Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe sjoemelsoftware bij Audi ontdekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuwe sjoemelsoftware bij Audi ontdekt

    Abgasskandal zieht weitere Kreise
    Neue Schummelsoftware bei Audi entdeckt


    Bereits im vergangenen Jahr musste Audi im Zuge des Abgasskandals zugeben, genau wie die Konzernmutter VW bestimmte Motorvarianten mit Schummelsoftware ausgestattet zu haben. Nun stößt die US-Umweltbehörde Carb offenbar auf neue Manipulationen.


    Audi gerät laut "Bild am Sonntag" in der Abgas-Affäre verstärkt unter Druck. Die kalifornische Umweltbehörde Carb habe im Sommer dieses Jahres eine weitere illegale Softwarefunktion bei einem Audi mit V6-Motor entdeckt, berichtete die Zeitung ohne Quellenangabe. Der Autobauer habe die Schummel-Software auch für die Manipulation von CO2-Werten für Diesel und Benziner in Europa verwendet.


    Dem Bericht zufolge können Audi-Modelle mit einem bestimmten Automatik-Getriebe erkennen, ob sie auf einem Rollenprüfstand sind oder auf der Straße fahren. Wird das Lenkrad nach dem Start nicht bewegt, aktiviere sich ein Schaltprogramm für das Getriebe, das besonders wenig CO2 produziere. Andernfalls laufe das Fahrzeug mit einem anderen Programm, das mehr Kraftstoff und CO2 verbrauche.


    Nach Informationen des Blatts stoppte Audi den Einsatz der Software in den Getrieben im Mai 2016, kurz bevor Carb die Manipulation in einem älteren Modell entdeckte. Die VW -Tochter habe in dem Fall bereits mehrere verantwortliche Techniker suspendiert. Audi wollte sich zu dem Bericht nicht äußern. Von Carb war zunächst keine Stellungnahme zu erhalten.


    Audi hatte vergangenes Jahr zugegeben, eine nach US-Recht als illegal geltende Software bei Sechszylinder-Diesel-Motoren mit drei Litern Hubraum eingebaut zu haben. Davor bereits hatte der Mutterkonzern VW eingeräumt, weltweit bis zu elf Millionen Diesel-Fahrzeuge mit einem Computerprogramm ausgestattet zu haben, mit dem Abgaswerte bei Tests manipuliert werden können.


    Bron: n-tv.de

    Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

  • #2
    Het zoveelste op een rij. Ben benieuwd hoeveel er nog volgen.
    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

    Comment


    • #3
      Nu begrijp ik de veel hogere prijzen van een Audi tegenover gelijkaardige VW/Skoda/Seat's beter. De ontwikkeling van deze software was waarschijnlijk zeer duur en werd doorberekend in de prijzen. Voorsprong door techniek noemen ze dat dus.

      Comment


      • #4
        In principe kan je sjoemel software "voorsprong door techniek" noemen.

        Comment


        • #5
          Nieuwe sjoemelsoftware bij Audi ontdekt

          Waarom worden al diezelfde zaken van Opel, Peugeot, Renault en al de rest hier niet gezet.
          Alleen die van de VAG groep komen hier aan bod.
          den borre


          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


          Int3x0r
          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

          Comment


          • #6
            Ik denk eerlijk gezegd dat ze het te ver zoeken.

            Een autofabrikant zoekt manieren om z'n auto's efficiënter te maken. Als een auto volgens bepaalde criteria beoordeelt wordt, is het maar logisch dat ze manieren zoeken om beter te scoren, dat is met elke test zo (botsproeven bijvoorbeeld). Als je in de praktijk rijdt volgens hun testcriteria ga je dezelfde resultaten bereiken, dan is het ook geen bedrog IMHO. Als het probleem ligt bij het feit dat de consument in de praktijk onmogelijk dezelfde cijfers haalt, maakt dat in mijn ogen alleen duidelijk er iets scheelt met de testcriteria.

            Enkele jaren geleden gebruikte constructeurs nog massaal de hydraulische stuurbekrachtiging, ze zijn overgestapt op elektrisch om een auto zuiniger te maken. Als ze tijdens de test niet eens aan het stuurwiel draaien(?), niet moeilijk dat hun resultaten in de praktijk moeilijk te evenaren zijn. Idem met de airco, die kan ook uitgerust zijn met een ECO-modus, maar als mensen die in de praktijk niet gebruiken... zo gaan ze 't schandaal nog lang kunnen rekken.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
              Waarom worden al diezelfde zaken van Opel, Peugeot, Renault en al de rest hier niet gezet.
              Alleen die van de VAG groep komen hier aan bod.

              vind ik wel een punt....ik had een topic geopent over het frauduleuze gedrag bij Opel en dat was veel genuanceerder van reacties hoor...

              Hoe smerig ik de streken van VAG ook vind,er zijn er nog...en de sjoemelveiligheid zoals ik ook reeds aanhaalde bij sommige wagens (Rav4,...) vind ik veel erger
              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                vind ik wel een punt....ik had een topic geopent over het frauduleuze gedrag bij Opel en dat was veel genuanceerder van reacties hoor...

                Hoe smerig ik de streken van VAG ook vind,er zijn er nog...en de sjoemelveiligheid zoals ik ook reeds aanhaalde bij sommige wagens (Rav4,...) vind ik veel erger
                VAG is voor velen een doorn in het oog.


                Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Overdrijven jullie niet een beetje, kijken jullie niet teveel door VW fanbril?

                  Het grote verschil met de rest is dat men effectief bij VW software heeft ontdekt, en het bedrijf dit nadien met veel schaamrood heeft toegegeven. De omvang van het schandaal is qua aantal betroffen wagens wereldwijd gigantisch. Bij mijn weten is het bovendien ook een van de grootste industriële schandalen in het algemeen van de laatste decennia, ook op vlak van consumentenbedrog.

                  Wil dat zeggen dat er bij de anderen niets aan de hand is? Bij die Opel Zafira? Zéér goed mogelijk wel, maar het grote verschil is, vooralsnog, dat er geen directe bewijzen zijn zoals bij VW (sofware), laat staan een mea culpa van die autofabrikanten zoals VW nadien heeft gedaan.

                  Dus tot dan, is het niet meer dan logisch dat het VW schandaal, gezien de omvang en de "betrapping op heterdaad", alsook de mea culpa, heel wat aandacht krijgt, en ook opnieuw blijft krijgen zoals hier wat men bij Audi vond.

                  Comment


                  • #10
                    Nieuwe sjoemelsoftware bij Audi ontdekt

                    Euh....is bij andere merken ook vast gesteld hoor.
                    Komt alleen niet meer zo uitgebreid in de media omdat het geen nieuws meer is.
                    Kijk eens op TF1 naar de reportage over de Franse merken.
                    En het is een wonder dat de chauvinistische Fransen dit zelf aangekaart hebben.
                    Het komt er op neer dat het identiek is aan het VW schandaal met dat verschil dat zij die modellen in Amerika niet verkopen.

                    Geen VAG bril maar ook geen merk hater zoals de meesten hier.
                    den borre


                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                    Int3x0r
                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                      Euh....is bij andere merken ook vast gesteld hoor.
                      Komt alleen niet meer zo uitgebreid in de media omdat het geen nieuws meer is.
                      Kijk eens op TF1 naar de reportage over de Franse merken.
                      En het is een wonder dat de chauvinistische Fransen dit zelf aangekaart hebben.
                      Het komt er op neer dat het identiek is aan het VW schandaal met dat verschil dat zij die modellen daar niet verkopen.

                      Geen VAG bril maar ook geen merk hater zoals de meesten hier.
                      En wat is juist vastgesteld volgens jou? Dat ze in de testomgeving beter scoren dan op de weg?

                      Maar dat is niets nieuws, dat weet men al jaren. Dat is omdat de criteria voor de testomgevingen volledig onrealistisch zijn opgesteld, maar dat mocht wettelijk gezien, en dat wist men in Europa al te goed.

                      Wat bij mijn weten nog niét is vastgesteld, en net daar ligt het grote verschil met de andere merken, is de effectieve aanwezigheid van cheat-software bij andere merken, zoals dat bij VAG wel het geval is gebleken. Dat is nog altijd een wezenlijk verschil in gans deze uitstoot-problematiek, en rechtvaardigt toch het verschil in aandacht tav VAG ten opzichte van de andere merken (althans tot de dag dit bij anderen ook aangetroffen wordt).

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                        Overdrijven jullie niet een beetje, kijken jullie niet teveel door VW fanbril?
                        Nee, ik vind van niet. Uw betoog bevat veel meer superlatieven die in mijn ogen dan weer overdreven zijn. Dan stel ik mij de vraag met welke bril een ander op deze zaak kijkt? Ik stel mij sowieso de vraag met welke politiek getinte bril er naar deze kwestie gekeken wordt, want als er één plaats is waar ze staan te springen om buitenlandse constructeurs schade toe te brengen, dan is het wel de VS, die zeer graag z'n eigen -uitstoot rijke- markt verdedigt.

                        Als je op zoek gaat naar de laatste grammen CO2, dan ga je software schrijven in functie van de praktijk. Wat is de praktijk? Alle criteria die van belang zijn voor de consument, evenals de normbepaling. Indien de testcriteria dichter zouden aanleunen bij de realiteit was er hoegenaamd geen enkel probleem, voor mij is dat de essentie. Maar wat er in de software gedefinieerd staat zijn alleen maar manieren om de uitstoot effectief te verlagen. Iets claimen wat ze niet kunnen waarmaken zou m.i. bedrog ja, maar dit verhaal zit een grijze zone.

                        Vergelijkt het met de fiscaliteit, als de wetgever het nalaat om een sluitende wetgeving te maken, dan begeef je je soms in een grijze zone. Dat Apple (om maar één voorbeeld te noemen) geen euro belastingen betaalt, dat vind ik nu eens het grootste schandaal van de laatste decennia.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door spitsmuis Bekijk Berichten
                          Nu begrijp ik de veel hogere prijzen van een Audi tegenover gelijkaardige VW/Skoda/Seat's beter. De ontwikkeling van deze software was waarschijnlijk zeer duur en werd doorberekend in de prijzen. Voorsprong door techniek noemen ze dat dus.
                          Zet eens een andere plaat op. Ge gaat nog eens veranderen in een geïmporteerde Skoda.

                          Je hebt waarschijnlijk nog nooit met een Audi gereden.

                          En van marketing ken je ook niks. De prijs van een auto hangt maar heel beperkt af van de kostprijs. Een auto wordt verkocht voor het bedrag dat ze er kunnen voor vragen. Audi positioneert zich altijd in de buurt van een vergelijkbare BMW, en net onder Mercedes.

                          Comment


                          • #14
                            Als die software louter in de grijze zone zat, dan had VAG dit toch zo verdedigd? Zeker als ze niets anders gedaan zouden hebben wat de rest ook doet?

                            Als het maar allemaal grijs was, waarom hebben ze dit dan zo snel toegegeven, met als gevolg imagoschade, en een moeilijk af te grenzen miljardenkost voor hen, en alle risico's voor hun eigen stabiliteit. Als ze de mogelijkheid realistisch hadden geacht om er met veel minder miserie vanaf te geraken, dan hadden ze hun advocaten eropgezet om hun handelswijze met die software te verdedigen.
                            Last edited by Vitus; 06/11/2016, 14:03.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                              Nee, ik vind van niet. Uw betoog bevat veel meer superlatieven die in mijn ogen dan weer overdreven zijn. Dan stel ik mij de vraag met welke bril een ander op deze zaak kijkt? Ik stel mij sowieso de vraag met welke politiek getinte bril er naar deze kwestie gekeken wordt, want als er één plaats is waar ze staan te springen om buitenlandse constructeurs schade toe te brengen, dan is het wel de VS, die zeer graag z'n eigen -uitstoot rijke- markt verdedigt.
                              Dat is uiteindelijk secundair en praat de eigen - toegegeven - fout van VW toch niet goed. Ga je bij een rechter ook niet mee moeten afkomen.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                                En wat is juist vastgesteld volgens jou? Dat ze in de testomgeving beter scoren dan op de weg?

                                Maar dat is niets nieuws, dat weet men al jaren. Dat is omdat de criteria voor de testomgevingen volledig onrealistisch zijn opgesteld, maar dat mocht wettelijk gezien, en dat wist men in Europa al te goed.

                                Wat bij mijn weten nog niét is vastgesteld, en net daar ligt het grote verschil met de andere merken, is de effectieve aanwezigheid van cheat-software bij andere merken, zoals dat bij VAG wel het geval is gebleken. Dat is nog altijd een wezenlijk verschil in gans deze uitstoot-problematiek, en rechtvaardigt toch het verschil in aandacht tav VAG ten opzichte van de andere merken (althans tot de dag dit bij anderen ook aangetroffen wordt).
                                Kijk er naar.
                                Het is dezelfde software.
                                den borre


                                "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                Int3x0r
                                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                                  Kijk er naar.
                                  Het is dezelfde software.

                                  Naar wat?
                                  Je hebt kennelijk info die de rest van de wereld nog niet heeft

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ach, ik blijf rustig verder mijn km's afmalen met mijn 3.0L tegen 6,3L als ik wat uitkijk en een 7,1L na 3000 draai uren. En het klopt nog redelijk goed ook met de werkelijkheid. Mij zal het worst wezen. Hoge bomen vangen eenmaal veel wind en de concurrentie...die zitten ook niet stil natuurlijk...
                                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Probleem is dat in vele Europese landen de co2 uitstoot gekoppeld is aan de verkeersbelasting/bijtelling/VAA enz... Dus elke gespaarde gram maakt de wagen aantrekkelijker. Dus gaan ze sjoemelen om zo laag mogelijk te raken.

                                      Als ze morgen de prijs van super 95 gelijk zetten met die van diesel is het hele probleem opgelost.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nieuwe sjoemelsoftware bij Audi ontdekt

                                        Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                                        Naar wat?
                                        Je hebt kennelijk info die de rest van de wereld nog niet heeft
                                        Grappig, al over nagedacht om te gaan optreden?


                                        Heb die link hier al geplaatst hoor.
                                        Maar er stond geen VAG bij dus heb je die niet geopend zeker.
                                        Er is hier duidelijk iemand met een bril en dat ben jij.
                                        Kan ook de onnozelaar uithangen hoor als het moet.
                                        Ik volg al die heisa niet op de voet maar lees wel artikelen die ze hier posten, die in de krant staan en ik volg auto programma's op tv op alle zenders die we hier ontvangen.
                                        Heb al tig artikelen gelezen van andere merken, ook de Japanse dat ze allemaal hetzelfde doen als VAG, wel niet met alle modellen maar dat maakt niet uit.
                                        Ze zijn niet gepakt omdat ze het zelf aangegeven hebben maakt misschien voor u een verschil.
                                        den borre


                                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                        Int3x0r
                                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                        Comment

                                        Working...
                                        X