Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Zut alors! Een vreemd verhaal uit het land van stokbrood, wijn en boze boeren. Franse onderzoekers hebben namelijk aangegeven dat Renault mogelijk wordt vervolgd omdat bepaalde dieselmotoren abnormaal (niet dat konijn) veel stikstof uit zouden stoten. De onderzoeken zijn door de overheid uitgevoerd en daaruit bleek dat de auto’s op de weg aanzienlijk meer uitstoten […]
Renault... , en dus Nissan en dus ook Mercedes.
Neen, dat hoeft niet als het een software issue is...
Neen, dat hoeft niet als het een software issue is...
Niet alleen software, maar ook de randapperatuur Volvo legde voorheen een PSA motor in de D2's, maar wel met eigen versnellingsbak of automaat en eigen turbo.
om het interessant te houden (financieel), uitwisselen van motoren, hou je het best simpel, nu lees ik ook wel dat de 15 en 16 dci niet 1 op 1 wordt ingebouwd, maar of daar zoveel aan veranderd is als ze ons willen laten denken, idonow
Für die PKW-Modelle der A- und B-Klasse wurde der Basismotor von Renault nach Vorgaben von Mercedes-Benz überarbeitet und an die übrige Motorenpalette angepasst. Anlasser, Lichtmaschine, Klimakompressor und vom Ottomotor der Baureihe M 270 die Motorlager entstammen dem Mercedes-Regal, und ein Zweimassenschwungrad wird eingebaut. Dank dieser Änderungen können die Getriebe von Mercedes-Benz montiert werden.
om het interessant te houden (financieel), uitwisselen van motoren, hou je het best simpel, nu lees ik ook wel dat de 15 en 16 dci niet 1 op 1 wordt ingebouwd, maar of daar zoveel aan veranderd is als ze ons willen laten denken, idonow
1.6 dci en 1.5dci zijn compleet andere motoren hoor.....1.6 heeft ketting,1.5 riem en ik meen mezelf te denken dat de 1.5 een gietijzeren cilinderblok heeft....(heb ooit zo eens eentje de krukaslagertjes van vervangen,simpel om aan te werken eigenlijk,die 1.5. De 1.6 zelf geen ervaring mee)
toch in een andere orde vind ik,zeker door de trillingsvrijere loop van de I6.....Maar je hebt idd gelijk,ook hier sneuvelen ze
Brengt me tot een off topic vraag die me boeit:
Waarom passen constructeurs een distributie ketting toe? het is toch duurder in constructie en ze falen bij allemaal tegenwoordig voor de vervangingstermijn van een D-riem,wat veel goedkoper is te vervangen.
BMW: alle motoren,diesel en benzine
PSA: THP motoren
VAG: TSI/TFSI,V6 TDI,....
Porsche: 4.8 V8
Mercedes: 651
Renault:TCE
Honda 2.2diesel
....
Dit terwijl distributie riemen steeds grotere intervallen hebben (tot 240d km bij Volvo bvb) en zeer betrouwbaar blijken.......
Door het onderhoudsvrije karakter van de ketting, kunnen ze de opbouw van de motor anders organiseren... Ketting aan de passagiers kant. En zijn de slijtonderdelen vooraan beter bereikbaar.
ketting is allesbehalve onderhoudsvrij. bij mijn dodge was het interval 60 000mijl (90 000km), de ketting is 3tanden versprongen toen de auto 198 000mijl had en was nog nooit vervangen (3x over zijn onderhoud)
die ketting rekt, kettingspanners gaan kapot, tandwielen moeten ze van één of andere kunststof maken want anders maakt het teveel kabaal (op mijn dodge had het tandwiel bij het sneuvelen nog 18 van de 46tanden aanwezig, de rest was weg).
alleen kan je het onderhoudsinterval van een ketting veel verder vooruit zetten, er is weinig kans dat die gaan kapot springen (alleen rekken).
bij een riem moet je testen doen en moet je het onderhoud instellen op een punt waar alle riemen nog heel blijven.
als 99% van de riemen de 90 000km halen, maar slechts 85% haalt de 110 000km, dan moet je het interval op 90-100 000km houden.
bij een ketting maakt dat niet uit. het is een verouderd systeem maar wel degelijk en ik denk dat fabrikanten daarom soms nog een ketting kiezen. ketting kan makkelijk 250 000km mee en dan hoeft een eigenaar ze nooit te vervangen. loopt de motor kapot door falende ketting op 200 000km, is dat geen probleem voor de fabrikant. garantie is allang verlopen
moeten ze natuurlijk wel goeie kettinggeleiders en kettingspanners maken, anders loopt het blok alsnog in de soep
In het onderhoudsschema lijkt het goedkoper om een ketting te hebben. dat is volgens mij de voornaamste reden. Tijdens de garantietermijn zijn er trouwens even zelden problemen mee als met een distributieriem.
Maar inderdaad, die smallere kettingen van tegenwoordig hebben zeker een kortere levensduur dan de rest van de motor en kosten dan een klein fortuin om te vervangen omdat de tandwielen/spanner en eventueel de glijstukken mee moeten vervangen worden
misschien kiezen ze speciaal voor een ketting omdat het vervangen van een riem op die plaats een onmogelijke zaak wordt. dan kan je beter een motor inbouwen die een ketting heeft met een levensduur van 300 000km.
ford had al iets gelijkaardigs gedaan vroeger bij één van hun V6 blokken. de distributie liep er zonder ketting en gewoon 2 tandwielen. krukastandwielen en nokkenas tandwiel. het krukastandwiel zat helemaal onderaan en was moeilijk te vervangen. daarom kozen ze ervoor om het nokkenastandwiel van een zachter materiaal te maken.
dit maakte de motor stiller, en vooral offerde dat nokkenastandwiel zichzelf op om het krukastandwiel niet te verslijten. dan hoef je enkel een onderhoudsinterval in te stellen voor dat ene tandwiel. en hoeft de rest nooit open gedurende de levensduur van de motor
Heb ook niet veel vertrouwen in kettingen, bij mij moest bv. gans het motorblok vervangen worden nadat de hydraulische kettingspanner even zonder oliedruk had gezeten. Gelukkig onder coulance.. maar je wilt dit niet meemaken als de wagen 6-7 jaar oud is want dan is ie economisch total loss.
Wat ik al helemaal ni snap is dat bij zulke motoren het olieververs interval op 30k km ligt. Turbo benzine en hydraulische kettingspanner, en dan zo lang op dezelfde olie..
Comment