Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stelling: verbruik is zwaar overrated (in de totale kostprijs van een wagen)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
    Recept: Aankoop auto € 250000
    Een gemiddelde gezinswagen dus.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten

      Een gemiddelde gezinswagen dus.
      Minder dan €25000, gaat de de brandstof nog zwaarder doorwegen.

      Hoeveel kost de goedkoopste auto momenteel? €8000 ?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten

        Minder dan €25000, gaat de de brandstof nog zwaarder doorwegen.

        Hoeveel kost de goedkoopste auto momenteel? €8000 ?
        En hij heeft het nog niet door...
        Er staat een nulleke te veel.
        Oorspronkelijk geplaatst door dirk195
        Recept: Aankoop auto € 250000

        Comment


        • Thx, klopt de rest...

          Comment


          • 300000 km met een wagen van 25000€, dat verdient een pluim.
            De grootste besparing realiseer je meestal met de afschrijving (door idd
            niet meer dan 25k uit te geven) en niet zo zeer met de brandstof.
            300000 met een naft die 8 verbruikt -> +/- 31000 euro
            met een diesel die 6 liter verbruikt -> +/- 23000 euro
            besparing: 8000 euro

            Dat is veel maar wat schrijft een auto van 50k af op een paar jaar, nog wel een pakske meer dan 8k
            Tweedehands kopen geeft dus meestal een veel grotere besparing.

            Mijn ouders slaagden er in om met hun occasies +/- 500 per jaar af te schrijven.
            Vorig jaar heeft mn ma zich laten gaan door ne nieuwe van 18k te kopen ma die gaat ze ook wel 15 jaar bijhouden vermoed ik dus dat wordt 1000 per jaar ongeveer.
            Ben ik altijd jaloers op als k mijn eigen karren minstens 5000 per jaar zie verliezen lol.
            Last edited by sunking; 11/07/2017, 11:48.

            Comment


            • €5000 per jaar... Gekkie...

              Comment


              • Bij mijn huidige hoop ik onder de 4000 per jaar te blijven
                De kost waar k mij eigenlijk nog het meest van al aan erger zijn de parkeerkosten. Een tijdje vaak in parkeergarages in Gent en Antwerpen gestaan.. kwam plots aan 300-400 per maand. Gelukkig beroepskosten... nu zit ik nog steeds rond de 150 per maand. kost mij meer dan de naft godverdekke.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                  Bij mijn huidige hoop ik onder de 4000 per jaar te blijven
                  De kost waar k mij eigenlijk nog het meest van al aan erger zijn de parkeerkosten. Een tijdje vaak in parkeergarages in Gent en Antwerpen gestaan.. kwam plots aan 300-400 per maand. Gelukkig beroepskosten... nu zit ik nog steeds rond de 150 per maand. kost mij meer dan de naft godverdekke.
                  Spijtig dat er nog geen goedkopere parkeertickets speciaal voor driecilindertjes zijn.

                  Comment


                  • Als il zie wat er nu gevraagd wordt voor een koffietje, is de parking nog niet zo duur, zeker als men ook rekening houdt met de bespaarde tijd om een plaatsje te vinden op straat. Proximiteit, gemak en comfort hebben ook hun prijs...

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                      Naar aanleiding van de polemiek in het verkooptopic van de zonnekoning zijn BMW deze stelling:
                      verbruik is overrated in de totale kostprijs van een auto.
                      Grotendeels akkoord met deze stelling, zeker bij 'gemiddelde' aankoopprijzen en afgelegde km's

                      Maar bij wie een wrak koopt van 2500€ zal verbruik meer doorwegen (relatief gezien) in de totale kost dan bij een nieuwe van 25000€
                      Maar dan heb je wel het risico op hoge onverwachte kosten of rode kaart op de keuring
                      En wie 60000km/jaar aflegt doet dit nog steeds beter met een 3.0 diesel ipv met een 5.0 V8 op benzine
                      Lijkt me logisch allemaal

                      Comment


                      • Brandstof weegt toch niet zo zwaar op een budget ? Om een nieuwe auto te kopen moet je eerst al jaren sparen, en dan ineens daar een lap kunnen leggen. Ben je plots tienduizenden euro's kwijt. Tenzij je gaat lenen, maar dat is normaal gezien toch ook niet voor een periode van 10 jaar hee. Op een periode van 2 jaar kan dat wel op een budget wegen, als je er bijvoorbeeld nog een hypotheek naast lopen hebt ook.
                        Maar benzine is geleidelijkaan. Dat kost je een bepaald bedrag in de maand, maar daar kun je je gemakkelijker op instellen, toch ? En als je het eens een maand moeilijker hebt omdat er veel kosten zijn, ga dan wat meer met de fiets op de baan die maand hee :-)

                        Comment


                        • Niet als die diesel €100000 kost en de V8 €50000...
                          Metcedes s klasse full option tov Mustang V8, als vb.

                          Comment


                          • ff opgezocht, vorige firmaslet(316d) 200750km gebold, afschrijving 20500€, verbruik 15700€, onderhoudskost 6490(onderhoudscontract)
                            onderhoud en verbruik = afschrijving
                            mijn autootjes:

                            Volvo V60 D3 R-Design 2021
                            Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                            Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                              ff opgezocht, vorige firmaslet(316d) 200750km gebold, afschrijving 20500€, verbruik 15700€, onderhoudskost 6490(onderhoudscontract)
                              onderhoud en verbruik = afschrijving
                              Over welke,periode spreken we? Ik wil de €6490 kunnen plaatsen. 6 keer onderhoud + remmen, banden en remschijven als extra ?

                              Comment


                              • onderhoudscontract, dus sowieso afgeript

                                Comment


                                • 3x € 400 = € 1200
                                  3x € 600= € 1800
                                  remmen= rondom € 1200
                                  schijven: rondom € 2000
                                  banden: 2x €800= €1600

                                  Meer dan de €6490....
                                  Maar ik vermoed dat de slijtstukken er niet bij zitten...

                                  Comment


                                  • Uiteraard is een totaalkost voor brandstof van €15.000 euro niet niks.
                                    De topictitel slaat echter meer op het feit dat een (beperkt) meerverbruik de totaalkost procentueel niet veel zal doen stijgen: aankoop, verzekering, onderhoud enz... wijzigen niet.(wel te verstaan als het om dezelfde wagen gaat, want anders komt er weer iemand zeggen dat een Golf met 1.0 TSI veel goedkoper uitkomt )

                                    Comment


                                    • banden vermoed ik van niet. remmen wel volgens de huidige formules.
                                      Als ik de prijs van een serenity nu bereken op de site van BMW, voor een 316d, 5 jaar, 200.000 km, dan is de goedkoopste formule 153 per maand, of 9180 € totaal.

                                      ik verschiet hier wel van: ik had op 90.000 km in totaal 2 kleine beurten (250) en 1 grote beurt (500), 1 set banden (700), kapotte motor onder coulance (200 voor de vloeistoffen), dus 1900 euro in totaal, en mijn remmen konden nog 30000 km mee volgens de boordcomputer. Remmen en schijven zijn dan wel een dure grap. Verklaart voor een deel al de grote afschrijving die je hebt de eerste jaren, want de volgende eigenaar mag meteen 3.000 euro in onderhoud steken.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
                                        Uiteraard is een totaalkost voor brandstof van €15.000 euro niet niks.
                                        De topictitel slaat echter meer op het feit dat een (beperkt) meerverbruik de totaalkost procentueel niet veel zal doen stijgen: aankoop, verzekering, onderhoud enz... wijzigen niet.(wel te verstaan als het om dezelfde wagen gaat, want anders komt er weer iemand zeggen dat een Golf met 1.0 TSI veel goedkoper uitkomt )
                                        Ik trek het soms wat in het extreme, bv als ik ga vergelijken tss een golfje en een luxe D segmenter (3 reeks, A4). Maar het blijft een feit: ik heb nu 28k betaald voor ne full option golf, wil ik iets dat significant beter is met dezelfde opties, bv. ne passat 1.4 150pk, dan ga ik makkelijk 8000 euro meer kwijt zijn in aankoop, en dat is een veelvoud van de meerkost van een liter extra verbruik (150.000 km aan 1 liter extra = 1800 €). Zelfs al pak ik dezelfde golf met een zwaardere motor (1.5 TSI), dan kost die 2500 meer in aanschaf, nog altijd meer dan de 1800 euro aan brandstof.
                                        Tel je de twee samen (1.5 verbruikt een liter meer dan 1.0), dan komt de golf 1.5 TSI 4300 euro duurder uit in totaal.

                                        Andere vergelijking, koop je een nieuwe 520d (meest economische motorisatie in de 5 reeks denk ik en goede prestaties) of 530d (6 cylinder karakter, betere prestaties), zit ge meteen aan 9000 euro extra. Daar kunt ge al véél naft voor kopen. Als ge dan toch voor die 30d gaat, hebt ge meestal toch geld te veel, dus waarom dan nog mekkeren over een paar duizend euro extra aan brandstof. Zelfs als de benzine 2 liter meer verbruikt dan de diesel, gaat ge bij 150000 km op een verschil van < 4000 euro komen, nog steeds een fractie van de afschrijving. Dit verhaal verandert als ge dubbel zoveel km rijdt, maar wie een nieuwe luxewagen koopt doet die meestal ook weer weg na 5 jaar en dan zit je meestal aan max 200.000 ...
                                        Maar soit, mocht ik zelf voor een 5 reeks gaan, dan zou ik een 20i, 20d of 30e pakken. die 30e verdient zich terug (fiscale voordelen, verbruik als je voldoende kan pluggen), de 30d IMHO niet.

                                        Gisteren trouwens een ritje gedaan, 4.9 liter verbruik gemiddeld, Gent-Kapellen, grootste deel 125 km/h op (adaptive) cruise control. Eerste keer dat ik ooit onder de 5 liter raak met een naft, en niet eens speciaal mijn best gedaan, maar gewoon rustige rit zonder file aan de kennedytunnel, op t einde toen ik zag dat ik op 5 zat, heb ik de laatste kilometers geprobeerd om nog lager te geraken, uiteindelijk 4.9 dus.

                                        Dus imho, wat betreft een Golf of vergelijkbare wagen.. vergeet hybride, CNG, diesel.. een 1.0 is gewoon even zuinig, ge moet ook niet stekkeren of een CNG station zoeken, en tel daar de afschrijving en andere vaste kosten bij... de 1.0 presteert ook behoorlijk goed en voor meer power heb je nog altijd de GTI.
                                        Last edited by sunking; 12/07/2017, 13:01.

                                        Comment


                                        • Sunking, zijt gij de leider van de nieuwe VAG 1.0 driecilinder-sekte?
                                          De mannen van de Wachttoren zijn bleukes hiermee vergeleken!
                                          Last edited by Maurice P.P.; 12/07/2017, 14:42. Reden: tikfout

                                          Comment

                                          Working...