Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verplaatsingen te goedkoop...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Verplaatsingen te goedkoop...

    De manier waarop we ons verplaatsen, wordt steeds meer gesubsidieerd door de maatschappij, blijkt uit een nieuw rapport.



    De manier waarop we ons verplaatsen, wordt steeds meer gesubsidieerd door de maatschappij, blijkt uit een nieuw rapport.
    Vlaanderen is niet op de goede weg, besluiten de Leuvense mobiliteitsexperts van Transport&Mobility. Op vraag van de Vlaamse Milieumaatschappij hebben zij voor de tweede keer de kosten in kaart gebracht van ons verplaatsingsgedrag, en wie daar financieel voor opdraait. Vooral de almaar toenemende *filekosten zijn de boosdoener, en het feit dat die zo goed als niet gecompenseerd worden door hogere belastingen of heffingen.

    Het rapport van Transport&Mobility leert dat al zeker tot 2014 de maatschappij de rekening betaalde voor een almaar groter deel van de zogenaamde externe kosten. Die omvatten onder meer de *milieuschade, zoals de uitstoot van broeikasgassen, de kosten voor de sociale zekerheid die voortvloeien uit ongevallen, en het tijdverlies in files. Het is vooral de toenemende verkeersdrukte die ertoe leidt dat de maatschappij almaar meer de mobiliteit in Vlaanderen subsidieert. Het ziet er bovendien niet naar uit dat daar de voorbije jaren een kentering in is gekomen.

    Lichtpuntjes

    Toch ziet het rapport enkele lichtpuntjes. Zowel wie gebruikmaakt van een bedrijfswagen als wie privé met een benzine- of dieselwagen rijdt, is de voorbije jaren meer gaan bijdragen in de maatschappelijke kosten die zijn verplaatsingen veroorzaken. Dat geldt ook voor vrachtwagenchauffeurs, met dank aan de recente invoering van de kilometerheffing.

    Het rapport reikt alweer argumenten aan om het gebruik van diesels als bedrijfswagen nog zwaarder te belasten. In 2013 is met de wijziging in de berekening van de voordelen van alle aard een eerste stap gezet. Maar met 21 procent hangen de bedrijfswagens nog altijd aan het staartje. Om alle maatschappelijke kosten te dekken, zouden ze vijf keer zwaarder belast moeten worden dan vandaag.

    Het rapport leert tot slot dat er slechts één vervoersmiddel is dat de overheid helpt te besparen op de kosten van ons verplaatsingsgedrag: de fiets. Zowel wie zich met een gewone als met een elektrische fiets verplaatst, maakt dat de overheid veel minder moet uitgeven aan gezondheidszorg. Omdat met de fiets rijden gelijkstaat aan minder zieken, langer leven en meer levens*kwaliteit.
    Diesel minstens 5x zwaarder belasten... dan schakelen we zeker over... en dan nog het liefst op gebruik en indien geen 30000 km per jaar een boete.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
    http://www.standaard.be/cnt/dmf20170228_02756303




    Diesel minstens 5x zwaarder belasten... dan schakelen we zeker over... en dan nog het liefst op gebruik en indien geen 30000 km per jaar een boete.
    Ja godverdomme, niet voldoende vervuild? Meneer heeft maar 5000 km gereden dit jaar? BETALEN zeg ik u!
    Binnenkort dus gasten die hun kilometerteller VOORUIT gaan draaien.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door dirk195
      http://www.standaard.be/cnt/dmf20170228_02756303




      Diesel minstens 5x zwaarder belasten... dan schakelen we zeker over... en dan nog het liefst op gebruik en indien geen 30000 km per jaar een boete.
      En daarna doen ze exact het zelfde met benzines en dwingen ze u naar te veel te dure elektrische wagens.


      Mij niet gezien.

      Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

      Comment


      • #4
        Wat je ook koopt, de roverheid heeft u vroeg of laat toch bij uw pietje. En de weggebruikers moeten nu opdraaien voor het wanbeleid op vlak van mobiliteit en ruimtelijke ordening in de jaren stillekes. Ze hebben zichzelf letterlijk vastgereden met al die lintbebouwing..

        E30SHOP.be
        - Alles voor uw BMW E30.
        Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
        En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

        Comment


        • #5
          De wegenbelasting in belgie is behoorlijk laag. Je krijgt er helaas wel een wegennet voor terug dat amper bruikbaar is grote delen van de dag.
          Mocht het fileleed opgelost geraken door een verhoging van de belastingen (ontmoedigend effect + investeringen in infra), dan graag.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door sunking
            De wegenbelasting in belgie is behoorlijk laag. Je krijgt er helaas wel een wegennet voor terug dat amper bruikbaar is grote delen van de dag.
            Mocht het fileleed opgelost geraken door een verhoging van de belastingen (ontmoedigend effect + investeringen in infra), dan graag.
            Dat geld komt niet op de plaatsen waar het moet zijn.

            Onze Noorderburen betalen veel, maar daar komt het ook goed terrecht.

            Zolang ze dat hier niet oplossen mag het gerust zo blijven, maar ik heb al lang geen vertrouwen meer in de politiek

            Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

            Comment


            • #7
              Ik heb ook geen vertrouwen in de politiek.
              Mijn persoonlijke oplossing voor het mobiliteitsprobleem: naar centrum gent verhuisd, alle voorzieningen op wandelafstand, met de trein op drie kwartier naar m'n werk in antwerpen, voor 15,40€ heen en terug (kan je nog niet voor parkeren), geen file en wel tijd om de gazet te lezen.

              Comment


              • #8
                wij betalen hier toch ook genoeg...ik dacht ergens rond de 13miljard op jaar basis. Zelfs in nederland wordt er geklaagd dat er te weinig geld terugvloeit. Daar is het ook maar iets in de orde van 11%.
                www.peugeotforum.be

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                  http://www.standaard.be/cnt/dmf20170228_02756303




                  Diesel minstens 5x zwaarder belasten... dan schakelen we zeker over... en dan nog het liefst op gebruik en indien geen 30000 km per jaar een boete.

                  Gebruik van een verbrandingsmotor voor individuele verplaatsingen is iets absurds. Individuele gemotoriseerde verplaatsingen ook.
                  Er komt een belasting op gebruik met de kilometerheffing binnenkort.

                  Op het platteland wonen zal ook extra belast worden en op termijn wordt ons stukje grond daar zelfs waardeloos omwille van de onbereikbaarheid.
                  2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                  Comment


                  • #10
                    Tja, op den buiten: niet meer gaan werken en nen grote tuin en dieren... genoeg afzet.... toch onbereikbaar...

                    In de stad kunnen ze dan maar verhongeren.

                    België is maar 2x zo groot als new york ... niet overdrijven he... en ze zitten daar met 8,2 miljoen inwoners...
                    Last edited by ; 01/03/2017, 17:18.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                      http://www.standaard.be/cnt/dmf20170228_02756303




                      Diesel minstens 5x zwaarder belasten... dan schakelen we zeker over... en dan nog het liefst op gebruik en indien geen 30000 km per jaar een boete.
                      lol dus iemand die zijn auto enkel voor lange snelweg afstanden gebruikt en voor de rest openbaar vervoer en fiets en op die manier dus op vb slechts 15k km komt ga jij beboeten terwijl diesel hier wel de beste keuze is + ideaal gebruik... sterk
                      lets have some more member berries

                      Comment


                      • #12
                        is ironisch bedoeld...

                        Comment


                        • #13
                          met idioten als weyts in de regering zit je nog met de kans dat ze zo'n post als geniale ingeving zien en er een wet van maken
                          lets have some more member berries

                          Comment


                          • #14
                            Dan eis ik een procentje... of levenslang belastingvrij rijden.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                              Tja, op den buiten: niet meer gaan werken en nen grote tuin en dieren... genoeg afzet.... toch onbereikbaar...

                              In de stad kunnen ze dan maar verhongeren.

                              België is maar 2x zo groot als new york ... niet overdrijven he... en ze zitten daar met 8,2 miljoen inwoners...
                              Dude...

                              - stad New York: slordige 8 miljoen inwoners, 785 km2 (land, geen water)
                              - staat New York: slordige 20 miljoen inwoners, 141.000 km2
                              - België: slordige 11 miljoen inwoners, 30.500 km2

                              Get your facts straight. Als België de bevolkingsdichtheid had van New York City, dan woonden er 310 miljoen mensen in België. Als we België zouden samendrukken tot de bevolkingsdichtheid van NYC, dan hadden we genoeg aan een land dat 28 keer kleiner was. Of anders uitgedrukt: als we alles samen zouden duwen tot NYC-proporties, dan konden we 27/28sten van België leeg laten, en op 1/28ste gaan wonen.
                              Last edited by ; 01/03/2017, 19:16.

                              Comment


                              • #16
                                Je ondersteunt mijn stelling. Dank u.

                                Comment

                                Working...
                                X