Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Hangt af wat voor jou snelweg rijden is... 90km/h, 120km/h of 180km/h
Cilinderinhoud is maar 1 van de vele factoren die de max snelheid en het acceleratie vermogen bepalen van een wagen.
Mijn pick-up (2.5 turbo diesel) doet 0 - 100 in ongeveer 20sec. Ik blijf dan ook op de snelweg 100km/h (+- 2500 t/min) rijden omdat dit de meest comfortabele snelheid is voor die wagen op de snelweg. Door de korte versnellingen van die wagen is het een slome diesel, maar met een aanhangwagen met 2,5 ton doet hij dat nog altijd in +-20sec, daar is hij voor gemaakt. Niet om 180 te rijden.
Daar tegen rij ik met mijn Astra comfortabel 130-140, ook al is dat maar een 1.7. Maar hang er geen aanhangwagen aan of je geraakt niet vooruit .
Met elke wagen kan je de autosnelweg op, bizar dat sommige mensen je blijkbaar iets anders wijsmaken.
Een 1.4 zal meer werken om 120 te rijden, maar geraakt er perfect. Als je echter consequent 140 ermee wil rijden, zal hij sneller slijten natuurlijk.
Massa die moet verplaatst worden, weerstand, overbrenging, ... er is zoveel meer dan de cilinderinhoud. 1.2 tdi met 45 pk heb ik wat ervaring mee en die deed geen 2500 toeren aan 120.
Ik rij zelf met een 1.4 diesel met 68pk (mijn ouders trouwens ook) Ik doe wekelijks snelweg en dat is geen probleem. Verwacht alleen niet dat je er snelheden mee kunt halen waar je je rijbewijs mee kwijt kunt spelen, de mijne heeft het gehad bij 140 vanaf dan is het gewoon oncomfortabel. Maar zeggen dat je met een 1.4 geen snelweg kunt doen is gewoon bullshit. Echter, doe je dagelijks veel snelweg zou ik een 1.4 toch links laten liggen.
hier al bijna 180dkm met een 1.3cdti'tje in een Astra Sports Tourer. Geen racemachien maar dat kan perfect mee met het verkeer, stad en snelweg. Gewoon wat opletten bij voorbijsteken, je hebt iets meer tijd nodig maar voor de rest geen klagen over. 130-140 op de snelweg is geen probleem.
Nee, geen probleem. Ik rijd dagelijks twee keer 60 kilometer snelweg met een 1.2 diesel met 75 pk. Dat gaat zeer goed aan om het even welke snelheid. Om auto's in te halen moet ik soms wel eens van vijfde (mijn hoogste) versnelling naar vierde, maar erg is dat niet.
Het gewicht en de vorm van de auto zullen een factor spelen: lichter en minder luchtweerstand (minder groot frontaal oppervlak) zijn beter.
O, en de cilinderinhoud zegt niet alles: het vermogen en koppel zijn de factoren die het doen. 60 pk met 120 Nm zal minder comfortabel zijn dan 80 pk en 180 Nm, zelfs met dezelfde cilinderinhoud. Dus: "minder comfortabel", niet "onmogelijk". Maar ook dat is relatief, zie David67 die perfect met zijn Mii op de snelweg kan.
die kunnen idd gewoon mee.
als die turbos hebben, wordt het vermogen genoeg opgekrikt uit die kleine dieseltjes om grotere cilinderinhoud te evenaren.
een 1.2TDI met 70pk is zeker even snel als een 1.9D met 69pk. echter begint het wat te spelen als je zware lasten moet meezeulen. die 1.9 is een koppelrijde dieselmotor met veel koppel op lage toeren. daar laat je de koppeling los en die is weg. zo een 1.2TDI'tje zal je ff gas moeten geven zodat de turbo in gang schiet, dan de koppeling op gemak laten kopen en acceleren. bij het schakelen zul je misschien wat hoger in toeren moeten blijven om de turbo constant mee te hebben.
als een motor minder performant is, dan zal de fabrikant daar zeker op inspelen door ofwel kleinere bandenmaat te steken, of een andere eindversnelling in de versnellingsbak. de motor zal meer toeren draaien op dezelfde snelheid dan een andere zwaardere auto .
bv zal zo een kleine motor op 150km/h al aan 4500rpm draaien in hoogste versnelling en zit op zijn max, terwijl een dikke bak dat aan 3500rpm doet (en bijgevolg nog kan doortrekken als die wil)
Comment