Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hervormingen 2017 - Mobiliteitsbudget

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hervormingen 2017 - Mobiliteitsbudget

    450 euro budget, wat kies je daarvoor?


    ‘Wie zijn bedrijfswagen opzegt, kan ongeveer 450 euro per maand meer in de hand krijgen’, zei vicepremier Didier Reynders (MR) over het mobiliteitsbudget dat de regering wil uitwerken. Welke auto kies je met zulk budget?

    Haalt Reynders hiermee het bedrag van een doorsnee leasingbudget aan? Met zulk budget zit je, zo horen we bij de sectorfederatie Renta, grosso modo ‘aan de onderkant van de markt’. Ook C-klasse genoemd, genre Opel Astra.
    Zulke wagen kost je in private leasing 309 euro per maand. Inclusief taksen, verzekeringen, onderhoud, winterbanden enzovoort maar exclusief brandstof. En met een beperking tot 15.000 km per jaar – daarboven betaal je bij. Een fleetmanager is optimistischer: voor een budget van 450 euro is het haalbaar een basic Golf Variant (break), een Renault Megane of een BMW 1 of 2 te kiezen (exclusief tankkaart).

    1.600 meer brutoloon

    Of had Reynders het over het bedrag na aftrek van het voordeel van alle aard, dat de waarde van het privégebruik uitdrukt? Dan zou het veeleer om een leasingbudget van 550 euro gaan. Ruimschoots goed voor een Mercedes C-klasse, een Audi A3, Ford Mondeo of Volvo V60.
    Enige tijd geleden berekende SD Worx voor ons dat het zowat 10.000 euro per jaar kost om een goed uitgeruste Golf Variant volledig zelf te bekostigen, voor iemand die 25.000 km per jaar rijdt, waarvan 4.400 km voor woonwerkverkeer. Deze chauffeur zou maandelijks ruim 1.600 euro meer brutoloon moeten krijgen als hij zijn Golf Variant van het bedrijf zou vervangen door dezelfde Golf Variant zonder er netto bij in te schieten.
    Voor premiumwagens zoals de Mercedes E-klasse, Audi A6 of BMW5 met tankkaart moet een leasingbudget van 700 à 800 euro uitgetrokken worden.

    Last edited by CaliforniaDream; 19/10/2016, 10:37.
    Classic cars on demand

    www.facebook.com/CaliforniaDream.be
    www.californiadream.be

    - It's time to make your dream come true -

  • #2
    Nog interessante artikels:

    "Nieuwe fiscaliteit bedrijfsauto's treft luxewagens"


    "Krijgt u straks minder bedrijfswagen en meer nettoloon?"
    Classic cars on demand

    www.facebook.com/CaliforniaDream.be
    www.californiadream.be

    - It's time to make your dream come true -

    Comment


    • #3
      Probleem is dat het nooit in evenwicht zal zijn.

      Men zal nooit zoveel netto extra aan een werknemer kunnen geven dat hij een gelijkaardige wagen particulier voor dezelfde of lagere kostprijs kan bekostigen, zodat het voor hem interessant wordt. Tenzij deze bewust kiest voor een bescheiden tweedehands wagen, en het eventuele verschil op zak steekt. En gezien een auto de status weerspiegelt, zal de werknemer altijd daarvoor kiezen.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
        Probleem is dat het nooit in evenwicht zal zijn.

        Men zal nooit zoveel netto extra aan een werknemer kunnen geven dat hij een gelijkaardige wagen particulier voor dezelfde of lagere kostprijs kan bekostigen, zodat het voor hem interessant wordt. Tenzij deze bewust kiest voor een bescheiden tweedehands wagen, en het eventuele verschil op zak steekt. En gezien een auto de status weerspiegelt, zal de werknemer altijd daarvoor kiezen.

        Zo zijn er mensen die dmv een leasebak groter en sjieker rijden dan ze zelf zouden kunne of willen permitteren. Deze zie ik mss wel voor de bucks gaan.

        Comment


        • #5
          Andersom kan ook, sommige echte autoliefhebbers willen misschien liever elke dag ik zeg maar wat liever met eigen opleg met veel plezier een Jaguar of BMW5 rijden eventueel van een paar jaar oud, dan tegen hun zin met een basis VW Golf omdat hun leasebudget beperkt is.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
            Zo zijn er mensen die dmv een leasebak groter en sjieker rijden dan ze zelf zouden kunne of willen permitteren. Deze zie ik mss wel voor de bucks gaan.
            Zo zullen er zeker zijn, maar hoe groot zou die groep binnen het geheel zijn? We leven ook in een tijd waar uiterlijk vertoon/schijn zeer belangrijk is, ongeacht waarop het gefundeerd is.

            Comment


            • #7
              Er zijn ook koppels die 2 firmawagens hebben die er eigenlijk geen 2 nodig hebben. Denk dat die rap 1 firmawagen met tankkaart voor in het weekend en een treinabonnement extra hebben + nettoloon in het handje.
              2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

              Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

              Comment


              • #8
                Dit is vooral ook de bedoeling denk ik, die 'overbodige' salariswagens er van tussen halen. Hoeveel firma's zijn er niet die een wagen geven als onderdeel van het loonpakket, zelfs al woon je bij wijze van spreken om de hoek of heb je geen rijbewijs.
                MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                Comment


                • #9
                  Het is dan ook een loonvoordeel geworden hé, of je nu dicht woont bij je werk of niet, iedereen kan een auto gebruiken.

                  Comment


                  • #10
                    Niet als je partner er ook al ene heeft. Wat is daar de toegevoegde waarde van? Dan liever centen toch?
                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                    Comment


                    • #11
                      Ook dat is relatief, eens met twee uit werken en kinderen, is een tweede wagen best handig. Maar hoeft daarom geen leasing te zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                        Ook dat is relatief, eens met twee uit werken en kinderen, is een tweede wagen best handig. Maar hoeft daarom geen leasing te zijn.
                        tweede handige wagen kan idd best een pak goedkoper dan leasen aan 450 euro per maand
                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                        Comment


                        • #13
                          Voor 450 /maand kun je zelfs gerust een private lease doen van een kleine middenklasser en nog geld overhouden
                          MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                            Ook dat is relatief, eens met twee uit werken en kinderen, is een tweede wagen best handig. Maar hoeft daarom geen leasing te zijn.
                            Goed ja maar mijn punt is dat niet iedereen die nodig heeft terwijl je nu geen keuze hebt.
                            MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                            Comment


                            • #15
                              Waarom ze gewoon niet aan iedereen de optie laten: aftrekbaar stuk firmawagen + aftrekbaar stuk brandstoffen (gemiddelde) = netto uit te betalen, en ook netto operatie voor de werkgever (dus zonder patronale bijdragen en andere loongebonden kosten).
                              dus eigenlijk gewoon hetgeen het kost aan de werkgever doorstorten aan de werknemer. Er zullen er rap een heel deel tekenen. Milieu zal erop vooruitgaan want veel meer met openbaar vervoer. De mensen die dan zelf iets kopen zullen minder rijden want ze moeten zelf de brandstof betalen. En de staat wint want de firmawagens die blijven, daar verdienen ze de taks op de tankkaarten mee.

                              Maar ik vermoed dat de autolobby zich wel deels gemoeid zal hebben.
                              2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                              Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                              Comment


                              • #16
                                Klinkt niet slecht, maar zal inderdaad serieuze impact op de autoverkoop hebben. Ook dat is iets wat de staat zal voelen (btw, minder inschrijvingen, etc.)

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                                  Klinkt niet slecht, maar zal inderdaad serieuze impact op de autoverkoop hebben. Ook dat is iets wat de staat zal voelen (btw, minder inschrijvingen, etc.)
                                  Maar wel hopelijk minder schade aan de economie door minder files.
                                  2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                  Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                                    Maar wel hopelijk minder schade aan de economie door minder files.
                                    Vraag is wat de overheid het snelst zal voelen in haar budget.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                                      Vraag is wat de overheid het snelst zal voelen in haar budget.
                                      geen van de 2.

                                      elke euro die binnenkomt wordt onmiddellijk elders gespendeerd om putten te vullen.
                                      2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                      Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                                        geen van de 2.

                                        elke euro die binnenkomt wordt onmiddellijk elders gespendeerd om putten te vullen.
                                        En om die reden zal de regering waarschijnlijk geen maatregelen nemen die dreigen een directe impact op de inkomsten te hebben.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X