Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW E90 onderhoud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW E90 onderhoud

    Begin juli heb ik een E90 (2011 - 318d - N47 motor) overgenomen van een officiële dealer. Hierdoor heb ik nog 1 jaar garantie, zolang ik onderhoud laat uitvoeren bij een officiële concessie


    Onderstaand schema toont de onderhoudshistoriek aan:




    De wagen heeft momenteel 130,000km. Wat is er volgens jullie nu aan de beurt? Ik dacht aan motorolie (inclusief filter) & de microfilter (=pollenfilter). Zijn er voor de rest nog andere zaken (carterventilatie zou blijkbaar ook zeer belangrijk zijn?) die ik best eens laat nakijken?


    Alvast bedankt!
    Last edited by ; 13/10/2016, 21:59.

  • #2
    Bel naar de dealer en vraag het? Of kijk in uw boekje..
    Olie, microfilter en misschien ook de achterste remmen.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door frack Bekijk Berichten
      Bel naar de dealer en vraag het? Of kijk in uw boekje..
      Olie, microfilter en misschien ook de achterste remmen.

      Wat second opinions sprokkelen kan nooit geen kwaad denk ik . Bovenstaande Excel is trouwens opgemaakt aan de hand van het boekje. Maakt het iets overzichtelijker.

      Ik heb het eigenlijk meer op het feit welke intervallen aangeraden worden.
      Pas na 30,000 de olie vervangen is volgens mij bijvoorbeeld al veel te veel.
      Last edited by ; 13/10/2016, 19:11.

      Comment


      • #4
        Zet om te beginnen de bouwjaar en de motorisatie erbij .

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ciamician Bekijk Berichten
          Wat second opinions sprokkelen kan nooit geen kwaad denk ik . Bovenstaande Excel is trouwens opgemaakt aan de hand van het boekje. Maakt het iets overzichtelijker.

          Ik heb het eigenlijk meer op het feit welke intervallen aangeraden worden.
          Pas na 30,000 de olie vervangen is volgens mij bijvoorbeeld al veel te veel.
          Die hedendaagse volsynthetische oliën kunnen nog meer km's aan.

          Comment


          • #6
            Ik heb bij mijn 18d op 110k ook de olie van de versnellingsbak laten vervangen. Dit was wel niet bij een officiële garage. Ik weet niet of ze bij BMW erg happig zijn om dit te doen.

            Comment


            • #7
              BMW neemt net als andere merken een ruim veilige marge in het opstellen van die onderhoudsintervallen hoor.
              tis al geen drama als je eens 10k km over zo'n interval zit
              lets have some more member berries

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                BMW neemt net als andere merken een ruim veilige marge in het opstellen van die onderhoudsintervallen hoor.
                tis al geen drama als je eens 10k km over zo'n interval zit
                sliiiiiiiiiiiiiiik... dat zou ik nu precies niet aanraden...
                The shark is BACK! BMW 635csi

                BMW E24 635csi 1985
                BMW F10 520da 2012
                MINI Clubman Cooper 2017


                2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                Comment


                • #9
                  Ik denk dat ze zeker en vast ook uw ruitersproeier reservoir zullen bijvullen, en mogelijks ook wat lucht in uw banden pompen

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                    sliiiiiiiiiiiiiiik... dat zou ik nu precies niet aanraden...
                    Welke intervallen zou jij dan aanraden?

                    Ik ben zelf van mening dat BMW hun intervallen nogal ruim neemt, zeker qua olie(filter)...

                    Comment


                    • #11
                      Ik neem gewoon altijd 20k km voor m'n diesels die ik al gehad heb, en 15k voor de E46 330i.
                      'T is wat vroeger dan voorgeschreven, maar kan geen kwaad.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                        sliiiiiiiiiiiiiiik... dat zou ik nu precies niet aanraden...
                        Ik wil het niet aanraden, maar hier op het werk zijn er van het senior managment die zich te goed voelen om een onderhoud te plannen.
                        Er zijn hier al auto's geweest die na 4 jaar met 90.000km terug gaan zonder onderhoud.
                        Ik wil die niet kopen, maar ze gaan toch niet direct kapot.

                        Ik hou me aan het boekje, geen enkele reden om dat sneller te doen.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten
                          Ik neem gewoon altijd 20k km voor m'n diesels die ik al gehad heb, en 15k voor de E46 330i.
                          'T is wat vroeger dan voorgeschreven, maar kan geen kwaad.
                          15a20k voor een diesel is prima als het u prive wagen is en je van plan bent om er lang mee te rijden maar een e46 330i onderhoud je best van dag 1 om de 10d km anders gaat die als een varken olie zuipen. Zo stel je de revisie van een m54 zolang mogelijk uit . Nu ja 99% van de m54 motoren die rondrijden zuipen allemaal olie als zotten . Alles wat meer als een liter per 10d km zuipt is rot of heeft dringend onderhoud nodig.
                          Last edited by ; 14/10/2016, 19:36.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ciamician Bekijk Berichten
                            Welke intervallen zou jij dan aanraden?

                            Ik ben zelf van mening dat BMW hun intervallen nogal ruim neemt, zeker qua olie(filter)...
                            Je moet dit eens lezen

                            I'll give my verdict on these BMW timing chains, but first ...

                            ...my background (to hopefully show that what I'm saying has something to back it up) : I used to work for a major oil and fuels company, in oil development and testing (on the Wirral) My current job is more in the oil extraction side of things, still testing, but a very different field.

                            There is, and never was, anything inherently 'wrong' with BMWs and timing chains. The problems have occurred due to two primary factors.

                            1. The long 'official' BMW service intervals. These were brought in to keep the fleet market happy, who get rid of cars at 3-4 yrs old and 60k miles. If only 2 or 3 oil changes in that time, then maintenance costs are greatly reduced. However, oil that has done 15-18k miles has suffered a horrible amount of degradation, and its lubricating properties are pretty much shot. Fast forward 4 or 5 years, and those timing chains end up getting stretched, jump a link, and the engine is goosed.

                            2. People not cooling the turbo (especially on diesels). After a long run at speed (motorway, for example), you pull into the service station and switch off the engine immediately. The oil that is around the bearings of the turbocharger stops moving, and sits there. The turbo is at a high temperature, and that oil basically gets cooked. Some of it turns to solid carbon. Eventually, those lumps of carbon dislodge and move around the engine. You HOPE that they end up in the sump. However, they'll also tend to get stuck in any really small pipe/mozzle - like the ones that spray the oil onto the timing chain to keep it lubricated, for example. Those block up, no oil on timing chain, engine goosed again.

                            Basically, to greatly avoid these problems : change oil/filter at most every 10,000 miles, and idle the engine for a minute or 2 after a long run at speed, or if you've been towing.
                            The shark is BACK! BMW 635csi

                            BMW E24 635csi 1985
                            BMW F10 520da 2012
                            MINI Clubman Cooper 2017


                            2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                            BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                            Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                            VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                            Comment


                            • #15
                              Beemer, dan moeten ze hun kettingen zo maken dat ze wel tegen die lange intervals kunnen. Genoeg andere motoren met net dezelfde of langere intervals waar geen kettingen van rekken hé. Wat ik wel geloof is dat de ketting van de N47 gevoeliger is aan misbruik dan de andere gemiddelde ketting. Daarom ook dat de ene er wel last van heeft en de andere niet.

                              Comment


                              • #16
                                Volledig met eens. Maar in deze situatie zou ik toch maar op veilig spelen en het onderhoud niet langer rekken dan nodig.
                                The shark is BACK! BMW 635csi

                                BMW E24 635csi 1985
                                BMW F10 520da 2012
                                MINI Clubman Cooper 2017


                                2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                                Comment


                                • #17
                                  Daarom dat ik hem binnen 2 weken eens ga binnen steken, beter de olie iets te vroeg vervangen dan te laat.

                                  En wat met de andere filters? Kan je ze vragen om eens de luchtiflter na te kijken of hij niet te veel is, al zwieren ze dat dan ook direct ook op de factuur waarschijnlijk? Is 80k met dezelfde remmen (achter) trouwens niet extreem lang voor een RWD? Carterventilatie zie ik ook hier & daar terugkomen en zou zeer belangrijk zijn, maar is in de iDrive / onderhoudsboekje nergens te bespeuren.
                                  Last edited by ; 15/10/2016, 10:25.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Na mijn 'catastrophic failure' met m'n 316i (1.6 turbo) en alle dingen die ik heb gelezen (cfr. uitleg Beemer) heb ik ook besloten om m'n klein onderhoud interval te halveren van 30k naar 15k km.
                                    Koolstofresten die in je olie circuleren zijn dodelijk, vergelijk het met een bloedklonter, er moet maar een cruciaal leidingke verstopt raken en je motor is naar de filistijnen.
                                    Ik vermoed - maar weet niet zeker - dat turbo benzine motoren op dit vlak nog gevoeliger zijn dan diesels.
                                    De meeste N47 krijgen toch pas problemen boven de 100k km, zo lang heeft de mijne het niet uitgehouden.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Ciamician Bekijk Berichten
                                      Is 80k met dezelfde remmen (achter) trouwens niet extreem lang voor een RWD.
                                      Ik heb na 115k volgens de boordcomputer nog 39k op de remmen voor en nog 60k op die achteraan te gaan. Ik heb me ook al afgevraagd of dit kan, maar ze zijn onlangs nagekeken en ik ga die afstanden wss ook halen met mijn eerste set remmen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Onbegrijpelijk. Vroeger zaten mensen te klagen als ze snel op onderhoud moesten, nu zijn de intervallen verlengd (vooral dankzij de goede hedendaagse oliën), nu is 't weer niet goed.

                                        Als ik het goed begrijp lokt BMW dus incidenten als de N47 ketting zelf uit?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X