Ik rij zeer graag met de wagen, maar het moet wel zalig zijn zo naar je werk te pendelen als je veel file hebt!
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wat is jouw mening over zelfrijdende autos?
Collapse
X
-
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
-
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichteneen gewetenskwestie is iets die niet bestaat dus waarom zou je er iets op moeten baseren. wiskunde is universeel en pure logica en dus de manier van werken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenJa, maar toch stelt het probleem zich. Heb hier en daar al artikels gelezen hierover.
ik blijf er bij dat men uiteindelijk overal dit princiepe zal zien:
lets have some more member berries
Comment
-
Laat ik duidelijk zijn dat ik heel graag met de wagen rij. Moet niet per se altijd te snel zijn, maar wel vlot.
Aan de andere kant: bumperen in de file is niet mijn idee van fun.
Dus voor dat bumperen wil ik graag een zelfrijdende auto, wanneer ik wel vlot kan rijden wil ik dit ook af kunnen zetten.
Ik vermoed dat er veel zo over denken.
Nu zijn de huidige autonome systemen mooi, vereisen nog steeds dat de gestuurder handen op het stuur heeft en oplet.
Ik vrees dat er eerst nog meer ongevallen gaan gebeuren omdat de chauffeurs dat niet doen en teveel op techniek vertrouwen die nog niet matuur genoeg is (zie ongeval met Tesla en vrachtwagen waarbij chauffeur film aan het kijken was)
Het is allemaal een kwestie van sensoren en voorspelbaar gedrag van andere chauffeurs.
Dat auto's daarbij met mekaar communiceren zal zeker veel helpen, maar dan moet je dus voldoende gelijkaardige auto's hebben.
Heb je er wel zo voldoende en is de weginformatie nog uitgebreid, dan kan een auto volgens mij wel volledig autonoom rijden.
Ik vrees echter dat het vanaf dan zeer duur (belasting en vooral verzekering) zal worden om manueel te rijden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Self Driver Bekijk BerichtenHallo,
Ik ben de administrator van www.self-driving-future.com. Ben beiden een groot ethousiast van autos en technology.
Momenteel ben ik bezig met een case study over de meningen van zelfrijdende wagens bij autoliefhebbers.
Doe mij een plezier en deel hieronder uw eerlijke mening, vragen en opmerkingen!
Bedankt!
Self Driver
- veiliger dan zelf rijden, want geen menselijke fout
- potentieel efficiënter omgaan met hulpbronnen, zowel door verbruik (anticiperen op de omgeving met grotere doorvloeiing als gevolg, wat goed is voor de luchtvervuiling) als door minder voertuigen nodig (structureel autodelen wordt mogelijk, minder auto's op de weg, meer plaats in onze steden en op onze wegen)
- minder tijdverlies en minder stress door tijdens het transport niet meer te moeten bezig zijn met het rijden
De paar nadelen zijn eerder psychologisch van aard:
- "wat met een ongeval" / moraliteit van de software... maar dat is een nonsens-vraag, we leggen onze levens zo vaak in handen van anderen (vliegtuigen, die zelf afhangen van luchtverkeersleiding, treinen, die zelf afhankelijk zijn van centrale instructies, ...) zonder daar ook maar een moment bezwaren rond te maken.
- "minder auto's is slecht voor de economie"... in principe correct, ware het niet dat de gezondheidsbonus me vele malen groter lijkt dan het economische nadeel van autofabrikanten die minder zouden verkopen (en dus minder volk te werk zouden stellen) - vergelijk het met minder werknemers in de tabaksindustrie, we hebben daar per saldo alleen maar voordeel uit gehaald
- ik wil zelf kunnen rijden... volledig begrijpelijk, maar wat velen vandaag ervaren in hun autogebruik kan je bezwaarlijk als plezierig autorijden omschrijven (denk maar aan hoeveel de automaat aanhangen, omwille van de vele files)
Ik cross nu zelf met een MX-5 rond, maar dat is net om het woon-werk-verkeer nog een beetje plezierig te houden. Hetzelfde traject (twee uur per dag) is met een ander soort van wagen slaapverwekkend saai. Als ik dat traject kan doen met een wagen die voor mij rijdt: ik twijfel geen moment. Dan kan ik in het weekend nog altijd mijn plezierauto van stal halen om eens een old-school-tripje te gaan doen.
De weerstand rond zelfrijdende auto's lijkt me typisch voor elke fundamenteel nieuwe technologie. Toen de automobiel onze maatschappij kwam binnenrijden, waren de eigenaren en bestuurders van paard en kar radicaal tegen. Voor dat fenomeen bestaat een mooi woord: Luddieten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk BerichtenDan kan ik in het weekend nog altijd mijn plezierauto van stal halen om eens een old-school-tripje te gaan doen.
Comment
-
mag er voor mij direct komen, mijn woon-werk verkeer is ??n en al ergernis
ergernis vooral omwille van de gebrekkige/onaagepaste infrastructuur ... voor mij geen probleem dat iemand graag overal tegen 50 wil rijden, het probleem is dat je er nergens voorbij kan.
autos gaan volgens mij nooit volledig autonoom kunnen/mogen rijden zo lang er nog "gewone" (onvoorspelbare) autos rondrijden die hun gedragingen niet kunnen communiceren met autonome wagens. Ze kunnen, beginnend van een blanco canvas (bv in Arizona), perfect een nieuwe stad bouwen die volledig voorzien is op zelfrijdende autos.
Hier in europa zijn ze eigenlijk verplicht om eerst alles plat te gooien
Zal hier dus nog niet voor direct zijn.Audi A5 2.7TDI Multitronic
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk BerichtenEr is eigenlijk maar weinig dat in het nadeel van de zelfrijdende auto spreekt:
- veiliger dan zelf rijden, want geen menselijke fout
- potentieel efficiënter omgaan met hulpbronnen, zowel door verbruik (anticiperen op de omgeving met grotere doorvloeiing als gevolg, wat goed is voor de luchtvervuiling) als door minder voertuigen nodig (structureel autodelen wordt mogelijk, minder auto's op de weg, meer plaats in onze steden en op onze wegen)
- minder tijdverlies en minder stress door tijdens het transport niet meer te moeten bezig zijn met het rijden
- Minder voertuigen nodig ? Die conclusie snap ik niet.
- Minder tijdverlies ? Ik zou niet weten hoe ik minder tijd verlies als mijn auto mij ergens brengt tegenover als ik mijn auto ergens breng.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten- Geen menselijke fouten, maar dan wel mogelijks computerfouten.
- Minder voertuigen nodig ? Die conclusie snap ik niet.
- Minder tijdverlies ? Ik zou niet weten hoe ik minder tijd verlies als mijn auto mij ergens brengt tegenover als ik mijn auto ergens breng.
- Zelfrijdend op zich gaat het aantal voertuigen niet verminderen. Maar ik ga er van uit dat de technologie daar niet bij stopt, en dat het gemakkelijker wordt om je auto te delen, of om in te schrijven op een deelsysteem waarbij carpooling en aanverwanten makkelijker worden. Als je kijkt hoe jongeren aankijken tegen mobiliteit (en hoe snel ze hun rijbewijs halen), dan is dit een logische trend: meer doen met de beschikbare auto's (die vandaag het gros van de tijd gewoon stilstaan op een stuk beton of asfalt... "geparkeerd", noemen ze dat)
-Zelfrijdend is vandaag qua tijdsbesteding identiek aan zelf rijden. Ik ga er van uit dat zelfrijdend over afzienbare tijd "handsfree" wordt, waardoor je tijd hebt voor andere zaken (zoals in een trein). Handsfree zal misschien niet overal kunnen, maar ik kan het me bijvoorbeeld perfect voorstellen op gewest- en snelwegen (want rechtdoor, redelijke infrastructuur en grote voorspelbaarheid)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten.. tijd hebt voor andere zaken (zoals in een trein).
Comment
-
met de huidige infrastructuur is dat gewoon een ramp. teveel bochten, onvoorzienigheden, onlogische verkeersregels,...
als zelfrijdende autos opkomen, vermoed ik dat het op autosnelwegen zal zijn. een aparte rijstrook enkel voor autonome wagens. binnendoor neem je zelf de controle, op autosnelweg zeg je waar de auto eraf moet en vertrekt die.
desnoods via communicatie kan die u een andere afrit voorstellen bij file of ongeluk.
daarna zal de binnenstad aangepast worden zodat enkel 'propere' autonome wagens erin mogen. en daarna zullen de andere wegen volgen. maar belgie kennende, is dat nog niet voor direct. in amerika is dat allemaal veel makkelijker, vooral in de steden, omdat ze daar dambordpatronen hebben voor de wegen.
voor autosnelweg vind ik het nog toelaatbaar. die autos kunnen allemaal schoon in treintje aan dezelfde snelheid rijden, gaan op tijd voorsorteren. als die voor minder files zorgt, geen probleem. ik rijd ook heel graag maar als ik door andermans onkunde weeral eens 30min verlies in de file...
de vraag is, hoe beveilig je dergelijke systemen tegen hacken... je zou zo een auto maar eens programmeren om alles aan te rijden (was zoiets niet in de film van i, robot?)Last edited by andydv; 30/10/2016, 07:41.
Comment
-
Er bestaat toch zoal iets? Het openbaar vervoer!
Ik rij toch nog altijd liever zelf, denk ni dat ik op mijn gemak zou zitten in een auto die zelf rijd in de verkeerschaos van nu.
Probleem van de files is da we allemaal zo graag alleen in de auto zitten en niet van iemand afhankelijk willen zijn, ik rij ook veel te graag met de auto, gelukkig met men ploegenwerk heb ik daar weinig of geen last van.
Comment
-
Men zou hier eerst een eenduidige definitie hanteren van wat men een zelfrijdende auto noemt. Anders vergelijken wij appelen met peren. Voor mij heeft een zelfrijdende auto geen stuur nog pedalen nodig, anders kan de bestuurder nog met zijn eigen stommiteit verkeerde bewegingen veroorzaken als een file verandering terwijl een andere telegestuurde wagen ernaast rijdt. Als de bestuurder nodig blijft om het boeltje te controleren kan men nauwelijks spreken van een zelfrijdende wagen, amper van een assistentiemiddel bij het rijden waar de bestuurder eerste viool blijft spelen.
Men ziet al nu hoe oplettend sommige bestuurders zijn aan het stuur, ik kan dus maar grote twijfels hebben over hun ingesteldheid als wij ze doen geloven dat de wagen als in de hand heeft.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk BerichtenEr bestaat toch zoal iets? Het openbaar vervoer!
Het openbaar vervoer brengt je op een moment dat het niet past van een plaats waar je niet bent naar een plaats waar je niet moet zijn op een moment dat het niet uitkomt.
Niet echt te vergelijken dus. Zo'n auto zou ik niet willen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk BerichtenHehe, niet echt.
Het openbaar vervoer brengt je op een moment dat het niet past van een plaats waar je niet bent naar een plaats waar je niet moet zijn op een moment dat het niet uitkomt.
Niet echt te vergelijken dus. Zo'n auto zou ik niet willen.
Teleporteren, da zou nog is een uitvinding zijn!
Zelfrijdende auto's maken is een ding, de infrastructuur er aan aanpassen daarentegen... zal nog niet voor direct zijn denk ik.
Comment
Comment