Mededeling

Collapse
No announcement yet.

95 of 98 tanken bij een 1.2 TSI?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 95 of 98 tanken bij een 1.2 TSI?

    Ik rij al enkele jaren met een VW Golf 1.2 TSI en tank telkens 95.
    Ik vroeg mij af of de motor er baat bij heeft om eens 98 te tanken.

    Ik vang soms op dat 98 "beter smeert". Klopt dit of hou ik het gewoon bij 95?

    merci!

  • #2
    95 en 98 is de klopvastheid. 95 oktaan zal bij hoge compressie of turbo motoren sneller pingelen. dan moet de pingelsensor ingrijpen in de ontsteking en verlies je vermogen. als je een oude motor hebt zonder pingelsensor, dan loopt die in de soep (vandaar dat veel oldtimers op 98 MOETEN rijden).
    jouw motor zal wel beide aan kunnen.

    98 is een stuk klopvaster en zal bij hogere drukken nog altijd stabiel blijven, er is één nadeel: 98 oktaan brand veel trager dan 95 oktaan. als je dus graag hoog in toeren gaat, zal 98 daar vermogen kosten.
    door de klopvastheid ontsteekt 98 oktaan ook moeilijker, je hebt dus een sterke ontsteking nodig. jouw motor heeft 100% zeker transistorontsteking en jij hebt daar geen probleem mee. oudere motoren kunnen dan wel weer miserie krijgen als die nog oude platinekesgebruiken

    betere smering heb ik nog nooit van gehoort. dat zou dan uit de addetieven moeten komen. je kan ook altijd eens bij shell Vpower gaan, dat is in principe 95 oktaan die door allerlei addetieven richting 98 oktaan gepushed wordt. de snellere verbranding van 95 en toch de stabiliteit van 98 (al komen ze maar op 97 en een beetje oktaan uit).

    voor oldtimers moet je maar testen,
    je hebt 98 nodig voor de klopvastheid, maar 95 voor de ontsteking. rijd die niet goed op de ene, schakel dan over op de andere.
    bij nieuwere wagen: kijk ff in het boekje, er zullen waarschijnlijk nog wel autos zijn die niet op 95 kunnen rijden. maar had jouw motor zo geweest, je had het wel al geweten nu
    Last edited by andydv; 01/11/2016, 08:27.

    Comment


    • #3
      Binnenkort zal je misschien beter wel 98 gaan tanken want de 95 verdwijnt eigenlijk.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
        Binnenkort zal je misschien beter wel 98 gaan tanken want de 95 verdwijnt eigenlijk.
        Het verschil in prijs van de 98 was een hele tijd kleiner geworden, maar nu wordt het terug groter, dit is zeker geen toeval... dat verschil is m.i. niet van aard om voor een betere brandstof te kiezen, wij worden er niet arm van. Ik rij voor dezelfde reden met super-diesel, waarvan de prijs identiek is aan deze van de euro95. Liever veilig spelen met onze dure speelgoeden !!!

        Comment


        • #5
          95 verdwijnt niet, die wordt gemengd met 10% ethanol.
          ethanol heeft een veel hoger oktaan getal (dacht in de 100) waardoor het octaangetal zelf hoger gaat uitkomen (is zowat net hetzelfde als shell met Vpower doet).
          oudere wagens kunnen daar ook gewoon op rijden, ik heb al ethanol en methanol in mijn bijna 40jaar oude capri gedaan en die deed het perfect daarop.
          het enige nadeel is de dichtingen en rubber benzineleidingen die vergaan van de ethanol.
          maar ik vermoed niet dat er veel autos van +20jaar die nog met originele leidingen rijden. als er iets begint te lekken, dan vervang je die dichting/leiding en kan je er weer tegen.
          bij injectoren zou het iets kritischer kunnen zijn, maar ik vermoed dat daar toch al dichtingen in zitten die tegen deze toevoegingen kunnen. ze doen immers al jaren agressieve addetieven in de benzine ter vervanging van lood.

          Comment


          • #6
            Het octaangetal gaat niet hoger uitkomen, er zal vertrokken worden van benzine met een lager octaangetal om terug op 95-96 uit te komen. Wel zal de energiedichtheid dalen en het verbruik dus licht stijgen. Lagere octaan benzine is wel efficienter te raffineren, dus qua co-2 uitstoot gaan we erop vooruit.

            Comment


            • #7
              Om 98 te krijgen voegen ze veel vluchtige cancerogene troep bij die je best niet inademt bij tanken...ook bij koude motor vliegt die troep gewoon door de chargepijp, enfin voor het mens is 95 beetje beter

              Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

              Comment


              • #8
                ik zal die nieuwe benzine nooit tanken,zoals gezegd zou het een mooie zaak kunnen zijn. Als men de huidige benzine als basisproduct neemt en daar ethanol aan toevoegd. Echter zal het een soort USA achtige octaan 87 brandstof worden.....
                BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                Comment


                • #9
                  Ik zou 98tanken .

                  Comment


                  • #10
                    Ik tank altijd 95 voor m'n 1.4TSI, geen probleem. Toen ik mijn auto afhaalde werd mij aangeraden daar ook bij te blijven en niet de hele tijd te wisselen tussen de twee omdat anders het brandstoffilter kon verstopt raken... Geen idee of dat klopt maar 98 tanken is in de meeste gevallen geldverspilling.

                    Comment


                    • #11
                      wij tanken altijd 98. Maar we hebben dan ook een tankkaart voor de benzine auto.
                      2013- Volvo V60 D3 R-Design
                      2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

                      Comment


                      • #12
                        95 volstaat voor 1.2 tsi
                        je moet geen 98 tanken als het niet hoeft
                        2021 Taycan 4S
                        2021 Lexus UX250h

                        Comment


                        • #13
                          Waar zet je dan de grens tussen de keuze om 95 of 98 te tanken??
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                            ik zal die nieuwe benzine nooit tanken,zoals gezegd zou het een mooie zaak kunnen zijn. Als men de huidige benzine als basisproduct neemt en daar ethanol aan toevoegd. Echter zal het een soort USA achtige octaan 87 brandstof worden.....
                            Ik ben natuurlijke geen scheikundige maar als ethanol 10% uitmaakt van die nieuwe brandstof en ethanol een Ron cijfer heeft van 108,6 octaan dan moet volgens mij de basisbenzine toch nog altijd 93.35 octaan zijn om aan 95 octaan voor het E10 mengsel te komen...
                            (93,35 + 93,35 + 93,35 + 93,35 + 93,35 + 93,35 + 93,35 + 93,35 + 93,35 + 108,6)/10 = 95,01
                            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                              95 volstaat voor 1.2 tsi
                              je moet geen 98 tanken als het niet hoeft
                              bedenk wel dat het prijsverschil tussen E10 en 98 kleiner gaat zijn dan het verschil tussen 95 en 98. Komt nog bij dat e10 iets minder energie bevat per liter dan 98, dus als je auto kan gebruik aken van het extra octaan in 98 kan dit wel interessant worden vanaf nieuwjaar.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                                95 verdwijnt niet, die wordt gemengd met 10% ethanol.
                                ethanol heeft een veel hoger oktaan getal (dacht in de 100) waardoor het octaangetal zelf hoger gaat uitkomen (is zowat net hetzelfde als shell met Vpower doet).
                                oudere wagens kunnen daar ook gewoon op rijden, ik heb al ethanol en methanol in mijn bijna 40jaar oude capri gedaan en die deed het perfect daarop.
                                het enige nadeel is de dichtingen en rubber benzineleidingen die vergaan van de ethanol.
                                maar ik vermoed niet dat er veel autos van +20jaar die nog met originele leidingen rijden. als er iets begint te lekken, dan vervang je die dichting/leiding en kan je er weer tegen.
                                bij injectoren zou het iets kritischer kunnen zijn, maar ik vermoed dat daar toch al dichtingen in zitten die tegen deze toevoegingen kunnen. ze doen immers al jaren agressieve addetieven in de benzine ter vervanging van lood.
                                Benzinelekken vind ik toch iets gevaarlijk.

                                Als zo'n auto binnen staat en er druppelt langzaam benzine uit, dan wil ik niet de eerste zijn die daar binnen gaat en het licht aan doet...

                                On topic: 98 tanken in een auto die dat niet nodig heeft is pure geldverspilling. Het grootste deel wordt doorgestort aan onze staat, en dat is voor mij reden genoeg om 95 te tanken. Ik betaal al genoeg.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                                  bedenk wel dat het prijsverschil tussen E10 en 98 kleiner gaat zijn dan het verschil tussen 95 en 98. Komt nog bij dat e10 iets minder energie bevat per liter dan 98, dus als je auto kan gebruik aken van het extra octaan in 98 kan dit wel interessant worden vanaf nieuwjaar.
                                  Gaat die gewone 95 er helemaal uit? In Duitsland heb je nu nog de keuze tussen E5 (onze 95) en E10.

                                  Los daarvan word je bij 98 nu ook al vrijwel altijd uitgezogen. Meeste pompen geven op diesel en 95 sowieso flinke korting op de officiële max. prijs. Maar een pomp die gelijkaardige korting geeft op 98 (10 cent of meer) daar moet je echt naar op zoek.
                                  2021 Taycan 4S
                                  2021 Lexus UX250h

                                  Comment


                                  • #18
                                    meeste stations hebben maar 3 tanks: 95, 98 en diesel. dus E10 erbij = 95 weg

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                      Benzinelekken vind ik toch iets gevaarlijk.

                                      Als zo'n auto binnen staat en er druppelt langzaam benzine uit, dan wil ik niet de eerste zijn die daar binnen gaat en het licht aan doet...

                                      On topic: 98 tanken in een auto die dat niet nodig heeft is pure geldverspilling. Het grootste deel wordt doorgestort aan onze staat, en dat is voor mij reden genoeg om 95 te tanken. Ik betaal al genoeg.
                                      kan allemaal geen kwaad. het is quasi ONMOGELIJK om het correcte brandstof/luchtmengsel te creeeren zodat er een boem gebeurd als je het licht aan zet.
                                      je zou verwonderd zijn hoeveel mensen rondrijden met half vergane brandstofleidingen waar langzaam benzine uit komt.
                                      als je nog eens een oude wagen ziet voorbij rijden die 'stinkt naar de naft', dan geef ik 99% kans dat er een brandstoflek aan de carbu is en dat er benzine op de uitlaat loopt en 1% kans dat de carbu overrijk staat.
                                      op bijna al mijn autos heb ik brandstofleidingen moeten vervangen omdat ze lekken. het begint met kleine scheurtjes waarbij de leiding vochtig staat aan 1 kant, daarna komt er af en toe een druppel af die ergens op drupt.
                                      en als het langdurig niet aangepakt wordt, loopt het van de motor en verdampt het aan de hete uitlaat en dan heb je een stinkende auto

                                      Comment


                                      • #20
                                        Je stelde al eerder identiek dezelfde vraag ... aan 't dementeren of Alzheimer ?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X