Mededeling

Collapse
No announcement yet.

motorinhoud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Bon, het komt erop neer: een 1,4 in een niet zo zware carrosserie, is best ok.
    Zeker in gewoon stadsverkeer. Als je echter consequent heel wat (of enkel) snelwegkilometers afmaalt, is het beter een wat zwaardere motor te nemen.

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
      bv zal zo een kleine motor op 150km/h al aan 4500rpm draaien in hoogste versnelling en zit op zijn max, terwijl een dikke bak dat aan 3500rpm doet (en bijgevolg nog kan doortrekken als die wil)
      Oei, met wat een bak rij ik dan?
      Mijn 1.4 benzine draait slechts 3000 rpm bij 150 km/u

      Een Alfa Giulietta 1.4 TCT 170 pk

      Vroeger had je daar een 2.8 V6 voor nodig

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
        Wat is de toegevoegde waarde van dit bericht ?
        Je moet 'm wat meepraten, dat heeft het sukkelaarke wat minder graag.

        Comment


        • #24
          Enfin...

          Huidige 1.4 dieselmotoren zijn krachtig genoeg om lange ritten tegen legale snelheden op de autosnelwegen af te haspelen.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
            Oei, met wat een bak rij ik dan?
            Mijn 1.4 benzine draait slechts 3000 rpm bij 150 km/u

            Een Alfa Giulietta 1.4 TCT 170 pk

            Vroeger had je daar een 2.8 V6 voor nodig
            t ging hier over een kleine dieselmotor. niet over een turbo geblazen naftje.

            om een goeie vergelijking te maken, moet je een origineel turbo naftblok nemen van vroeger en gene atmosferische V6. ik ken er 2 bij specs:
            oude ford sierra cossworth. 2.0 4cilinder, 16klepper met turbo (1985-1987).
            standaard 220pk.
            stage 1 (chip + actuator): 270pk
            stage 2 (injectoren): 300pk
            stage 3 (chip, injectoren, intercooler, uitlaat,...): 320pk
            stage 4 en stage 5 zijn 380 en 420pk. en dat allemaal uit zo een 'oude' 2.0 4cilinderblok. is al wat anders dan een 1400tje

            de capri zakspeed had in 1981 een 1.4turbomotor met 495pk !!! en een 1.7turbo met 600pk

            en ps: zo een oude 2.8V6 houd je echt niet bij met je alfa hoor (turbo en turbo vergelijken, geen slome atmo hé).
            jouw alfa 1.4TCT : 1368cc 4I, 170pk@5500rpm, 250Nm@2500rpm, 0-100 in 7.7s, top 218km/h. de uwe weegt 1280kg
            ford capri tickford: 2792cc V6, 205pk@5000rpm, 360Nm@3000rpm, 0-100 in 6.0s, top 225km/h (gebouwd van 1983-1986), deze weegt 1245kg
            Last edited by andydv; 19/10/2016, 12:12.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
              Oei, met wat een bak rij ik dan?
              Mijn 1.4 benzine draait slechts 3000 rpm bij 150 km/u

              Een Alfa Giulietta 1.4 TCT 170 pk

              Vroeger had je daar een 2.8 V6 voor nodig
              Maar in uw 6de versnelling zit er niet veel pit meer in he dat is puur voor het verbruik gedaan en zelfs dat is marginaal lager dan in 5de waarbij de motor toch iets meer overschot heeft. De theoretische topsnelheid van die bak is +300. In principe, uitgaande van een top van 240 km/u aan 6000 toeren, is 3000 toeren bij 120 km/u de 'ideale' 6de versnelling. Langer versnelling gaat de prestaties niet ten goede enkel het verbruik en comfort een beetje.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                t ging hier over een kleine dieselmotor. niet over een turbo geblazen naftje.

                om een goeie vergelijking te maken, moet je een origineel turbo naftblok nemen van vroeger en gene atmosferische V6. ik ken er 2 bij specs:
                oude ford sierra cossworth. 2.0 4cilinder, 16klepper met turbo (1985-1987).
                standaard 220pk.
                stage 1 (chip + actuator): 270pk
                stage 2 (injectoren): 300pk
                stage 3 (chip, injectoren, intercooler, uitlaat,...): 320pk
                stage 4 en stage 5 zijn 380 en 420pk. en dat allemaal uit zo een 'oude' 2.0 4cilinderblok. is al wat anders dan een 1400tje

                de capri zakspeed had in 1981 een 1.4turbomotor met 495pk !!! en een 1.7turbo met 600pk

                en ps: zo een oude 2.8V6 houd je echt niet bij met je alfa hoor (turbo en turbo vergelijken, geen slome atmo hé).
                jouw alfa 1.4TCT : 1368cc 4I, 170pk@5500rpm, 250Nm@2500rpm, 0-100 in 7.7s, top 218km/h. de uwe weegt 1280kg
                ford capri tickford: 2792cc V6, 205pk@5000rpm, 360Nm@3000rpm, 0-100 in 6.0s, top 225km/h (gebouwd van 1983-1986), deze weegt 1245kg
                http://fcapri.homelinux.com/technical/45.htm
                Je kennis van Ford is fenomenaal maar soms zit je er toch wel eens naast hoor een Ford Sierra RS Cosworth van 1985 tot en met 1989 had 204pk je hebt wel de speciale serie gehad in 1987 van de Sierra RS 500 Cosworth en die had 224pk maar was beperkt tot 500 stuks om een homologatie mogelijk te maken, het was de productie van 1990 tot 1992 die 220pk had.
                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                  Je kennis van Ford is fenomenaal maar soms zit je er toch wel eens naast hoor een Ford Sierra RS Cosworth van 1985 tot en met 1989 had 204pk je hebt wel de speciale serie gehad in 1987 van de Sierra RS 500 Cosworth en die had 224pk maar was beperkt tot 500 stuks om een homologatie mogelijk te maken, het was de productie van 1990 tot 1992 die 220pk had.
                  sierra is te jong voor mij :-)
                  hangt er ook een beetje vanaf welke documentatie je voorgeschoteld krijgt. daar werd nogal eens overdreven vroeger.
                  zo had de gewone 2.8i V6 in de sierra 150pk maar had identiek dezelfde motor in de capri ineens 160pk.

                  de eerste of latere sierra cossworth zijn in principe dezelfde motor en hangt het er enkel vanaf hoe de chip werd geprogrammeerd en hoe de turbodruk werd afgesteld.
                  eerste sierra is dus idd 204pk, had beter eerst eens gegoogled voor hier mijn 'gedacht' neer te schrijven

                  Comment


                  • #29
                    Mijn vorige wagen was een Ford Fiesta 1.4 TDCi met 68 pk (90 na chippen)

                    Als 2e eigenaar een 130.000km mee gebold (totaal bij verkoop was 200.000).
                    Kon goed mee met het verkeer (zeker na chippen). Autostrade was 145 (op gps) het maximale qua comfort... Daarboven werd het te luid want teveel tr/min.
                    Nooit grote motorische problemen mee gehad. (enkel retourleidingen en brandplaatjes van de injectoren moeten vervangen, gekend probleem bij deze blokjes)

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                      sierra is te jong voor mij :-)
                      hangt er ook een beetje vanaf welke documentatie je voorgeschoteld krijgt. daar werd nogal eens overdreven vroeger.
                      zo had de gewone 2.8i V6 in de sierra 150pk maar had identiek dezelfde motor in de capri ineens 160pk.

                      de eerste of latere sierra cossworth zijn in principe dezelfde motor en hangt het er enkel vanaf hoe de chip werd geprogrammeerd en hoe de turbodruk werd afgesteld.
                      eerste sierra is dus idd 204pk, had beter eerst eens gegoogled voor hier mijn 'gedacht' neer te schrijven
                      in 1986 haalde een premium merk 1400 pk uit een 1500cc klein motortje.

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Gastje Bekijk Berichten
                        in 1986 haalde een premium merk 1400 pk uit een 1500cc klein motortje.
                        Maar die haalde wel geen levensduur van 5000 km.

                        Comment


                        • #32
                          Meer toeren draaien is niet zeker. De 1.2 TDI draaide weinig toeren. Ze steken er lange versnellingen in tegenwoordig om het verbruik te drukken. In die mate zelfs dat je voorzichtig met de koppeling moest zijn bij het vertrekken.

                          Comment


                          • #33
                            Mijn zoon rijdt met een 3 cilinder Polo met 1.4 TDI met 80pk.
                            Dat bolt vlot, en is ook op de autostrade aangenaam voor ritten van 50-100km. Uiteraard maakt dat meer lawaai, maar dat is zeker geen echt trage auto.
                            Je moet het toerental wel boven de 1800 houden, en dan krijg je rond 2000t een kleine duw. Versnellingsbak is behoorlijk lang, en als je daarmee rustig 120 rijdt kom je met minder dan 4l toe. 3.5 is ook al gelukt.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                              Meer toeren draaien is niet zeker. De 1.2 TDI draaide weinig toeren. Ze steken er lange versnellingen in tegenwoordig om het verbruik te drukken. In die mate zelfs dat je voorzichtig met de koppeling moest zijn bij het vertrekken.
                              Eerste kleine diesels met vijfbak waren een ramp vond ik, met zesbak iets beter. Nu past de 5bak in mijn Peugeot perfect bij mijn rijstijl, de evolutie naar eco heeft goed gedaan op dat vlak voor mij.
                              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                              '15 Volvo XC60 D3

                              Comment


                              • #35
                                je moet je niet blindstaren op cylinderinhoud, je kijkt beter naar het vermogen (turbo-geblazen ?), en naar het koppel (trekkracht) van de wagen.
                                Een moderne 1.4 turbodiesel in een kleine middenklasse wagen zal vlot meegaan met het verkeer. Een platte 1.4d van het jaar kruik zal niet vooruit te branden zijn.
                                2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                Comment


                                • #36
                                  Klopt, als ik zie hoe dat "zestienhonderdje" van me, die kas van 1700kg vooruit sleurt en herneemt... hoedje af!
                                  2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                  Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                  Comment


                                  • #37
                                    die oude platte diesels hadden kortere versnellingsbakken om wel vlot mee te kunnen.
                                    mijn diesel heeft een 4+E bak. in principe heb je een 4bak, en die 5de versnelling is een economic versnelling voor constant autosnelweg rijden. ik gebruik die als normale 5bak.
                                    vanaf 30km/h kan ik in 5de schakelen en draait ik 800rpm, terwijl dat bij een nieuwe motor al rap 50-55km/h is.
                                    3000rpm is iets boven de 100km/h, veel meer dan 150-160 kan je er niet mee omdat de toerenteller dan al in het rood zit

                                    Comment

                                    Working...
                                    X