Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mensen warm maken voor benzine is een pure belastingsverhoging.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Bij 140 heb je 4 keer zoveel luchtweerstand dan aan 70. (kwadratisch, dus snelheid x 2 is weerstand x 4)
    Bij 90 is dit "maar" 1,65 keer zoveel dan bij 70.
    Gelukkig verbruiken auto's op 140 niet 4 x zoveel dan aan 70. Welke fysicus kan er uitleggen hoe dat komt?

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten


      Je moet er eens op letten vanaf welke snelheid je windgeruis begint te horen in de auto bij normale weersomstandigheden (geen rukwinden).
      200 ?

      om dubbel zo snel te rijden heb je 8 keer zoveel kracht nodig, das kwadratisch
      tot 50 merk je met een vrij recente auto dat je steeds minder gaat verbruiken, daaronder zal dat rendement gaan afnemen

      Comment


      • #43
        2 in het kwadraat is .. ?

        Comment


        • #44
          slechts 4

          Comment


          • #45
            Luchtweerstand
            http://www.autoblog.nl/nieuws/tech-d...-waardes-77447

            Een lijstje voor de cijferfetisjisten. Voor wie geen idee heeft wat Cw-waardes zijn; check dit artikel en je bent weer helemaal bij. Wie geen zin heeft in een lang artikel met een hoog geekgehalte, moet effe het volgende onthouden. Cw-waardes (weerstandscoëfficienten) geven aan hoe “makkelijk” een oppervlak door een stromend medium (lucht) beweegt. Hoe hoger […]

            Comment


            • #46
              Verbruik en snelheid:

              Comment


              • #47
                Voor veel auto’s ligt de optimale efficiency zo rond de 90 kilometer per uur. Onder de optimale snelheid is de motor in principe onderbelast om te kunnen accelereren. Omdat de luchtweerstand enorm toeneemt met hogere snelheden, gaat het verbruik boven de optimale snelheid enorm omhoog. Accelereren In de grafiek hieronder wordt per gekozen versnelling, de […]


                Dezelfde snelheid, hogere versnelling betekent een lager verbruik
                Laten we aannemen dat je geaccelereerd bent naar 100 km per uur. Je kunt zien dat je 100 km per uur in verschillende versnellingen kunt rijden. Het verbruik bij 100 km per uur is af te lezen.
                - in de zesde versnelling, verbruik van 6 liter per 100 km.
                - in de vijfde versnelling, verbruik van 7 liter per 100 km.
                - in de vierde versnelling, verbruik van 9 liter per 100 km.
                - in de derde versnelling, verbruik van bijna 11 liter per 100 km.

                Hogere snelheid in een zelfde versnelling: verbruik neemt exponentieel toe met de snelheid
                Laat je de snelheid verder oplopen in de hoogste versnelling, dan zal het verbruik slechter worden. Neem weer het voorbeeld in de grafiek, volg de lijn van de zesde versnelling:
                - bij 100 km per uur is het verbruik 6 liter per 100 km.
                - Bij 120 km per uur is het verbruik 6,5 liter per 100 km. (+ 8.3 %)
                - Bij 140 km per uur is het verbruik 8 liter per 100 km. (+33.3 %)
                - Bij 160 km per uur is het verbruik al 11 liter per 100 km (+60.0 %)

                Belangrijk dus om de juiste versnelling te kiezen en de optimale snelheid.
                Daarnaast zijn er nog vele andere tips om het verbruik –en dus de kosten- zo veel mogelijk te beperken.

                Comment


                • #48
                  Als er een tijdelijke limiet van 90 wordt ingevoerd bij smog, schreeuwt iedereen moord en brand dat zijn wagen juist zuiniger aan 120
                  Iedereen akkoord met een permanente verlaging van 120 naar 100 op de snelweg?

                  Comment


                  • #49
                    Zuiver om de uitstoot, ja.
                    het gehele plaatje, Neen.

                    Comment


                    • #50
                      De mijne verbruikt minder als ik kan knallen op de snelweg dan bij het treintje rijden op secundaire wegen.

                      Comment


                      • #51
                        Dus jij verbuigt de wetten van de fysica?
                        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                        Comment


                        • #52
                          On topic: ik monitor mijn verbruik bij beide wagens minutieus, en merk geen enkel verschil sedert ik E10 95 tank.
                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                          Comment


                          • #53
                            Tja, voorlopig kan ik niets concluderen.... er zijn te veel variabelen.
                            zoals. Merk brandstof, al of geen metingen door de motor,... rijgedrag,...

                            hoe zuiver is de ethanol ?

                            leuk,alternatief: http://www.autoblog.nl/archive/2008/...cent-per-liter
                            Last edited by ; 28/02/2017, 21:19.

                            Comment


                            • #54
                              wat ook een voordeel is van de biodiesel en benzine, je zet best geen vat meer thuis om te speculeren, want er groeien algen in bij lange stilstand

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                Bij 140 heb je 4 keer zoveel luchtweerstand dan aan 70. (kwadratisch, dus snelheid x 2 is weerstand x 4)
                                Bij 90 is dit "maar" 1,65 keer zoveel dan bij 70.
                                Gelukkig verbruiken auto's op 140 niet 4 x zoveel dan aan 70. Welke fysicus kan er uitleggen hoe dat komt?
                                Traagheid.

                                Zelfde reden als waarom je meer verbruikt bij het versnellen dan bij het aanhouden van een constante snelheid.
                                Met een fiets zou je wel haast 4 keer zoveel energie nodig hebben, met een trein zal het verschil kleiner zijn dan bij een auto.
                                Maar da's dan weer maar één facet belicht want de rolweerstand zal bij een hogere massa dan weer enorm stijgen.

                                Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                Dus jij verbuigt de wetten van de fysica?
                                Rol- en luchtweerstand zijn redelijk gelijkaardig bij auto's, de massa is een veel grotere factor.
                                Een zware auto zoals de BMW 7 van DHL verplaatst zich gemakkelijker op hoge snelheid op de snelweg dan een smart die wel veel meer zal verbruiken bij 90 in plaats van 70.
                                2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                                Comment


                                • #56
                                  Dat mensen die geen e10 mogen tanken voor 98 moeten gaan begrijp ik, maar als je wel e10 mag tanken, waarom zou je dan voor 98 gaan?
                                  Het mindere verbruik dat je gaat hebben gaat toch nooit opwegen tegen de hogere prijs die de 98 kost?
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                                    Traagheid.

                                    Zelfde reden als waarom je meer verbruikt bij het versnellen dan bij het aanhouden van een constante snelheid.
                                    Met een fiets zou je wel haast 4 keer zoveel energie nodig hebben, met een trein zal het verschil kleiner zijn dan bij een auto.
                                    Maar da's dan weer maar één facet belicht want de rolweerstand zal bij een hogere massa dan weer enorm stijgen.


                                    Rol- en luchtweerstand zijn redelijk gelijkaardig bij auto's, de massa is een veel grotere factor.
                                    Een zware auto zoals de BMW 7 van DHL verplaatst zich gemakkelijker op hoge snelheid op de snelweg dan een smart die wel veel meer zal verbruiken bij 90 in plaats van 70.
                                    Met knallen overdreef ik natuurlijk. Maar 120 a 130 rijden is voor mij inderdaad zuiniger dan 70 in golven te rijden. Ook al streel ik het gaspedaal bij wijze van spreken. In die golven moet je inderdaad altijd weer die massa op gang brengen. En ik ben dan nog vooruitziend, gebruik mijn remmen niet veel tijdens het treintje rijden.
                                    Ik noem mijnen auto altijd al lachen n'een autostrade otto lol

                                    Comment


                                    • #58
                                      maar moest je continue 70 kunnen rijden zonder remmen/optrekken dan was dat zuiniger dan 120 op de snelweg
                                      2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                      Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                        Dat mensen die geen e10 mogen tanken voor 98 moeten gaan begrijp ik, maar als je wel e10 mag tanken, waarom zou je dan voor 98 gaan?
                                        Het mindere verbruik dat je gaat hebben gaat toch nooit opwegen tegen de hogere prijs die de 98 kost?
                                        Héél juuuuust. Ik wist het: mensen die Renault kiezen en kopen zijn verstandige mensen.

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                                          maar moest je continue 70 kunnen rijden zonder remmen/optrekken dan was dat zuiniger dan 120 op de snelweg
                                          Ja dat wel, maar in de praktijk is da ni he. In 't stad verbruikt hij redelijk veel. Ik zit aan zo'n laag verbruik omdat ik zeer weinig in de spits rij en geen stadsverkeer doe. Als ik op een druk moment bvb naar Gent rij verbruik ik pakweg 7,5 op 100. En dit dan aan relatief lage gemiddelde snelheid. Als ik kan doorrijden aan een vrij hoge snelheid zit ik aan 6,5 liter... Dus... ik ben verplicht de snelheidsbeperkingen te overtreden lol

                                          Comment

                                          Working...
                                          X