Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Oldtimerwetgeving 2017
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
Google... 5 sec
https://www.bfov-fbva.be/nl/wetgevin...ut-01-07-2013/
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Is al ff gepasseerd, heeft hier weinig mee te maken.
Er staat dus niets op de site van de bfov hierover. Dus daarmee, graag een bron.Last edited by Phate; 16/06/2017, 21:15.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk BerichtenNeen, tenzij ze ouder dan 30 zijn.
Er zijn enorm veel youngtimers intussen ingeschreven tussen de 25-30 jaar en die zouden dan niet meer van eigenaar kunnen veranderen?
Bvb mijn President van 91, dan zou ik serieus gepest zijn, is een 4.5 V8 en nooit verkocht in Europa dus heb ik geen andere keuze van hem zelf bij te houden?Aankoop, verkoop van tweedehandswagens. Specialisatie Japanse wagens en voornamelijk Honda. Ook import, keuring en homologatie mogelijk op aanvraag van het buitenland, auto halen op bestelling. Ook verkoop van occasie onderdelen en nieuwe performance parts. Ook levering en of installatie van car audio. Voor meer info stuur maar een berichtje
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PhateHet nieuwe oldtimerstatuut 01/07/2013
Is al ff gepasseerd, heeft hier weinig mee te maken.
Er staat dus niets op de site van de bfov hierover. Dus daarmee, graag een bron.
2. Privé-aankoop
Oldtimers zijn over de jaren heen in waarde gestegen en lijken dit voor de eerstkomende jaren nog steeds te zullen doen, al dan niet aan een lager groeitempo. Wanneer u bovendien uw belegging rendement wil laten opbrengen, kijkt u volgens kenners best uit naar een topstuk, waarvan de prijs bijgevolg wel eens hoog kan oplopen. Voor u als particulier kan dit wel eens een (te) zware investering betekenen.
Echter, bij een latere verkoop van uw oldtimer met een gunstige meerwaarde zal deze meerwaarde onbelast blijven in de personenbelasting, indien deze verkoop binnen het normaal beheer van uw privé vermogen valt. Dit zal niet het geval zijn wanneer u oldtimers aankoopt en deze gedurende slechts een korte termijn bezit om deze daarna te verkopen met het oog op het realiseren van een meerwaarde (speculatie). In dat geval zal u in de personenbelasting belast worden tegen een afzonderlijk tarief van 33% op de gerealiseerde meerwaarde.
3. Aankoop via de vennootschap
Indien u als particulier deze hoge investeringskost mogelijk niet kan of wil financieren en u zaakvoerder of bestuurder van een vennootschap bent, kan u als alternatief de oldtimer aankopen in de vennootschap. De wagen kan dan worden ingeschreven als oldtimer met een O-kentekenplaat of als een regulier voertuig met een normaal kenteken. Beide hebben voor- en nadelen.
Wanneer de aankoop via de vennootschap gebeurt en uw oldtimer ingeschreven wordt met een kwalificerende O- kentekenplaat, dient de regelgeving van 1 juli 2013 gevolgd te worden. De regelgeving herinnert ons eraan dat commercieel en professioneel gebruik van een kwalificerende oldtimer verboden is.
In dit geval zullen kosten met betrekking tot de oldtimer in een vennootschap echter altijd moeilijk aan de voorwaarden voor aftrekbaarheid kunnen voldoen. Kosten zijn namelijk pas aftrekbaar als o.a. kan worden aangetoond dat de kost gemaakt is met als doel belastbaar inkomen te verkrijgen of te behouden. Aangezien een oldtimer met O- plaat niet beroepsmatig noch commercieel mag worden gebruikt, zal het enige bewijs dat hier kan worden aangehaald de waardestijging zijn. Dit betekent niet dat kosten met betrekking tot de wagen nooit aftrekbaar kunnen zijn, maar er zal wel moeten aangetoond worden dat de kosten bijdragen aan de waardestijging van de wagen, en niet louter voor het gebruik ervan dienen. Want in dit laatste geval is deze kost steeds een niet-beroepsmatige kost, aangezien de oldtimer niet beroepsmatig mag worden gebruikt.
Bron
Bij Moore streven we ernaar het beste accounting- en consultingbedrijf te zijn om klanten te helpen groeien. Moore is uw compagnon de route.
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Last edited by Namaz; 16/06/2017, 22:33.
Comment
-
Bedankt, maar niet echt iets wat ik zou gebruiken om de specifieke puntjes op de i te bevestigen. Zeker aangezien dit ruim voor dat er ook maar iets beslist online is gekomen.
Bedankt voor de moeite alvast, maar dit zegt mij weinig. Zeker aangezien ik ook al reeds tegenstrijdige informatie ben tegengekomen op een later tijdstip dan dat artikel. Maar dat vind ik zelf niet meer terug
Comment
-
Verscheen net op facebook:
BELANGRIJK voor OLDTIMERS Vandaag naar de infolijn 1700 van de Vlaamse verkeersbelastingsdienst gebeld met de vraag waarom je niet via hun simulatietool een berekening kan maken voor het inschrijven van een oldtimer na 1 juli 2017 .ik kreeg daar als antwoord : er komt vanaf 1 juli een wijziging voor de barema's voor de inschrijving van een oldtimer . Niemand kan zeggen hoeveel het vanaf dan gaat kosten maar in het slechtste geval zal het even duur worden als een daily als hem geen 30 jaar oud is net zoals ze in Wallonië hebben gedaan .
Comment
-
Toch een beetje begrijpelijk als men het groeiend aantal Mercedessen 500 SLC ziet rondrijden, allemaal ex-Verenigde Staten. Met de verbetering van de kwaliteit in de loop van de jaren in acht genomen zijn dat goedkope daily's geworden onder de mom van oldtimer. Feitelijk zijn dat nog allemaal joungtimers...
Comment
-
Er staat een heel topic op het forum over de op til staande wijzigingen : http://www.autoforum.be/forum/auto-a...t-naar-30-jaar
Poging tot samenvatting:
Een Europese Richtlijn legt de lidstaten op om de regels voor keuring van oldtimers te wijzigen uiterlijk tegen 1 januari 2018, waarbij Europa een historisch voertuig definieert als ouder dan 30 jaar.
Als je over "oldtimers" spreekt zijn er 3 aspecten in het oog te houden :
- de keuring
- de inschrijving
- de taksen
De keuring is half federale, half regionale materie (overleg vereist), de inschrijving is federale materie en de fiscaliteit is regionale materie.
Keuring en inschrijving is nog niks van concrete teksten gekend en blijft tot nader orde nog ongewijzigd voor heel België. Met andere woorden éénmalige oldtimerkeuring en inschrijving op O-platen voor alle voertuigen ouder dan 25 jaar.
In Wallonië is de fiscaliteit reeds vanaf 1 januari 2016 gewijzigd en betalen alle voertuigen jonger dan 30 jaar terug de gewone BIV en VB (met ecomalus in de meeste gevallen voor oldies)
Nummerplaten is nog niks veranderd, dus een O-plaat kan nog altijd worden aangevraagd vanaf 25 jaar , maar je betaalt onder de 30 jaar wel "gewone" taksen in Wallonië.
In Vlaanderen zijn de fiscale wijzigingen voor oldtimers op 7 juni 2017 aangenomen in het Vlaams Parlement, om in te gaan vanaf 1 juli 2017 (zie ander topic)
Publicatie zal één van deze dagen volgen.
Anders dan in Wallonië voorziet Vlaanderen in een overgangsregel voor auto's met een leeftijd tussen de 25 en de 30 jaar, waarbij die overgang er uit bestaat dat deze voertuigen onderworpen blijven aan het forfaitair oldtimertarief zelfs al hebben ze de leeftijd van 30 jaar nog niet bereikt.
De nieuwe regeling waarbij een auto pas oldtimer wordt vanaf 30 jaar, gaat in op 1 juli 2017.
Voor toepassing van de overgangsregeling maakt het niet uit of de auto reeds ingeschreven is of niet of van eigenaar zou veranderen. Er wordt immers enkel een leeftijdsvoorwaarde gesteld om van de overgangsregel te kunnen genieten, namelijk in het aanslagjaar 2017 sedert meer dan 25 jaar in het verkeer zijn gebracht. Dus enkel de datum van eerste officiële inverkeerstelling telt om onder de overgangsregel te vallen voor auto"s die nog geen 30 jaar zijn.
Wat zeker is : auto's vanaf 1 januari 1993 voor het eerst in het verkeer gebracht, zullen pas van het forfait oldtimer kunnen genieten vanaf ze 30 jaar zijn.
Wat nog onduidelijk is: volgens de voorbereidende werkzaamheden werd uitgelegd dat het niet de bedoeling is om iets te veranderen voor de auto"s die reeds kunnen genieten van het tarief oldtimer. Maar de bepaling in verband met de overgang treedt in werking op 1 juli 2017, waarbij op dat ogenblik auto's vanaf 1 juli 1992 in principe nog geen oldtimertarief genoten.
Maar in de decreettekst wordt er verwezen naar "aanslagjaar" 2017, wat inzake verkeersbelasting het jaartal is waarin de verkeersbelasting wordt betaald (dus van 1 januari tot 31 december), terwijl er jaarlijks wel een indexering plaats grijpt van de verkeersbelasting op 1 juli.
Als ze met het aanslagjaar voor de overgangsregel het jaartal 2017 bedoelen, vallen nog alle auto's van 1992 onder de overgangsregel. Als ze echter met dat aanslagjaar de periode bedoelen tussen de indexeringen van de VB (1 juli 2016-30 juni 2017) vallen maar de auto's met een leeftijd tot 30/6/1992 onder de overgangsregel.
Welke regel ze gaan volgen, zal pas blijken als de simulatietool zal aangepast zijn (waaraan ze dus nu aan het werken zijn).
Qua keuring en wat het lot zal zijn van de O-platers die nog geen 30 jaar oud zijn, is het nog afwachten op concrete teksten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk BerichtenVoor toepassing van de overgangsregeling maakt het niet uit of de auto reeds ingeschreven is of niet of van eigenaar zou veranderen. Er wordt immers enkel een leeftijdsvoorwaarde gesteld om van de overgangsregel te kunnen genieten, namelijk in het aanslagjaar 2017 sedert meer dan 25 jaar in het verkeer zijn gebracht. Dus enkel de datum van eerste officiële inverkeerstelling telt om onder de overgangsregel te vallen voor auto"s die nog geen 30 jaar zijn.
Heb je concreet nu een auto van '91, dan is dit nu een oldtimer wegens >=25j.
Maar gaat die auto bvb. volgend jaar van eigenaar veranderen en opnieuw worden ingeschreven dan is het geen oldtimer meer wegens <30j.
2.0 JTDm
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
Ik interpreteer de tekst toch anders. Komende 5j. komt er telkens 1j. bij als overgangsmaatregel, dus 26-27-28-29-30 vanaf 1ste inschrijving (dus tot 2022).
Heb je concreet nu een auto van '91, dan is dit nu een oldtimer wegens >=25j.
Maar gaat die auto bvb. volgend jaar van eigenaar veranderen en opnieuw worden ingeschreven dan is het geen oldtimer meer wegens <30j.
Dat was te verklaren omdat het over de 'normale' tarieven van VKB ging voor dagelijks gebruikte voertuigen, waarbij men expliciet de oude vervuilende auto's wou bestraffen en liefst uit het verkeer halen door daarvoor zwaardere belastingen in te voeren bij verandering van eigenaar.
Die redenering gaat echter niet op voor wat men heeft aanzien als eerder liefhebbersvoertuigen, die in principe niet bedoeld zijn voor dagelijks gebruik.
Volgens mij is de overgangsregeling voor oldtimers nu dan ook verschillend geformuleerd ten opzichte van de vorige vergroening van de normale verkeersfiscaliteit:
" bedraagt de belasting 41,99 euro
1) voor de wegvoertuigen die een eerste keer in het verkeer zijn gesteld 30 jaar geleden of eerder
2) en voor de wegvoertuigen die voldoen aan een van de volgende voorwaarden:
1° in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
2° in aanslagjaar 2018 sedert meer dan zesentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
3° in aanslagjaar 2019 sedert meer dan zevenentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
4° in aanslagjaar 2020 sedert meer dan achtentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
5° in aanslagjaar 2021 sedert meer dan negenentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht.”
Dus vanaf 1 juli geniet een auto maar van het forfait oldtimer vanaf 30 jaar of ouder of als die auto voldoet aan één van de voorwaarden van de overgangsregeling. Zelfs als je een auto van 1991 na 1 juli zou inschrijven, valt die toch onder de voorwaarde sedert meer dan 25 in het verkeer zijn gebracht en zou dus het forfait van 41,99 euro moeten genieten?
Een auto van 1988 (29 jaar oud nu) geniet al 4 jaar van het oldtimertarief en het is volgens de voorbereidende werken net de bedoeling van de overgangsregeling dat dergelijke voertuigen die al van het oldtimertarief konden genieten, niet opnieuw de volledige taks zouden moeten betalen.
Als die auto na 1 juli 2017 van eigenaar verandert, valt die volgens mij onder de voorwaarde "in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht" en zal de nieuwe eigenaar dus ook slechts die 41,99 euro VKB moeten betalen.
Comment
-
wij gaan morgen kijken naar een "fiscal onvriendelijke" wagen die deze maand 25 jaar wordt.
Op de keuring zeggen ze dat we hem nog steeds kunnen keuren als oldtimer (regel nog niet goedgekeurd)
Op de verschillende websites lees ik dat alle wagens tot eind 92 in principe oldtimer blijven en dus goedkopere taksen hebben
Bij de belastingen hoor ik dat we voor die wagen, als we die nu pas deze maand inschrijven, gewoon de volle pot gaan betalen...
kan iemand er nog aan uit, en zo ja, kan die persoon ons klaarheid brengen :
concreet : we willen deze maand een wagen inschrijven die deze maand 25 wordt : wat kunnen we verwachten ?
thxWant je kan nooit teveel auto's hebben....
Comment
-
ik dacht dat je moest wachten tot de maand voorbij was waar ze 25 werd(maar ik kan altijd al met foute gedachten gezeten hebben )mijn autootjes:
Volvo V60 D3 R-Design 2021
Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513
Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door berengun Bekijk Berichtenwij gaan morgen kijken naar een "fiscal onvriendelijke" wagen die deze maand 25 jaar wordt.
Op de keuring zeggen ze dat we hem nog steeds kunnen keuren als oldtimer (regel nog niet goedgekeurd)
Op de verschillende websites lees ik dat alle wagens tot eind 92 in principe oldtimer blijven en dus goedkopere taksen hebben
Bij de belastingen hoor ik dat we voor die wagen, als we die nu pas deze maand inschrijven, gewoon de volle pot gaan betalen...
kan iemand er nog aan uit, en zo ja, kan die persoon ons klaarheid brengen :
concreet : we willen deze maand een wagen inschrijven die deze maand 25 wordt : wat kunnen we verwachten ?
thx
Volgens mijn verzekeringen en de simulatie tool (zoek op verkeersbelasting berekenen) zou het ook de oldtimertaks moeten zijn. Maar de platen zijn er nog niet na 2.5 weken dus ik heb ook de rekening nog niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door berengun Bekijk Berichtenwij gaan morgen kijken naar een "fiscal onvriendelijke" wagen die deze maand 25 jaar wordt.
Op de keuring zeggen ze dat we hem nog steeds kunnen keuren als oldtimer (regel nog niet goedgekeurd)
Op de verschillende websites lees ik dat alle wagens tot eind 92 in principe oldtimer blijven en dus goedkopere taksen hebben
Bij de belastingen hoor ik dat we voor die wagen, als we die nu pas deze maand inschrijven, gewoon de volle pot gaan betalen...
kan iemand er nog aan uit, en zo ja, kan die persoon ons klaarheid brengen :
concreet : we willen deze maand een wagen inschrijven die deze maand 25 wordt : wat kunnen we verwachten ?
thx
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door berengun Bekijk Berichtenik heb net de simulatietool gebruikt en die spreekt de dame die ik vanmorgen aan de lijn had tegen...de lage taksen zijn inderdaad geldig tot einde 2017....scheelt m 2400 euro
- als uw auto al meer dan 25 jaar is of nog 25 jaar zal worden in 2017 (dus auto's tot 31/12/1992), blijven die in Vlaanderen fiscaal van de gunsttarieven voor oldtimers genieten door een overgangsregeling;
- in Vlaanderen rekent men de leeftijd sedert inschrijving van dag tot dat en moet je dus niet meer wachten tot de eerste dag van de volgende maand (Brussel/Wallonië nog wel). Enkel wachten tot de auto effectief 25 jaar is, bijvoorbeeld een auto van november 1992 zal in november pas oldie worden;
- auto's met eerste inschrijving vanaf 1/1/1993 zullen pas van het fiscaal oldtimertarief kunnen genieten vanaf ze de leeftijd van 30 jaar zullen bereikt hebben;
- voor de overgangsmaatregelen op het vlak van auto's tussen de 25 en de 30 jaar geldt enkel een leeftijdscriterium sedert eerste inschrijving. Dus als je (in Vlaanderen!) een auto tussen de 25 en 30 jaar verder verkoopt, blijft de nieuwe eigenaar onder de overgang vallen voor een auto tussen de 25 en de 30 jaar;
- regelingen voor aanvraag van een nummerplaat (O-plaat) en éénmalige oldtimerkeuring zijn nog niet gewijzigd en daar is de leeftijdsgrens nog steeds 25 jaar (dus zelfs voor de Walen die voor hun oldtimers fiscaal de leeftijd naar 30 jaar hebben opgetrokken, kan je een O-plaat aanvragen + éénmalige keuring vanaf 25 jaar). Die regels zouden tegen 1 januari 2018 moeten veranderen, maar daarover zijn nog geen concrete teksten gepubliceerd.
Typisch weer dat ze bij de infolijn geen of verkeerde info geven.....
De Vlaamse simulatietool is daarbij vrij betrouwbaar. Sedert die bestaat, ben ik nog geen afwijking tegengekomen tussen de simulatie en het echte bedrag dat ik moest betalen aan VKB/BIV
PS Benieuwd wat de nieuwe aanwinst zal worden :-)
Comment
-
Zo had ik het ook begrepen. Merci voor de bevestiging Cedra.
Wie ergens een vroem uit 93 had staan en aan het wachten was om die te oldtimeren blijft wel zwaar gejost natuurlijk maar gelukkig hebben ze het hier niet gedaan zoals in Wallonie. Voor mijn Subaru'ke was de verkeersbelasting anders iets van een 2000 Euro of zo. Maal vijf voor vijf jaar da's meer dan ze gekost heeft.
Comment
Comment