km van thuis, ga echt niet 15min extra rond rijden. Ik ga er van uit dat zo'n wagen er wel tegen kan. Doe al bijna 6jaar dat traject, kijkt niet echt naar de temperatuurmeter, rij redelijk vlot en nog nooit kosten gehad aan mijn wagen.
                                    en van die autostrade, trek dan rustig op, maar de motor zal niet stuk gaan van wat 3500toeren te draaien.
                                    Als je er zo mee in zit, neem dan je fiets, die kan gerust tegen een beetje koude, is nog goedkoop, goed voor je gezondheid en goed voor het milieu

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Barie Bekijk Berichten
                                      Heb ik ergens gezegd dat ik vroeger opsta? Ik werk op 4km van huis dus.. Maar ik doe wel minstens 2 keer per week snelweg en nee bij temperaturen onder nul ga ik niet na 300 meter al meteen constant tegen 3500 toeren rijden (dat is tenslotte maar een kleine 1000tr van de begrenzer af). Maar dan rij ik eerst via de gewone banen en draai ik pas een oprit verder de snelweg op en das ongeveer 15 minuten rijden tot ik aan de volgende oprit ben.
                                      Ik doe dat trouwens hoofdzakelijk voor het verbruik, ik weet uit ervaring dat een motor niet kapot zal gaan door hoog in toeren te trekken bij koude motor. Vaak genoeg gedaan met de camionettes vant werk en die dingen houden heet ook +200k km uit.
                                      2012 Abarth 500 'esseesse'

                                      Comment


                                      • #20
                                        4 km van uw werk, dan rij je toch gewoon met de fiets.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X