Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe sjoemelsoftware bij Audi ontdekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Opgefokte motoren dus.
    Zo heb ik eens een golf 1,9 tdi 130pk getest...
    Te beestig om mee te rijden.
    Mijn e46 die ik uiteindelijk kocht, voelde tam aan met 150 pk, maar was minstens even snel.
    Last edited by ; 08/11/2016, 20:10.

    Comment


    • #62
      ja die pd's voelden enorm snel aan tov concurrentie

      mijn golfke tdi 110 vp 44 was naar mijn mening niet leuk te cruisen, steeds was er drang om sneller te gaan dan ik eigenlijk wou, was meer discipline bij nodig in vergelijk met een zwaardere 220 cdi

      ik stak dat toen op de potentiometer van de gas, vw 1 cm gas en volledig koppel, de benz...als je snel wou gaan moest je vloeren, nu nog steeds

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
        de eerste 19tdi's (en 2.5 tdi's 5 cylinder) met de vp44 pomp waren echte zuinigheidswonders, maar waren enorm vervuilend, dan kwam de pompeduse en hij ging meer drinken, daarna de crtdi

        vandaag wordt audi 'betrapt' met hun 2.0tdi en das geeneens de zuinigheidskampioen niet meer in voordeel 2.0d bmw (en nu de 2.0d benz)...rare evolutie
        PD verbruikte niet meer dan VP bij gelijke rijstijl, koppel was wel hoger en kwam bruter in, vandaar dat er ook anders mee werd gereden, CR verbruikte inderdaad meer (lagere inspuitdrukken dan PD maar zogezegd stiller en betrouwbaarder)

        Almaar stijgend gewicht van de auto's moet je natuurlijk ook in aanmerking nemen.
        2021 Taycan 4S
        2021 Lexus UX250h

        Comment


        • #64
          pd was onzuiniger dan vp44, zuiver mechanisch ook logisch want de nokkenas stuurde de inspuiting, verschil was minder als halve liter maar de bmw 2.0d werd opeens zuiniger als de tdi op dat moment

          Comment


          • #65
            mijn 320d e46 verbruikte in 2004-2005 toch vlot een litertje meer dan de Passat TDI 130 die ik daarvoor had (beide zesbak en break)
            2021 Taycan 4S
            2021 Lexus UX250h

            Comment


            • #66
              ok dan ben ik mis, in uw geval

              mijn 220cdi automaat verbruikte liter minder dan 19tdi 110 pk vp 44 4 bak automaat (zelfde geprobeerde rijstijl) kompleet tegen alle logica dus
              Last edited by bobo; 08/11/2016, 20:08.

              Comment


              • #67
                officieel cijfer 19tdi vp44 4.9, sprit 5.2
                officieel cijfer 19tdi pd 5.0, sprit 5.4

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                  Je bedoelt dan besparen op bvb werking van een katalysator of zo?
                  Ik vind het echt een vreemd gegeven. Om het nu anders te zeggen, het kan toch niet dat Audi niet zou kunnen wat BMW en Mercedes kan? Ik vind het echt vreemd. Ofwel spelen ze volgens mij allemaal vals.
                  Gaat niet om het vermogen, wel om de uitstoot tijdens de verschillende officiele testen. Zowel hier als in noord-amerika is het enorm belangrijk om goed te scoren op die testen als je goede verkoopscijfers wil halen. Dat je in de praktijk daar 30 of 50% boven zit is daarbij niet van belang.

                  Comment


                  • #69
                    alle fabrikanten programmeren hun chip zo dat die zuinig en propere uitstoot heeft. bij volgas gaat de motor zowieso in een ander vermogengebied rijden en wordt er minder naar de uitstoot gekeken. de milieu testen zijn dus ook nooit bij volgas. vandaar dat alle 3.0 motoren onder de merken onderling steeds dezelfde vermogens halen. daar is geen beperking.

                    het probleem zit hem in het gebied waar je minder gas geeft en minder vermogen vraagt. zo zijn er dikke V6-V8-V10 motoren waarbij ze bepaalde cilinders gaan uitschakelen om het verbruik te laten zakken. als je bij een V8 maar 4cilinders gebruikt en de andere nodeloos laat meebewegen, zal je natuurlijk minder uitstoten.

                    zo zal merk A zijn motor dichtknijpen als je bv maar 50% gas geeft, hierdoor wordt die iets properder, maar tegelijk ook een stuk tammer.
                    wat VW dus doet: ze knijpen hun motor niet dicht, maar ze hebben een stuk software geschreven die detecteerd wanneer die getest wordt en enkel dan 'tammer' zal worden. is die niet in een testomgeving, dan laten ze hem gewoon uitstoten en krijg je ene pittigere motor.
                    probleem is dus da de VAG groep ENKEL in testomgevingen de norm haalt, maar in praktijk dus meer uitstoot.
                    en andere merken in praktijk bij gelijkaardig rijgedrag als de testomgeving wel de norm haalt.

                    bv
                    merk A:
                    gaspedaal: 0% ingedrukt: minimaal brandstof inspuiten om te blijven draaien
                    gaspedaal 25%: motor levert 20% van zijn vermogen en stoot 50gr co2 uit
                    gaspedaal 50%: motor levert 30% van zijn vermogen en stoot 100gr co2 uit
                    gaspedaal 75%: motor levert 50% van zijn vermogen en stoot 130gr co2 uit
                    gaspedaal 100%: motor levert 100% van zijn vermogen en stoot 180gr co2 uit

                    de testprocedure werkt bv 1/3de op 25%, 1/3de op 50% en 1/3de op 75%. hij haalt 93gr uitstoot ( (50+100+130) / 3 )

                    merk B
                    gaspedaal: 0% ingedrukt: minimaal brandstof inspuiten om te blijven draaien
                    gaspedaal 25%: motor levert 30% van zijn vermogen en stoot 70gr co2 uit
                    gaspedaal 50%: motor levert 50% van zijn vermogen en stoot 100gr co2 uit
                    gaspedaal 75%: motor levert 70% van zijn vermogen en stoot 150gr co2 uit
                    gaspedaal 100%: motor levert 100% van zijn vermogen en stoot 180gr co2 uit

                    de testprocedure werkt bv 1/3de op 25%, 1/3de op 50% en 1/3de op 75%. hij haalt 106gr uitstoot, echter detecteerd de auto de testomgeving en laat zijn uitstoot/vermogen daar drastisch zakken waardoor die op 95gr uitstoot komt.

                    wat merk A doet is legaal, wat merk B doet is gelijkaardig met wat VAG uitspookt. ze zijn allebei geslaagd in de emmisietest, doch is de 2de iets vinniger omdat hij direct meer vermogen loslaat. wat de reden was voor de sjoemelen weten we niet. haalden ze in praktijk de correcte normen niet? laksheid van engineers omdat het eenvoudiger is een testomgeving extra bij te programmeren? ...
                    Last edited by andydv; 09/11/2016, 08:55.

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                      Wat ik niet goed begrijp... Alle constructeurs moeten voldoen aan dezelfde norm. Motoren worden gebouwd en men kan van elkaar heel makkelijk 'afkijken'. Waarom zou de ene dan sjoemelsoftware gebruiken en de andere niet? Vermogens voor bvb een 3000 CC diesel liggen kort bij mekaar bij de 3 Duitsers. Ik begrijp dat echt niet. Moet ik besluiten dat ze allemaal sjoemelsoftware gebruiken?
                      Dit is geen vraag van iemand die een bepaalde voorkeur heeft voor een merk, de drie staan voor mij op gelijke hoogte qua persoonlijke interesse.
                      Hoe zit dat met het afkijken? Zo bollen ondertussen al heel wat diesels op sanitaire brandstof (AdBlue) om de CO2 naar beneden te halen. BMW haalt lagere CO2 zonder die aditieven en sjoemelsoftware. Dan vraagt ge u af waarom ze niet de motoren van BMW onder handen nemen?

                      Ik heb destijds op de Ford gewerkt en erna voor een bouwfirma die de hele testbaan in Genk heeft aangelegd. Daar heb ik heel wat BMW's zien aankomen om te testen, dus snap niet dat ze het dan niet kunnen evenaren. Waarom die BMW's testen als ze er nauwelijks iets van over nemen?

                      Comment


                      • #71
                        Ik heb nog weet van in de tijd dat ik voor Renault werkte dat een concurrerend merk een hele partij onderdelen kwam kopen om te onderzoeken...
                        Snap het ook niet want met al dat 'afkijken' zou uiteindelijk de 'perfecte' motor ontwikkeld kunnen worden.

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                          Ik heb nog weet van in de tijd dat ik voor Renault werkte dat een concurrerend merk een hele partij onderdelen kwam kopen om te onderzoeken...
                          Snap het ook niet want met al dat 'afkijken' zou uiteindelijk de 'perfecte' motor ontwikkeld kunnen worden.
                          Aan welke kostprijs...

                          Comment


                          • #73
                            De volle prijs... Weet nog dat dit een goede maand was voor magazijn, die hebben veel gekocht. Ik zeg volle prijs, of het nu particuliere prijs of handelaarsprijs was weet ik niet. Maar niks extra korting...

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                              Wat ik niet goed begrijp... Alle constructeurs moeten voldoen aan dezelfde norm. Motoren worden gebouwd en men kan van elkaar heel makkelijk 'afkijken'. Waarom zou de ene dan sjoemelsoftware gebruiken en de andere niet? Vermogens voor bvb een 3000 CC diesel liggen kort bij mekaar bij de 3 Duitsers. Ik begrijp dat echt niet. Moet ik besluiten dat ze allemaal sjoemelsoftware gebruiken?
                              Dit is geen vraag van iemand die een bepaalde voorkeur heeft voor een merk, de drie staan voor mij op gelijke hoogte qua persoonlijke interesse.
                              Al jaren zitten de modellen A6/F10-11 en E-klasse rond hetzelfde vermogen en uitstoot met een zelfde cilinderinhoud. Ik heb dat een 4/5-tal jaar geleden al vreemd gevonden en hier in een topic al eens vermeld. Onderling zitten er maar max 4gr of enkele pk's verschil op met als merkelijke constante dat BMW altijd het meeste vermogenswinst had met de minste uitstoot gevolgd door Audi en dan Mercedes, maar BMW & Mercedes verschillen waren onderling maar 3 à 4 gram.
                              Mij maak je dus niets wijs hé...
                              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                              Comment


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                de 3 liters hebben idd ongeveer hetzelfde vermogen maar dat van vag heeft telkens tijdens testen het explosiefste karakter, hij presteert daarom niet veel beter maar staat altijd paraat, die van benz past telkens wel perfect bij het karakter van het merk....maar zit vol met koppelbeperkingen en voelt veel tammer aan

                                om maar vergelijk te geven
                                remember die rs6 die die gallardo (of wat was het) kompleet op zijn doos gaf
                                Lees deze nu ook.
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                                  Hoe zit dat met het afkijken? Zo bollen ondertussen al heel wat diesels op sanitaire brandstof (AdBlue) om de CO2 naar beneden te halen. BMW haalt lagere CO2 zonder die aditieven en sjoemelsoftware. Dan vraagt ge u af waarom ze niet de motoren van BMW onder handen nemen?

                                  Ik heb destijds op de Ford gewerkt en erna voor een bouwfirma die de hele testbaan in Genk heeft aangelegd. Daar heb ik heel wat BMW's zien aankomen om te testen, dus snap niet dat ze het dan niet kunnen evenaren. Waarom die BMW's testen als ze er nauwelijks iets van over nemen?
                                  Check!
                                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                    Ik heb nog weet van in de tijd dat ik voor Renault werkte dat een concurrerend merk een hele partij onderdelen kwam kopen om te onderzoeken...
                                    Snap het ook niet want met al dat 'afkijken' zou uiteindelijk de 'perfecte' motor ontwikkeld kunnen worden.
                                    Zo heb ik voor het ogenblik mijn "bedenkingen" bij het stuurhuis van een Giulia Quadrifoglio. Waarom kan de concurrentie dat ook niet in hun wagens steken. Je gaat me toch niet wijsmaken dat Alfa dit onderdeel (wat ze al jaren goed beheersen) alleen kunnen bereiken zonder dat de concurrentie dit niet kan "nabootsen"...en toch lukken die daar niet in...
                                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Veel van de bepalende onderdelen komen toch van toeleveranciers.
                                      Injectiepompen, sensoren, turbo's... geen enkele constructeur maakt dat zelf.

                                      Soms worden er wel exclusieve componenten ontwikkeld, en dat kan het geval zijn voor dat stuurhuis. De rest volgt dan wel een paar jaar later als het echt een relevant verschil maakt.

                                      Op een standaard Citroen of Golfke zal dat wel niet komen, tenzij die component goedkoper is dan wat ze nu hebben.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                                        Zo heb ik voor het ogenblik mijn "bedenkingen" bij het stuurhuis van een Giulia Quadrifoglio. Waarom kan de concurrentie dat ook niet in hun wagens steken. Je gaat me toch niet wijsmaken dat Alfa dit onderdeel (wat ze al jaren goed beheersen) alleen kunnen bereiken zonder dat de concurrentie dit niet kan "nabootsen"...en toch lukken die daar niet in...
                                        Patenten ?
                                        Bosch en fiat groep was vroeger 1 pot nat. Ik dacht dat Fiat groep Common rail heeft uitgevonden, en Bosch het overgekocht heeft. Om een vb te geven.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                          De volle prijs... Weet nog dat dit een goede maand was voor magazijn, die hebben veel gekocht. Ik zeg volle prijs, of het nu particuliere prijs of handelaarsprijs was weet ik niet. Maar niks extra korting...
                                          Sorry, ik bedoelde aan welke kostprijs willen ze de meest performante motor met de laagste uitstoot zoals Mercedes.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X