450 euro budget, wat kies je daarvoor?
‘Wie zijn bedrijfswagen opzegt, kan ongeveer 450 euro per maand meer in de hand krijgen’, zei vicepremier Didier Reynders (MR) over het mobiliteitsbudget dat de regering wil uitwerken. Welke auto kies je met zulk budget?
Haalt Reynders hiermee het bedrag van een doorsnee leasingbudget aan? Met zulk budget zit je, zo horen we bij de sectorfederatie Renta, grosso modo ‘aan de onderkant van de markt’. Ook C-klasse genoemd, genre Opel Astra.
Zulke wagen kost je in private leasing 309 euro per maand. Inclusief taksen, verzekeringen, onderhoud, winterbanden enzovoort maar exclusief brandstof. En met een beperking tot 15.000 km per jaar – daarboven betaal je bij. Een fleetmanager is optimistischer: voor een budget van 450 euro is het haalbaar een basic Golf Variant (break), een Renault Megane of een BMW 1 of 2 te kiezen (exclusief tankkaart).
1.600 meer brutoloon
Of had Reynders het over het bedrag na aftrek van het voordeel van alle aard, dat de waarde van het privégebruik uitdrukt? Dan zou het veeleer om een leasingbudget van 550 euro gaan. Ruimschoots goed voor een Mercedes C-klasse, een Audi A3, Ford Mondeo of Volvo V60.
Enige tijd geleden berekende SD Worx voor ons dat het zowat 10.000 euro per jaar kost om een goed uitgeruste Golf Variant volledig zelf te bekostigen, voor iemand die 25.000 km per jaar rijdt, waarvan 4.400 km voor woonwerkverkeer. Deze chauffeur zou maandelijks ruim 1.600 euro meer brutoloon moeten krijgen als hij zijn Golf Variant van het bedrijf zou vervangen door dezelfde Golf Variant zonder er netto bij in te schieten.
Voor premiumwagens zoals de Mercedes E-klasse, Audi A6 of BMW5 met tankkaart moet een leasingbudget van 700 à 800 euro uitgetrokken worden.
‘Wie zijn bedrijfswagen opzegt, kan ongeveer 450 euro per maand meer in de hand krijgen’, zei vicepremier Didier Reynders (MR) over het mobiliteitsbudget dat de regering wil uitwerken. Welke auto kies je met zulk budget?
Haalt Reynders hiermee het bedrag van een doorsnee leasingbudget aan? Met zulk budget zit je, zo horen we bij de sectorfederatie Renta, grosso modo ‘aan de onderkant van de markt’. Ook C-klasse genoemd, genre Opel Astra.
Zulke wagen kost je in private leasing 309 euro per maand. Inclusief taksen, verzekeringen, onderhoud, winterbanden enzovoort maar exclusief brandstof. En met een beperking tot 15.000 km per jaar – daarboven betaal je bij. Een fleetmanager is optimistischer: voor een budget van 450 euro is het haalbaar een basic Golf Variant (break), een Renault Megane of een BMW 1 of 2 te kiezen (exclusief tankkaart).
1.600 meer brutoloon
Of had Reynders het over het bedrag na aftrek van het voordeel van alle aard, dat de waarde van het privégebruik uitdrukt? Dan zou het veeleer om een leasingbudget van 550 euro gaan. Ruimschoots goed voor een Mercedes C-klasse, een Audi A3, Ford Mondeo of Volvo V60.
Enige tijd geleden berekende SD Worx voor ons dat het zowat 10.000 euro per jaar kost om een goed uitgeruste Golf Variant volledig zelf te bekostigen, voor iemand die 25.000 km per jaar rijdt, waarvan 4.400 km voor woonwerkverkeer. Deze chauffeur zou maandelijks ruim 1.600 euro meer brutoloon moeten krijgen als hij zijn Golf Variant van het bedrijf zou vervangen door dezelfde Golf Variant zonder er netto bij in te schieten.
Voor premiumwagens zoals de Mercedes E-klasse, Audi A6 of BMW5 met tankkaart moet een leasingbudget van 700 à 800 euro uitgetrokken worden.
Comment