Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fiscaal voordeel lichte vracht

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Fiscaal voordeel lichte vracht

    Ik zou eventueel een lichte vracht aanschaffen, Kangoo of iets in die aard.

    Kan iemand mij de exacte wetgeving meedelen? Ik vind namelijk vanalles terug op internet maar ook info die elkaar tegenspreekt. Of misschien is de wetgeving veranderd in de laatste periode?

    Ik weet van die 50% lengte van je wielbasis enzo,. Dus volgens mij is er geen inschrijvingstaks, lagere jaarlijkse verkeersbelasting en een iets hogere verzekeringspremie. Klopt dit?

    En misschien wel het interessantste van al; kan je, als particulier, je auto en de kosten errond voor 100% inbrengen in je belastingen? Als je de auto enkel voor woonwerkverkeer gebruikt?

    Dank bij voorbaat.

  • #2
    ja dat klopt maar er is wel lage inschrijvingstax, € 125

    100% nemen ze ook moeilijk aan, elke km moet bewijsbaar zijn en ze gaan er toch vanuit dat je wel eens naar de winkel ofzo ermee rijdt

    Comment


    • #3
      Je betaalt geen BIV en een lage taks, in mijn geval -voor een Citroën Nemo- €85 per jaar, dat kan je zelf nakijken adhv de MTM van het voertuig hoeveel je zal moeten betalen. Verzekering is bij mij net hetzelfde als voor een gewone wagen, niet meer of niet minder.
      2012 Abarth 500 'esseesse'

      Comment


      • #4
        Die 100% is nu niet nodig, maar als het in de buurt komt is het ook al aangenaam uiteraard.

        Alvast bedankt Barie en Bobo voor jullie antwoord

        Comment


        • #5
          80a90% lukt normaal wel. tankbonnen bijhouden.
          Polo 6n 1.4

          Comment


          • #6
            ok, dank je wel.

            Comment


            • #7
              mmm er is toch iets veranderd particulier lichte vracht. vroeger stond er op de site van financiën - particulier - vervoer icoontjes fiets moto auto enz ook eentje van LV deze is enkele maanden verdwenen, wss met valse lichte vracht en utilitair voertuig utilitair= oficieel lichte vracht tussenwand 50% afgesloten ten opzichte wielbasis. veranderd steeds veel in belgie, zuster is boekhoudster en zegde me dat men het steeds nog kon proberen. percentage hangt wss af tussen woon-werk verkeer en prive verkeer, al zegt men nu op de website van de FOD dat woon werk verkeer gelijkgesteld is aan priveverkeer, weet iemand dit nog zeker? En dan moet je nog eens simuleren of je er wel voordeel mee doet, als belg krijgen we een redelijk hoog forfait bedrag van enkele duizenden euro's. dus ik ook eens gesimuleerd en zou max 700 winst maken met de bestelde vivaro,(aankoop lening banden onderhoud enz) het rare is als ik simuleerde dat ik bv 15000 kon aantonen dat voordeel even hoog is als ik 5000 euro kon aantonen, er is daar dus ergens een plafon op weet ook niet hoeveel, nog maand en krijg hem dus kan pas volgend jaar inbrengen, ik hou voorlopig alles bij. en ludieke vraag mss, rij in de zomer veel naar de camping, slecht voor verhouding woon werk/prive verkeer, bij toyota kan je door simpele stekker kilometric stilleggen, bij opel ook???

              Comment


              • #8
                ik durf eigenlijk niets meer te beweren over zo'n onderwerpen, vermits de regels sneller worden aangepast dan verouderde websites, alleszins zijn de lv vandaag nog steeds heel aantrekelijk bij collegas' hun keuze nieuwe auto (of ze weten ook nog niet beter)

                Comment


                • #9
                  ze zijn aantrekelijk, de taks en zeker de inschrijvingtaks is zeer gunstig. heb zelf ook dub cab besteld had 6 plaatsen nodig en je hebt voordelen. en zeker voor een grotere wagen die ik niet zou laten voorttrekken door benzine. monovolume diesel taks doet pijn. maar aftrekken belastingen geen zekerheid daarover momenteel. maar voordeel van bv een memo of iets anders klein zijn minder groot denk ik. als belg zijn we verplicht om het te blijven proberen nationale hobby

                  Comment


                  • #10


                    Dit is de juiste site bij FOD voor lichte vracht.
                    Hier is, voor zover ik weet, niks gewijzigd.

                    Comment


                    • #11
                      edit
                      Last edited by bobo; 26/02/2017, 15:03.

                      Comment


                      • #12
                        er was ergens adder onder het gras, vind ik niet direct. zal het nog wel eens opzoeken.

                        en als je hem toch inbrengt, leuk weetje, je kan dan ook de garage van je huis aftrekken op 33jaar . 3% 33jaar lang
                        dus waarde huis of huur gedeelt, opervlakte garage ten opzichte oppervlakt van huis bv 10% daar nog eens 3% van
                        250000 geleeld door 10 / 100*3 kan ook al 750euro mee voor aftrek
                        waarde huis opp garage tov huis 3% 33jaar lang

                        hopelijk duidelijk uitgelegd

                        Comment


                        • #13
                          jajaja
                          en den buro ook

                          Comment


                          • #14
                            Mijn Renault Clio Rs heeft me 0 euro BIV gekost en jaarlijks 85 euro tax, verzekering is zeker niet meer dan een gewone wagen

                            Comment


                            • #15
                              [QUOTE=houdinibe;n6285187. percentage hangt wss af tussen woon-werk verkeer en prive verkeer, al zegt men nu op de website van de FOD dat woon werk verkeer gelijkgesteld is aan priveverkeer, weet iemand dit nog zeker?[/QUOTE]

                              Op dit zinnetje doet mijn boekhouder ook moeilijk...

                              Comment

                              Working...
                              X