Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oldtimerwetgeving 2017

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oldtimerwetgeving 2017

Bron; https://www.facebook.com/DekensPorsc...54395672503922

"De kogel is eindelijk door de kerk wat betreft de leeftijd van onze oldtimers. Vorige vrijdag werd
    het nieuw oldtimer statuut goedgekeurd
    - De leeftijd van de oldtimer gaat van 25- naar 30 jaar.
    - Voertuigen die 25 jaar zijn voor 1 mei 2017 kunnen hun nummerplaat behouden en blijven oldtimer.
    - Voor de verkeersbelasting komt er een overgangs periode van 5 jaar. Zoals v.b. hieronder.
    Voertuigen die voor 1 mei 2017 25 jaar zijn, zijn oldtimer en 36 euro rijtaks
    Voertuigen die voor 1 mei 2018 26 jaar zijn, zijn oldtimer en 36 euro rijtaks
    Voertuigen die voor 1 mei 2019 27 jaar zijn, zijn oldtimer en 36 euro rijtaks
    Voertuigen die voor 1 mei 2020 28 jaar zijn, zijn oldtimer en 36 euro rijtaks
    Voertuigen die voor 1 mei 2021 29 jaar zijn, zijn oldtimer en 36 euro rijtaks
    Voertuigen die voor 1 mei 2022 30 jaar zijn, zijn oldtimer en 36 euro rijtaks
    Vanaf 2022 is ieder voertuig pas oldtimer vanaf 30 jaar.
    Voor de lichte vracht gaat de rijtaks vanaf 30 jaar ook naar 36 euro i.p.v. nu 148 euro.
    De periodieke keuring is nog niet gestemd.
    Voorstel voor de keuring is: volledig origineel: 5 jaarlijks
    Licht verbouwd : 2 jaarlijks
    Zwaar verbouwd: jaarlijks
    De keuring zal hetzelfde zijn als de oldtimerkeuring zoals ze nu is.
    Gisteren via S Dejonckheere vernomen op de vergadering van B.F.O.V door ceo Peter Henning."

wat wordt bedoeld met licht en zwaar verbouwd?
    Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

Comment

Das de grote vraag ja, zwaar verbouwd zou even goed over engine swaps gaan. Indien ja dan zet dat de deur open voor niet oldtimers

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Comment

kunnen we dit topic en het langer bestaande niet fusioneren?

http://www.autoforum.be/forum/auto-a...30-jaar/page31

Comment

Eindelijk duidelijkheid, en een veel betere overgangsregeling dan voor onze Waalse vrienden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n
            kunnen we dit topic en het langer bestaande niet fusioneren?

http://www.autoforum.be/forum/auto-a...30-jaar/page31
            Nieuw topic is mss overzichtelijker nu er eindelijk meer duidelijkheid is.

E30SHOP.be
            - Alles voor uw BMW E30.
            Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
            En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
              Eindelijk duidelijkheid, en een veel betere overgangsregeling dan voor onze Waalse vrienden.
              zeker weten !

Comment

zeker weten !

Comment

zeker weten !

Comment

UPDATE!!!

"Het bericht dat we gisteren binnenkregen en naar alle leden stuurde ivm het nieuw oldtimerstatuut, meer bepaald over de leeftijd van oldtimers, blijkt niet helemaal correct te zijn: het wetsvoorstel is blijkbaar niet goedgekeurd.
                    Ons medelid Yvan, voorzitter van de TECB, had het ook doorgestuurd en kreeg per kerende een tegengesproken bericht door dhr Guy Mahy, lid van de raad van bestuur van de BFOV en director history & heritage.
                    Het gaat hier om:
                    datum van mei 2017 is de uiterste datum voor het neerleggen van de wet. Opgelet neerleggen is niet gelijk aan in werking treden.
                    Daarna komen nog de uitvoeringsmodaliteiten die uiterlijk tegen 1/4/2018 moeten neergelegd worden...
                    De fiscale evolutie over 5 jaar werd ook al meerdere malen uitgelegd en dit is definitief. Uitlleg zowel tijdens de info sessies naar de club verantwoordelijken als naar de Ambassadors.
                    De periodieke keuring moet nog gestemd worden....begrijpe : besproken en gestemd ! Dit bevindt zich nog in het stadium van voorstellen.
                    De BFOV is vragende partij om dit klaar te hebben samen met de invoering van de 30 jaar... het zou mij erg verwonderen moest dit nu al gestemd zijn...maar met politiekers weet men nooit...meestal verbazen zijn ons niet met overdreven snelheid van handelen."

Comment

lap...wordt weer plezant en typisch belgisch...kunnen ze niet gewoon op 1/1/18 zeggen: vanaf nu moet een oldtimer 30 jaar zijn met een overgangsregeling tot 2022

Comment

Dus concreet met alles van voor 1 mei 1992 ben je safe en blijf je safe

Comment

De veranderingen zijn wel iets concreter dan dat, de voorstellen zitten al in een gepubliceerd ontwerp van decreetswijzigingen. En de fiscale bepalingen worden er meestal in spoedprocedure doorgejaagd tegen het einde van het jaar (alleenstaand of alles door elkaar in een decreet tot bepalingen van de begeleiding van de begroting 2017).

Kwestie van het Belgisch Staatsblad op het einde van het jaar in het oog te houden voor dat soort last-minute gestemde beslissingen.

Volgens het ontwerp treden de bepalingen in verband met de leeftijd van oldtimer in vanaf aanslagjaar 2017 (lees 1/1/2017) en gaan de overgangsbepalingen in verband met de verkeersbelasting in vanaf 1 juli 2017 (dus auto's ingeschreven tot 30/6/1992 kunnen van het forfait oldtimer blijven genieten, zelfs al zijn ze geen 30 jaar).

Comment

ik vind vooral het 'verbouwd' principe dat hier wordt gezegd heel interessant..
                            Gaan ze eindelijk aanpassingen doen en moeten auto's niet persé origineel zijn?
                            Zou leuk zijn voor de amerikaanse vrienden natuurlijk, eindelijk een betere ophanging en remmen ZONDER afgekeurd te worden
                            Classic cars on demand

www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                            www.californiadream.be

- It's time to make your dream come true -

Comment

hallo,
                              is er ondertussen al iets geweten over de nieuwe regel ?
                              Heb een meer specifieke vraag : heb een wagen staan van 14/4/92.
                              Zou dus normaal bij de oude regeling blijven en wordt dus oldtimer vanaf 4/2017.
                              De wagen is momenteel echter niet ingeschreven en dus geen nummerplaat.
                              Zou de wagen eerst op gewone nummerplaat moeten staan vooraleer als oldtimer in te schrijven ? Wagen is al een 5-tal jaar niet meer in het verkeer geweest.
                              Of kan ik die vanaf 15/4 laten keuren als oldtimer ? (En kan ik dat met een tijdelijk verzekering/nummerplaat van mijn andere auto, of heb je een garageplaat nodig ? )
                              thx

Comment

Je kan die meteen als oldtimer laten keuren.
                                Hoe het zit met de nummerplaat weet ik niet precies, die dingen zijn recent veranderd.

Comment

ik kan van mijn verzekeringsagent de nummerplaat van mijn dagelijkse wagen even laten overzetten op de oldtimer maar volgens hem zou de keuring dit niet accepteren voor de oldtimerkeuring

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
                                    ik kan van mijn verzekeringsagent de nummerplaat van mijn dagelijkse wagen even laten overzetten op de oldtimer maar volgens hem zou de keuring dit niet accepteren voor de oldtimerkeuring
                                    is zever, ik heb het al 35 keren gedaan: oldtimerkeuring op de plak van m'n daily.

je kan op 14 april naar de oldtimerkeuring, ik zou hem veiligheidshalve wel pas inschrijven vanaf 1 mei.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten

ik zou hem veiligheidshalve wel pas inschrijven vanaf 1 mei.
                                      bedankt
                                      maar ik kan niet volgen waarom pas vanaf 1 mei inschrijven ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten

bedankt
                                        maar ik kan niet volgen waarom pas vanaf 1 mei inschrijven ?
                                        De taks in BE werkt "per maand".

Stel je schrijft je oldtimer in op 15 april, dan loopt uwe taks van 1 april '17 tot 31 mrt '18 : maw. 14 dagen dat deze nog niet oldtimer is (lees "belastingsvrij" ) en dan ga je de prijs van de volle pot nog mogen betalen, als dit een potente oldtimer betreft zou dit nog een zure appel kunnen zijn en om dat te vermijden ...

Comment

Working...
                                        X