Oorspronkelijk geplaatst door Tomski
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Stelling: verbruik is zwaar overrated (in de totale kostprijs van een wagen)
Collapse
X
-
Ik heb gedurende mijn autoverleden praktisch altijd met fiscaal interessante/zuinige diesels gereden gezien dit ofwel bedrijfswagens of wel een wagen van mijn eigen vennootschap was. Ook de auto's van mijn ouders waren steeds brave diesels, aangezien zij geen petrolheads zijn en een auto vooral hen efficiënt van punt A naar punt B moet brengen.
Mede ook door het argument dat aanhaalt (nl dat we allemaal sneller dan verwacht elektrisch zullen rijden), heb ik vorig weekend besloten om een M135i te kopen (premium selection). Een serieuze tweestrijd tussen enerzijds petrolhead zijnde en anderzijds beseffen dat de extra kosten qua verbruik, verzekering etc rationeel gezien niet echt een goede beslissing vormt. Ik wou gewoon vermijden dat ik de beslissing om met een leuke benzinewagen zo ver bleef uitstellen tot het praktisch niet meer mogelijk is.
Kortom, in mijn geval was verbruik overrated bij mijn meest recente aankoop en heb ik de emotie laten zegevieren.BMW F31 318d | BMW E30 325i cabrio | BMW F20 M135i
Comment
-
Ik bekijk een auto anders eigenlijk... Je koopt hem en voor mij is dat geld weg. Hou geen rekening met restwaarde. Wat ik ervan krijg is dan mooi meegenomen. Maw, ik zal een auto nooit optellen bij mijn bezittingen. Als je zo redeneert is het de gebruikskost die de grootste hap neemt. Ik weet dat het een volledig verkeerde redenering is, maar voel me daar het beste bij. Als ik atlijd moet gaan rekenen wat mijn auto nog waard zou zijn, zou ik me ongemakkelijk voelen. Qua verbruik is mijn psychologische grens altijd 10 liter geweest. Zit nu op 7 liter en da's de auto die het minst verbruikt van alles wat ik had. En ja, da's plezant, 70 euro en meer dan 1000 km afleggen. Terwijl ik ook wel besef dat dit slechts een fractie is van de gebruikskost. Maar door op die manier te denken moet ik er ook niet wakker van liggen... Belangrijkste is dat ik me er goed bij voel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door schep Bekijk BerichtenIk heb gedurende mijn autoverleden praktisch altijd met fiscaal interessante/zuinige diesels gereden gezien dit ofwel bedrijfswagens of wel een wagen van mijn eigen vennootschap was. Ook de auto's van mijn ouders waren steeds brave diesels, aangezien zij geen petrolheads zijn en een auto vooral hen efficiënt van punt A naar punt B moet brengen.
Mede ook door het argument dat aanhaalt (nl dat we allemaal sneller dan verwacht elektrisch zullen rijden), heb ik vorig weekend besloten om een M135i te kopen (premium selection). Een serieuze tweestrijd tussen enerzijds petrolhead zijnde en anderzijds beseffen dat de extra kosten qua verbruik, verzekering etc rationeel gezien niet echt een goede beslissing vormt. Ik wou gewoon vermijden dat ik de beslissing om met een leuke benzinewagen zo ver bleef uitstellen tot het praktisch niet meer mogelijk is.
Kortom, in mijn geval was verbruik overrated bij mijn meest recente aankoop en heb ik de emotie laten zegevieren.
Comment
-
Tenzij men zich dwingt tot de meeste redelijke basismodellen van courante merken, zal elke wagen overdreven veel geld verspillen t.o.v. Het ware nut. De rest is allemaal persoonlijke evaluatie van wat men er bij zou tellen om zich te plezieren, dus niet op te nemen in een financiële berekening. Het meest afwijkend is dan een hybride Mercedes S Klasse : puur voorwendsel om zich (tevergeefs) te proberen verontschuldigen....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenIk bekijk een auto anders eigenlijk... Je koopt hem en voor mij is dat geld weg. Hou geen rekening met restwaarde. Wat ik ervan krijg is dan mooi meegenomen. Maw, ik zal een auto nooit optellen bij mijn bezittingen. Als je zo redeneert is het de gebruikskost die de grootste hap neemt. Ik weet dat het een volledig verkeerde redenering is, maar voel me daar het beste bij. Als ik atlijd moet gaan rekenen wat mijn auto nog waard zou zijn, zou ik me ongemakkelijk voelen. Qua verbruik is mijn psychologische grens altijd 10 liter geweest. Zit nu op 7 liter en da's de auto die het minst verbruikt van alles wat ik had. En ja, da's plezant, 70 euro en meer dan 1000 km afleggen. Terwijl ik ook wel besef dat dit slechts een fractie is van de gebruikskost. Maar door op die manier te denken moet ik er ook niet wakker van liggen... Belangrijkste is dat ik me er goed bij voel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten
Als ik uw stelling uitreken kom ik zelfs op 5,9L / 100 km
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
Ja kan zijn... (gerekend aan 1,13 euro ? ) Ik kijk eigenlijk nooit hoeveel ik effectief gereden heb, kijk gewoon hoever ik kan. En 't kan ne keer wa meer zijn dan 70 euro ook he.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten
Ja idd aan die prijs ongeveer, veel te laag verbruik, die zescilinder moet werken!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk BerichtenHet meest afwijkend is dan een hybride Mercedes S Klasse : puur voorwendsel om zich (tevergeefs) te proberen verontschuldigen....
Onderschat de ware aard van hybride niet... die is helemaal niet verontschuldigend.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenJe vergeet 1 gegeven, en dat is de levensduur in km... als maar van plan bent om 50000km met de auto te rijden of je gaat er 200.000km mee rijden...
We zijn in Belgie dan wel kampioen diesel rijden, maar in de meeste andere landen is benzine nog altijd sterker aanwezig. En daar rijden ze ook lang en veel mee, en ook met kleine cylinderinhoud.
We zien onze eigen situaties soms nogal vaak als referentiekader blijkbaar. Ten onrechte als je het mij vraagt.
Comment
-
Ik heb hier nergens gelezen dat de huidige diesel hun waarde beter behouden... vroeger was dit wel zo... maar de periode zijn we voorbij.
ik durf zelfs stellen dat de huidige benzineauto's kwa prijs op diesel niveau,zitten. Of je moet gaan downsizen en enkel naar pk kijken in je vergelijking.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Erendriel Bekijk Berichten
Ligt eraan.
Ik rij +/- 40.000 km per jaar aan gemiddeld 11l / 100km.
En dat kost me minder dan een diesel die 6l / 100km verbruikt.
Because fuck logic
ik koop altijd recent 2e hands met relatief weinig km en niet zuinige benzinemotor
vb vorige wagen gekocht voor minder dan 10.000 € bijna 4 jaar oud en verbruik van 10.5 l/100 km
na 2.5 jaar total loss door een stom ongeval van tegenligger
in die periode kostte benzine mij ruim 8.000 € !!! ik rij ruim 20.000 km per jaar !!!
gaat natuurlijk niet op voor een grote, met vele opties, zuinige nieuwe diesel met kleine motor, vb een 316d, C180d of een A3tdi ... kost heel veel en verbruik + prijs diesel is laag ...
Comment
-
De meeste belgen kijken naar hun portefeuille en volgen blindelings de sturing van de overheid. Slechts de minderheid kiest met z'n autohart. Op zich niet onlogisch. Niet alleen qua keuze brandstof maar naar het gebruik van de auto in het algemeen.
Bv ze nemen de auto ipv de trein want met de auto "is het gratis" (firmawagen!) ook als ze in het centrum van de stad moeten zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195
Diesel.of benzine ?
Mijn vrouw kocht 7 jaar geleden een clio voor 8000 euro en de auto is nu nog 1000 euro waard. Afschrijving v 1000 euro per jaar. Haar tankkosten liggen rond de 1300 per jaar. Hier zijn de tankkosten dus hoger, maar is afschrijving nog steeds een groot deel vh budget, terwijl de auto in aankoop zeer goedkoop was
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenDe meeste belgen kijken naar hun portefeuille en volgen blindelings de sturing van de overheid. Slechts de minderheid kiest met z'n autohart. Op zich niet onlogisch. Niet alleen qua keuze brandstof maar naar het gebruik van de auto in het algemeen.
Bv ze nemen de auto ipv de trein want met de auto "is het gratis" (firmawagen!) ook als ze in het centrum van de stad moeten zijn.
Maar het 2e stuk van je post klopt niet. Een firmawagen is een deel van je loon. Je verdient minder maar krijgt een auto. Puur omdat dat voor de bedrijven gunstiger is. Want jij kloot jezelf door die auto niet aan te nemen want voor dat bedrag koop je zelf geen MAAR je kan van die auto wel geen brood kopen met manier van spreken.
En dan nog iets, natuurlijk nemen mensen de auto tot in het centrum...openbaar vervoer rijdt niet 24 op 24 en stopt niet waar je wil als je daar met je aankopen staat, taxi's in Belgie zijn schrikkelijk duur, Uber wil men niet want de regering zou eens iets nieuw en modern moeten toelaten, én daarbovenop heb je al een deel van je loon aan een auto gegeven dus waarom dan nog voor dat vuile, trage en onzekere OV kiezen.Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
Het eerste stuk van je post klopt wel. De overheid heeft vroeger dieseltaks afgeschaft en hup iedereen kocht diesel, nu dreigen ze ermee diesel aan de pomp even duur te maken (terwijl hij weer wat gezakt is) en maken lage emissie zones in Europa waar vooral naar de diesel wordt gewezen...dus mensen kopen benzine. Binnenkort zal dit elektrisch zijn en gaat dit uiteindelijk eindigen zoals in Nederland, want daar beginnen ze dat ook meer en meer te belasten.
Maar het 2e stuk van je post klopt niet. Een firmawagen is een deel van je loon. Je verdient minder maar krijgt een auto. Puur omdat dat voor de bedrijven gunstiger is. Want jij kloot jezelf door die auto niet aan te nemen want voor dat bedrag koop je zelf geen MAAR je kan van die auto wel geen brood kopen met manier van spreken.
En dan nog iets, natuurlijk nemen mensen de auto tot in het centrum...openbaar vervoer rijdt niet 24 op 24 en stopt niet waar je wil als je daar met je aankopen staat, taxi's in Belgie zijn schrikkelijk duur, Uber wil men niet want de regering zou eens iets nieuw en modern moeten toelaten, én daarbovenop heb je al een deel van je loon aan een auto gegeven dus waarom dan nog voor dat vuile, trage en onzekere OV kiezen.
Ik ben zelfstandig met een vennootschap dus ik sta aan beide kanten: als zaakvoerder zie ik wat het betekent voor de zaak, prive zie ik dat ik voor een vast VAA eigenlijk zo veel kan rijden als ik wil. Maar ik haat het om in de file te staan dus ik rijd minder en minder met de auto.
Comment
Comment