Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Stelling: verbruik is zwaar overrated (in de totale kostprijs van een wagen)
Een zuinige motor geeft mij een groter gevoel van vrijheid. Ik betaal daar dan graag wat meer taks voor.
Ik doe voornamelijk iets langere uitstappen met mijn auto (twee tot een paar honderd km per dag), geen woon-werk, en dat zou ik veel minder fijn vinden met een hoger verbruik. Aan 6 liter diesel maakt het zo niet uit.
Anno 2017 voelt het toch ook niet echt goed om dubbel zoveel liter fossiele brandstof te verbranden vind ik.
Ik rij op 4 jaar mijn auto v 0 naar 180000km. Economische waarde v 25000 euro naar 5000 euro.=> 420euro afschrijving per maand.
Tankkosten +-290 euro per maand.
Verbruik is idd overrated. Grootste kost is bij mij de afschrijving.
Ik maak me eerder de bedenking hoe (lang) deze discussie nog relevant is, terwijl we -veel sneller dan we denken- elektrisch gaan rijden. Een elektrische wagen is qua productie veel eenvoudiger, heeft veel minder mechanische onderdelen, dus een elektrische wagen zal binnen afzienbare tijd veel betaalbaarder worden. We zitten nog niet op dat kantelpunt, maar nu alle grote spelers ermee bezig zijn gaat dat snel gebeuren.
En de grootste noviteit voor Jan met de pet is misschien nog wel dat dergelijke auto's opvallen vanwege hun stilte. Zoals Tesla-eigenaren een snobistisch kantje hebben jegens alle verbrandingsmotoren, is het straks gewoon 'not done' dat je auto (veel) kabaal maakt (of toch zeker niet zo luid als sommige overjaarse Johnnies met hun aftermarket uitlaatsystemen. ).
Komt daarbij dat elektrische wagens ook zo snel accelereren en dat relatief geluidloos doen. Veel mensen gaan zich in die situatie onnozel voelen met hun ouderwetse verbrandingsmotor denk ik. En dan alle voordelen in acht genomen kan het snel keren. Enfin, de goegemeente gaat straks weer iets hebben om mee te pronken. Dat Noorwegen de verbrandingsmotor binnen 8 jaar verbiedt (bij aankoop van nieuwe wagen) is heel haalbaar. Alleen voor ons autoliefhebbers is het moeilijk te vatten dat de pret met verbrandingsmotoren binnen 8 jaar, in Noorwegen althans, voorbij is.
Ik rij op 4 jaar mijn auto v 0 naar 180000km. Economische waarde v 25000 euro naar 5000 euro.=> 420euro afschrijving per maand.
Tankkosten +-290 euro per maand.
Verbruik is idd overrated. Grootste kost is bij mij de afschrijving.
Ik rij op 4 jaar mijn auto v 0 naar 180000km. Economische waarde v 25000 euro naar 5000 euro.=> 420euro afschrijving per maand.
Tankkosten +-290 euro per maand.
Verbruik is idd overrated. Grootste kost is bij mij de afschrijving.
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
€13920 brandstof tov €20000 afschrijving
3750 km per maand
Diesel: 6,5l /100km x € 1,2 x 37,5= €292 per maand
Benzine: 8l/100 km x €1,4 x 37,5= €420 per maand of even veel als de auto...
ik moet ook wat vaker aan de pomp gaan staan, maar als ik dan de bedenking maak dat de dieselversie 3000 euro duurder was, de tax hoger en het verbruik amper 2 liter scheelt ben ik toch blij dat ik met mijn naftje kan wegkachelen.
Je vergeet 1 gegeven, en dat is de levensduur in km... als maar van plan bent om 50000km met de auto te rijden of je gaat er 200.000km mee rijden...
Een zuinige motor geeft mij een groter gevoel van vrijheid. Ik betaal daar dan graag wat meer taks voor.
Ik doe voornamelijk iets langere uitstappen met mijn auto (twee tot een paar honderd km per dag), geen woon-werk, en dat zou ik veel minder fijn vinden met een hoger verbruik. Aan 6 liter diesel maakt het zo niet uit.
Anno 2017 voelt het toch ook niet echt goed om dubbel zoveel liter fossiele brandstof te verbranden vind ik.
Eigenlijk is dat raar om te lezen als je dan weet dat je op kleinere velgen een liter minder verbruikt. Ik begrijp het compromis wel dat je maakt maar als je dan bobo zijn 350 ziet gaat het verder dan de motor.
Boh, hangt allemaal af van het aankoopbedrag van de auto in kwestie. Iets als pakweg een Citroen C3 heb je vanaf 10.000 euro. Met die motorisering, verzekering, onderhoudskosten en inschrijving / wegenbelasting kan de kostprijs van het verbruik wel degelijk van belang zijn. Betaal je vier tot vijf keer dat bedrag (denk BMW 5 en collega's) of meer, dan is het aandeel van de brandstof in de totaalprijs relatief gezien minder van belang.
Anno 2017 voelt het toch ook niet echt goed om dubbel zoveel liter fossiele brandstof te verbranden vind ik.
Hangt ervan af hoeveel km je doet per jaar. ik heb een (benzine)wagen aan 13,7L met 10K per jaar, een met 11,8L aan 1500km per jaar, een wesp met 2000km per jaar aan 3,8L. Als ik dan bedenk dat mijn schoonbroer 65000km/jaar draait met zijn diesel firmawagen.... dan zit ik niet met mijn verbruik hoor.
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Voila de kost wordt dus vooral bepaald door de afschrijving... en het aantal kilometers. Niet zo zeer door het verbruik.
Dirk195: Heb je een 5 reeks op de firma (aftrekbaar), dan zijn de brandstofkosten meestal ook aftrekbaar.
Hoeveel mensen rijden 200000km met dezelfde wagen? De meesten zullen er niet veel meer dan 100k doen in onze wegwerpmaatschappij (elk jaar een nieuwe smartphone enz...)
Collega van mij heeft zijn A4 tdi ingeruild voor een nieuwe espace benzine want ruimte nodig. Ik zeg, zuipt dat niet veel? Hij zei ja bijna 10 liter maar dat maakt niet uit ik rijd toch niet veel.
In het TCO-plaatje is afschrijving inderdaad VERUIT de grootste kost, gevolgd door onderhoud en herstellingen en dan pas verbruik.
Mijn Cayman zat op 12,8 liter, de Golf nu op 10,3 liter.
Dat is met mijn kilometrage een 'besparing' van ocharme 300€/jaar of 25€/maand
Toch kost die Golf qua afschrijving een pak meer omdat die nieuw gekocht is en de Porsche was al 3,5j. en had al de helft van zijn waarde verloren.
Dus ja, tenzij je met een Ram 5.7 V8 op benzine jaarlijks 50000km aflegt is verbruik inderdaad overrated
Boh, hangt allemaal af van het aankoopbedrag van de auto in kwestie. Iets als pakweg een Citroen C3 heb je vanaf 10.000 euro. Met die motorisering, verzekering, onderhoudskosten en inschrijving / wegenbelasting kan de kostprijs van het verbruik wel degelijk van belang zijn. Betaal je vier tot vijf keer dat bedrag (denk BMW 5 en collega's) of meer, dan is het aandeel van de brandstof in de totaalprijs relatief gezien minder van belang.
Zelfs dan is dat heel relatief. Een zuiniger model leg je al snel 1000 tot 2000 euro voor bij. Dat is al aardig wat extra brandstof dat je er mag doorjagen. Die modellen hebben dan vaak nog een grotere technische complexiteit en bijhorende hogere onderhoudskosten.
Je kunt nog het best de vergelijking maken wanneer je kijkt naar de prijzen in private lease want daarin zitten alle kosten verrekend behalve brandstof.
Kost over de totale looptijd (24 maanden, 20000 km) 339€*24+1900€ = 10036€
Stel dat je die 20000km volledig opgebruikt en je rekent met een verbruik van 6,5l/100km dan zit je aan 1300*1.25 = 1625€
10 procent meer of minder verbruik gaat je dus over de hele looptijd amper 162,5€ kosten/opleveren. Dit is in verhouding tot de totale kostprijs over die 2 jaar dus quasi verwaarloosbaar.
Comment